Bandjes en geld

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peterkuli
    • Nov 2002
    • 113

    Bandjes en geld

    Heren,

    Zo nu en dan worden wij gevraagd een bandje te versterken. Zoals elk bedrijf maken wij keurig een offerte. De prijzen die daarin staan zijn echt de prijzen die we moeten hebben om geen verlies te maken(dat betekent dat als we de band bijvoorbeeld 100 keer per jaar versterken, we op het eind eigenlijk geen geld over hebben om te investeren). Op het materiaal zit vaak enige marge, maar de uren en het transport staan vast.

    Het komt er op neer dat we ALTIJD te duur zijn.

    Het kan niet anders dat sommige andere bedrijven (of hobbyisten) geen uren rekenen, of geen transportkosten of allebei niet. Waarom gaan deze mensen voor veel te weinig geld op pad? Waarom staat zo'n band te spelen voor veel te weinig geld? (hier komt ook misschien het 'hobby verhaal' om de hoek kijken, omdat een bandje die bestaat uit vrienden het leuk vinden om te spelen, logisch)

    Maar dan blijft het feit dat sommige grotere bands voor te weinig geld ergens staan en dus de geluidsverhuurder niet genoeg kunnen betalen en zij dus voor te weinig geld met dure apparatuur op de weg zitten.

    Waarom worden er geen normale prijzen gehanteerd om tenminste de technici een redelijk uurloon te kunnen geven?
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    Even alleen voor mijn geval:

    Ik doe aan open boek offertes met mijn techniek toeleveranciers.
    Als ik offertes aanvraag als grote coverband krijg ik steevast allemaal offertes met DB en midas terwijl ik daar met nadruk niet om vraag. Ik wil namelijk offertes voor een stap minder.

    Ik kies voor bedrijven die in de basis onderhoud en techniek doen en niet "verhuur". Die hebben super lage onderhoudskosten en schrijven langzamer af. En daarbovenop vraag ik naar "niet trendy" spullen.
    Als je nu uitgaat van een tweedehands aangeschafte A&H die prima onderhouden wordt en daar tegenover allemaal offertes voor nieuw aangeschafte venice-tafels binnenkrijgt, dan constateer ik dat veel aanbieders niet weten hoe de markt in elkaar zit. Ik ben een B-act en zoek dus een B-aanbieder.
    Als je bedrijven met slim gebouwde sets die je met een techneut en een sjouwhulp kunt zetten. Dan ben je fors goedkoper dan de offertes die ik telkens binnenkrijg voor sets met twee, en soms zelfs drie, volleerde technici aanbieden.
    Ik heb als band het dure spul wat elke keer nodig is zelf gekocht. Waarom moet ik in 99% van de aanbiedingen er alsnog voor betalen? (geen prijsverschil als je zelf alle draadloze stes neerzet en aansluit inclusief batterijen. Als je maar een kanaal monitors hoeft te leveren ipv 4 kanalen met 6 speakers. enz enz)

    (nu ga ik natuurlijk horen dat niemand op dit forum zo offreert maar ik geef even weer wat mijn ervaring is)

    Voor de rest... JA in de hele amusements industrie zijn voor het overgrote deel beunhazen aan het prijs verzieken. Daar doe je niets aan en het verhaal is al meerdere keren aan bod geweest op deze site. (doe eens een search op "marktverzieken")
    Last edited by showband; 01-08-07, 12:20.
    lekker belangrijk!

    Comment

    • MC Party
      • Sep 2003
      • 481

      #3
      Ben het helemaal met de topic starter eens, dit is denk ik ook de reden dat veel bedrijven die vroeger heel veel bandjes hadden de prijzen opvoeren zodat een deel al afhaakt en lekker verder gaan met minder bands met betere budgetten of een andere tak van de sport opzoeken.
      Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

      Comment

      • HR Soundproductions
        • Oct 2005
        • 650

        #4
        LIjkt wel of dit het eeuwige dilemma gaat worden. Veel bedrijven bieden niet "fit for purpose" aan, maar bieden inderdaad teveel aan. Niet alleen qua techniek, dus geinvesteerd (financieel) vermogen, maar ook in functie.

        Probleem is natuurlijk wel dat vaak bij het maken van een offerte niet echt gespecifeerd wordt door de opdrachtgever wat er van de verhuurder verwacht wordt. Gevolg is dat de aanbieder naar zijn "standaard" pakket grijpt en dat aanbied.

        Er wordt vaak functionele eisen gesteld in de trend van: geluid voor een x-aantal mensen, geluid voor een bandje (waar later blijkt dat het "bandje" uit 11 man bestaat! ) omdat opdrachtgevers zich vaak niet met de techniek bemoeien.

