1001 ervaringen op het mixeiland. Een bloemlezing.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • neeltje
    • Apr 2003
    • 295

Mensen die komen vragen of het stiller kan, ok, maar dit week-end zat ik op een jazz-festival met vooral new-orleans-jazz: de artiesten speelden op +- 2 meter van hun microfoon, er stonden 3 58's wireless op het podium en toch zongen ze door hun 57, die tevens dienst deed als trompetmicro, en net toen kwam de organisatie vragen of het niet wat harder kon, want de mensen die achteraan op het terrijn stonden (+- 60 meter verderop), wouden een pintje drinken, met elkaar babbalen en van de muziek genieten, en nu hoorden ze de muziek toch wat te zacht. Volgens de organisator waren er ook mensen die de weg niet vonden, omdat ze de muziek niet hoorden, dus wouden we toch maar wat harder. We speelden al wel een rustige 90 DBa, met een mooi setje line-array, dat zonder problemen 70 m doorging.
    Ik stond op FOH en dacht echt: dit is een omgekeerde wereld: die mensen willen hier terug naar de tijd van de ongerichte groot-hout verzamelingen.
    Dus ik het volgende bandje (die zongen wel in de micro) maar naar de 96 DBa gegaan.
    Geen klachten meer gehad,...
    "En Go"

Comment

• flurk
      • May 2003
      • 409

Of een guitarist die klaagt omdat zijn guitaar niet harmonisch klinkt?

Comment

• LJ_jacob
        • Aug 2003
        • 293

koniginnedag 2007.
        Sloep in a'dam met 25 man er op, 2x SP2 sub + 4x SP2 top, dateq apollo tot in het rood uitsturen en dan nog geklaag krijgen dat het niet hard genoeg gaat...
        Raar he dat er de aggregaat 10 liter per uur gebruikte...
        mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

• salsa
          • Jan 2007
          • 1315

Op Aruba doe ik vaak 'culturele aktiviteiten' uiteraard in de openlucht waarbij dansgroepen hun kunstjes laten zien.
          Iedere keer weer komen alle moeders met hun 'blanco' cee-deetjes..
          Geen tracknummer geen dansgroep naam.....
          Zucht...iedere keer weer..
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• flurk
            • May 2003
            • 409

" Band-artiesten" de aandraven met een 5 tal MD-tje (van een bedenkelijke kwaliteit natuurlijk),zonder labeltje op.Vooraf een bepaalde volgorde bepalen(van MD 1 liedje nr5,van MD 2 liedje nr 8,....).En dan op het einde nog een extra nummertje erbij doen van MD nr 4 liedje nr 3.En dan begint de miserie....

Comment

• kees22
              • Feb 2007
              • 110

klinkt bekend laat dan altijd iemand mij vertellen tijdens het optreden of wat dan ook wanneer ik welke cd moet instarten
              Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

Comment

• jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

Pas geleden 2 cd's in moeten starten. Met post-itts was op de (kopie) cd's geplakt welke track er gespeeld moest worden.

Eerste instart ging goed, twee na 2 keer de verkeerde track gestart te hebben ook

Spellende vrouw wat heb je nu geleerd:
                Laat een ander de track/cd goed zetten

Comment

• StijnS
                  • Sep 2006
                  • 173

Originally posted by jakkes72
                  Pas geleden 2 cd's in moeten starten. Met post-itts was op de (kopie) cd's geplakt welke track er gespeeld moest worden.

Eerste instart ging goed, twee na 2 keer de verkeerde track gestart te hebben ook

Spellende vrouw wat heb je nu geleerd:
                  Laat een ander de track/cd goed zetten
                  Voor dergelijke gevallen dat de tracknummertjes op cd's staan, sleur 'k altijd een klein notitieblokje mee...

Comment

• MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

Ik wil toch even reageren op de klachten over artiesten met CD/MD's.

Het is ondertussen volgens mij al wel algemeen bekend dat vrijwel alle artiesten/acts op deze manier werken. Veel verschillende schijfjes met onduidelijke titels en voor één set heb je meerdere schijfjes nodig. Als geluidsman weet je meestal vooraf dat je dergelijke acts krijgt op een avond. Je kunt je hier dan ook redelijk eenvoudig op voorbereiden. Een klein notitieblok met een pen doet al wonderen. Met een stift kun je op blanco CD/MD's ook prima schrijven dus dat probleem is ook op te lossen.

Het is inderdaad eigenlijk te stom voor woorden dat de artiesten zo werken, maar aan de andere kant IS het wel zo, en zal je als technicus er het beste van moeten maken en dus VOORBEREIDEN en je spulletjes meenemen.

