Nationaal Songfestival 2006

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

Nationaal Songfestival 2006

Hier maar even gepost, aangezien het enigszins over geluid en techniek/technici gaat.

Ik heb gisteren met plaatsvervangende schaamte gekeken naar de finale van het Nationaal Songfestival bij de NOS, wat een vreselijke vertoning. Los van het feit dat Paul de Leeuw er een enorm platte en onprofessionele bedoening van maakte, viel me vooral op dat de productie en techniek van een bedroevend niveau was.

Het geluid van de artiesten was belabberd, dat even terzijde. Ook het camarawerk getuigde niet van enige snelheid en interactie. Constant verkeerde en onscherpe shots. Een spectaculaire onbedoelde actie was de crane boven het publiek die op een gegeven moment één van de moving heads aantikte die aan die paaltjes hingen. Je zag het beeld even schokken en vervolgens verscheen die kop vol in beeld, je zag hem nog net niet zwabberen :-)

Vooral het chaotische verloop van het korte showtje ergerde mij enorm. Het begin van ieder jury-commentaar was niet te horen, aangezien de techneut waarschijnlijk met allerlei andere zaken bezig was. Paul de Leeuw gaf de betreffende persoon toch meer dan genoeg tijd om de juiste schuif te zoeken: "We gaan even naar Giel Beelen, wat vond jij van de performance van blablabla". Giel: "................................. maar toch vond ik...".

De ultieme misser was het afsluitende optreden van de winnaar, in dit geval Treble. Ze namen de prijs in ontvangst en mochten tot slot het winnende nummer nog een keer spelen. Nou ja, spelen. Hun setup stond niet klaar. Ik kan er met m'n volle verstand niet bij dat er niemand in de voorbesprekingen had bedacht dat er nog een finale kwam. Nu viel het nog enigszins mee want de drie bevallige blondines wisten zich zonder instrumenten ook wel te redden met wat billenschudden en heen en weer lopen. Maar het was toch een complete afgang geweest als dat pretrock-bandje Behave had gewonnen. Dat was me een leuk optreden geweest! Sta je daar als drummer/bassist maar een beetje voor je uit te kijken, terwijl de stagecrew zich voor de zoveelste keer afvraagt waarom er geen changement gerepeteerd is.

Nog meer mensen die met gekromde tenen hebben zitten kijken? Oh verrek, er zitten hier hoogstwaarschijnlijk zelfs mensen met meer inside-info. In dat geval houd ik me aanbevolen!
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Ik dacht dat het bij ons in Belgie toch veel beter was .
    En we hebben ook een beter nummer
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Robert H
      • Jan 2006
      • 378

Originally posted by sis
      Ik dacht dat het bij ons in Belgie toch veel beter was .
      En we hebben ook een beter nummer
      sis
      Hahahaha, dat weet ik wel zeker. Maar vergeet niet dat wij Nederlanders m.b.t. het Songfestival ook een traditie hoog te houden hebben...

...en die schijnvertoning in de HMH gisteravond verliep geheel volgens traditie, dat dan wel weer

Comment

• De Geluidsman
        • Dec 2005
        • 35

songfestival

Ik heb in 2005 bij het songfestival gezeten , als geluidsman van Justine Pelmelay in de voorrondes.
        Met de generale s middags ging het prima alles netjes ingeregeld
        mensen namen advies aan over hoe en of wat
        s avond met gevulde zaal was het een ander verhaal
        1 of andere duistere manier waren de instellingen anders als met de generale , tevens werden de tv signalen ruw naar de NOS wagen gestuurd die de mix zelf verzorgde voor de uitzending.
        Dus in de zaal klonk het nog wel enigzins aardig maar op tv was de zang geluidsverhouding helemaal zoek.

Ik heb me voorgenomen om me nooit meer met dat soort evenementen te bemoeien want ik werd er een soort van op aangekeken

Comment

• GoTMoRe
          • Aug 2005
          • 350

Ik heb even zitten kijken, bij de finale. En vondt het ook zwaar tegenvallen om eerlijk te zijn..
          Last edited by Gast1401081; 13-03-06, 19:45.
          lala..

Comment

• pri_snl
            • May 2005
            • 35

Sluit me helemaal aan bij Robert H...

Trieste bedoeling

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

Originally posted by Robert H
              Nog meer mensen die met gekromde tenen hebben zitten kijken? Oh verrek, er zitten hier hoogstwaarschijnlijk zelfs mensen met meer inside-info. In dat geval houd ik me aanbevolen!
              Ik heb me vooral geërgerd aan die Paul de Leeuw idd. Leuk dat ie mensen afkraakt, maar in zijn eigen programma, niet op het NSF! Ook de anti-oplettendheid van de geluidsman was erg opvallend.

Jammer dat ik die misser (of juist: raak?) van de camerakraan heb gemist. Is inderdaad echt te belachelijk voor woorden, maar toch ook weer lachwekkend.

Dat Treble niet met de band nogmaals haar nummer kon doen, vond ik ook schandalig. Stage Manager die zijn stage niet kan managen?

Er zijn idd mensen met meer background-info. Eén van onze modjes was light operator daar.

Comment

• Robert H
                • Jan 2006
                • 378

Originally posted by jurjen_barel
                Dat Treble niet met de band nogmaals haar nummer kon doen, vond ik ook schandalig. Stage Manager die zijn stage niet kan managen?
                Ik dacht echt dat ik water zag branden toen dat moment kwam, wat een onvoorstelbaar amateuristische actie. Paul de Leeuw vroeg nog aan de dames of ze hun instrumenten niet nodig hadden. Zegt er eentje: "Nou, we hebben toch geen microfoonstanders dus we doen het wel gewoon zo". De verantwoordelijke productiemedewerker moet zich daar echt de ogen uit z'n kop schamen. Er loopt daar een crew rond die binnen een minuut die hele backline kan neerzetten, what's the problem???