        Denk dat het taak van de verhuurder of aanbieder is om uit te vinden wat er precies van ze verwacht wordt om een zo'n goed mogelijk en passende aanbieding gemaakt kan worden.

        Misschien ben ik een beetje star, maar open offertes doe ik alleen voor bedrijven waar ik een historie mee heb opgebouwd en zeker niet bij eenmalige aanvragen.

        En ja, tegen een hobby-bob kan geen bedrijf aanbieden. Trouwens, tegen startende bedrijven die zich op een agressieve manier willen positioneren ook niet.

        Comment

        • peterkuli
          • Nov 2002
          • 113

          #5
          Originally posted by HR Soundproductions
          LIjkt wel of dit het eeuwige dilemma gaat worden. Veel bedrijven bieden niet "fit for purpose" aan, maar bieden inderdaad teveel aan. Niet alleen qua techniek, dus geinvesteerd (financieel) vermogen, maar ook in functie.
          Dat is volgens mij nou juist het probleem. Doen wij onszelf, als vakmensen die weten waar we mee bezig zijn, niet ontzettend tekort? Menig FOH-mixer heeft veel kennis/ervaring, dan is het toch niet meer dan eerlijk dat hij daarvoor betaald krijgt? Maar de huidige situatie is dat dat gewoon niet kan. Waarom niet? Een arts of specialist krijgt toch ook veel betaald voor zijn werkzaamheden?

          Even voor de duidelijkheid: ik wil niet zeggen dat wij net zoveel moeten gaan verdienen als een arts o.i.d. maar het komt vandaag de dag veel te vaak voor dat we met elkaar voor te weinig geld op pad gaan, en dat is volgens mij niet de bedoeling.

          Comment

          • ruurd
            • Sep 2005
            • 95

            #6
            Dit is nu dus de markt...

            Een gebied vol bedreigingen, maar ook absoluut niet minder kansen!

            Het is de vraag of of je de laagste wil zijn! Je zou je moeten, zoals dat heet, onderscheiden. Zorg nu dat jij iets hebt of levert wat een ander niet heeft. Dan verdwijnt het probleem van die lage offertes. Klanten komen bij jouw omdat jij datgene hebt of levert wat de klant graag wil hebben! De klant is er dan zelfs bereid er meer voor te betalen. Dit is een van de principes van marketing.

            Hieraan ten grondslag licht je doelgroep. Welke doelgroep wil je bedienen? Dat zou je voor jezelf eens goed moeten uitzoeken. Een doelgroep kan zijn: beginnende bandjes. Maar van die groep weet je dat er weinig geld is, maar dat het kwaliteits niveau ook niet zo heel hoog hoeft te zijn.
            Je kunt er ook voor kiezen om nederlands bekende artiesten te gaan ondersteunen. Daar is genoeg geld. Daar tegenover staat dat je een hoger kwaliteitsniveau moet leveren.


            Dus: bekijk voor jezelf welke doelgroep jij bedient en wilt bedienen. En zorg ervoor dat jij een product maakt of een dienst levert waarin jij de enige bent, of als enige heel erg goed.

            Comment

            • vasco
              • Oct 2003
              • 2567

              #7
              Ik zit erg veel in het gebied van scholen, verenigingen en kerken. Ze hebben vaak weinig tot een gemiddeld budget maar ze vragen ook niet om Midas etc. Met deze budgetten ben ik aan de slag gegaan. Heb een set die ik goed kan onderhouden zonder erbij in te schieten. Heb je doelgroep goed voor ogen want je kunt wel Midas of zo willen hebben/gebruiken maar als dat zijn doel voorbij schiet...

              Comment

              • luc2366
                • Jul 2002
                • 1161

                #8
                Originally posted by showband
                Even alleen voor mijn geval:

                Ik doe aan open boek offertes met mijn techniek toeleveranciers.
                Als ik offertes aanvraag als grote coverband krijg ik steevast allemaal offertes met DB en midas terwijl ik daar met nadruk niet om vraag. Ik wil namelijk offertes voor een stap minder.

