Studie licht?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muddy
    • Jul 2006
    • 21

Studie licht?

Hallo,

ik zal me eerst even voorstellen: Tom, 15 jaar, 5VWO. Ik sprak laatst een Schotse kennis, en zij heeft me helemaal enthousiast gemaakt over (podium) belichting. Dit cind ik van kinds af aan al leuk en ik zou er dan ook graag in verdergaan. Alleen: welke studie moet ik kiezen? Bestaan er uberhaupt van dat soort studies in Nederland?

Gr's Tom
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Beste Muddy (TOM)

Gebruik vooral even de zoekfunctie.. Er zijn inderdaad een aantal opleidingen in Nederland, zowel op MBO als op HBO niveau. Zoeken naar OTT (Opleiding Theater Techniek)... Google werkt natuurlijk ook

grtz AJB
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• muddy
      • Jul 2006
      • 21

oke, bedankt voor je snelle reactie. Ik zie dat ik wel naar amsterdam moet

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Originally posted by muddy
        Klopt, voor de hbo-opleiding dan. Mbo-opleidingen kun je op diverse plaatsen in Nederland vinden.

Als je eerst toch wilt kijken of het echt iets voor je is, dan raad ik je aan eerst een seizoen mee te lopen in een klein theater (er zal er ook zeker één bij jou in de buurt zijn). Zo krijg je een redelijk idee van wat het vak inhoudt en of je het ook echt leuk vindt. Daarnaast is het behoorlijk aan te bevelen wat praktijkervaring te hebben, voordat je aan zo'n opleiding begint.

Comment

• muddy
          • Jul 2006
          • 21

Ik zal eens informeren hier in de buurt of ik mee kan lopen ja, geen slecht idee.

Comment

• rogierck
            • Dec 2005
            • 5

Ik zie heelveel MBO theatertechniek/sound&vision opleidingen. maar ik kan er geen 1 vinden op HBO niveau!

Ik heb alles afgezocht, heel veel gegoogled, maar niks gevonden. Alleen opleidingen voor speciefieke theater belichting. maar geen belichtings techniek voor evenementen ofzo.

Weet iemand een HBO opleiding licht en geluids techniek?

gr rogier

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Beste Rogier,

Opleidingen voor Rock&Roll belichting bestaan; dat heet PRAKTIJK... Zowel de MBO als HBO-versie van theatertechniek geeft geen enkele ervaring/kennis op rock&roll gebied. Je zult dit zelf lekker moeten uitvinden, en om eerlijk te zijn; da's toch ook veel leuker !

Stagelopen bij een PA bedrijf zal je zeker een hoop Rock&Roll skills bijbrengen, en vervolgens met een bandje op pad vormt de ultieme basis...
              Arvid Buit

Comment

• mac tecson
                • Feb 2006
                • 348

Originally posted by muddy
                als ik jou was zou ik dan zeker naar amsterdam gaan.
                Met alle respect voor de MBO opleidingen, maar met een vwo diploma moet je absoluut naar een HBO gaan en niet naar een MBO; dat is zonde

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

Originally posted by mac tecson
                  als ik jou was zou ik dan zeker naar amsterdam gaan.
                  Met alle respect voor de MBO opleidingen, maar met een vwo diploma moet je absoluut naar een HBO gaan en niet naar een MBO; dat is zonde
                  alleen is deze post al heel erg oud

@rogierck: de hbo-opleiding in Amsterdam besteedt inderdaad weinig aandacht aan rock&roll-belichting. In het onderscheid is rock&roll vaak het ondergeschoven kindje, het lijkt veel simpeler. Daarentegen heb je met wat theaterervaring toch een flinke voorsprong op de mensen die net in de rock&roll wereld komen kijken. Weten zij veel dat je gave effecten kunt bereiken als je een topje op de leadzanger van een band zet, ipv gewoon frontlicht. En wat voor effecten kun je bereiken met zij- en tegenlicht? Theaterbelichting geeft toch een voorsprong op de rest.

Niet dat ik de opleiding meteen voor heilig wil verklaren, maar je leert er zeker een hoop nuttige dingen. Ga daarnaast bij een poppodium aan de slag en je kunt meteen je kennis in de praktijk brengen, je ziet meteen aan welke informatie je meer waarde moet hechten en wat er van alle ideeen in de praktijk terecht komt. Binnen de studie zelf krijg je dan ook nog wat electrotechniek mee, dat altijd van pas kan komen. Dus er zitten zeker wel voordelen in, ookal sluit het niet 100% aan op je wensen.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Ik denk dat er ook een mooie combinatie in zou zitten als je daadwerkelijk praktisch aan het werk gaat,
                    en voor 1 dag in de week bij het IAB een Algemene cursus Lichttechniek gaat doen.
                    Kijk maar eens op | IAB opleidingen - Instituut voor audio- en belichtingstechniek |
                    Misschien is dat iets?
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

Beste Muddy,

Als je pienter bent, en serieus verder wilt in het theatervak, ga ik je eenmalig een tip geven, waarvan ik als enige zeg; da's nou echt iets...

Aan de HKU (Utrecht) kun je de studie Master of Arts in Arts volgen. Hierbij wordt je opgeleid tot hoogwaardig theatermanager, en heb je bovendien kennis van allerlei productieprocessen. Als je dat nu combineert met een beetje bandjes knipperen in de weekenden; wordt jij een hele goeie...

HKU Faculteit Kunst en Economie > KE > Studiekiezers > Opleidingen > Graduate School KE > ABM (MA)

Dat gelul over theatermensen die een voorsprong hebben bij Rock&Roll is serieus de grootste bullshit die ik ooit heb gehoord... Fantastisch Jurjen dat geweldige topje, in die feesttent waar geen ruimte is....

Juist dat detail denken, en mierenneuken is echt absoluut niet van toepassing. Rock&Roll = Keihard werken, Feeling for the fast stagelook, en een timing waar bij andere mensen hun broek van afzakt...

Theater is het creeeren van een wereld, absoluut prachtig, maar heel iets anders dan R&R. Heb vaak theaterbelichters pogingen zien doen bij bandjes, en daar is doorgaans maar 1 woord voor; genant !

Heb ook regelmatig R&R mensen in het theater gezien, ook genant ! Zoek dus de combi...
                      Arvid Buit

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

Moet AJB hierin toch echt gelijk geven Jurjen. Je hebt nul komma nul voorsprong. Helaas heb ik de wanprestatie's mogen aanzien van een R&R belichter in een theater en er was niet eens basislicht dus de acteurs stonden regelmatig in het donker. Meneer vond MH's en scanners belangrijker. Van een collega/vriend ook de andere kant gehoord van een theaterbelichter die op een festival mooie plaatjes wilde maken maar dat niet binnen de korte tijd kon hoor dus ze hadden maar wat geduld en de MH's en scans lekker belangrijk.

Het heeft alles te maken met ervaring en die bouw je op in de praktijk op het vlak waar je werkzaam bent.
                        Schoenmaker blijf bij je leest.

Comment

Working...