1001 ervaringen op het mixeiland. Een bloemlezing.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

1001 ervaringen op het mixeiland. Een bloemlezing.

Als FOH gastheer maak je wat mee... Menig collega of gasttechneut heeft zo zijn gewoontes. Hier een lijst van klassieke issues...

- Ja, je mag mijn zwarte stift wel lenen.
    - En ja, ik heb ook een rolletje witte tape (vooral lichttechnici vergeten dit).
    - Oh, je bent je koptelefoon "vergeten"? Ja, natuurlijk mag je mijn koptelefoon lenen (maar ik zou het wel op prijs stellen dat je hem netjes aan het pootje van de easytilt hangt en niet klakkeloos op de (blubberige!) grond flikkert als je er klaar mee bent).
    - Sorry dat ik je stoor, maar je backstagepas aan dat keycord heeft heel erg de neiging om mee te helpen met mixen als je over de mixer heen buigt.
    - Zal ik de gates en compressors van bypass afhalen, of laat je ze altijd op bypass staan?
    - Je zit al 30 jaar in het vak? Wauw! (zal ik dan maar niet zeggen dat je echt heel erg agressief in het hoog mixt en zal ik het dan maar even over het hoofd zien dat je bijna alle solo's mist?)
    - Ja, het tapknopje van de D2 is inderdaad een beetje rot geworden ja (en met dat subtiele gebeuk van jou zal hij inderdaad binnenkort in de kliko belanden, en bedankt.)
    - Oh, je hebt mijn zwarte stift aan een fan gegeven die een handtekening ging vragen? Nee hoor, geen probleem (ik koop wel weer een nieuwe, doe jij dat dan ook?)

Wat een schitterend vak. We boffen maar
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Ik moet inderdaad zeggen dat de meeste (FOH) gastheren inderdaad nogal verbaast kijken als ik een rolletje witte tape, een stift en een koptelefoon bij blijk te hebben. Meestel hebben ze het al klaar liggen.

Gelukkig word ik meestal wel netjes gastvrij ontvangen zodat je met een goed gevoel aan de klus kan beginnen. Ik probeer bij het vertrek dan ook altijd netjes de juiste mensen te bedanken voor hun medewerking. Helaas schiet dit er bij drukke dagen ook wel eens bij in. Mijn excuses daarvoor bij deze.

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Wat is het doel van dit topic?
      Last edited by sparky; 18-05-07, 22:43.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

Sparky: kijk even naar het doel van dit deel van het forum.....

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Nou, ik was eigenlijk een beetje in verwarring:

De titel van het topic is 1001 ervaringen op het mixeiland. Een bloemlezing.

De openingspost gaat eigenlijk alleen maar over fouten gemaakt door gasttechnici.

Dusseh, wil je het nou graag daar over hebben of wil je de titel van dit topic wat meer eer aandoen?

Dan weet ik of ik verder nog iets wil bijdragen of niet.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Komt een cover-rockband aan op een festivalletje, keurig op tijd enzo...Ze rijden in een mooie bakwagen, met de band naam der op, van voor naar achter de naam op de zijkanten, op de windkap, boven de voorgrill, joekels van logo's.
            Na een lange hangdag met een middagprogramma van grundge-bandjes en daarbij behorende kopjes van Sm58 zangstaven die liggen op te drogen van een speeksel overdosis staat 1 van de techies op uit zn luie stoel en vraagt, nadat de hele bandcrew en artiesten zich hebben verzameld en netjes voor de bus staan te wachten voordat er kan worden uitgeladen...de magische woorden:
            "en, van welke band zijn jullie dan eigenlijk?"...12 man die omkijkt naar die mega belettering....
            Priceless!

Ander rockbandje, komt een meisje naar de FOH, dag, ik kom zo mn band schuiven, wie is de systech: euhm...die is ff een kistje halen, zodat je ook bij de bovenste EQ en pan op de mixer kan...

