Even wat anders

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    Even wat anders

    Vanavond aan de borreltafel over gehad.

    Met vuurwerk. Wat geeft de hardste knal. een rotje met een lage klank of een hoge.

    Hoe veel invloed is de hoeveelheid kruit op de knalsterkte. Hetzelfde rotje met twee keer zo veel kruit, is die harder en hoe veel dan? Als je een luidere knal wil hebben moet je dan een groter rotje hebben of meer kruit?

    Lijkt een knal harder als er meer laag in zit door de mooie volle druk van zo een diepe boem. En wat voor model rotje geeft het mooiste laag?

    Wie heeft er een visie zo eindejaars.
    lekker belangrijk!
  • bones2001
    • Aug 2003
    • 741

    #2
    Jeetje,

    ik "speel" al 20 jaar niet meer met vuurwerk...
    Kijken natuurlijk wel.
    Maar de mooiste en heftigste knal vind ik toch wel een lawinepijl,
    daar kan helemaal niets tegenop !!
    Daar zit zeker weten een hele hoop kruit in en groot zijn ze ook.
    Dus ik denk dat het veilig is te zeggen, des te groter des te klapt ie
    Mixen is net als schilderen.
    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

    Comment

    • Drive inn tnt
      • Sep 2003
      • 1082

      #3
      Niet alleen de grote en de hoeveelheid kruid spelen een rol.
      Ook het materiaal waar het kruid in zit. Als het kruid vrij los zit dan klapt het als het ware of brand het op. Een klein knalletje dus.
      Als je veel kruid hebt dat dicht op elkaar zit in een groot rotje dan heb je dus een beter boem effect.
      Heb wel is gehoord dat als je gaffa heel strak om een rotje wind en ook de onder kant dat hij dan harder klapt. Ik denk dat ik hier maar is een testcase van ga maken. Binnenkort een kleine visuele versterking.
      Vette boksuh meneer

      [FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

      Comment

      • HR Soundproductions
        • Oct 2005
        • 650

        #4
        Wat knalt harder??? Natuurlijk iets waar veel laag in zit.
        Heb in het verleden een aantal thunderflashes gehad. Als ik het me goed herinner werden die in het leger als oefenspul gebruikt voor tanks om een lekker realistische klap te geven. In de vrije lucht ( dus niet in de loop van een tank ) geven de dingen een enorme luchtverplaatsing.

        B.t.w.; inderdaad een prima onderwerp voor de borreltafel....

        Comment

        • Drive inn tnt
          • Sep 2003
          • 1082

          #5
          Toch maar oud en nieuw in belgië vieren.
          Al die kleine rotjes hier.
          Bel overigens wel blij dat we hier nu van die chinese matten mogen. Alleen zijn die krengen nogal duur.
          Vette boksuh meneer

          [FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

          Comment

          • sparky
            • Apr 2002
            • 2104

            #6
            Rotje 1 geeft een laagklinkende knal van 120dB op een meter afstand, gewogen volgens de de A-schaal. Rotje 2 geeft een hoogklinkende knal, ook 120 dB en op dezelfde manier gemeten. Ondanks dezelfde drukverplaatsing zal rotje 2 als harder ervaren worden vanwege de niet-lineare gevoeligheid wat betreft frequentie van het menselijk gehoor.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

            Comment

            • Hansound
              • Apr 2006
              • 832

              #7
              En een laag klinkende knal zal ook verder dragen en weer terug komen als er bijvoorbeeld gebouwen in de buurt staan.

              Comment

              • Drive inn tnt
                • Sep 2003
                • 1082

                #8
                Ik heb liever een echte BOEM (laag dus) dan een PANG.
                Dus niet van de wel bekende Rotjes oftewel astronauten.
                Vette boksuh meneer

                [FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

                Comment

                • beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

                  #9
                  Originally posted by Drive inn tnt
                  Bel overigens wel blij dat we hier nu van die chinese matten mogen. Alleen zijn die krengen nogal duur.
                  Nou voor zover ik weet zijn de échte "Chinese rollen" nog steeds zo illegaal als maar kan hoor ! Er is wel een soort vervanger van het merk "dynasty fireworks" , maar dat haald het niet bij een echte 100.000 klappert

                  Er is wel een kleine versoepeling naar de hoeveelheid kruit wat mag worden gebruikt, 500 ipv 200 gram per pot, en dat scheelt dan weer wel behoorlijk (ook in prijs trouwens )
                  Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                  Comment

                  • Sjörske
                    • Jun 2003
                    • 55

                    #10
                    Ik weet zelf wel het een en ander van vuurwerk. Ik help af en toe mee bij een professioneel bedrijf om shows te verzorgen etc.
                    De hardheid van een knal wordt door iedereen anders ervaren. Veel knallen achter elkaar worden over het algemeen harder ervaren, omdat de duur van het "lawaai" langer is.
                    Wat betrefd knal en de hoeveelheid kruit is er voor elke knaller een optimale verhouding tussen de hoeveelheid kruit, de sterkte van het omhulsel en de dichtheid van het kruit. Gaffatape om een NL rotje zal vrijwel niks uitmaken, omdat deze slechts genoeg kracht hebben om het omhulsen in 2 of 3 stukken te laten breken.
                    Verder heb je nog verschillende soorten kruit. In Nederland mag alleen buskruit (zwartkruit) gebruikt worden in knallers. In Belgie mag ook flashpowder (zilverkruit) gebruikt worden. Dit brandt veel sneller en heeft dus meer kracht. Verder spelen er nog een hoop dingen mee zoals de korrelgrootte, etc, etc.


