1001 ervaringen op het mixeiland. Een bloemlezing.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ottink
    • Jan 2007
    • 19

Volgens mij kan er wel een boek geschreven worden met mooie anekdotes uit de vaderlandse muziekbusiness....

Mijn kleine bijdrage:
    Op een mooie zomeravond moesten wij een optreden verzorgen in de openlucht ergens in Noord-Nederland. Ons management had alles contractueel geregeld en de opdrachtgever had het contract incl. rider goed doorgelezen. Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming werd zonder blikken of blozen aan onze crew uitgelegd hoe de stroomvoorziening geregeld was:
    "Uit deze twee huizen komen zometeen twee kabels met de eerste twee groepen en om half tien sluit in dit pand de zonnestudio en daar komt dan ook nog een groep vandaan. Dan hebben jullie precies 3 groepen stroom..."
    En zoals te verwachten was werden keurig drie plastic huis- tuin- en keukenhaspeltjes klaargezet om daad bij woord te voegen....

Comment

• MEEO Licht en Geluid
      • Nov 2005
      • 950

Vorig jaar:

Netjes bij klant geinformeerd over de stroomvoorziening. Bleek 32a kracht te zijn. Prima, krachtverdelertje mee voor 32a, krachtbekabeling mee etc.

Komen we daar, alles in orde! 32a kracht aan de muur. Totdat we de verdeler (en alle dimmers en amps) aanzetten. Pof, alle zekeringen (waren nog smeltpatronen) in de zekeringkast dr uit.
      Wat bleek nou: 32a wandcontactdoos was afgezekerd op 16a per fase

Teruggereden naar loods, en 63a (wat aanwezig was in ander deel van gebouw) verdelertje opgehaald.

Probleem opgelost. En toch blijft het zo, dat sommige organisatoren de zooi gewoon niet voor mekaar hebben, en andere het juist weer overorganisteren (met als voorbeeld: UEFA Tournooi in de Euroborg)
      MEEO Audio Licht Rigging,
      Mark van der Werff
      Groningen

Comment

• GoTMoRe
        • Aug 2005
        • 350

Om nog maar een mooiere te vertellen.. Word mij vertelt dat er 2* 16a aanwezig is, en 1* 32a.

Natuurlijk wist zaaleigenaar niet waar de 32A zich moest bevinden, en werden de hulpjes op pad gestuurt. Op de meest vreemde plekken werd gezocht. (ik inmiddels, na wat gebel, een 16 naar 32 verloopje gefixed en zou zo gebracht worden) om een leuke te noemen: De 'sier' openhaard werd compleet afgesloopt, om er vervolgens achtertekomen dat daar nog eens een 16a connector zit.. Natuurlijk gewoon doorgelust op de 16a vanaf het podium.

Uiteindelijk komt de 'concierge' on site: "Hmm, dan hebben we dus geen 32a, ja normaal is dit nooit een probleem.." Wel dus als ik daar met mijn 2x 20m 32A en een 32A verdeler sta..

Wat blijkt uit nadere inspectie van de bekabeling die de meterkast verlaat, en de gebruikte stoppen in de meterkast (smeltpatronen) Dat de 16A groepen zijn afgezekerd op 25A, alle 3, en door het hele gebouw gebruik maken van 2,5mm krachtkabel..
        lala..

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Ook een leuke gehad laatst, was bij een concert van de Dijk, hier in Roden.

Ampco deed geluid voor de Dijk, maar in de zaal stond ook een DJ te spelen...

Maar hoe maak je die DJ nou duidelijk dat hij met zijn getetter en geflikker op moet houden, als ze met de Dijk willen beginnen...

Erg mooi: gewoon met je dikke Martin setje over de DJ heen gaan blazen... (wat wil je met 2 subjes; 2 topjes SA)...
          Natuurlijk werd er wel eerst flink gezwaaid naar de DJ, maar die was te druk met zijn cd's in de weer (uiteraard)...

In ieder geval erg leuk weer...

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Mark-LED
            • May 2004
            • 822

Tijdje terug, buitenpodiumpje, 2 bandjes met wat tapeartiesten en een rapper over de hele avond. Band 1 komt naar me toe, stelt zich netjes voor en we overleggen wat de bedoeling is. Afijn, alles netjes uitgewerkt op papier. Komt band 2, die dus later op de avond moesten spelen. Hoop kabaal om niks, netjes voorstellen was er ook al niet meer bij, en zij moesten en zouden de soundcheck als eerste doen. Na mijn toch redelijk duidelijke uitleg ("niet zeuren, ik schuif dus ik bepaal") dat ik toch weer opnieuw moest gaan kleuren zogauw zij begonnen met spelen, en het geen nut had dat zij als eerst gingen checken want daarmee brachten zij mij in tijdnood, want ik kan dan na de soundcheck band 1 weer opnieuw gaan kleuren.

Maar goed, zij moesten als eerste soundchecken vonden ze, anders zouden ze niet spelen. Nouja prima, dat is dan simpel opgelost dacht ik nog, maar dat zeg je dus niet hardop (wel bijna).