                Ik kies voor bedrijven die in de basis onderhoud en techniek doen en niet "verhuur". Die hebben super lage onderhoudskosten en schrijven langzamer af. En daarbovenop vraag ik naar "niet trendy" spullen.
                Als je nu uitgaat van een tweedehands aangeschafte A&H die prima onderhouden wordt en daar tegenover allemaal offertes voor nieuw aangeschafte venice-tafels binnenkrijgt, dan constateer ik dat veel aanbieders niet weten hoe de markt in elkaar zit. Ik ben een B-act en zoek dus een B-aanbieder.
                Als je bedrijven met slim gebouwde sets die je met een techneut en een sjouwhulp kunt zetten. Dan ben je fors goedkoper dan de offertes die ik telkens binnenkrijg voor sets met twee, en soms zelfs drie, volleerde technici aanbieden.
                Ik heb als band het dure spul wat elke keer nodig is zelf gekocht. Waarom moet ik in 99% van de aanbiedingen er alsnog voor betalen? (geen prijsverschil als je zelf alle draadloze stes neerzet en aansluit inclusief batterijen. Als je maar een kanaal monitors hoeft te leveren ipv 4 kanalen met 6 speakers. enz enz)

                (nu ga ik natuurlijk horen dat niemand op dit forum zo offreert maar ik geef even weer wat mijn ervaring is)

                Voor de rest... JA in de hele amusements industrie zijn voor het overgrote deel beunhazen aan het prijs verzieken. Daar doe je niets aan en het verhaal is al meerdere keren aan bod geweest op deze site. (doe eens een search op "marktverzieken")
                kan je dan eens, zonder namen te noemen, enkele bedragen noemen?

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  geen bedragen wel een simpel voorbeeld van een rekensom:
                  Inderdaad fictief en zeer uitgekleed. maar even op het internet surfen laat je zo zien dat huren bij een "groot instituut" ongeveer 1,5x de prijs van een betrouwbare kleinere PA boer kost. De onderstaande schets moet alleen het stuk "niet voor het mooiste spul gaan" illustreren.

                  En JA de bodemprijs is niet verstandig. En ja nieuwere spulen zijn betrouwbaarder, en ja iteindelijk speelt de band en geluidsboer met goede kwaliteit beter. Dit is ALLEEN om het verhaal "waarom ben ik nou altijd te duur" voor een deel te illustreren.

                  Je gaat op bruiloftjes 4 tot 5 mans bandjes doen. Uitgaande van dat je kan mixen en je de kilometers bijtelt. En normaal onderhoud zelf doet.

                  een tweedehands mackie / yamaha is 400 euro.
                  kickmicro 112 en twee akg1000´s tweedehands. behringer 3xdi voor de bas en toetsen. 3x sm57 3x 845. tweedehands 600eur
                  6 statiefjes a 14 eur.
                  bos kabels in gammakist 300,-
                  tweedehands hitec audioset. 1400,- (nieuwprijs 2400euro)
                  drie powered peavey/laney monitors 500,-

                  totaalprijs: minder dan 3500,- voor het gemak tien procent afschrijving per jaar over twee jaar restwaarde 2835,-
                  Twee jaar lang 20maal per jaar weg
                  geeft afschrijving 62,50euro per optreden.
                  Bus huren 60 euro
                  onkosten 76,63 euro per optreden
                  bij 40 optredens per jaar is dat 68,31 per optreden.
                  daaroverheen gaan allemaal nauwelijks te beinvloeden kosten.

                  doe je dezelfde rekensom met ander en nieuw spul
                  a&h16 kanaals 1800
                  kickmicro 112 170,-
                  twee akgC430´s 300,-
                  behringer 3xdi voor de bas en toetsen.
                  3x assorti dyn instr 350,-
                  3x beta 87 980,-
                  6 k&m statiefjes a 14 eur.
                  bos kabels in gammakist 300,-
                  Dynacord D lite 2000 frontset 4000,-
                  drie powered dynachord AM12 monitors 3000,-

                  totaalprijs: meer dan 11.000,- voor het gemak tien procent afschrijving per jaar over twee jaar restwaarde 8910,-
                  Twee jaar lang 20maal per jaar weg
                  geeft afschrijving 62,50euro per optreden.
                  Bus huren 60 euro
                  onkosten 112 euro per optreden
                  bij 40 optredens per jaar is dat 86,13 per optreden.
                  daaroverheen gaan allemaal nouwelijks te beinvloeden kosten.

                  per optreden ben je zo twee keer zoveel onkosten kwijt aan apparatuur. wat doet die semi pro bruiloftsband? Die boekt op service en kwaliteit van de technicus. het verhaal "mooie spullen kosten slechts het dubbele" kost je gewoon klanten. De marges zijn te klein om al te starten met prijsverschillen op apparatuur.
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #10
                    misschien nog even qua marktsituatie. Vrijwel elke PA boer neemt voor 50 euro even 2x4bar par mee.
                    Voor 75 euro huur je als band overal beunhazen die naast die twee 4 bars ook hun hele discotheek even erbij brengen en halen....