Comment

• Mark-LED
                      • May 2004
                      • 822

Gisteravond, buitenpodium. Eerder in de avond de set ingeregeld, en klonk strak. De dj begon een aantal uur daarna met draaien, en start een cd, loopt vervolgens het plein op en komt terug.

"wat klinkt dit systeem slecht!"
                      "zou je niet eens een originele cd proberen?"

Dus meneer start een originele cd, loopt het plein weer op en komt terug.

"dit klinkt beter, hoe komt dat?"

Zucht...

Comment

• PowerSound
                        • Nov 2001
                        • 1892

Klik op een \"Snel reageren\"-pictogram in een bericht om snel reageren te activeren
                        PSL Bvba powered by
                        L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                        Yahama LS9-32 / MC7L-48
                        Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                        Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• PowerSound
                          • Nov 2001
                          • 1892

Verleden jaar ook als FOH Gastheer, voor de laatste groep.
                          Tijdens concert trekt die man mij aan de kleren, "kijk kijk, de bass comprest veel te veel." Jaja, kan er ook niets aan doen, dat m'n Furman veel op de DBX160 lijkt...
                          PSL Bvba powered by
                          L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                          Yahama LS9-32 / MC7L-48
                          Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                          Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Originally posted by MarkRombouts
                            Ik wil toch even reageren op de klachten over artiesten met CD/MD's.

Het is ondertussen volgens mij al wel algemeen bekend dat vrijwel alle artiesten/acts op deze manier werken. Veel verschillende schijfjes met onduidelijke titels en voor één set heb je meerdere schijfjes nodig. Als geluidsman weet je meestal vooraf dat je dergelijke acts krijgt op een avond. Je kunt je hier dan ook redelijk eenvoudig op voorbereiden. Een klein notitieblok met een pen doet al wonderen. Met een stift kun je op blanco CD/MD's ook prima schrijven dus dat probleem is ook op te lossen.

Het is inderdaad eigenlijk te stom voor woorden dat de artiesten zo werken, maar aan de andere kant IS het wel zo, en zal je als technicus er het beste van moeten maken en dus VOORBEREIDEN en je spulletjes meenemen.
                            Vorig jaar een avond gehad met een stuk of 10 tape-acts na elkaar, die back-to-back optraden met alleen de presentator ertussen. Ik heb toen een Word-documentje gemaakt met daarop velden voor de naam van de act en de speeltijd, daaronder een tracklist met kolommen voor welke MD, tracknr. en titel. Vervolgens heb ik zo'n 4 meter aan tafels aan de zijkant van het toneel neergezet waar al het spul gedumpt kon worden. Mijn vriendin meegenomen naar klus, die alle artiesten laten ontvangen en samen de lijstjes laten invullen. Een eeuwigdurende show, die uit alleen maar instarts en micwissels bestond heb ik zo perfect kunnen draaien.

Alle artiesten super-tevreden. Zo ook Bonnie St. Clair. Zij had alleen niet helemaal door wie nu het geluid deed. Ze had immers de MD'tjes bij mijn vriendin gedumpt. Dus ik sta op het zijtoneel, achter het mixertje, met mn vinger op een fader. komt ze tijdens de shown aan me vragen hoe die geluidsvrouw heette, want die wilde ze ook nog even publiekelijk bedanken. Inwendig lachtte ik me al rot, maar gaf haar wel de naam van mijn vriendin. Die dan ook hartelijk applaus van het publiek kreeg.
                            Last edited by sparky; 18-06-07, 19:18.
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

Leuke vraag: Wij willen graag paars, oranje roze en zwart licht, kan dat?
                              antwoord: euhm...natuurkunde is niet willekeurig....de kleurtjes gaan goedkomen
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Funmaker
                                • Jun 2006
                                • 922

dat gevalletje heb ik ook eens meegemaakt op een turnfeest...
                                Krijg ik een mooi geniet bundeltje met een omschrijving van wat de leerkrachten van het licht verwachten...
                                Blader op mijn gemakje door kom ik de omschrijving tegen: veel zwart licht... bon wij al eens goed gelachen en met de repetitie paar keer black out gegeven en toen de leerkracht kwam vragen of er iets scheelde zei ik dat ik zwart licht moest gebruiken

of de standaard gevalletjes van waaw jij draait goed... euhm sorry hoor de dj staat daar op het podium... maar maak dat ne zatte mens nog maar eens wijs...

of de flikken die komen klagen dat je te lang hebt gedraaid (5 min na 3 btw) en dat terwijl je op je gemak de handel aan het opruimen zijt (toen had ik zoiets van zie ik er met mijn vuil handen, handschoenen laddermannetje, hoofdlampje en sleuteltje 19 in de zak uit als een dj? ...

...
                                Hold on a second, relax and listen...

Comment

Working...