Goed voorbeeld doet goed volgen... en andersom?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomv
    • Jun 2003
    • 331

Originally posted by mephisto
    willen ze niet luisteren moeten ze maar voelen Ik zet bv het zaalgeluid voor een paar seconden uit ! Dj krijgt gefluit en boegeroep ( en geloof me DAT vinden ze niet leuk ) meestal helpt het wel en tomen ze in.
    Uitzetten is de last option, maar werken doet het!
    Tom

Comment

• HR Soundproductions
      • Oct 2005
      • 650

Originally posted by GoTMoRe
      Zodra je je versterker uit de clip haalt worden er geen blokgolfen (?) gestuurt naar je set en zit je safe? Mits je mixer een onvervormt signaal uitstuurt..

Of zit ik nou grandioos verkeerd? ( correct me if i'm wrong.., en ga niet staan afzeiken.. )
      Blokgolven stuurt hij niet uit, eerder sinus-en met afvlakte boven/onderkant.

Comment

• BlueConfig
        • Aug 2005
        • 138

Originally posted by HR Soundproductions
        Blokgolven stuurt hij niet uit, eerder sinus-en met afvlakte boven/onderkant.
        inus-en met afvlakte boven/onderkant wordt een blokgolf

afvlakking zorgt voor extra harmonische die uiteindelijk leiden tot een blokgolf (volgens fourier-analyse)

correct me if I'm wrong.
        Greets,
        BLue CoNFiG

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

Mijn mening over ' DJ'S " is als er een eindexamen zou zijn voor theorie zouden ze allemaal zakken !

DJ's zijn enorme asholes op het gebied van beter weten.
          Gho man wat ben jij een enorme *ssh*le-met-dikkenek-omdat-je-technieker-bent man!

True, véél djs hebben geen idee van headroom, clip, en andere basisbegrippen. Maar ik erger me toch weer steeds aan mensen die iedereen over dezelfde kam scheren. Ik ben zélf ook DJ, én geluidstech. En ik kan je garanderen dat niet elke DJ hopeloos in het rood gaat. én ik ben ook nog niet doof. Willen alle geluidstechniekers hier eindelijk eens van hun superieure verhoogje afstappen, en ook zonder zichzelf op te naaien de nodige dinge uitleggen aan DJs die de basisbegrippen nog niet onder de knie hebben?

Enfin, door al dat opgenaai van 'djs zijn toch maar rood-lievende dove mensen' wordt er 1 heel grote fout gemaakt door soundtechs, en dat is COMMUNICATIE.

Om een voorbeeld te geven: Overlaatst zat ik in een zaaltje te draaien waar het volume echt wel café-niveau was, terwijl mijn mixer mooi op 0 dB speelde. (was een set van de zaal). Ik hierover de zaalverantwoordelijke aangesproken, maar die mompelde iets van 'jaja straks'. Daarna is mijn klant komen zagen dat het echt wel stil stond, en ben ik als LAST RESORT in het rood beginnen spelen. Doe ik normaal NOOIT maar toen kon ik niet anders. Na een tijdje begon het geluid harder te klinken om 1 of andere reden en ben ik terug in het groen gaan spelen. Poetslicht gaat aan, en wat valt mij ineens op in de versterkerrek: jaja, een rodec begrenzer. Die zaalverantwoordelijke had gewoon een potmetertje onder zijne toog.

Prachtig systeem! MAAR ZEG DAT ***VERDOMME OP VOORHAND!!! IK BEN GEEN IDIOOT!

En dan nog iets over dat in het rood draaien op mengtafels: Als jij je verterkers fatsoenlijk processet gaat er niks mis. Een Rodec mengtafel gaat pas clippen bij +20dB, en de VU gaat tot +3dB. Dus LAAT die VU volledig branden, dat doet niks terzake zolang er fatsoenlijk geprocesset is en er op de processor gain wordt teruggenomen of bijgezet.

En in plaats van mensen te pesten met begrenzers en zaalgeluid laten wegvallen: COMMUNICEER eens.

