Wisten jullie trouwens dat de Kuip gebouwd is door Twee Amsterdamse Argigitecten.Haha, sorry voor het zo overduidelijke Rotterdamse tintje wat er aan mijn post zat (kom namelijk al sinds ik kan lopen in de kuip dus wat wil je!)maar goed en verschil tussen een stadion dat in 1934 gebouwd is en 1 die in de jaren 90 gebouwd is mag er natuurlijk ook wezen.Ben trouwen wel eens benieuwd naar hoe jullie dan een stadion hadden gebouwd als je puur kijkt naar acoustiek.Eigelijk zijn het wat betrefd geluid natuurlijk complete on dingen.Ben ook benieuwd of ze er rekening mee gaan houden als de nieuwe kuip wordt gebouwd.vriendelijke groeten uit een rood wit hardt Arie
Amsterdam Arena invests €1.4m in sound
Collapse
X
-
-
Tja... dat de kuip niet zo goed is met geluid maakt niet uit. Zoals al aangegeven is de kuip in 1934 daar neergezet, toen konden ze ook niet weten dat er zo'n 65 / 70 jaar later grote concerten in gegeven gingen worden. De kuip is in 1994 volgens mij 1x verbouwd en toen is er een dak boven de tribunes op gezet. Feit blijft dat de kuip voor voetbal (vooral van Oranje) een van de sfeervolste stadions is. De ArenA is gebouwd met het idee dat het naast voetbal tempel ook moest gaan dienen als evenementen gebouw. De evenmenten zijn gekomen (kijk naar alle concerten o.a U2, en aankomend jaar weer Robbie en de stones, tot nu toe en dance feesten o.a. sensation) Alleen er bleek al snel een hoop mis te zijn vooral op acoustisch gebied. Iedereen klaagde erover. Nu gaan ze het aanpassen voor 1.4 miljoen dus we zijn benieuwd of het er beter van wordt (waarschijnlijk wel). Maar volgens mij komt het daar nooit echt goed met de acoustiek.
de groeten het het geel-zwarte zuid westen.als blikken konden doden stopten ze er geen groenten inComment
-
Originally posted by MacGyverSoundsWegens extreem hoog Lounge-gehalte :
verplaatst door een zwart-witte almelo-er.
Ik moet toch wel zeggen, ben zelf ook bij marco geweest namelijk. Dat je te ver door gaat met je vak als je niet meer kan genieten van een concert. Dat geluid weg waait heb je nou eenmaal in zo'n stadion maar daar werd het concert na mijn idee niet minder van! En met mij vele maal de kuip "vol"! En daar gaat het uiteindelijk om!Comment
-
Bij de bouw van de Arena hebben ze over een heleboel dingen net niet lang genoeg nagedacht, naast de acoustiek en de grasmat zijn er zo nog wel enkele tientallen van die dingetjes te noemen
Overigens staan er nu een paar foto's van de aanleg van het nieuwe line array setje op de website van TM Audio
Afgelopen maandag zijn ze daar in de Arena begonnen met de aanleg en ze zijn nog niet klaar, dus vanavond maar eens ff kijken naar Ajax-PSV of er al wat speakerclustertjes te zien zijn
Overigens worden de 2 oude sets, een renkus heins set en een phillips set (noodinstallatie) er beide uitgegooid, en daar komt deze martin audio set (plus nog enkele rh trx'jes) voor in de plaats!Last edited by DJ OELIE; 11-03-06, 17:34.Comment
-
Ik was vanavond in de Arena en heb de nieuwe installatie dus zien hangen, voor zover het er in hing.
Het hangt nu aan de zuid-zijde (korte kant) en één lange zijde als ik het goed gezien heb. Ben erg benieuwd naar de klank van deze installatie als het straks klaar is, en of met de komst van deze installatie ook de 'noodinstallatie' die rond het veld geplaatst is zal verdwijnen (dit is volgens mij een andere noodinstallatie dan DJ Oellie bedoeld).
Het kan er in ieder geval alleen maar beter op worden, uit de huidige set komt regelmatig een bak ruis waar bijna bang van zou worden ....
MarcelYou don't need eyes to see, you need vision.Comment
-
Originally posted by shure-fanstaat er al enkele dagen op, ziet er zeer leuk uit, ben wel benieuwd naar de versterkerracksComment
-
Originally posted by MacGyverSoundsNiet Self-Powered???