En natuurlijk de vraag: kan het wat zachter? ja best, we stoppen om 03.00uur, dan gaat ie veel zachter.

Op een piratenfestijn met allemaal live artiesten, correctie: tape artiesten, de vraag: draaien jullie ook R&B....

Ik vul later nog wel aan.
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Mark-LED
              • May 2004
              • 822

Vanavond weer een artiest die toch echt doof begint te worden: 3 monitoren (toch niet de minste qua vermogen) op z'n kop, +12db op de mixer, amp tegen de clip aan en nog volhouden dat ie zichzelf niet hoort.

Standaard antwoord: "ja tuurlijk krijg jij je rol Nichiban terug". Uiteraard kan jij er weer achteraan hobbelen...

Ook onbetaalbaar: fietsers die je er vriendelijk op willen wijzen dat je die ene straat niet in mag rijden, en dus in hun enthousiastme tegen een lantaarnpaal op fietsen

Ook leuk: beginnende bandjes. "Wat willen jullie op de monitor?" Standaard antwoord is dus ook "zoveel mogelijk".

Dit is wat mij zogauw te binnen schiet.

Comment

• lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

Originally posted by gertgeluid
                Als FOH gastheer maak je wat mee... Menig collega of gasttechneut heeft zo zijn gewoontes. Hier een lijst van klassieke issues...

- Ja, je mag mijn zwarte stift wel lenen.
                - En ja, ik heb ook een rolletje witte tape (vooral lichttechnici vergeten dit).
                - Oh, je bent je koptelefoon "vergeten"? Ja, natuurlijk mag je mijn koptelefoon lenen (maar ik zou het wel op prijs stellen dat je hem netjes aan het pootje van de easytilt hangt en niet klakkeloos op de (blubberige!) grond flikkert als je er klaar mee bent).
                - Als ik House-tech ben ligt er altijd een zwarte stift te wachten op de mixer.
                - Witte tape is al voorzien van voor de gast-tech aankomt, en de priklijst (volgens festivalpatch) staat reeds opgeschreven.
                - Koptelefoon zit bij een hoop bedrijven vast in de set, zodat je zelfs als freelancer die niet meer hoeft mee te brengen.

Of is dit alleen in België zo?

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

Ik ben erg gehecht aan mijn eigen hoofdtelefoon, zimpelweg omdat ik daarvan weet hoe die klinkt, snap de techs niet zo die zonder gereedschap (essentials wat mij betreft) onderweg gaan.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

Originally posted by moderator
                    Ander rockbandje, komt een meisje naar de FOH, dag, ik kom zo mn band schuiven, wie is de systech: euhm...die is ff een kistje halen, zodat je ook bij de bovenste EQ en pan op de mixer kan...
                    en die dame blijkt vervolgens de sterren van de hemel te mixen en al vijf gouden platen thuis te hebben hangen... (kon het even niet laten )

Vijf minuten voor de ombouw op een festival komt er een lid van de 10 mans band aan met een hand vol tassen van de C1000 en een paar koffers van de gamma met daarin een collectie van 6 verschillende draadloze systemen en drie in ear setjes. Met een aantal tulpjes met verloopstekers erbij en adapters waar niet op staat bij welke set het hoort. "dit zijn de zenders van de volgende band. Kun je zorgen dat de zangeres een beetje galm over haar in ear krijgt maar de rest wil dat niet" (koninginnedag dit jaar)
                    lekker belangrijk!

Comment

• hugovanmeijeren
                      • Oct 2004
                      • 1436

Ook erg leuk, over herrie:

Opdrachtgever die geen idee heeft van de decibel-schaal:
                      "Hoe hard mogen we eigenlijk? Opdrachtgever: In de vergunning staat maximaal 80 decibel, maar ga maar niet harder dan 120..."

Geluid bij openluchtfestival in het dorp:
                      Winkeliers van de naburige winkels kwamen klagen dat ze het geluid te hard vonden "wij zouden namelijk hun klanten uit de winkel wegjagen".