Trouwens nog een aandachtspunt: ooit al aan gedacht dat van het moment dat een DJ door heeft dat jij het zaalgeluid óók kan regelen, er veel mensen zijn die beginnen denken van 'oh maar dan hoef ik er niet meer op te letten; staan de flikken aan mijn deur dan verwijs ik ze naar de verhuurfirma door!'

Nogmaals: berg dat immens grote ego van jullie op, en communiceer eens met de DJ in kwestie.

En nog iets: ik heb al meer PA firmas geweten die mij als DJ onverantwoorde dingen laten doen met hun installatie 'omdat die anders niet luid genoeg gaat', dan dat ik als technieker tegen een DJ heb moeten zeggen dat het stiller moet. Dus waar sta je dan met je vooroordelen? Ik zal het eens omdraaien:

techniekers die op fuiven toezicht houden op een installatie hebben geen greintje verstand van geluid, beseffen niet dat een DJ mengpaneel geen versterker is, en beseffen ook niet dat een processor zijn ingang ook kan clippen. maarja, van die processor kennen ze niets dus daar blijven ze liever vanaf, en laten mij int rood spelen.
          Op en paar uitzonderingen na uiteraard.

ZO nu weet je ook eens hoe het voelt om je beroep in de grond geboord te hebben!

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

zeker bij jou ook 34 graden poelmans?
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 806

Originally posted by moderator
              zeker bij jou ook 34 graden poelmans?
              Kweet het jongen, hennig oververhitte reactie, maar ze is terecht.

Comment

• Banned
                Banned
                • Dec 2003
                • 951

tja dan ben jij de enige dj op de wereldbol die zo zou doen.

Ik heb er al zovelen gehad en ben er nog nooit tegengekomen ...............

De enige die een beetje fatsoenlijk draait is DJ Jean ! maar dat is ook een oude rot in het vak die in de studio veel rommelt !

maar met een real life optreden kan het voor alke dj niet hard genoeg gaan ! want ze willen zelf het geluidsniveau in handen hebben gaat het volgens hun te zacht ( terwijl ze achter de stack staan ) gaan de mid en high knoppen naar rechts tot zover ze kunnen.

Als je ziet hoe mijn mixers eruit zien na een optreden dan vraag ik me altijd af of ze wel een verantwoordlijksheids gevoel hebben !

Laag mid hoog knoppen opengedraaid zelfs de gain volluit ( dus voorafluistering op hoofdtelefoon staat ook op maximaal kun je mij niet wijsmaken DAT ze uberhaupt weten wat vervorming is en wat zuiver is !

In theorie kunnen de DJ alles maar in praktijk kunnen 99% niet eens draaien terwijl ze hoge eisen stellen ( zeker de nieuwe opkomende dj's )

Ze weten niet wat vervorming is en wat geluidsdruk is !

Ze verplichten om met een bv Pioneer DJM600 te draaien in hun achterhoofd weten ze ook dat je die niet erg op zijn donder kan geven maar toch voluit uitsturen en dan klagen dat het niet zuiver klinkt.

Gebruik zelf het liefst de Xones van A&H wat een heel hoop ellende scheelt. Headroom is erg goed van deze tafel en een veel relaxer geluid waardoor het zachter lijkt voor je oor maar op de db meter niet liegt.

heb vaak een pa set staan voor een man of 500 als dj monitor en dan nog klachten krijgen dat de monitors te zacht zijn !

ook als ik een produktie ben is er geen een dj die over mijn spullen beslist !

IK bepaal in overleg met organisatie de aantal DB in de zaal en niet de DJ !

Ik weet wat ik kan met mijn installatie ! Elke Dj denkt dat ook te weten at ius ook een ding wat in werkelijkheid niet kan maar heeft een redenering hee als het spul goed is kan ik gewoon hier lekker gasgeven !

