Originally posted by mephisto
Maar aangezien ik nu eenmaal gewone fuiven draai en daarmee de grootste amateurs tegenkom uit de licht en geluids wereld (of waarvan ik na afloop van het feestje soms fotos van zie op het rigging forum) was ik zélf genoodzaakt een rider op te stellen.
JA ik vraag iedere keer achter een Rodec MX180MKIII, 2 technics en een Denon 2100. Maar doe ik dat niet schuiven ze me een akiyama MCX voor m'n neus die elke drager (zelfs vinyl) laat klinken als een CD die zichzelf te pletter skipt. Ik ben de eerste die zal zeggen van kom, het hoeft niet perse een Rodec of een Pioneer te zijn. Maar als je meegemaakt hebt wat ik (en alle andere DJs die veel op fuiven draaien) meegemaakt heb dan probeer je niet zomaar een apparaat uit dat ze onder je neus zetten. Dan wil je A merken zoals technics, rodec, pioneer, ed omdat je WEET dat die dingen een pak beter tegen de road kunnen en dat je dus een pak minder last hebt van slecht onderhoud.
En dan nog kom je geluidssets tegen die maar langs 1 kant werken, 7 kanaals eclers waarvan nog 1 schuif volledig en 1 schuif enkel links werkt, mengpanelen die erin slagen analoge dragers digitaal te laten skippen, koptelefoonpluggen die onbestaande zijn geworden, ...
En dan ben ik nog niet aan rigging en staging begonnen: veel te kleine podia is nog het minste. Ik heb al meegemaakt dat ze me 2 meter hoger plaatsten dmv 2 op elkaar gestapelde DAP podiumelementen (dat schommelde lekker), of dat ik op een gegeven moment uit pure schrik dat de truss naar beneden zou komen achter men discobar weg ben gaan lopen.
Allemaal verdomd goede redenen om ineens pioneer op je rider te zetten met daaronder een tekstje 'indien vragen en opmerkingen bel dit nummer'. Zo WEET je dat er geen amateurs zullen komen (die hebben geen pioneer), en indien het een serieuze firma is die geen pioneer heeft dan zullen die wel bellen en komen wij samen tot een waardig alternatief.
Weet je, de moment dat ik op een andere installatie draai dan de firma waarvoor ik werk, dan heb ik 1/2 een slecht werkende installatie. En dat terwijl ik van de andere kant (als geluidstechnieker van de firma, die alle rekken afstelt en optredens mengt) nog niet in een situatie ben gekomen waarin de integriteit van de drivers in de kasten in het gedrang kan.
Wél meermaals DJs int rood zien spelen, maar een Rodec kan dit aan, dus ik zaag er niet over. De enige keer waar het gevaarlijk werd was toen een derde firma die wij ingehuurd hadden de line out van de DJ op een mic in van hun tafel gestoken had. Met de gain volledig toe ging dit goed, met heel weinig headroom en alle gevolgen vandien. Ze hadden hun eigen geluid bij dus trok me er niks van aan. Maar hier zie je nogmaals dat het deze keer niet de DJ was maar de technische firma die in de fout ging.
En nu zal ik de eerste zijn op de DJ indien nodig op de vingers te tikken. En bij een DJM doe ik dit ook bij het misnte rood, want het is algemeen geweten dat deze dingen bij het minste clippen. Maar doe je dit op een fatsoenlijke manier dan loopt het in 99% van de gevallen goed af.
In die 1ne percent dat de DJ echt niet luistert is je schuif eventjes dicht trekken idd een oplossing, maar daarvoor hoef je niet te beweren dat alle DJs in het rood spelen en dat het allemaal eikels zijn. Dit zeg ik toch ook niet over geluidstechniekers? Zou wel heel bekrompen zijn om dit te doen. Net hetzelfde als zeggen dat alle turken en marokanen dieven zijn, terwijl ieder rationeel mens weet dat er evenveel uitschot is tussen belgen en nederlanders.
Dus for that matter mephisto, ben jij een jobist. Je vind je eigen job superieur en anderen doen minderwaardig werk. Straks ga je nog vertellen hoe vaak je op lichttechniekers moet kappen zodat ze ofwel hun dimmers op 0% zetten, ofwel op 100% maar niet tussenin, want dat je anders vervelende harmonischen krijgt op het net, en dat gaat zo vervelend ruisen? Of dat ze niet zo hard moeten gaan flikkeren, want je ziet niet wat de heren muzikanten uitrichten op het podium?
Ach ja, deze topic zegt meer over mephisto als over DJs...
PS: op bepaalde punten geef ik je gelijk hoor. Bier boven je installatie hoef je niet te tolereren ed... En er zijn idd mensen die het wat bont maken ivm geluidsniveau. Maar het gaat me der gewoon om dat je veel te graag veralgemeent. En dit beledigt mij en alle andere DJs die zo hard hun best doen om de geluidsinstallatie én de oren van het publiek (en zelfs vooral het gemoed van de buren) wat te sparen.
Comment