Al die opleidingen.....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LaneyHardcore
    • Jun 2008
    • 9

Al die opleidingen.....

Hallo,

Ik ben Rick 17 jaar en zit in 4 havo en ik ben opzoek naar een opleiding in de licht en geluids techniek.

Ik werk nu sinds een jaar of 2 actief in deze wereld en wil er graag in verder.
    Ik werk in ons dorps theater het Agora (vooral veel licht hangen) en werk bij een klein bedrijf dat Soutenkauw productions (hier doe ik van alles van het klaar van materiaal tot live shows draaien) heet, ook werk ik bij soundsolutions (hier doe ik vooral veel opbouwen van hardcore feesten).

Ik heb een beetje op dit forum lopen rond neuzen en zie veel opleidingen die mij wel aanspreken maar van de andere kant ook weer niet.
    Bijvoorbeeld het OTT in amsterdam. Het lijkt mij een super opleiding maar ik krijg het idee dat je hier ook veelal als diricteur word opgeleid.
    Ik zoek een opleiding die je voorbereidt op live optredens, denk aan bandjes uitmixen of festivals als pinkpop/lowlands.

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik vooral licht of geluid wil doen ik zoek een opleiding die beide combineert kan iemand mij hiermee helpen?
    Kwa niveau maakt het mij niet veel uit (HBO of MBO 3,4).

Rick
  • Joost_A
    • Apr 2005
    • 45

Hallo Rick,

Het Agoratheater, daar ben ik begonnen (doe de groeten aan Thijs). Vanuit Agora ben ik het theater binnen gerold. Ik verdien er al ruim 7 jaar mijn brood mee. Ik kan hier een heel verhaal ophangen over de ervaringen met (stagiares van) de opleidingen. Gebruik daarvoor ook eens de zoekfunctie.

Als je interesse hebt stuur dan even een PM met je gegevens, ik denk dat ik je via de telefoon beter informatie kan geven dan in een reply hier op het forum. Kan ik ook eens horen hoe het gaat in het Agora daar in het mooie Druten.

Groet,
    Joost
    (oud hoofd techniek Agora Theater Druten)

Comment

• LaneyHardcore
      • Jun 2008
      • 9

Ik heb in friesland een opleiding Pop en Media gevonden ziet er goed uit naar mijn mening, heeft iemand hier ervaring mee ?

Rick

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Ik blijf zweren bij iemand met een gedegen technische opleiding. Geef mij net als mijzelf maar een goede MTS-er die ook met een soldeerbout kan omgaan, fouten kan zoeken en oplossen. Als iemand echt wil en goed is leert hij/zij de rest wel in de praktijk.

Jij bent dan ook al lekker bezig in de praktijk op deze manier nu nog de juiste opleiding erbij.

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

Originally posted by LaneyHardcore
          Bijvoorbeeld het OTT in amsterdam. Het lijkt mij een super opleiding maar ik krijg het idee dat je hier ook veelal als diricteur word opgeleid.
          Ik zoek een opleiding die je voorbereidt op live optredens, denk aan bandjes uitmixen of festivals als pinkpop/lowlands.
          Nou, als directeur wordt je zeker niet opgeleid met de OTT.
          Waar het daar vooral om draait is opgeleid worden tot technicus, die eventueel ook een leidinggevende positie kan bekleden (niet dat je als hoofd-techniek van de opleiding afkomt, maar je krijgt er wel een opzetje voor). Naast alle technische vakken krijg je een hoeveelheid kunstzinnige/artistieke vakken om begrip te krijgen voor alle andere disciplines in het theater, zodat je daar goed mee kan communiceren en ook om je eigen werk 'artistieker' te kunnen maken. Bijv. dat je niet langer een standaard lichtplannetje inhangt, maar speelt met kleur en lichtrichting en hoeveelheid om dit op een soort dramaturgische manier in een voorstelling te kunnen verwerken.

De opleiding is in principe niet bedoeld om straks bandjes te mixen of muziekfestivals te draaien, maar vooral op toneel/theater. In de praktijk is het echter wel zo dat heel veel studenten het theater wel combineren met festivals en R&R-werk, dus blijf je vooral niet blindstaren op 1 ding.