Hetzelfde geld voor MC-ers Had er laatst een die wilt over de dj heen blaten als je een beetje logisch tussen je oren zit weet je dat een microfoon gevoelig is door het omgevings geluid .......

Maar nee hoor microfoon volopen terwijl de master ook al ver open staat ga zo maar door

Merendeels van de dj's kijken nergens naar die willen alleen hun eigen ding doen.

Maar zolang IK de produktie uitvoer ben IK diegene die alles bepaalt !

Het kan altijd in overleg maar een eigen beslissing nemen buiten mij om sorry hoor dan werkt het bij mij averechts.

ik zet gewoon het zaalgeluid UIT als het TE GEK wordt ! en geloof me DAT WERKT !

Veel Dj's denken dat ze een koning zijn in de techniek !

zEKER MET HUN EISEN DIE ZE STELLEN.

iK KOM ALLEEN DRAAIEN ALS ER 4x sl1200 STAAN 4x cdj1000 en als ze gaan draaien gebruiken ze geen CD en maar 2 draaitafels !

daar heb ik ook een schurft aan. of ik wil een DJM600 en dan tijdens de set vragen aan mij hoe werken die effecten ???

Zulke DJ zijn er ook hoor en meer dan jij denkt ! PRO od amateur maar ze ZIJN ER !

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Leukje, deze...
                  had er laatst eentje die ontdekte dat als je de fader maar snel genoeg opengooide, met volle gain en master, dat dan de speakers opgeblazen werden. U raadt het al : hier kwam een ********Mes aan te pas. Ter plekke een lobotomie verricht.

Ook eentje : je hebt staande golven in de zaal, dus je moet een Behringer FeedbackDestroyer toepassen. Enige diepgaande overpeizingen verder heb ik maar heel gemeen gekeken. deze meneer vertelde ook datr er een nieuwe versterker op de markt was... ff gegoogled, en u raadt het al : een conrad-amp voor in de auto.

Nog een leukje : de hardstyle topDJ van de laatste tijd vraagt netjes : mag het op het systeem iets harder, want ik moet nu in t rooie draaien, en dat wil ik niet... Die hebben we idd een paar dB meer gegeven. Snoeihard, en loepzuiver....

Maar idd, binnenkort maak ik een 1000W strobo op een dB meter, u raadt het al, precies op ooghoogte van de DJ.

Oh, iemand die het wel snapt ( maar dan ook met de originele cd's aankomt, en niet met de 128kbps uitgestolen kazaa meuk) is Lucien Foort.
                  Ook hier : snoeihard, maar glashelder, ik stond verbaasd van mezelf qua geluid.
                  Last edited by Gast1401081; 04-07-06, 14:30.

Comment

• Banned
                    Banned
                    • Dec 2003
                    • 951

gelukkig zijn er meerdere met dj ervaringen op produkties ...............

In overleg kun je veel voor elkaar krijgen maar dan MOET er wel GELUISTERD worden !

Comment

• mac tecson
                      • Feb 2006
                      • 348

wat een bekrompenheid weer zeg.
                      Stap eens een van dat voetstuk en laat al die zogenaamde trucje achterwege. Ga gewoon praten met die lui.
                      Iedereen weet dat voor een beetje feest een DJM, twee SL's en twee CDJ's de standaard is.
                      Er zijn genoeg dj's die de mogelijkheden van de DJM600/800 en CDJ 1000 nodig hebben voor hun act. Dan is het natuurlijk bezopen om te zeggen: doe het maar met een Numark dubbelaar en Dateq. Dan kunnen die mensen hun act waarvoor ze zijn geboekt niet uitvoeren.

Ook dat strob-ding wat ik net las. het lijkt wel of de meeste geluidsmensen dj's per definitie haten en ze alleen maar willen pesten. Nou, leuke mensen zijn jullie dan om mee samen te werken.
                      Ik proef meteen vijandige ideeen

Comment

• Banned
                        Banned
                        • Dec 2003
                        • 951

ik vindt dat geen bekrompenheid maar realistisch !

