Microfoon voor ander doel dan normaal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

Microfoon voor ander doel dan normaal

Hallo,

Ik zag net een interview op mtv met de kaiser chiefs en zag dat de drummer een beta 56 voor zijn vocaal gebruikte, vind het een beetje vreemde combinatie en vraag me daarom af :

Wie heeft weleens een microfoon voor een ander doel / instrument gebruikt dan waar ie voor bestemd is?

(de 58 als trusshamer gebruiken kennen we inmiddels al)

ik heb zelf wel de sm57 voor de kick gebruikt,
    en 604 tommics voor gitaren, het is een beetje zoeken op je para-eq maar klonk best wel
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Laatst een senh. MK2 in de bag van een motorfiets om geronk van de uitlaat de zaal in te boeren... telt dat ook mee als raar gebruik?
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

Originally posted by moderator
      Laatst een senh. MK2 in de bag van een motorfiets om geronk van de uitlaat de zaal in te boeren... telt dat ook mee als raar gebruik?
      zeker, want hij is daar normaal niet voor bedoelt dus zeker wel geschikt voor dit onderwerp
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

en zag dat de drummer een beta 56 voor zijn vocaal gebruikte
        Wat voor kapsel zit er in een Beta 56? JUIST, perfect voor vocalen te gebruiken dus

Comment

• Rookie
          • Nov 2004
          • 104

Je mag toch een micro naar keuze gebruiken als je vind dat je een "vette" sound hebt door een beta 56 doen zou ik zeggen. Niemand verplicht je om een sm 58 te nemen :-)
          Er is altijd iets wat je kan bij leren

Comment

• FiëstaLj
            • Oct 2000
            • 2068

Beta 58's op een setje bonga's ?
            Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

Beta 58's op een setje bonga's ?
              Gaat prima kan ik je vertellen

Dat een microfoon "speciaal" ergens voor gemaakt is zegt uiteraard helemaal niks. Een beta 56 heeft een speciale behuizing waardoor hij makkelijk te plaatsen is. Er zit bij mijn weten een standaard beta 57 kapsel is. Perfect voor vocaaltjes dus.

Een naam zeg niks. Al helemaal niet bij shure

Comment

• FiëstaLj
                • Oct 2000
                • 2068

Gaat ook prima... Maar optimaal is het niet.. Ik miste iets aan het geluid.. maar had helaas niks anders..
                Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

Sennheiser MD 425 voor kick?
                  ok, geen (sub)laag, maar wel de "tick"

Comment

• LJ_jacob
                    • Aug 2003
                    • 293

sm 58 als speaker/koptelefoon
                    die goeie ouwe tijd.... microfoon werkt ook als kopfelefoon en andersom heeeeee wat vet! o... shit... klinkt niet zo goed
                    mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

• janneman32
                      • Dec 2005
                      • 65

Verhaal 1:

Ooit een keer een klusje moeten doen tijdens een game-beurs in Utrecht, alles was keurig gehuurt bij Focus, en toen ik de mic set bekeek werdt ik in 1e instantie erg blij van wat ik zag. Alle 24 gaatje van de kist gevult met goed materiaal d.w.z. sm57, B57, SM58, KM184 (jammie), maar toen ik verder keek, geen Bassdrummic te bekennen..... Het eerste bandje zou ik zelf mixen (drum, bas, 2 x gitaar en 2 x vox) maar vanwege alle gamconsoles die hun audio bij mij loosde had ik maar 11 kanalen op de K3 over. Toen ik om insertkabels voor het compressor/gate rack begon te vragen kreeg ik te horen dat die waarschijnlijk op een andere klus waren aangekomen samen met de mic voor de kick. Vervolgens SM58 in de kick gegooit, 57 op de snare en 2 KM184's als overhead. reaktie van de techneut die het bandje na mij moest mixen "Vet drumgeluid, zou je de instellingen op de tafel kunnen laten staan zodat ik een basis heb" en "Jeee wat zijn die toms vet, strak afge-gated" Toen ik hem wees op het FX1 rack waar alle gate's uitstonden en op de vier inkomende drumlijnen en hem vertelde dat er een sm58 in de kick lag verdween hij hoofdschuddend backstage. Eerlijk is eerlijk de drummer had z'n setje goed voor elkaar en dat scheelt 3/4 van het geluid

Verhaal 2:

Tijdens een kleinschalig musicalprojekt zouden we een 10-tal solisten krijgen, en een elektrische piano. Toen wij op de lokatie aankwamen zag ik dat de pianist druk bezig was om een vleugel het toneel op te duwen. Toen ik hem vroeg hoe dat zat met die elektrische piano die hij zou meebrengen antwoorde hij dat hij wist dat er op de lokatie een vleugel zou zijn en had hij zijn E.P. maar thuis gelaten..........Omdat ik hier qua gear niet op had gerekend en D.I.'s i.p.v. condensatormics had meegenomen ben ik ik eens diep gaan graven in mijn persoonlijke kistje, en ziedaar een tweetal sm58's. Kop eraf gedraait, gaffertape erop en in de klankgaten van de vleugel geklemd.

Nog nooit zo'n attack van de hamers op de snarenn gehad...

Greetzzz, Jan

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

Bij een musicalproductie twee condensators te weinig gekregen (stonden wel op de lijst) van de verhuurder dus maar prive MK2 op violen gezet die ik eigenlijk voor reserve bij mij had als één van de 16 zenders storing zou krijgen.

Comment

• discomidway
                          • May 2005
                          • 140

Ik vergeet voor het draaien me wel eens te scheren.
                          Nou probeer ik dat met de mic wel eens maar dat werkt nog steeds niet

Comment

• Thijsch
                            • Feb 2005
                            • 45

Tsja.. Af en toe heb je geen bier opener bij je .. dan moet je toch wat!!

Comment

Working...