Ballotage voor forum

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Ballotage voor forum

Op zich kan ik goed meevoelen met de irritatie die sommigen van de forumleden bekruipt als er weer een onderwerpje wordt geopend dat
    *Of nergens op slaat
    *Of eigenlijk tot de bagage van de vragensteller zou moeten horen
    *Of meer thuis hoort in de categorie 'kijk mijn nou eens'
    *Vul maar aan.

Mijn indruk is, dat met name de zeer jonge newbies zich hieraan bezondigen.
    Op zich begrijpelijk, want die moeten alles nog leren, en de nieuwe internet generatie denkt, dat alles kan worden opgezocht, en niets meer door studie hoeft te worden eigengemaakt........

(Wat maakt het uit of Amstelveen in Noorwegen of Nigeria ligt, we hebben toch TomTom..! Rijd er zo naar toe hoor!)

Kunnen we niet voor een bepaald deel van het forum een soort toegangsbewijs vragen waaruit blijkt dat je zinnige vragen kunt stellen, resp. antwoorden kunt geven?
    Zeg maar een soort ballotage[:I]

Lijkt me een mooi voornemen voor 2006.
    J&H denk hier eens over na, of start een echte discussie resp. een opinie onderzoekje onder de leden...?

Sterkte ermee hoor!

Paul.

Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

eens.
    op pa-forum punt de wordt inderdaad eeen korte proeve van bekwaamheid gevraagd.
    Echter de doelstellingen lopen uiteen, JenH wil graag een info-data-bank zijn, voor alle gezindten, de duitse pa-forum club is er puur voor pro's, en ze hebben daar de startershoek erachteraan bungelsn.
    Zit hier onder 1 forum, maar alla...

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Paul,

Je haalt iets naar boven waar reeds vele malen een boom over is opgezet.
      Geeft niets, het idee blijft actueel, zeker als je naar sommige onderwerpen kijkt.

De schifting serieus/geneuzel wordt op ons forum gemaakt door de plaatser van een onderwerp en daarna door het moderating team.

Wanneer iets niet serieus genoeg is voor een bepaald (pro) forum, dan wordt het onderwerp verplaatst naar het newbie gedeelte.
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Heren,

Bedankt voor jullie reacties.
        Inderdaad is het newbies gedeelte een goede plek voor die vragen etc. die niet in de meer 'pro' gerichte boxen thuishoren.
        Misschien moet ik mij meer bewust zijn van het feit dat je in de newbies boxje zit te lezen resp. te reageren.
        Lastig blijft alleen wel, dat je ook graag de serieuze newbie van dienst wil zijn met zinvolle antwoorden, en als dan het item maar aangroeit en aangroeit, en je door die 'shit' brei moet worstelen om nog bij het echte issue te geraken, de irritatie groeit.

Een treffend voorbeeld is het onderwerp: Wat vinden jullie van Wharfedale? Al met het vijfde kantje bezig o.i.d.

Misschien een idee om een maximum aan responses op een item te zetten? En als de vragensteller er dan nog niet uit is, een nieuw te openen? Hebben we allemaal weer een schone lei.

Fijne feestdagen allemaal!

Paul.
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Ahmed Al Dayri
          • Oct 2005
          • 354

citaat:Geplaatst door SPS
          Misschien een idee om een maximum aan responses op een item te zetten? En als de vragensteller er dan nog niet uit is, een nieuw te openen? Hebben we allemaal weer een schone lei.
          Met dit ben ik het niet eens met jou. Het is juist reuze handig als je alle info over een apparaat/probleem/vraag mooi onder elkaar hebt en je aan één stuk door kunt lezen.

En mocht het topic dan uitlopen tot totale onzin posts, kan een modje hem altijd op slot gooien toch?

Ik merk laatste tijd wel dat users niet eens meer de moeite nemen om een topic door te lezen/zoekfunctie te gebruiken/google gebruiken etc etc. Soms krijg je toch van die vragen...[xx(]

Comment

• jo vaes
            • Jul 2002
            • 221

Wat ik tegenwoordig mij aan erger zijn de enorme hoeveelheid vragen over goedkope lichttafels. Welke dat ze moeten kopen enzovoort... Kan dit niet bij het drive-in of beginnersforum gezet worden? Ik zeg niet dat er iets mis mee is, maar velen onder ons zijn dit 'stadium' al voorbij. Het is voor mij zeer onoverzichtelijk als ik tussen éénzelfde lijst naar vragen over VL's en over botex scenesetters moet zoeken. Ok, je hebt wel de zoekfunctie, maar ik denk dat je wel weet wat ik hier wil duidelijk maken.