De standaard set up voor een dj is idd 2X Sl1200 2X CDJ1000 en djm600

dit wil niet zeggen dat dit het beste is wat er op de markt is hoor !!!!

Als Tiesto gefilmd wordt met een JB mixer is dat ineens de beste mixer voor Dj"s

Heb altijd ellende met de DJM mixers van Pioneer slecht geluid en rare kraken bij teveel overbelasting !!! Ook kwaliteit is 0,0 veel reparatie's bij veelvoudig gebruik aan faders en potmeters !!

Als je weet wat die kosten vraag je je af waarom die mixer zo duur is bij aanschaf.

Bij de overgang naar A&H en Eckler ben ik minder of geen problemen gaan krijgen met het uitversterken.

Veel minder slijtage en betere geluidskwaliteit.

Moet wel zeggen dat de nieuwe serie van Pioneer stukken beter zijn als de ouwere types maar ook een heel stuk duurder ................

Terwijl ik in het verleden veel gezeur met Pioneer heb gehad omtrent dervice en kwaliteit ( Dat is bij mij wel in de laatste jaren geschonden ) om nu een paar 100 MEER uittegeven voor de DJM800 !!

Nadeel is dat Pioneer erg commercieel is aangepakt en hierdoor de standaard is voor ee dj set up !!

Gelukkig zijn de oudere DJ's wijzer geworden en willen uit praktijk ervaringen toch meer de Dateq LPM mixer of een Eckler of A&H ipv de DJM600 !

Deze mixer is leuk voor veel nieuwe beginnende dj's vanwege de effecten bak die erin zit lekker klooien met het geluid zonder te weten wat je je eindset kan aanrichten !

Voor de handel in de verhuur is de DJM DE mixer maar ik zet liever een Dateq of een Eckler of een A&H neer hoor.

Geef het ook meestal aan als optie waardoor de keus bij de DJ is bij overleg ( gelukkig kiezen ze steeds vaker niet meer de Pioneer )

Alles moet ook realistisch blijven !

kijk nou eens naar de Dj Booth van de Revolution wat daar allemaal instaat ! Op zich super en een must voor elke DJ er kunnen geloof ik 3 DJ tegelijkertijd draaien. er zitten ook allemaal top produkten in mixers zijn van RANE ( de duurste versie's ) Pioneers en Technicsen losse effecten bakken noem maar op Alleen de Dj booth koste al meer dan het pand waar de discotheek inzit zo ook de instalatie ( Funktion One ) een beetje overdreven voor de ruimte maar de klank is wel super daar !!!!

Komt er een gast DJ draaien weet hij / zij niet wat hij meemaakt

De residents hier zijn ook erg verwend qua apperatuur ! moeten ze ergens anders draaien lopen ze te zeuren over de apperatuur elders !!! logische zaak toch

Een goede DJ kan overal op draaien of het nou JB is of Rane maar veel Dj's voelen zich zo groot dat ze alleen op de topmerken draaien ( tis maar wat je gewend ben )
                        Last edited by Banned; 04-07-06, 17:39.

Comment

• Ibvee
                          • Nov 2002
                          • 714

Sorry mephisto, maar de helft van al jou beweringen slaat helemaal nergens op. Ik heb niet eens zin om quotes bij elkaar te gaan zoeken, maar zeker 50% van al jou uitspraken is zeer makkelijk te weerleggen.
                          Je komt niet echt geloofwaardig meer over met dit soort uitspraken.

Verder vraag ik me af waarom je die feestjes dan doet als je er zoveel commentaar hebt op die dj's. Als jij zo bang bent voor je set, waarom verhuur je die dan nog daarvoor?

Verder is er gewoon vraag naar dj's, en daarom zijn ze er, en het geval wil dat deze mensen maar een zeer beperkte kennis van apparatuur nodig hebben om toch veel mensen in de zaal blij te kunnen maken. Daar kan je op zeuren wat je wil, maar daar veranderd niets aan zo, behalve dat er hier dj's zijn die volgende keer wel eens heel onaardig terug kunnen gaan doen als ze weer een keer op jou set draaien, of zelfs zorgen dat jij niet meer ingehuurd wordt...