Comment

• Funkmaster
                  • Dec 2004
                  • 204

Eén van onze modjes was light operator daar.
                  dan zal ie het vast niet zo tof gevonden hebben dat die camera tegen een van z'n kopjes stootte...
                  Show zelf heb ik niet gezien, ben nog altijd supporter van Belgie (met eindelijk eens een nummer dat ik zelf nog goed vind) maar als ik het zo hoor is het een kleine ramp geweest wat toch wel niet zou mogen op zo'n productie...
                  It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

Hier maar even gepost, aangezien het enigszins over geluid en techniek/technici gaat.

Het geluid van de artiesten was belabberd, dat even terzijde. Ook het camarawerk getuigde niet van enige snelheid en interactie.

Had dus in jou visie in Broadcast en Recording moeten staan, want volgens mij heb je alles op televisie gevolgd. Zoals normaal de monitor- en de zaaltafel allebei alle onbewerkte signalen binnenkrijgen, gaan nu ook alle signalen onbewerkt naar de geluidswagen. Broadcast dus en dat heeft niets met het live te maken, want dat was het zaal- en monitorgeluid in de HMH.

Is hoogstwaarschijnlijk van tevoren besloten en niet bekend of vergeten geweest door Paul de Leeuw. Wat heeft het voor zin om voor de derde keer 3 muzikanten op het podium te zetten om te playbacken? Verder was het voor die meiden veel leuker zo om een beetje uitgelaten te reageren aangezien ze met instrument toch redelijk statisch zijn of het lijkt nog minder ergens op als ze gezellig een dansje gaan doen, niet spelen en dat het nummer gewoon door gaat.
                    Natuurlijk is het wel zo dat het bij Behave er anders uit zou zien op deze manier, maar voorlopig is er niemand die weet of het dan ook zonder instrumenten zou zijn gegaan.
                    Meestal zijn de stage managers op dit soort evenementen wel oude rotten in het vak. Daar heeft het absoluut niet aan gelegen.

Originally posted by Funkmaster
                    dan zal ie het vast niet zo tof gevonden hebben dat die camera tegen een van z'n kopjes stootte...
                    Onze modjes hebben geen spullen volgens mij, dus dat maakt niet zoveel uit. Verder lijkt het mij dat of de camera kraan of het statief verplaatst is na de repetitie of het moet een hele moderne kraan geweest zijn die ook zijn arm nog in en uit kan laten schuiven.
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Pieter Huijgen
                      • Sep 2003
                      • 766

Originally posted by kokkie

Is hoogstwaarschijnlijk van tevoren besloten en niet bekend of vergeten geweest door Paul de Leeuw. Wat heeft het voor zin om voor de derde keer 3 muzikanten op het podium te zetten om te playbacken? Verder was het voor die meiden veel leuker zo om een beetje uitgelaten te reageren aangezien ze met instrument toch redelijk statisch zijn of het lijkt nog minder ergens op als ze gezellig een dansje gaan doen, niet spelen en dat het nummer gewoon door gaat.
                      Natuurlijk is het wel zo dat het bij Behave er anders uit zou zien op deze manier, maar voorlopig is er niemand die weet of het dan ook zonder instrumenten zou zijn gegaan.
                      Meestal zijn de stage managers op dit soort evenementen wel oude rotten in het vak. Daar heeft het absoluut niet aan gelegen.
                      Lijkt mij een typisch voorbeeld van clicktrack
                      Zang zal wel live geweest zijn, drummer zat er bij behave een aantal keer flink naast...
                      Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3150

Originally posted by Pieter Huijgen
                        Zang zal wel live geweest zijn, drummer zat er bij behave een aantal keer flink naast...
                        Van te voren was al bekend dat alleen de zang live zou gaan.

Comment

• Robert H
                          • Jan 2006
                          • 378

Originally posted by kokkie
                          Zoals normaal de monitor- en de zaaltafel allebei alle onbewerkte signalen binnenkrijgen, gaan nu ook alle signalen onbewerkt naar de geluidswagen. Broadcast dus en dat heeft niets met het live te maken, want dat was het zaal- en monitorgeluid in de HMH.
                          Als ik had gedacht dat hier wél thuishoorde, had ik me niet alvast verontschuldigd voor mijn twijfel. Ik was het dus voor het posten al met je eens...

...maar toch niet helemaal, want geluid en camerawerk omvatten slechts een klein deel van mijn frustraties. Het ging mij vooral om de amateuristische manier van werken. Dit had eigenlijk in een productieforum thuisgehoord, maar daar is alleen een foto-afdeling.

Enneh, ik weet hoe een TV-registratie werkt hoor, ik denk dat je hier geen mensen vindt die zich daar geen voorstelling van kunnen maken.

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

Onderwerp verplaatst naar de lounge:

Ik wil graag een oude rot citeren "Dat je er zelf niet werkzaam was zal wel een gegronde reden hebben."

Bovenstaande cynisch bedoeld, zonder aanziens des persoon!
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• beyma
                              • Oct 2002
                              • 1614

Maar het decor stond er netjes bij of niet dan ?!!

M'n collega's hebben er heel wat uren aan gewerkt!!
                              Alleen jammer dat mijn splinternieuwe Festo invalzaag gejat is aldaar
                              Verder zijn er nog drie haspels,twee trappen,en een paar bezems weg.
                              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

Working...