We houden u uiteraard op de hoogte !
meer informatie over het nieuwe PA systeem van de Amsterdam ArenA
gr. Herman________________________
Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.Comment
-
[quote=misterBoem]
1) Alleen er bleek al snel een hoop mis te zijn vooral op acoustisch gebied. Iedereen klaagde erover.
2) Nu gaan ze het aanpassen voor 1.4 miljoen dus we zijn benieuwd of het er beter van wordt (waarschijnlijk wel).
3) Maar volgens mij komt het daar nooit echt goed met de acoustiek.
quote]
1) Dat wisten ze al ruim voortdat deze tent open ging, uit een onderzoek door bureau Peutz. Een van de hoofdsponsor ('founding fathers') voor dat onderwerp had echter vooraf een budget-limiet aangekondigd, en heeft toen een ander geluidsbedrijf voor zijn (beperkt gebudgeteerde) karretje gespannen.
Dat dit bedrijf die klus toch maar al te graag toch aannam is niet zo gek, want het was evenzogoed behoorlijk "seriuos money".
En vanaf de tribunes ware de logos'op de speakerboxen toch niet te zien.
2) Dit is niet meer op kosten van de investeerders, maar nu op de kosten van de exploitatie - en de hoofdoorzaak daarvan = Heidemij / Arcadis. Deze deed daarover destijds allerlei onzinnige verwachtingen en voorspellingen. En ik ken stadions in de VS (oa 'Joe Robbie') waar ze in 15-20 jaar tijd, vier - telkens weer volkomen nieuwe - PA systemen hebben geinstalleerd.
De tijd zal het leren voor die "slecht vegeterende" betonnen Hamburger in A'dam Zuid-Oost .....
3) Dat zal afhangen van de kosten die men wil maken, en de effecten op de bruikbaarheid van die mega-hut.
Hoe meer (absorberend) doek er hangt hoe beter het zal klinken, maar ook hoe minder zwaar de evenementen (ook kwa PA) mogen wegen kwa rigging... Details hierover hoorde ik laatst bij de huisriggers. En een 'opgepept' PA is meestal geen garantie voor een goed geluid.
Dus de ArenA zal echt nog wel een paar keer in het nieuws komen met 'fantastische verbeteringen' en andere gelijksoortig 'brallerige' dingen, ....
Maar waarvan de insiders al heel lang wisten dat ze van het begin af aan (wegens bezuiniging) ontbroken hebben. En de akoestiek is maar een deelprobleem in dat "Megatheater".Last edited by rinus bakker; 01-04-06, 02:38.een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxeComment
-
Heb gisteren het nieuwe PA gehoord. Heb voor de rust op het veld gezeten en daarna op de tribune. En het is een wereld van verschil met het oude RH C2 / CE3 STS systeem (mag ook wel natuurlijk!).
Op de tribune is het veel meer "in je gezicht". Het laag is veel 'rustiger' geworden. En op het veld is het algemeen veel stiller. En ondanks dat er geen boxen op het veld gericht staan is het daar nu duidelijk te verstaan wat er gezegd wordt.
Kortom het is de investering zeker waard geweest!
En het oog wil natuurlijk ook wat: Die 'lelijke' zwarte boxen zijn nu van het veld af!Last edited by Koert; 10-04-06, 08:57.Comment
-
Ik heb het gister ook gehoord in de arena, en inderdaad, het is een hele verbetering. Zit zelf altijd eerste ring achter de goal, en het geluid daar was vooral 'rustiger'.
Bij de oude set was het af en toe niet eens mogelijk om gewoon een gesprek te voeren in de rust omdat de installatie op het veld altijd zo stond te schreeuwen. Ook de irritante ruis die regelmatig door de oude installatie kwam zal ik niet gaan missen.
Gister was alles goed verstaanbaar, muziek goed te horen, zonder te overheersen zoals dat met de oude set wel vaak gebeurde. Ben alleen wel erg benieuwd hoe het op de 2e ring klinkt, aangezien ze er daar natuurlijk een stuk dichter opzitten. Verder was het gisteren natuurlijk ook nog geen echte test voor deze set, het zal zich vooral moeten gaan bewijzen tijdens grote stadion concerten, en daar zijn er deze zomer weer genoeg van in de Arena.
MarcelYou don't need eyes to see, you need vision.Comment
Comment