Verder krijgt een dj die het niet waard is over het algemeen ook geen dynacord oid van de organisatie, die mensen zijn ook niet gek. En een goeie geluidstechnicus kan ook op JB een concert schuiven, geval wil alleen dat de organisatie het meestal zonde vind om voor een goeie act met een goeie technicus te bezuinigen op een systeem...

Het enige wat ik op sommige dj's tegen heb, is dat ze zo nu en dan nogal verrekte hard draaien, in de zin van dat ik nogal bang ben dat mijn oren eraan gaan. Ik houd er niet van om zo door iemand mijn toekomst te laten verpesten. Ik heb het heel goed door, dus meestal ga ik dan ook weer weg. Maar wat van al die jongeren die dit niet weten? Er hangt nergens een bordje dat je de organisatie niet aansprakelijk kan stellen voor gehoorbeschadiging, en aangezien die direct naar de dj zullen gaan wijzen zou het nog wel eens heel goed kunnen dat er over een jaar of wat nog heel wat dj's aansprakelijk worden gesteld voor het verpesten van jonge oortjes...
                          De groeten => Micha

Comment

• Banned
                            Banned
                            • Dec 2003
                            • 951

tja als dat zo is zou ik zonder werk zitten helaas is dat niet !

Het kommentaar is niet persoonlijk gericht hoor ! Maar IK sta daar om een goede verstandhouding te houden in de zaal en om mijn kwaliteiten. Als ik slecht uitmix heeft iemand anders de klus, snap je ? Ik laat me mijn klussen niet door een " beterwetende dj " verpesten !

Het is ook niet dat ik bij de eerste fout of 1ste x waarschuwen maatregelen neem maar als je 3x iemand waarschuw en diegenen geeft geen gehoor dan bepaal ik de maatregel ja ( meestal is het schuif omlaag ) OK Dj boos maar geeft toch aan eind van zijn set mij een schouderklopje van je hebt of had toch gelijk !

Dat is professionaliteit ! en die DJ's heb je ook hoor !

Krijg ondanks mijn kijk op dit aan het eind van de avond een schouderklopje van dat ik mijn werk goed heb gedaan ! ondanks sommige " streken "

Ten 2e sta ik daar met mijn eigen spullen en niet voor mijn baas !

Je geeft zelf ook aan dat ze VAAK te HARD draaien dus zitten we in hetzelfde straatje !

Dus ik vindt ook niet dat je mij moet vertellen dat ik voor 50% onzin verklaart.

Daar gaat mijn commentaar ook om en als de dj's niet willen luisteren ben IK diegene op dat moment die bepaalt van hoe of wat !

Als er een Dj de hele avond met bier of baco's boven mijn spullen hangt zeg ik er ook wat van ! Krijg je vaak een grote mond terug van wie ben jij om dit tegen mij te zeggen dan zeg ik : dat ik diegene bent die zijn set kan verklote als hij niet luisterd !

heb al een keer gehad dat een Dj een baco liet vallen boven een cdj1000 die daarna niet meer bruikbaar was heb toen ook geen reserve meer gezet dankzij de bijdehande dj ! Van te voren werd gezegd ( tot 3X toe ) door mij geen drank boven de dj spullen maar dj's weten het altijd beter !!!

Sorry hoor ik bepaal wat er met MIJN spullen gebeurt of hoe het gebruikt wordt !

Het gaat mij om de verantwoording die ze moeten dragen ! kunnen ze die niet dragen ben ik NIET diegene die dat moet doen maar zal er wel werk van moeten maken om een goed eind resultaat te krijgen !

En geloof me de oudere Dj's hebben heel wat meer verantwoording dan alle jonge Dj's ! Die nieuwe Dj's ( of zal ik zeggen plaatjes draaierS ) geven ook de meeste problemen.