Korte soundcheck erdoorheen geramd, band 1 goede soundcheck gegeven en meteen spelen. Komt de klant: 3 hele minuten te laat begonnen...

Later op de avond band 2 maar weer een snelle soundcheck gegeven, en mooi laten spelen.

Ik heb echt nog nooit het nut ingezien van band 2 laten checken, het kost je alleen maar tijd, en je kan later toch weer opnieuw kleuren. Schuif je nou grote bands met voorprogramma, dan is het wat anders. Maar 2 lokale bandjes, waarvan de ene zich verheven voelt boven anderen? Nee sorry, daar zie ik het nut niet van in.

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by Melo-G
              ...Ik heb echt nog nooit het nut ingezien van band 2 laten checken, het kost je alleen maar tijd, en je kan later toch weer opnieuw kleuren. Schuif je nou grote bands met voorprogramma, dan is het wat anders. Maar 2 lokale bandjes, waarvan de ene zich verheven voelt boven anderen? Nee sorry, daar zie ik het nut niet van in.
              In principe ben ik het hélemaal met je eens! Maar soms is de situatie er gewoon wél naar, een oplossing zou dan kunnen zijn....

Stel dat je een 32 kanaals tafel hebt en die twee bandjes maar 20 kanalen nodig hebben, dan kun je dus 12 kanalen 'exclusief' per bandje nemen.... ch 1-8: drums beide bands; ch 9-22: bas/ git/ keys/ vox band 1; ch 23-32 bas/ git/ keys/ vox band 2... moet je alleen even kijken hoe je uitkomt met je inserts natuurlijk ;-). Effect-instellingen kun je gewoon onder een user-preset opslaan, instellingen van inserties en niet exclusieve kanalen effe call-sheet gebruiken.

Vooral als alle bands zichzelf érg belangrijk vinden en per sé willen soundchecken (of dat is hen vanuit de organisatie beloofd of zo) kan dat best een goede oplossing zijn (ik heb het ook wel eens gedaan met 3 bandjes). Je kunt dan de meest kritische kanalen uitkiezen om op zo'n 'exclusief kanaal' te zetten... als ze dan moeten spelen: inprikken, line-checken en gaan met die banaan.

Cheerio!
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Mark-LED
                • May 2004
                • 822

Als chef nou ook eens een 32 kanaals tafel meegaf was dat probleem inderdaad opgelost, maar helaas moeten we het doen met de 16 kanaals mix wizzardjes

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

Ik wil hier een kleine kanttekening bij plaatsen.

Als "laatste band" hangt het van de manier waarop de PA zich profileert af of ik "moeilijk" ga lopen doen. Soundcheck is niet alleen voor het geluid.

En ik kan me van een beginnende band die al een paar keer bij beginnende technici heeft gewerkt begrijpen dat ze er op staan om te soundchecken.

Dat heeft niets met jullie te maken maar meer met "welkom in de wereld"
                  lekker belangrijk!

Comment

• Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

Indien er geen tijd is om meerdere bands voor aanvang van het evenement te soundchecken dan wordt alles op papier gezet wie wat op de monitor wil hebben en of er speciale verzoeken zijn.

Soundcheck wordt dan gedaan tijdens het eerste nummer. zang als eerste op de juiste positie dan de rest.

alles dubbel soundchecken zit er gewoonweg niet in. Ook al willen sommige bands dat wel. Dan komen ze maar ruim van te voren op het podium, geven aan wat ze willen en doen alsnog een eerste nummercheck tijdens hun optreden.

tweetal weken terug een festivalletje gedaan, 9 bandjes in het totaal.
                    Komt er op een gegeven moment een bandje op het podium, speedcore ofzo..

Doordat ik aan een geluidslimiet zat voor aanvang vriendelijk verzocht de versterkers op het podium een tandje minder als normaal te zetten.

Bij het eerste nummer kon ik al weinig aan de bass en gitaren doen, kwamen van het podium 2 keer zohard als uit de Pa.
                    na het derde nummer nogmaals verzocht iets zachter te spelen, kon volgens die gasten niet. "wij spelen altijd zo"

En maar blijven wijzen dat de monitor harder moest.
                    Organisatie komt naar mij toe of de bass niet wat zachter kan, je gaat dik over het limiet heen, en de zang was moeilijk te verstaan. Heb ik hem eens op de mixer gewezen, de gitaar en bass kanalen stonden gewoon dicht en gemuted!!

Halvewege het 4de nummer komt er iemand van de band dat de monitoren echt harder moeten omdat men het niet hoort. Ik vriendelijk verteld dat het niet mogelijk is en dat er zo geen mix te maken valt.
                    Hij terug naar de spelende muzikanten, krijg ik van de gitarist, zanger een middelvinger.
                    Ik heb de zang laten staan en ben koffie gaan halen, nadat ik het aan de organisatie heb gemeld.

zoiets pik ik niet. In overleg kan er veel maar er zijn een aantal grenzen.