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

Originally posted by jurjen_barel
            Waar het daar vooral om draait is opgeleid worden tot technicus, die eventueel ook een leidinggevende positie kan bekleden (niet dat je als hoofd-techniek van de opleiding afkomt, maar je krijgt er wel een opzetje voor).
            Je wordt opgeleid tot beginnend technicus en krijgt misschien wat meer management achtige zaken dan op een MBO, waar je ook opgeleid wordt tot een beginnend technicus.

Het grootste probleem van al deze opleidingen is dat ze nooit een goed beeld geven van waar je na het behalen van het papiertje nou eigenlijk staat. Regelmatig knoop ik een gesprekje aan met mensen (laatste keer studenten van Deltion College tijdens Bevrijdings Festival Overijssel) en altijd staan ze na de opleiding achter de tafel en nooit duwen ze kisten. Verder weet 90% niet hoe de hiërarchie op de vloer is en welke functies er zijn.
            Wat dat betreft heb je dus net zoveel aan een MBO'er Elektro als aan een MBO'er AV/theatertechniek, alleen snapt die van Elektro meer van techniek en kan makkelijker problemen oplossen, want dat zit wel in zijn opleiding en op dat punt ben ik het helemaal met Vasco eens. Ook het denkniveau van beide is gelijk en als de elektro student een beetje serieus met een hobby in licht/geluid bezig is geweest, dan heeft hij nauwelijks achterstand. Ik mag hopen dat het denkniveau van de OTT'er iets hoger ligt en dat er iets meer theoretische kennis is (maar dat is lang niet allemaal relevante kennis), maar uiteindelijk bepaalt de juiste houding, mentaliteit en inzet of je ergens binnenkomt en kan werken en samen met je creativiteit kom je dan op de door jou begeerde plek en daar helpt geen enkele opleiding aan.
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Helemaal eens met kokkie, sterker nog...
              Originally posted by kokkie
              ...alleen snapt die van Elektro meer van techniek en kan makkelijker problemen oplossen [...] als de elektro student een beetje serieus met een hobby in licht/geluid bezig is geweest, dan heeft hij nauwelijks achterstand...
              Ik denk zelfs dat je met een inhoudelijk technische opleiding uiteindelijk beter af zult zijn dan met een vakinhoudelijke opleiding. In mijn ogen: wil je echt een goede basis... doe dan iets als Elektrotechniek... de basis-dingetjes die onontbeerlijk zijn om als geluidstechneut aan de slag te gaan kun je bij wijze van spreken in een weekend-cursusje erbij pakken... terwijl het omgedraaide zeer zeker niet het geval is... je kunt echt geen elektrotechnisch inzicht kweken binnen een paar dagen...

Zoals al eerder gezegd... dit is een vak waarin je het vooral moet hebben van ervaring & sociale vaardigheden... wat je leert wanneer je een aantal jaar (als hobby?) als techneut aan de slag bent vindt je op geen enkele opleiding... in de opbouw van die competenties kan zo'n opleiding je misschien wel helpen, maar het is echt geen garantie voor succes. Kokkie zei het al: een goede mentaliteit, goede dosis enthousiasme, inzicht hebben in wat er moet gebeuren en goede sociale vaardigheden zijn de belangrijkste dingen om een goede techneut te worden... een specifiek op entertainment techniek gerichte opleiding is in mijn ogen dus zeker geen must.

Kanttekening is wel dat het nogal afhankelijk is van waar (bij wat voor bedrijf) je je ervaring opdoet... het is zeker aan te raden er zo snel mogelijk naartoe te werken bij een gerenommeerd en professioneel bedrijf terecht te komen (die zullen met een Elektro achtergrond trouwens eerder belangstelling in je hebben dan met een OTT opleiding). Op die manier leer je tenminste echt hoe eraan toe gaat in de 'echte wereld' en zit je niet opgescheept met vaak onhandige en/of achterhaalde systemen en denkwijzen van lokale verhuurboeren (niet vervelend bedoeld, maar zo is het helaas nog te vaak).