De serieusere dj die ook zelf muziek maken weten in iedergeval waar ze mee bezig zijn !

die nemen hun track ook niet vol in het rood op !

Maar goed gelukkig heb je PRO dj's en amateur ( pro ) Dj's ! heelaas verpesten veel amateurs dj's het voor de Pro's

Ik heb niets tegen Dj's hoor als ze zich maar professioneel gedragen als ze op klus zijn !

De meeste Dj's denken dat ze op een schoolfeestje zijn en hebben geen verantwoording. Doen alleen hun ding die ze zelf leuk vinden en doen dingen waarvan ze denken dat het zo moet.

Had laatst een hardcore DJ die niet eens wist hoedat de effecten bak van de DJM600 werkte terwijl hij die juist op zijn rider had staan ............. en een life act met syntersizers op hetzelfde feest die niet weet hoe je een tulpkabeltje moet aansluiten op een DJM600 mixer ............( hij paste niet terwijl hij in zijn studio wel paste ) Dit soort DJ's muziek makers noemen zich professioneel ..................... hebben een KvK en hebben in hun studio geen last van deze dingen ..............

Dus vandaar mijn mening hierover !

DJ zijn wil niet zeggen dat je KONING bent !
                            en geloof me sommige voelen zich de allerbeste ter wereld !
                            Last edited by Banned; 04-07-06, 19:54.

Comment

• Rock On
                              • Jan 2004
                              • 250

Er wordt hier een wel heel negatief beeld geschapen van "de DJ". Men moet dus nooit generaliseren: "de oude garde snapt het wel" of "die broekies zijn allemaal k#t".

Ik stond met oud en nieuw op een hardcorefeest in Utrecht ( absoluut niet mijn ding) en daar waren alleen maar oudgedienden. Darkraver wordt er vaak van beticht dove idioot te zijn, maar hij had zijn set strak voor elkaar (op een DJM-600) eenmaal het level ingesteld en hij is daar nauwelijks van af geweken! Alleen jammer dat hij erg oud vinyl gebruikte; daar kwam een bak gruis vanaf. Er waren ook een aantal anderen die absoluut aan het kl*ten waren. Steeds harder draaien, monitors in het rood (SP4 set op 60cm afstand ). Ben zeker 6 keer naar één toegeweest, en dat terwijl ik van te voren wel een babbeltje met hem gemaakt heb.

Communicatie is heel belangrijk, maar zeker niet zaligmakend. En afschuiven op spullen is ook erg makkelijk! Ik geef toe, ik heb ook veel liever een XTC als een DJM-600, en dat is vooral om dat de 600 zo doods klinkt.

De sound op zo'n avond kan heel wisselend zijn, en dat ligt niet alleen aan hoe de DJ met zijn apparatuur omgaat, ook hoe de platen zijn gemasterd en hoe vaak ze zijn gebruikt telt mee. (We hadden zeker een paar keer echt wel goede sound! Maar een eindset (lake, LA48, VDosc, SB218) die op 50% staat te draaien helpt daar ook wel aan mee... )
                              "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• GoTMoRe
                                • Aug 2005
                                • 350

Had laatst een hardcore DJ die niet eens wist hoedat de effecten bak van de DJM600 werkte terwijl hij die juist op zijn rider had staan ............. en een life act met syntersizers op hetzelfde feest die niet weet hoe je een tulpkabeltje moet aansluiten op een DJM600 mixer ............( hij paste niet terwijl hij in zijn
                                Maar dat is met ALLES zo, zelfs met de beginnende bandjes die ik schuif ( gemiddelde leeftijd 16jr ) die dan een joekel van een effecten bak willen, en spelen op een presetje.. Of uberhaupt niet eens weten waarvoor het is, maar het zou volgens een 'kennis' handig zijn..

Overdreven riders hou je altijd, bij bands, dj's, artiesten etc.. Daar valt nou eenmaal niks aan te doen.
                                lala..

Comment

Working...