MVG Jo
            Alles gaat ... als je maar genoeg betaald...

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

citaat:Geplaatst door jo vaes

Wat ik tegenwoordig mij aan erger zijn de enorme hoeveelheid vragen over goedkope lichttafels.
              is Under Investigation op de moderator-personeelsvereniging-club...
              En dus is hier nota van genomen..

Comment

• PeTAR
                • Jul 2005
                • 151

Dat word een leuke scheiding dan...

Wat ze bij Tweakers.net doen op hun forum is leden pas na een x aantal maand/jaar toegang te geven tot een gedeelte. Ook al lijkt me dit niet helemaal op zijn plek.

Ik denk dat dit een gevoelig punt is voor nieuwere mensen die Pro zijn.

Zelf vind ik dit forum juist zo goed vanwege de combinatie tussen pro's en beginners.
                De kritieken zijn soms hard en zeker voor nieuwelingen moeilijk om te verwerken, maar zogaat dat nou eenmaal. Alleen vind ik zelf dat een moderator ook mag optreden als een newbie zich niet aan de regels houd.
                Zo herrinder ik me een topic dat over een DJ meubel ging en maar eindloos doorging zonder dat er maar een slotje op werd gezet.

Verwijs tevens meer naar de FAQ's: http://www.licht-geluid.nl/forum/faq/
                En wijs nieuwe leden al bij het aanmelden op de regels die hier gelden op het forum.

Als er naar mijn inziens op die punten word verbeterd, dan is dat hele aparte gedeelte niet nodig.

P.s. hoe de mods nu werken is niks mee! Maar dit zijn gewoon mijn ideeen.

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

citaat:Geplaatst door SPS

Op zich kan ik goed meevoelen met de irritatie die sommigen van de forumleden bekruipt als er weer een onderwerpje wordt geopend dat
                  *Of nergens op slaat
                  *Of eigenlijk tot de bagage van de vragensteller zou moeten horen
                  *Of meer thuis hoort in de categorie 'kijk mijn nou eens'
                  *Vul maar aan.

Mijn indruk is, dat met name de zeer jonge newbies zich hieraan bezondigen.
                  Op zich begrijpelijk, want die moeten alles nog leren, en de nieuwe internet generatie denkt, dat alles kan worden opgezocht, en niets meer door studie hoeft te worden eigengemaakt........

(Wat maakt het uit of Amstelveen in Noorwegen of Nigeria ligt, we hebben toch TomTom..! Rijd er zo naar toe hoor!)

Kunnen we niet voor een bepaald deel van het forum een soort toegangsbewijs vragen waaruit blijkt dat je zinnige vragen kunt stellen, resp. antwoorden kunt geven?
                  Zeg maar een soort ballotage[:I]

Lijkt me een mooi voornemen voor 2006.
                  J&H denk hier eens over na, of start een echte discussie resp. een opinie onderzoekje onder de leden...?

Sterkte ermee hoor!

Paul.

Het is een idee dat meer, veel meer dan eens bij me opgekomen is. om exact deze redenen.

Als ik kijk naar de huidige strakheid en intensiteit van modereren op dit forum, dan is het duidelijk dat het moderating-team (geheel terecht m.i.!!!) zich zeer bewust is van het gevaar van het dichtslibben van dit forum!!! Misschien zal in de loop der tijd duidelijk worden dat een scheiding tussen publiek en pro de enige manier is op dit op de lange duur te voorkomen.

Maar het in de voorgaande post genoemde idee om dit op basis van de lengte van deelname te doen is hier absurd. Echte kennis en vaardigheden doe je namelijk niet op, op dit forum, maar op de werkvloer (of 20 meter daarboven natuurlijk ). Op deze manier zou het zo zijn dat een knul van 15 die sinds 3 jaar een drive-in heeft en ook sinds die tijd een account hier heeft, tot de "binnenring" zou kunnen doordringen om daar door te gaan met te vragen of hij nu voor DAP of welke OEM-chinees dan ook moet gaan als hij nieuwe cd-spelers gaat kopen, op marktplaats... Terwijl collegaas met 20+ jaar ervaring vervolgens 3 jaar moeten wachten om dan tot deze edele regionen te worden toegelaten, hoeveel zin denk je dat die daarin hebben!?