Daarbij moet ik wel ook zeggen dat een technische achtergrond helemaal niet essentieel is... het ligt er maar aan wat je wilt gaan doen. Als je jezelf echt als mixer ziet, dan heeft een goede muzikale achtergrond meer waarde dan een louter technische basis. Feit blijft wel dat je ze alletwee uiteindelijk nodig gaat hebben. Ook moet je je er niet op verkijken wat je gaat doen uiteindelijk... vergeet niet dat er op een klus met 5 of 6 man crew maar 2 achter een tafel staan... denken dat je later alleen maar zal gaan staan te schuiven is nogal naief... of je moet heel erg goed zijn ... en bij al die andere taken buiten de tafel ga je meer aan een technische achtergrond hebben dan aan een vakinhoudelijke in mijn ogen .

My two cents...
              Succes ermee!
              Last edited by berolios; 21-06-08, 10:42.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• flash-a-new-generation
                • Nov 2006
                • 228

ikzelf ben nu dikke 8 jaar bezig waarvan 5 jaar actief en op semi-prof tot prof basis. ik heb nooit een opleiding gehad in de techniek en zal dat ook nooit gaan doen. (momenteel heb ik net het tweede jaar HBO Facility management afgerond) dat is dus wel wat anders. de techniek is allemaal te leren, het mixen en licht schuiven kun je of kun je gewoon niet. een muziekale achtergrond is dus wel bevordelijk!!

door het doen en kijken wat collega's doen heb ik de basis doorgekregen. uiteindelijk heb je toch je eigen stijl van afmixen. de techniek is gaande weg (althans voor mij) ook bijgebracht. zo leer ik praktisch elk weekend weer wat bij inzake techniek. ook sleutel ik elk weekend nog een beetje aan het "perfectioneren" van het geluid en krijg ik tips van collega's van hoe het ook zou kunnen. zo heb ik mij eigen ontwikkeld. ik weet niet wat voor een college's je krijgt op de diverse theater scholen dus daar kan ik niets over zeggen. ik wil alleen maar illustreren dat je gaande weg met een flinke bak motivatie ook een heel eind kan komen!

fijn weekend allemaal!
                EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• JustME125
                  • Jun 2006
                  • 297

Ik moet zeggen dat mijn studie (HTS Elektro) me wel helpt in de licht/geluid wereld (vooral licht eigenlijk). Je leert op een technische opleiding toch een bepaalde manier van werken en denken..... troubleshooten is iets waar de minder technische mensen (die rechtstreeks van een of andere AV/Audio/Licht opleiding afkomen, en leuk een bandje kunnen schuiven) vaak echt geen kaas gegeten hebben. Een beetje degelijke elektro kennis helpt echt! Verder gewoon doen, doen, doen. Mensen die willen leren zijn in mijn ogen zinvoller en waardevoller dan mensen die er al wat vanaf weten omdat ze er 4 jaar voor gestudeerd hebben. Watch and Learn roep ik meestal tegen de jongelingen die voor het eerst met ons meegaan op klus. Kijk hoe anderen het doen, vraag wat je niet snapt (ook wanneer jij iets anders zou doen is er met 99% van de tech's wel een leuke discussie te voeren) en onthoud vooral de goede/mooie/pakkende/zinvolle dingen. Gewoon willen blijven leren is het allerbelangrijkst. Wanneer je dat doet blijft het leuk, blijven je klussen leuk en vooral je collega's

Mzzls
                  Correct me if I'm wrong

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

Originally posted by kokkie
                    Je wordt opgeleid tot beginnend technicus en krijgt misschien wat meer management achtige zaken dan op een MBO, waar je ook opgeleid wordt tot een beginnend technicus.
                    Beginnend technicus? Dat is in mijn ogen iemand die net van de middelbare school komt rollen en nog niet aantoonbare ervaring heeft. Uiteraard kom je niet als 'guru' van de opleiding afrollen, maar iedereen heeft op z'n minst meerdere voorstellingen ontworpen, gebouwd, gedraaid en afgebroken en is zelf met een voorstelling op tournee geweest (één van de verplichte stages).

