Deurwaarders van Semu speuren op kerstavond naar g

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

Deurwaarders van Semu speuren op kerstavond naar g

citaat:

Deurwaarders van Semu speuren op kerstavond naar gekopieerde bladmuziek

HASSELT - De vele kerkkoren van het land die dit weekend rondom de kerststal liedjes zingen, riskeren een boete voor piraterij. Dat is het gevolg van een nieuwe auteurswet die de meeste dorpskoren nog niet kennen.

Semu, dat de reproductierechten voor bladmuziek beheert, heeft aangekondigd dat het streng zal controleren op gekopieerde bladmuziek, tijdens de ‘Stille Nacht, Heilige Nacht...’

Als gevolg van de nieuwe auteurswet moeten koren toestemming vragen aan Semu voor het fotokopiëren van bladmuziek en liedjesteksten.Koren die zonder de toelating van Semu kopies gebruiken, stellen zich bloot aan strafrechtelijke en burgerrechtelijke vervolging.

Het grote probleem is dat veel zangkoren nog niet op de hoogte zijn van de nieuwe wetgeving. Zij weten nog niet dat ze tegenwoordig verplicht een licentieovereenkomst met Semu moeten afsluiten.

Het basistarief daarvoor is 50 euro, te verhogen met 2,5 euro per actief koorlid.

Middernachtmis

Koren die allemaal originele, in de winkel aangekochte bladmuziek gebruiken, zijn met alles in orde. Maar de kerstkoortjes die dapper de kou verbijten om ‘Hoe leit dit kindeke’ rond de kerststal te zingen, werken bijna allemaal met kopies. Dat zij nu juist in de Heilige Nacht een zware boete riskeren wegens piraterij, kan volgens kamerlid Luk Van Biesen en Vlaams parlementslid Margriet Hermans van de VLD niet door de beugel. “Semu speelt het hard,” zegt Hermans.“De vereniging stuurt dit weekend deurwaarders en eigen beëdigde agenten op pad om te controleren.”

Vooral de kleinere dorpszangkoren dreigen de dupe te worden.

Koorleider Rik Van Laer hoort het in Keulen donderen.“Semu?

Daar heb ik nog nooit van gehoord.”

Dit weekend heeft zijn koor het heel druk, met de gezongen middernachtmis en kerstliederen rond de stal. Paula Havelaerts, lid van het koor, herinnert zich wel een brief waarin stond dat voortaan uitsluitend met originele stukken moet worden gewerkt. “Maar ik geef grif toe dat we ook nog veel kopiëren.

Zouden ze daar nu echt de middernachtmis voor durven stilleggen?”

bron: hBvL

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!
  • Ahmed Al Dayri
    • Oct 2005
    • 354

Echt totale onzin. Moeten we tegenwoordig voor alles maar geld neertellen?

Ik vond buma/stemra gedoe al onzin, maar dit slaat echt alles![xx(]

Comment

• stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

tsja, stel je eens in de plaats van de artiesten, als jou nummers gebruikt worden wil je er toch ook iets aan verdienen?
      Ik zou het wel triest vinden indien de controleurs zouden controleren als er inderdaad te weinig info verschaft is. En dat dan met kerstmis.
      exit night into LIGHT

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

citaat:Geplaatst door stekelvarke

tsja, stel je eens in de plaats van de artiesten, als jou nummers gebruikt worden wil je er toch ook iets aan verdienen?
        Gaat hier niet om de artiesten...
        Kerstliedjes rusten al lang geen auteursrechten meer op, vervallen na een 50tal jaar? Correct me if I'm wrong
        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Hermie
          • Apr 2001
          • 42

citaat:Kerstliedjes rusten al lang geen auteursrechten meer op, vervallen na een 50tal jaar? Correct me if I'm wrong
          Is niet helemaal waar.
          Mijn vriendin doet ook zoiets, en bij dit koor zingen ze ook iets van de Kelly Family en andere (moderne?) muziek.
          Grtz Herman

Comment

• axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

citaat:Geplaatst door Hermie

citaat:Kerstliedjes rusten al lang geen auteursrechten meer op, vervallen na een 50tal jaar? Correct me if I'm wrong
            Is niet helemaal waar.
            Mijn vriendin doet ook zoiets, en bij dit koor zingen ze ook iets van de Kelly Family en andere (moderne?) muziek.
            Ja k... maar had het even over de 'traditionele' kerstliederen... (staat trouwens ook vermeld aangezien ik er wat bijzette van 50jaar...)
            Tuurlijk zijn er ook 'nieuwe' nummers.

Comment

• Olaf Duffhuës
              • Oct 2000
              • 2477

Blijven Belgen...

Zover ik weet, vervallen de rechten, na 70 jaar...
              Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Hermie
                • Apr 2001
                • 42

citaat:Gaat hier niet om de artiesten...
                Grtz Herman

Comment

• GoTMoRe
                  • Aug 2005
                  • 350

Ik zou je als artiest zwaar sneu vinden als je hier een probleem van gaat maken..

Vanuitgaande dat kerstliedjes die gezongen worden in koren vaak populaire liedjes zijn waar zeker al het nodige aan verdient is.

En dat dan net die ene paar euro erbij moet voor dat blaadje gaat mij dan net wat tever..

Straks mag je al niet eens meer een nummer van marco bosato oid zingen als je vrolijk bent zonder dat je er een 1 of ander recht over hebt..
                  lala..

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës

Blijven Belgen...

