Acoustisch gitaren vragen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sd_2
    • Dec 2005
    • 134

Acoustisch gitaren vragen

Beste medeforummers,

Ik weet dat er onder ons een grote groep artiesten zit, hieruit zal het grootste deel gitarist zijn. Nu heb ik de volgende vraag:

Omdat ik al enkele jaren actief ben in de evenemtentechniek en sinds kort steeds meer aangetrokken wordt door de gitaar, wil ik nu zelf ook eens gaan ondervinden hoe het is. Ik heb nog nooit een gitaar bespeelt en ik zou ook echt niet weten of ik het wel leuk vind. Toch wil ik me graag goedkoop een gitaar aanschaffen om erachter te komen of het me ligt. Het kan een goedkope nieuwe zijn of een tweede hands. Waar het me nu vooral om gaat is: waar moet ik op letten voordat ik een gitaar koop en welke gitaarmerken staan aan de top en van welke moet je afblijven (zoals kwaliteitsverschil tussen DAP Audio en Klark).
    Misschien dat jullie me ook kunnen adviseren waar ik een gitaar het beste vandaan haal. Ook reacties over type acoustisch gitaar: western, classic, spanisch, enz...

Ik hoop dat er wat zinnige reacties komen, alvast bedankt.

Groet, Dennis
  • Strat
    • Feb 2005
    • 125

Wanneer je nog moet beginnen is de eerste vraag: Kies ik voor een Western type of een Spaanse gitaar?

Spaanse gitaar:
    Nylon snaren, dikke hals, relatief goedkoop als beginnersgitaar te koop. Vooral geschikt voor het klassieke werk, maar ook kampvuurliedjes gaan hier prima op.

Western gitaar. In mijn beleving een meer all-round gitaar met stalen snaren, dunnere en smallere hals, meer volume. Dit type zou mijn voorkeur hebben, maar dat is persoonlijk. Geschikt voor slaggitaarparijen, maar ook fingerpicking technieken. De overstap naar de E-gitaar is vanaf deze gitaar redelijk eenvoudig. Ook deze gitaar is in diverse prijsklassen te koop. Beginnend bij zo'n 150 euro tot enkele duizenden euro's. Prijsverschil zit hoofdzakelijk in de gebruikte materialen en, daardoor, in de klank.

Als beginner zou ik een goed spelende gitaar kiezen (of liever door een ervaren gitarist laten kiezen) in de lagere prijsklasse, afhankelijk van budget natuurlijk. Merk is niet zo belangrijk, veel klankverschil zit er niet in deze prijsklasse. Een gitaar met een hoge aktie speelt moeilijk en kan het speelplezier voor een beginner behoorlijk verknallen.

Tweedehands worden ontzettend veel gitaren aangeboden, maar hier zit helaas veel bagger tussen. Iemand met een beetje verstand van zaken weet het kaft wel van het koren te scheiden, dus tweedehands is ook best wel leuks te vinden.

Blijkt na een, twee jaar het nog steeds leuk te zijn, kijk dan voor een betere en duurdere gitaar. Je hebt dan hoogstwaarschijnlijk zelf al meer kijk op wat goed is en wat je bevalt.

Comment

• lifesound
      • Apr 2003
      • 1052

Ikzelf ben lang (zo'n 10 tal jaar) gitarist geweest.
      Wat ik je zou voorstellen is een western gitaar te kiezen. En dan puur om het type klank.
      Als beginnend gitarist ga je de sound van deze gitaar willen omdat de meeste bekende songs deze gelijkaardige sound gaan hebben.
      En elektrische gitaar klink meer las een western dan als een klassieke gitaar, en dit omwille van de ijzeren snaren.

Een gitaar kiezen vind/vond ik altijd zeer moeilijk. Zeker als het voor een ander is.
      Ikzelf ben begonnen met een akoestische, western gitaar van rond de 100 euro. Ne enige jaren vroeg een vriendin van me een gitaar voor haar te kopen, en zij had een budget van 300 euro. Wel, ik heb nooit een gitaar gevonden die even goed klonk als de mijn voor dat budget, gewoonweg omdat de mijn reeds een 8-tal jaar was ingespeeld.

Comment

• sd_2
        • Dec 2005
        • 134

Hey jongens bedankt..

Hier had ik al genoeg aan. Heb me een hele goedkope Western gitaar besteld via gitaarwinkel.nl. Zo'n starterspakket van 40 euries. Zal kwalitatief niet veel zijn, maar als ik het leuk vind kan ik altijd nog een beter gitaar aanschaffen. Tegen die tijd meld ik me wel weer voor informatie over degelijke gitaren, hopelijk kan ik dan wat meepraten over het vak.

Groet, Dennis

Comment

Working...