Troubleshooten zou iemand van een AV-technische opleiding ook moeten kunnen doen, dat is grotendeels materiaalkennis en een stukje theoretische achtergrond. Het lijkt me sterk dat je daar 4 jaar elektrotechniek voor moet kunnen volgen. Ik geef wel toe: als ik een kapotte versterker voor m'n neus krijg die open moet en er een onbekend component op de printplaat vervangen moet worden, kan ik ook niets anders dan met de multimeter maar wat afzoeken en het ene kanaal met het andere vergelijken. (Alhoewel we bij onze lessen electro toch heel wat hebben gehad over hoe componenten zich op papier gedragen).

En als ik kijk naar waar iedereen van de opleiding op dit moment bijklust, kan ik niet zeggen dat we het heel slecht hebben getroffen. Ik zie OTT'ers bij de top10 verhuurbedrijven van Nederland rondlopen, bij de grotere theatergezelschappen. Sterker nog: er zijn er zelfs een paar die na hun diploma vrijwel meteen inspicient zijn geworden op enorme tourproducties of hoofd-techniek in schouwburgen.

Uiteraard zit er tussen sommige studenten onderling toch nog een enorm verschil, maar moet iedereen daarop worden afgeschoten? Zolang je open staat voor nieuwe informatie en goed de theorie aan de praktijk blijft koppelen, kun je zeker wel veel uit de opleiding halen. Dat wil niet zeggen dat we niet staan te springen om goede elektrotechnici, maar dat is zeker niet de enige weg.

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Beginnend technicus? Dat is in mijn ogen iemand die net van de middelbare school komt rollen en nog niet aantoonbare ervaring heeft. Uiteraard kom je niet als 'guru' van de opleiding afrollen, maar iedereen heeft op z'n minst meerdere voorstellingen ontworpen, gebouwd, gedraaid en afgebroken en is zelf met een voorstelling op tournee geweest (één van de verplichte stages)...
                      Ik zou dit graag omdraaien. Een ervaren technicus noem ik iemand die een productie op niveau geheel zelfstandig weet te draaien in ALLE OMSTANDIGHEDEN. De ervaring slaat dan in dit geval op 'de hoeveelheid verschillende situaties die je hebt meegemaakt en hoe je hier een goede oplossing voor hebt bedacht'... Vanuit dat oogpunt geldt de term 'ervaring' dus ook zeker niet voor iedereen op dezelfde manier. Sommige mensen die net 3/ 4 jaar meelopen zitten al op zo'n niveau, terwijl anderen er na 30 jaar ploeteren nog steeds maar bar weinig van bakken.

Echter, een andere zeer belangrijke peiler om iemand 'ervaren' te noemen is in mijn optiek nog altijd het sociale element... 'ervaren' mensen laten zich niet gek maken en dat stralen ze ook uit... ook als er dingen mislopen blijven ze rustig en kunnen ze naar de mensen die dat nodig hebben de juiste signalen afgeven. Dit soort mensen brengen rust in een productie. Het zou niet voor het eerst zijn dat een onervaren crew helemaal in de stress schiet omwille van een redelijk makkelijk op te lossen probleem.

Waar de grens ligt van 'ervaren' en 'beginnend' is een punt van discussie. Dat ligt ook maar helemaal naar welke populatie je kijkt. Beschouw je alleen de professionele techneuten, dan ligt de grens van 'beginnend' en 'ervaren' duidelijk anders dan wanneer je iedereen meeneemt die in dit vak meehobbelt (dus ook de discoboer op de hoek). Als je dat laatste doet, dan kun je vrijwel niet meer van beginnende techneuten spreken als ze al in het profi circuit meedraaien.
                      ...Uiteraard zit er tussen sommige studenten onderling toch nog een enorm verschil, maar moet iedereen daarop worden afgeschoten? Zolang je open staat voor nieuwe informatie en goed de theorie aan de praktijk blijft koppelen, kun je zeker wel veel uit de opleiding halen. Dat wil niet zeggen dat we niet staan te springen om goede elektrotechnici, maar dat is zeker niet de enige weg.
                      Dat is helemaal waar en ook de kern van mijn pleidooi: het gaat om jouw persoonlijkheid en niet zozeer wat je gestudeerd hebt. Ik ken mensen die eigenlijk dierenarts zijn, maar nu wereldtournees van bekende bands draaien. Ik zeg alleen: als je dan een opleiding wilt doen dat zich op dit vak richt, doe dan iets als elektrotechniek. Dat geeft je ook een goede basis om buiten deze business een goede boterham te verdienen, want in mijn ogen is dit vanuit een HBO/ WO - carriere perspectief niet direct een interessante business... maar dat is weer een heel andere discussie