Nee, het idee van selectie op basis van kennis en ervaring, lijkt me juist.

Het mes kan ook aan 2 kanten snijden:

1)De inhoud van het "pro" gedeelte blijft zoals gezegd dus veel vrijer van verontreiniging en het gemiddelde nivo wordt niet meer omlaaggetrokken.

2)Topics in het "publieke" gedeelte zouden een beperkte levensduur van 1 of 2 jaar kunnen krijgen waardoor ook hier het zoeken overzichtelijk blijft. De vragen die hier gesteld worden, blijven immers tot in de eeuwigheid herhaald worden. En er zijn altijd mensen bereid deze te beantwoorden. Op deze manier blijft dit gedeelte van het forum levend, doormiddel van doorstroming!!! Zo zal wellicht ook het antwoord "UTFSE" minder vaak gegeven worden. En zal er misschien ook minder intens gemodereerd te hoeven worden.(ontlasting van het moderating team dus). 2 dingen die het deelnameplezier van nieuwere leden weleens ten goede zou kunnen komen!!

Zo bekeken, is er voordeel voor elke gebruiker en niet te vergeten ook de moderators.

P.S. De restricties in het pro-gedeelte zouden natuurlijk aleen maar het posten moeten aangaan.

P.S.2 hoort dit topic niet thuis onder het kopje "over dit forum"
                  [)][)]

Okee, tot zover, het restant van mijn sociale leven roept me om kerst met hen te vieren
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• PeTAR
                    • Jul 2005
                    • 151

Met dat idee zat ik inderdaad ook al in mijn hoofd, het kan nooit dat iemand met veel ervaring moet wachten, het was ook maar een idee.

Maar krijg je dan geen versnippering van het forum? Gaan de pro's alleen nog maar posten in hun gedeelte en de beginnelingen in het andere gedeelte?

En tevens, hoe streng zal er worden gekeken om toegelaten te worden tot de pro sectie? Alleen als je werkt voor een bedrijf of als je als amateur ook op pro niveau bezig bent.

Ik ben geen voorstander van een apart afgesloten gedeelte ook al kan ik me de frustratie om sommige topic's ook zeker voorstellen.

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

citaat:Geplaatst door PeTAR

Maar krijg je dan geen versnippering van het forum? Gaan de pro's alleen nog maar posten in hun gedeelte en de beginnelingen in het andere gedeelte?
                      Als de beperking dus alleen maar het posten aangaat, blijft de informatie voor iedereen beschikbaar. Er zullen idd mensen zijn die alleen maar in het "pro" gedeelte willen rondhangen, maar er zouden ook zat mensen zijn die ook nog in het publieke gedeelte komen, misschien minder vaak. Maar bij veel ervaren deelnemers is de bereidheid om kennis over te dragen erg groot, ik zie dit hierdoor niet veranderen.

En ja, de situatie dat iemand die niet tot het pro-gedeelte is toegelaten met een goede vraag of toevoeging wil komen, maar dit hierdoor niet kan, zal voorkomen. Maar hoe vaker dit bij zo'n persoon zal voorkomen, hoe sneller hij zelf op het afgesloten gedeelte zal rondhuppelen. Tevens is er altijd nog de mogelijkheid een topic in het publieke gedeelte te starten en is iedereen als het goed is per e-mail bereikbaar.

citaat:En tevens, hoe streng zal er worden gekeken om toegelaten te worden tot de pro sectie? Alleen als je werkt voor een bedrijf of als je als amateur ook op pro niveau bezig bent.
                      Goede vraag.

Mocht dit idee ooit doorgevoerd worden, dan zal daar ongetwijfeld wat vergadertijd in gaan zitten...

Het lijkt mij dat je brood verdienen in dit vak direct een reden zou moeten zijn om in het pro-gedeelte te kunnen posten. (iets professioneel doen betekent in de originele zin van dit woord dan ook niets anders dan dat je je brood daarmee verdiend) Maar je centen niet, of niet volledig hiermee verdienen zou absoluut niet direct uitsluiting moeten betekenen. Steve Albini bijvoorbeeld (produceerde o.a. In Utero van Nirvana) produceerde al 10 jaar voordat hij er eens geld voor ging vragen...