                    Er IS geen ondergrens.
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • AJB
                      • Jul 2003
                      • 2289

                      #11
                      Prachtige rekenvoorbeelden, maar da's geen pro-audio meer. Heb regelmatig sets mogen inkopen, op zowel geluid/als lichtgebied voor allerhande theater/tourende producties, en je hebt voor 11000 euri nog geen behoorlijke mengtafel... Natuurlijk doet een 01V het goed, maar een DM2000 kost echt meer... Daarnaast kosten je randzaken ZOVEEEEEL geld. Kisten? Totaalsom spullen x 0,25... Dan nog bekabeling... beetje multikabel in behoorlijke kist: 8500,- en dan doe je echt geen gekke dingen...

                      PRO-audio kost geld, en wat amateurs onderling uitvechten is verder niet erg interessant. Niet om deze mensen te veroordelen, maar als je er niet van hoeft te leven, mekker dan ook niet over bedragen...

                      Trouwens, een technicus die op een 3de hands Peavey mixer schuift, is niet erg geloofwaardig als hij 300,- p.dag rekent. Give it a thought...
                      If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                      ------------------------------------------------
                      Arvid Buit
                      Creative-Director / Artist-Manager

                      Comment

                      • Orbis
                        • Feb 2004
                        • 217

                        #12
                        inderdaad, ik vind showband's uitleg te gek voor woorden, dan hoort dit topic in het newbies forum thuis!

                        Bekijk het eens van de andere kant, als je kwaliteit wil (A of B) moet je ervoor willen betalen, en een goeie tech kan op een B set er waarschijnlijk nog een bijna A set klank of licht van maken ook.

                        get real zou ik zeggen...
                        sex, drums & rock \'n\' roll

                        Comment

                        • moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

                          #13
                          De manier waarop Showband het benaderd is een vrij eenzijdige kijk op de kosten die Aan een setje vast zitten.

                          Zonder in details te willen treden, maar microfoonstatiefjes die constant buigen voor de zwaartekracht, stekkers waarbij het uitmaakt hoe ze liggen qua brom prestatie...

                          De kosten zijn reel, maar wat mag een tech kosten die deze investering moet doen?
                          25 euro en niet zeuren dat hij als eerste aanwezig is en als laatste weer kan gaan?

                          Hoeveel mag je bij zo'n uitgeklede calculatie als vergoeding voor de arbeid en kennis optellen?

                          De realiteit leert dat de kostencalculatie niet sluitend is, immers: ieder bruiloftenbandje wat voor <80 euro per optreden zijn complete eigen PA zou kunnen regelen...zou dat ook doen!
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            Het leven is doodsimpel..

                            Ooit stond ik in enschede de PA af t rekenen, en moest toen 3 x het bedrag beuren wat de HH muzikanten kregen, terwijl zij uit west-zeeland kwamen tuffen, voor een berdrag wat de benzinekosten niet eens zou dekken.

                            Diep in zn hart hoopt iedereen ( mus als tec) ooit ontdekt te worden door de Stones, hetzij als de nieuwe Mick jagger, hetzij als de nieure FOH-man..

                            blijft het feit dat de serieuse PA-boeren van de jaren 90 zoveel 2ehands meuk op de markt gegooid hebben dat iedere krantewijkloper zn eigen PA kon kopen. En daarmee hun eigen concurrentie in elkaar gezet hebben. En dat die krantejongen zn uiterste best doet om miljonair te worden is m evolutionair ingegeven.

                            ik ken serieuze PAboeren die met een eaw-850 ( dus dubbel) voor nog geen 250n euri langs komen crossen, om een 5 uurs discosetje met wat ballét te doen. Met 3 man, omdat dat toch op de route lag ...En ik maar denken dat ik er nog tussen kom haha..Zit liever op mn reet dan...

                            Comment

                            • Davy Gabriels
                              • Aug 2002
                              • 819

                              #15
                              ik denk dat alles in het circuit een kwestie is van vraag en aanbod, het aanbod aan PA firma's is meestal groter dan de vraag waardoor prijzen laag worden gehouden.
                              Dit is niet alleen zo in het low budget circuit, weet ook menig grotere firma's die wel even een "leuke" prijs maken om toch maar een concurrent uit hun territorium te vermijden.

                              In mijn dagelijkse werk zit ik in een andere sector (automatisering) en hier lijkt het net omgekeerd, klanten komen op het bedrijf bijna de deur plat lopen om te smeken om toch maar hun project te komen doen, en dat maakt ineens de prijs minder belangrijk...

                              Comment

                              Working...