Voor de rest trouwens prima bandjes gehad en goed kunnen werken met ze. Heb vele complimenten ontvangen over het geluid, ondangs het geluidslimiet.
                    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Lennartsound
                      • Dec 2006
                      • 269

Originally posted by Watt Xtra
                      Indien er geen tijd is om meerdere bands voor aanvang van het evenement te soundchecken dan wordt alles op papier gezet wie wat op de monitor wil hebben en of er speciale verzoeken zijn.

Soundcheck wordt dan gedaan tijdens het eerste nummer. zang als eerste op de juiste positie dan de rest.

alles dubbel soundchecken zit er gewoonweg niet in. Ook al willen sommige bands dat wel. Dan komen ze maar ruim van te voren op het podium, geven aan wat ze willen en doen alsnog een eerste nummercheck tijdens hun optreden.

tweetal weken terug een festivalletje gedaan, 9 bandjes in het totaal.
                      Komt er op een gegeven moment een bandje op het podium, speedcore ofzo..

Doordat ik aan een geluidslimiet zat voor aanvang vriendelijk verzocht de versterkers op het podium een tandje minder als normaal te zetten.

Bij het eerste nummer kon ik al weinig aan de bass en gitaren doen, kwamen van het podium 2 keer zohard als uit de Pa.
                      na het derde nummer nogmaals verzocht iets zachter te spelen, kon volgens die gasten niet. "wij spelen altijd zo"

En maar blijven wijzen dat de monitor harder moest.
                      Organisatie komt naar mij toe of de bass niet wat zachter kan, je gaat dik over het limiet heen, en de zang was moeilijk te verstaan. Heb ik hem eens op de mixer gewezen, de gitaar en bass kanalen stonden gewoon dicht en gemuted!!

Halvewege het 4de nummer komt er iemand van de band dat de monitoren echt harder moeten omdat men het niet hoort. Ik vriendelijk verteld dat het niet mogelijk is en dat er zo geen mix te maken valt.
                      Hij terug naar de spelende muzikanten, krijg ik van de gitarist, zanger een middelvinger.
                      Ik heb de zang laten staan en ben koffie gaan halen, nadat ik het aan de organisatie heb gemeld.

zoiets pik ik niet. In overleg kan er veel maar er zijn een aantal grenzen.

Voor de rest trouwens prima bandjes gehad en goed kunnen werken met ze. Heb vele complimenten ontvangen over het geluid, ondangs het geluidslimiet.
                      jesus, heb je dan niet een enorme aandrang om het zang kanaal ook maar helemaal dicht te zetten?

Comment

• StijnS
                        • Sep 2006
                        • 173

Originally posted by Lennartsound
                        jesus, heb je dan niet een enorme aandrang om het zang kanaal ook maar helemaal dicht te zetten?
                        Nah, gewoon eventjes kwaadaardig de toonhoogte van de zang een halve octaaf omlaag halen, en dan "LEER ZINGEN!" roepen

Comment

• Mark-LED
                          • May 2004
                          • 822

Schuif van vocaal dicht, rest open laten en vrolijk door laten spelen. Uiteraard wel monitor aan laten zodat ie zichzelf hoort.

En uiteraard vrolijk terug blijven zwaaien vanaf FoH.

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Originally posted by Lennartsound
                            Misschien heeft iemand die drang dan wel maar als je je pro opsteld verlaag jij je niet tot het niveau van de ander.

Comment

• sandur
                              • Oct 2005
                              • 85

Originally posted by vasco
                              Misschien heeft iemand die drang dan wel maar als je je pro opsteld verlaag jij je niet tot het niveau van de ander.
                              Eens, zou mij wel een paar keer -adem-in-adem-uit- kosten denk ik

Comment

• Full Motion
                                • Jun 2004
                                • 5

Originally posted by sandur
                                Dit weekend; buitenoptreden op plein, grote set staan, licht erbij alles op aggregaat. Ineens neemt een van mijn collega's een run omdat er een kerel onder het vrachtwagen-podium bij de versterkers staat te prutsen.

Blijkt het de lokale patatboer-snackwagen te zijn die even -zonder te melden ...- met zn 380/32A stekkertje in onze paddestoel bij wilde prikken..
                                Ja leuk is dat, ken ik ook nog wel een verhaaltje.
                                Een van mijn opdrachtgevers had een festivalletje in Alkmaar.
                                Stroomvoorziening een beetje krap berekend maar hij kon het er op trekken dus prima niks aan de hand.
                                Toch komt ie tijdens het optreden zonder stroom te zitten, hij loopt naar de paddestoel en ziet er ineens een 16A stekker dr bij in zitten, vreemd!
                                Hij de kabel maar volgen en komt uit bij een of andere loempiaboer die hem er zo in heeft gedrukt. Hij netjes vragen maar nee hoor geen gehoor, dus hij trekt de 16A dr uit.
                                Stroom dr weer op en weer gaan met de banaan, 10 min later exact zelfde verhaal. Na 15 min weer draaiende gebeurt het voor de 3e keer.
                                Tja, toen was ie een beetje boos en met zn leatherman zo de 16A stekker dr af, kan je vertellen dat de loempiaboer niet blij was.

Comment

Working...