De exacte criteria lijken me pas relevant in het geval dat dit idee vastere vormen mocht krijgen.
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

citaat:Geplaatst door PeTAR

Ik denk dat dit een gevoelig punt is voor nieuwere mensen die Pro zijn.
                        Dat is helemaal geen probleem... kan je zeggen dat je die mensen er zo tussen uit haalt!
                        Zijn hier idd een aantal mensen die een beperkt aantal postings hebben en waarvan meteen duidelijk is dat ze uit de pro-wereld komen.
                        Een criteria als 'x tijd lid zijn, of bepaalde status hebben (gn newbie)' zijn dus in dit geval al geen selectiecriteria.

Zijn er verder ook genoeg die op korte tijd een hoop postings bij elkaar wisten te sprokkelen door onzin.

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• rene.derksen
                          • Feb 2004
                          • 649

Ik ben het grotendeels wel eens met wat in dit topic staat. Waar ik me echter wel aan erger, is dat ook PRO's (of die er tussenin hangen) in newbie topics meteen moeten reageren en verwijzen naar google, de zoekmachine of andere topics die reeds zijn geopend. (het meeste erger ik me dan als de TS zegt dat hij/zij daar al gekeken heeft) Opzich is daar niks mis mee, maar vaak de manier waarop wél. Ik vind dit meer het werk van een moderator.
                          Licht is altijd zwaar.

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

citaat:Waar ik me echter wel aan erger, is dat ook PRO's (of die er tussenin hangen) in newbie topics meteen moeten reageren en verwijzen naar google, de zoekmachine of andere topics die reeds zijn geopend. (het meeste erger ik me dan als de TS zegt dat hij/zij daar al gekeken heeft) Opzich is daar niks mis mee, maar vaak de manier waarop wél.
                            Ik vind dat de meesten hier vrij grappig reageren op die "domme" vragen (we zouden ze ook kunnen uitkafferen hé) ondanks het feit dat die dingen altijd maar blijven terugkomen en dat SOMMIGE TS-ers gewoon te lui zijn om een ook maar even zelf moeite te doen. We kunnen die luie TS-ers maar beter op hun fout gedrag wijzen zodat ze hopelijk in de toekomst beter weten en eerst zelf eens moeite doen vooraleer anderen lastig te vallen. Ook dat is professioneel gedrag. Professioneel gedrag stopt niet bij een XLR en een jack maar is een complete levenswijze.
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Strat
                              • Feb 2005
                              • 125

Om een forum fris te houden, moeten er geen strenge regels zijn om postings te kunnen lezen en/of plaatsen. Een forum is in de eerste plaats een plek om iets van op te steken, iets te leren en ervaringen te delen. Als mensen zich te goed voelen om "domme" newby's vragen te beantwoorden, beantwoord ze dan niet!

Ik ben zelf ook newby. Ben zelfs geen pro, maar een pro-amateur. Posten doe ik ook niet veel, maar lezen en leren des te meer. Ik zou heb een ramp vinden als ik niet meer mee mocht doen.

Het verwijzen naar Google, naar de zoekfunctie, allemaal prima, maar je help er niemand mee. Veel beter is om deze postings te negeren of gewoon een goed antwoord te geven. Heb zelf vaak genoeg in mijn onschuld dit soort antwoorden gekregen, en niet alleen op dit forum. Juist omdat je groen bent is het moeilijk om een vraag goed te forumuleren en ken je de gedragsregels op een forum niet. Natuurlijk kun je deze lezen, maar wie doet dat?

Ik kom hier postings tegen van "oudgedienden", mensen met een paar duizend postings, waarvan ik soms ook denk: Had dat maar niet geplaatst, het voegt niks toe dan verwarring.

Ik zou het persoonlijk jammer vinden als dit forum ging veranderen. Een forum waar alleen maar goede vragen gesteld worden en alleen zinvolle antwoorden worden gegeven ben ik nog nergens tegengekomen. Zolang er meer een beetje gemodereerd wordt vind ik het prima. Laat me ook wat leren van jullie . . .

Mijn advies is dus, negeer een posting als de vraag of de vraagstelling je niet bevalt, tenzij je natuurlijk voor het maximale aantal postings gaat. En dat laatste gevoel bekruipt mij ook hier wel eens.

Bert ten Hove

Comment

Working...