Afgelopen jaar voor het begin maar even goed hard gezet en db-meter aan opdrachtgever getoond. Eerste winkeliers kwamen alweer klagen bij de opdrachtgever, maar die had gezien dat het netjes binnen de perken bleef, dus alle winkeliers weggestuurd dat het in orde was... Nooit meer een klagende winkelier gezien...

Toch wel handig zo'n db-meter in je toolcase...

Groeten Hugo
                      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• som
                        • Nov 2002
                        • 787

festival in de buurt gaat naar en iets andere locatie,
                        van de straat af en naar het achterliggende parkeerterrein.
                        er word een keurige infoavond belegd voor de omwonenden,
                        komt er wel 1 man opdagen,toch maar het verhaal gedaan met alle ins en outs.
                        de man luistert een half uurtje aandachtig, knikt en vermeld;
                        zeg ik ga dat weekend toch weg, als ze niet in mijn tuin plassen ben ik al blij,tot ziens
                        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

Nou, een voorbereid gastheer telt voor twee zeg ik maar, over het algemeen heb ik een gespreid bedje klaarliggen voor mijn vrienden/ gasten/ collega's... kan me er wel soms een beetje aan irriteren dat technici zich pas halverwege een change-over ergens voor het eerst komen melden... en dan heb je natuurlijk nog de welbekende: ik zou graag een compressor op die VCA geinserteerd willen hebben ( )... ha ha, nee, dat heb ik maar één keer meegemaakt, maar het blijft wel om je kapot te lachen. Maar je krijgt natuurlijk wel vaker mensen op bezoek die een of ander niet snappen, dan ben jij er toch om te helpen, niet? Als ze dat willen/ waarderen tenminste, want zoals Gert al zei: soms heb je zo'n mongool die staat te schreeuwen dat hij al 30 jaar in het vak zit... maar die de grootste @%*-sound van de avond neerzet... ene keer is daar wat aan te doen, andere keer jammer genoeg niet.

Vind het wel soms écht balen dat je onwijs je best hebt gedaan je systeem als een klokje te laten klinken... blijkt het een feestje te zijn waar de hele avond band-artiesten in komen prikken, waarvan er misschien ééntje in de buurt van een fijn geluid komt... Oh ja, de volgende reactie heb ik ook nog wel eens meegemaakt ('s middags soundcheck voor alle artiesten): "Oh, een XL-3... mmm... ik prik toch liever mijn spirit folio (oid) in, want daar ben ik aan gewend."... vind ik toch ook best humor op zo'n moment.

Owja, het is natuurlijk een bekend verhaal dat publiek aan de lichtman gaat vragen of hij een ander plaatje wilt opzetten (of een andere doorgaans door publiek met geluid geasocieerde activiteit)... maar met die DiGiCo's heb ik nu toch al zeker twee keer mensen bij me gehad met de vraag of ik niet een of ander spotje anders wilde richten !! Vink'dan'toch best grappig.

Nou, ik ga maar eens maffen, morgen Cubaans festival: schuddende billen en schetterende trompetten.
                          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• StijnS
                            • Sep 2006
                            • 173

Originally posted by berolios
                            Owja, het is natuurlijk een bekend verhaal dat publiek aan de lichtman gaat vragen of hij een ander plaatje wilt opzetten (of een andere doorgaans door publiek met geluid geasocieerde activiteit)... maar met die DiGiCo's heb ik nu toch al zeker twee keer mensen bij me gehad met de vraag of ik niet een of ander spotje anders wilde richten !! Vink'dan'toch best grappig.
                            Hmm, zoiets heb 'k ook al gehad: Zat het licht te regelen, komt de artiest vragen of z'n microfoon ietsje harder kan...

Comment

• Leeghem
                              • Jan 2007
                              • 20

Artiesten die vragen voor meer monitor aan de FOH terwijl er een aparte mixer is voor de monitors. Je kan er nochtans niet naast kijken MH4

Comment

Working...