Grootste LED-doek ter wereld

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vervallen

Van eventplanner.be

klik

Night of the Proms, het jaarlijks muziekevenement in het Antwerps Sportpaleis, liet door het Belgische bedrijf ShowTex een reuzengroot LED-doek ontwikkelen. Het doek is uniek in de wereld en wordt tijdens de concerttournee dit het najaar in België, Nederland en Duitsland voor de eerste keer gebruikt.

Een LED [van het Engelse Light Emitting Diode] is een elektronische component, een diode die licht uitzendt als er een stroom in doorlaatrichting doorheen wordt gestuurd. Nick Holonyak ontwikkelde in 1962 de eerste werkende LED.

In eerste instantie hebben LED's de schaalverlichtingslampjes en controlelampjes vervangen. Door hun veel langere levensduur, grote [mechanische] schokbestendigheid, veel geringere energiebehoefte en daardoor veel minder warmte ontwikkeling zijn zij een goedkoop en milieuvriendelijk alternatief. Een gekende toepassing is het derde remlicht bij auto's.

LED's worden in de evenementensector gebruikt om de illusie van een 'fonkelende sterrenhemel' te creëren. Night of the Proms maakte eerder al gebruik van deze techniek om een adembenemende sfeer te scheppen. Dit jaar gaat Night of the Proms nog een stap verder en gaf het ShowTex de opdracht een showled fullcolor animatie doek te maken.

Het Belgische Showtex ontwikkelde een doek van 540 m2 waarin meer dan 10.000 gekleurde LED's werden verwerkt. Elke LED kan aparte worden bediend dankzij de software van Arkaos. 'Met behulp van een uitgebreide catalogus beelden kunnen we de nodige animatie voorzien op het doek', aldus Geert Vanhout, de light engineer van de Night of the Proms en verantwoordelijk voor de lichtshow tijdens de concerten.

Link: http://www.notp.com
  • MJ
    • Mar 2004
    • 140

ik ben zeker geen tegenstander van led schermen hoor
    10000 ledjes klinkt veel

maar is maar 100 bij 100 pixels
    mijn twee jaar oude gsm (sony k700i) heeft 38720 pixels ....

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

Ga jij toch fijn met je Sony in sportpaleis en Ahoy staan zwaaien, doen ze daarna doekje van NOTP aan, relativeren is leuk, maar appels met peren vergelijken...
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MJ
        • Mar 2004
        • 140

zo als ik al aangaf ben ik zeker geen tegenstander van ledschermen

maar van uit een vormgevers standpunt is het nog steeds vrij mager
        met 100x100 pixels kun je geen vhs kwaliteit maken

voor de recente tour van slagerij van kampen heb ik de meeste video beelden
        gemaakt. zij touren nu met een ledwall in combinatie met maxedia.
        deze wall heeft een resolutie van 140x90 pixels (12600 ledjes)

Beelden die ik heb opgenomen/gerenderd in PAL kwaliteit worden getransformeerd tot een mozaiek waar weinig van overblijft , gezien vanuit een vomgevers standpunt , het publiek daar en tegen vind het fantastisch hoor!

Het lijkt mij daarom ook beter om een grootte van een ledwall aan tegeven in resolutie dan in hoeveelheid ledjes

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

volgens mij had robbie williams al zo'n doek in zn 2003 tour, en ik heb Rush er in 2004 al mee zien spelen.

Comment

• DJ.T
            • Nov 2002
            • 1502

Iemand enig idee hoe groot het LED-scherm was dat Metallica bij zich had in het Gelresyndroom 8 juni?
            Dan bedoel ik niet de 2 enorme schermen naast het podium, maar het scherm dat achter het podium zichtbaar was.
            We're ready to party, are you?

Comment

• Vervallen

Originally posted by MacGyverSounds
              volgens mij had robbie williams al zo'n doek in zn 2003 tour, en ik heb Rush er in 2004 al mee zien spelen.
              volgens mij waren die geen 540 vierkante meters.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Gaan we nu reclamepraat lopen stofkammen?

Nieuw, groter, sneller, beter, hoger komt dat zien!

reactie op het forum. Da´s best niet zo nieuw, snel en hoog hoor! En het wast helemaal niet witter ook!

Dames, We zitten wel in de showbizz.
                lekker belangrijk!

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

Volgens mij had Kane ook een veel grotere LED-wall achter zich staan op het maliveld. Alhoewel... groter weet ik niet precies, wel flink meer pixels (aangezien dat ineens een hot-issue is geworden).

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Een wall of een doek, it;s a difference...

NOTP is inmiddels een vast uitje, wel in sportaleis, ahoy is geluid zo tenenkrommend dat ik daar niet vrijwillig in ga staan. Bovendien zijn de kroegen in Antwerpen veel beter
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...