Afijn, ik ga weer eens wat nuttigs doen (bij jou om de hoek vandaag trouwens Jurjen ... Grote Markt)
                      Last edited by berolios; 22-06-08, 11:53.
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• kokkie
                        • Nov 2003
                        • 1166

Beginnend technicus? Dat is in mijn ogen iemand die net van de middelbare school komt rollen en nog niet aantoonbare ervaring heeft. Uiteraard kom je niet als 'guru' van de opleiding afrollen, maar iedereen heeft op z'n minst meerdere voorstellingen ontworpen, gebouwd, gedraaid en afgebroken en is zelf met een voorstelling op tournee geweest (één van de verplichte stages).
                        Daar verschillen wij dus duidelijk van mening en blijf ik bij mijn punt dat er door de opleidingen een verkeerd beeld wordt geschetst van het uiteindelijke niveau wat je hebt als je het papiertje behaalt hebt.
                        Iemand zonder aantoonbare werkervaring is in mijn ogen beginnend en die paar stages zijn toch wel een nihile hoeveelheid werkervaring. Ik heb stagaires gezien die met een set op reis moesten en die allerlei materialen voor het eerst te zien kregen en geen benul hadden wat het was, laat staan ermee konden werken. Ik heb grote reizende producties op hun bek zien gaan omdat bij de eerste verhuizing zonder de hulp van de echte tecnnici die bij de opstart aanwezig waren de load-in uren te laat klaar was. En dat allemaal omdat stagaires lekker goedkoop zijn. Goedkoop wel, maar geen goede technici! Ook heb ik afgestudeerden bij ons in dienst zien komen met het idee dat ze alles wel wisten, nou dat is niet de goede instelling (en zoals al door meerderen aangegeven is dat een heel belangrijk punt) en als je dat niet snel genoeg door hebt lig je en uit de groep en heb ontwikkel je je niet zo snel als een ander die veel opener aan de slag gaat.

En als ik kijk naar waar iedereen van de opleiding op dit moment bijklust, kan ik niet zeggen dat we het heel slecht hebben getroffen. Ik zie OTT'ers bij de top10 verhuurbedrijven van Nederland rondlopen, bij de grotere theatergezelschappen. Sterker nog: er zijn er zelfs een paar die na hun diploma vrijwel meteen inspicient zijn geworden op enorme tourproducties of hoofd-techniek in schouwburgen.
                        Wederom, lekker goedkoop, ben wel benieuwd naar de functies die binnen de Top10 verhuurbedrijven worden bekleed en na hoeveel tijd.

Uiteraard zit er tussen sommige studenten onderling toch nog een enorm verschil, maar moet iedereen daarop worden afgeschoten? Zolang je open staat voor nieuwe informatie en goed de theorie aan de praktijk blijft koppelen, kun je zeker wel veel uit de opleiding halen. Dat wil niet zeggen dat we niet staan te springen om goede elektrotechnici, maar dat is zeker niet de enige weg.
                        Nee, niet iedereen moet daarop worden afgeschoten, maar 90% wel voor de licht en geluid evenementenbranche. Ik heb geen idee hoe dat in de theaterwereld is en hopelijk voor iedereen die een gerichte opleiding in deze richting volgt iets beter.

En nogmaals, dit is mijn persoonlijke mening en dat is op basis van 10 jaar fulltime mijn boterham verdienen in professioneel licht, op dit moment bij een van de top 3 verhuurbedrijven in Nederland.
                        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

Working...