                    Verder nog even iets over het max toegestane kruit in NL. Dit is idd verhoogd naar 500 gram, maar de hoeveelheid kruit per shot is niet verhoogd. Een sierpot heeft dus alleen meer schoten en geen grote uitwerking.

                    Comment

                    • jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

                      #11
                      Hoog ervaar je als harder bij hetzelfde volume van een lage klank. Dat is onvermijdelijk. Wil je de knal harder? Zorg dat er een hogere druk wordt opgebouwd. Meer kruit zal automatisch resulteren in een groter omhulsel, je kan het niet samenpersen (hoogstens zo veel mogelijk lucht uit je poeder halen). Let wel dat bij de ontsteking zelf nog voldoende lucht overal bij kan komen, het blijft immers een hele snelle verbrandingsreactie. Oneindig grote bommen ermee maken werkt dus niet.

                      Als de druk dan wordt opgebouwd tijdens de explosie in het rotje, moet de verpakking uiteraard niet bij het minste of geringste openbarsten, de druk moet dus de kans krijgen om fatsoenlijk op te bouwen. Hoe eerder het rotje open gaat, hoe meer kruid gewoon in de buitenlucht nog net verbrandt (of uit wordt geblazen door de knal). Vandaar de tip hierboven over de gaffa.

                      Let ook op dat er in al die rotjes 2 verschillende soorten kruid zitten, de eerste om een goede ontbrandingstemperatuur te laten bereiken, de tweede is voor het explosieve gedeelte. Het mengsel moet dus goed afgemeten worden.

                      Tot slot een dringend advies (omdat het moet): ga niet zomaar experimenteren met vuurwerk. Bij ieder ongeluk kan de schade in het ziekenhuis vrij goed worden opgeknapt, maar bij vuurwerkongelukken NIET! En ik neem aan dat de meesten ook wel meekrijgen hoe vaak het ieder jaar mis is gegaan met oud&nieuw.
                      Om in het achterhoofd te houden, ik ga je niet persoonlijk tegenhouden op straat.

                      Comment

                      • Drive inn tnt
                        • Sep 2003
                        • 1082

                        #12
                        Originally posted by beyma
                        Nou voor zover ik weet zijn de échte "Chinese rollen" nog steeds zo illegaal als maar kan hoor ! Er is wel een soort vervanger van het merk "dynasty fireworks" , maar dat haald het niet bij een echte 100.000 klappert
                        hmm hier heb je dus wel gewoon dezelfde rollen liggen (incl trommel) als in belgië.
                        Vette boksuh meneer

                        [FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

                        Comment

                        • Sjörske
                          • Jun 2003
                          • 55

                          #13
                          Originally posted by Drive inn tnt
                          hmm hier heb je dus wel gewoon dezelfde rollen liggen (incl trommel) als in belgië.
                          Zien er misschien hetzelfde uit, maar de kruitsoort is anders.

                          Comment

                          • Sjörske
                            • Jun 2003
                            • 55

                            #14
                            Originally posted by jurjen_barel
                            1
                            Hoog ervaar je als harder bij hetzelfde volume van een lage klank. Dat is onvermijdelijk. Wil je de knal harder? Zorg dat er een hogere druk wordt opgebouwd. Meer kruit zal automatisch resulteren in een groter omhulsel, je kan het niet samenpersen (hoogstens zo veel mogelijk lucht uit je poeder halen). Let wel dat bij de ontsteking zelf nog voldoende lucht overal bij kan komen, het blijft immers een hele snelle verbrandingsreactie. Oneindig grote bommen ermee maken werkt dus niet.

                            2
                            Als de druk dan wordt opgebouwd tijdens de explosie in het rotje, moet de verpakking uiteraard niet bij het minste of geringste openbarsten, de druk moet dus de kans krijgen om fatsoenlijk op te bouwen. Hoe eerder het rotje open gaat, hoe meer kruid gewoon in de buitenlucht nog net verbrandt (of uit wordt geblazen door de knal). Vandaar de tip hierboven over de gaffa.

                            3
                            Let ook op dat er in al die rotjes 2 verschillende soorten kruid zitten, de eerste om een goede ontbrandingstemperatuur te laten bereiken, de tweede is voor het explosieve gedeelte. Het mengsel moet dus goed afgemeten worden.

                            Tot slot een dringend advies (omdat het moet): ga niet zomaar experimenteren met vuurwerk. Bij ieder ongeluk kan de schade in het ziekenhuis vrij goed worden opgeknapt, maar bij vuurwerkongelukken NIET! En ik neem aan dat de meesten ook wel meekrijgen hoe vaak het ieder jaar mis is gegaan met oud&nieuw.
                            Om in het achterhoofd te houden, ik ga je niet persoonlijk tegenhouden op straat.
                            1
                            Een hogere frequentie mag dan misschien wel harder klinken, maar niet iedereen ervaart dat zo. Bij een zwaardere knal voel je druk op je borst etc.

                            2
                            In nederlandse rotjes zit zowieso niet veel kruit. De Gaffa tip zal dan ook niet merkbaar werken.

                            3
                            Onzin. In elke willekeurige knaller zul je maar 1 kruitsoort ontdekken. In nederland is dit altijd buskruit. In belgie flashpowder. In siervuurwerk worden daarintegen meerdere kruitsoorten gebruikt (stijglading, burst charge en effectlading). Dit laatste is een combinatie van kruit en chemicalien voor de kleur.

                            Comment

                            • Drive inn tnt
                              • Sep 2003
                              • 1082

                              #15
                              Nog is ff gekeken en vergeleken, maar die rolletjes die ze hier verkopen stellen echt niks voor.
                              Zijn er nog mensen van plan iets uit België te halen dit jaar?
                              Vette boksuh meneer

                              [FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

                              Comment

                              Working...