Zover ik weet, vervallen de rechten, na 70 jaar...
                    Nope, pas na 70 jaar NA de dood van de schrijver.

Groeten Hugo
                    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• PeTAR
                      • Jul 2005
                      • 151

Ook in nederland geld deze wetgeving!!

Ik ben ooit es op een website geweest toen ik software aan het testen was voor muziekteksten weergeven op en beamer, waar informatie over dit onderwerp opstond. Kan het helaas niet meer vinden.

Ieder kopietje dat gemaakt word uit een liedboek of ander muziekding moet je keihard voor dokken...

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

Het gaat bij oudere nummers niet om de song. Maar om het arrangement.

Maar ik moet als artiest zeggen dat ik het met de wijze van geld innen niet eens ben. Je betaalt ook niet geld aan een kledingdesigner als je er een foto van in een modemagazine zet.

Als de kapper een locale zender aan zet. Is er 1-sena betaald voor de muzikanten, 2-buma betaald voor de rechten van de schrijvers, 3-stemra betaald voor de rechten van de plaat, 4-de buma voor de uitzending en 5-buma om de radio in de zaak aan te zetten. Er wordt dus inmiddels 5x betaald om een nummer te horen waarvan 3x buma. Dat gaat mij te ver.

Ik vind het wel humor als er in kerken hard opgetreden gaat worden. Met de CDA in de regering zal dat de discussie misschien wat scherp zetten. En ik geloof dat dat waarschijnlijk ook wel het doel van zo een actie zal zijn. Symbolisch.

Wel rot als jij net de proefballon bent met je koortje. [B)]
                        "Straks mag je al niet eens meer een nummer van marco bosato oid zingen als je vrolijk bent zonder dat je er een 1 of ander recht over hebt.."
                        Als jij een nummer openbaar maakt moet je al betalen ja. Dus officieel als jij op straat zingend hits ten gehore brengt waar je anderen ook mee opvrolijkt ben je NU al in overtreding ja. (heus! [}])
                        lekker belangrijk!

Comment

• Ibvee
                          • Nov 2002
                          • 714

Ken idd ook radio-stations die alles regelrecht van internet af trekken onder het motto: "we betalen al buma, en 1x is eigenlijk al teveel om die muziek in de lucht te houden"...
                          Overigens vraag ik me af of die mensen van Semu ook genoeg rechten hebben om op deze manier op te treden, lijkt mij dat de mensen die in aanmerking komen eerst moeten weten wat voor wet ervoor geldt voordat ze ervoor kunnen worden beboet. En anders kom je op het klassieke verhaal: waar ligt de grens? Als ik 1 boek voor het hele koor koop en die kopieer ben ik waarschijnlijk in overtreding, maar wat nu als ik het scan, en het op een scherm op het podium laat zien, dan waarschijnlijk ook, maar stel nu dat ik het boek onder een videocamera leg, en het op die manier op een paar monitoren op het podium laat zien, ben ik dan nog steeds in overtreding? Zo ja, dan mag ik dus ook geen boek op een standaard hebben staan op het podium terwijl er een televisie registratie van wordt gemaakt, of met meerdere mensen tegelijk in het boek kijken, en dat is natuurlijk grote bull-shit. Het klinkt allemaal heel kinderachtig, maar als een organisatie op deze manier te werk gaat vind ik dat nog veel lulliger.

Daarnaast is het natuurlijk de vraag wanneer een liedje niet meer het originele liedje is. Als je het 2 noten hoger speelt, het tempo iets opvoert, en het in een andere volgorde zet, is het dan nog steeds hetzelfde liedje waar je rechten voor moet betalen? En wat nu als ik een couplet leen, of nog simpeler, gewoon een zinnetje uit een ander liedje voor een liedje dat ik aan het schrijven ben, ben ik dan nog steeds in overtreding?

Verder denk ik dat de muziek die gedownload wordt een veel grotere invloed heeft op de overlevingskans van een muziekant dan een gekopieerd blaadje kerstmuziek wat maar 1x per jaar wordt gezongen. Ik zeg niet dat ik het downloaden van muziek, of het kopieren van bladmuziek goedkeur, maar dit soort acties hebben naar mijn mening geen nut. Een muzikant of componist wordt er weinig tot niets mee geholpen. Als je het in deze maatschappij als muzikant moet hebben van elke persoon die rechten betaald, heb je even grof gezegd gewoon geen bestaansrecht als beroepsmuzikant, buiten dat ik me niet voor kan stellen dat je gelukkig bent.

Vooral deze actie lijkt voor mij meer op een soort mensjes-pesten, typisch zo'n situatie waarbij ik tegen de meewerkende agenten zou willen zeggen: ga terroristen vangen, mensen in achterstandswijken helpen om op het rechte pad te blijven, en zorg dat wegpiraten niet meer in de auto stappen. En als je het nou echt zo erg vind dat deze muziek gekopierd wordt, zorg dan dat iedereen weet dat het illegaal is, en kijk dan eerst eens verder dan alleen kerst.
                          De groeten => Micha

Comment

• stekelvarke
                            • Dec 2004
                            • 1062

citaat:Geplaatst door axs

citaat:Geplaatst door stekelvarke

Gaat hier niet om de artiesten...
                            Kerstliedjes rusten al lang geen auteursrechten meer op, vervallen na een 50tal jaar? Correct me if I'm wrong
                            het ging hier niet om de kerstlietjes maar over:
                            citaat:Ik vond buma/stemra gedoe al onzin
                            exit night into LIGHT

Comment

Working...