Wat heet: Linearray

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Wat heet: Linearray

TOA has unveiled the H-series of compact, high intelligibility line arrays for use in commercial buildings. According to the company it is designed to fit into the smallest of gaps, and tackle the most reflective environments on a tight budget.

There are four models in the Type-H range, each based on the same 7cm full-range drive unit. The SR-H2L uses nine drives, while the SR-H3L uses 18. Both are also available with a front that curves downwards towards its bottom edge, rather than a flat front, for applications where listeners closer to the speakers are also lower than those behind them. The curved models are the SR-H2S and the SR-H3S.

Type-H requires no external processing and little amplification. It is an 8-ohm design as standard, but can be converted for high-impedance use with the optional MT-S0301 transformer.

=========================================

Vroeger noemden we dit gewoon "zuiltjes" zoals die overal in de stations te vinden zijn met als ultime lengte die in de stationshal van Utrecht.

Over inflatie van het begrip linearray gesproken.

Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Er zit meer techniek achter dan je zou denken.
    Om een voorbeeld te noemen, Duran Audio brengt ook iets dergelijks in de handel. De zuilen zijn meters hoog en bevatten nogal wat speakers en dito eindversterkertjes en een uitgebreide digitale signaalprocessing. Middels een computerprogramma is het afstraalgedrag heel nauwkeurig te bepalen, waarschijnlijk nog nauwkeuriger dan een conventioneel linearray, waarbij de afzonderlijke kasten zelden via aparte versterkers en een digitale audioprocessor worden aangestuurd. Het lukt de fabrikanten als TOA en ook PHILIPS nu vrij aardig om ook passieve linearrays te maken, door een bijzondere opstelling en electrische koppeling van de luidsprekers. Iets dergelijks is ook al eens ontworpen door Peutz en Peutz akoestisch laboratorium, voor de grote hal van Schiphol.
    Wat je mist zijn de luidsprekers voor de lage tonen, maar die heb je voor spraak helemaal niet nodig. Beneden 200 Hz is alleen voor muziekweergave en draagt niet bij tot een goed verstaanbaar spraaksignaal.
    Net als de bekende linearrays is het dus een luidsprekerzuil, maar dan wel helemaal geëvalueerd naar de dag van vandaag. Voor de meeste fabrikanten vallen muziek installaties in het niet, vergeleken bij de wereldwijde omzetten in omroepinstallaties, waarin soms honderden tot duizenden versterkers en luidsprekers gebruikt worden in één project.
    Daar steekt een linearry met 6 kastjes links en rechts maar schriel bij af.

Speakertech
    Last edited by moderator; 07-05-09, 18:21. Reason: kwoot gemoved
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1087

Oh dus iets mag pas een line array heten als het uit meerdere kastjes bestaat.

Sorry, maar zoek eens op dit forum naar karakteristieken van een line array. Daar staat niet bij dat het uit meerdere kasten moet bestaan. Als je voldoende full range wilt zijn, en voldoende power wilt hebben over de volledige range en je wilt het spul ook nog eens makkelijk vervoeren dan is het inderdaad verstandig om het systeem in meerdere kasten onder te brengen. Maar je kan een line array prima in een behuizing onderbrengen.

Of bovennoemde systeem ook daadwerkelijk voldoet aan de karakteristieken van een line array is een ander ding, maar het kan heel goed!

@lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Hansound
        • Apr 2006
        • 832

Renkus Heinz is er met IC live, ziet er ook niet uit als een line-array, maar heeft een zeer breed en egaal afstraal gedrag.
        De naam maakt ook niet zo veel uit, als de klant graag het woord Line array op de offerte wil zien, dan zeg toch dat het vele kastjes in een behuizing zijn

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Ik had het dus wel over dit voorbeeld he!
          En in dit voorbeeld wordt er dus gewerkt met fullrange speakertjes van 7 cm.
          Dat betekent een spreiding verticaal (per element) die dus geheel anders (lees veel groter) is dan wat "wij" meestal bedoelen met line array. (Openingshoek ca. 10 graden verticaal)

Vandaar dat ik zeg: Line array... Inflatie van het begrip?
          Vor klankzuilen heb ik nog wel ontwerpjes liggen uit de 60-ties met omschakelbaar afstralingsgedrag m.b.v. Bessel configuratie vd speakertjes. Maar dat heette toen nog steeds klankzuil....

Paul.

Comment

• koentjes
            • Dec 2007
            • 333

soundprojects heeft er zo ook een... het dreamline line-array

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by SPS
              Ik had het dus wel over dit voorbeeld he!
              En in dit voorbeeld wordt er dus gewerkt met fullrange speakertjes van 7 cm.
              Dat betekent een spreiding verticaal (per element) die dus geheel anders (lees veel groter) is dan wat "wij" meestal bedoelen met line array. (Openingshoek ca. 10 graden verticaal)

Vandaar dat ik zeg: Line array... Inflatie van het begrip?
              Vor klankzuilen heb ik nog wel ontwerpjes liggen uit de 60-ties met omschakelbaar afstralingsgedrag m.b.v. Bessel configuratie vd speakertjes. Maar dat heette toen nog steeds klankzuil....

Paul.
              Nou heb ik altijd gedacht dat de vertikale spreiding bepaald werd door meerdere luidsprekers onder elkaar, die door een juiste opstelling een akoestische koppeling hebben. Een openingshoek van 10 graden, bereik je waarschijnlijk nog niet eens met een hoorn voor de speaker.

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Originally posted by speakertech
                Nou heb ik altijd gedacht dat de vertikale spreiding bepaald werd door meerdere luidsprekers onder elkaar, die door een juiste opstelling een akoestische koppeling hebben. Een openingshoek van 10 graden, bereik je waarschijnlijk nog niet eens met een hoorn voor de speaker.

Speakertech
                Jaja, en daarom hebben we zulke dure wave guides voor mid/hoog in de line array kasten zitten met 10 graden verticaal omdat het allemaal niet nodig is???

Paul.

Comment

• Leks
                  • Oct 2007
                  • 330

Volgens mij heeft de naam Line Array vooral te maken met de afstraling.

er zijn gigantische verhalen en artikelen geschreven over line arrays VS point-source arrays en dit weer in vergelijking met " normale speakers"

mijn idee er over in simpele uitleg:

Een line array
                  - Minimale verticale afstraling
                  - Koppeling over een breed frequentie gebied ( voor in hoog)
                  -
                  +/- 3 dB afval bij verdubbeling v/d luisterafstand
                  - Hoog met ribbon tweeters of conventionele tweeters met horn & waveguide dit voor afstraling & koppeling
                  - Bedoeld voor gelijke geluidsdruk over lange afstand zonder delaystack
                  - Veel natuurkundig rekenwerk aan vooraf gegaan
                  - Elke kast onafhankelijk geprocessed -> Mogelijkheid tot beamstearing door delays etc.

Een Point-Source array
                  - Enige vorm van koppeling ( in het Mid, Mid-Hoog)
                  - Meestal +/-6 dB afval bij verdubbeling van de luisterafstand
                  - Geen rekenwerk vooraf ( alleen richten, overlap etc tussen L&R)
                  - Zelden onafhankelijke processing per kast ( doolussen)
                  - Geen beamsteering mogelijkheid
                  - Bedoeld voor diepe zalen/ outdoor maar door de 6 dB afval is er meestal nog delay nodig ( of je wordt doof vooraan en hoort weinig achteraan)

Een Speakerstack
                  - Koppeling op enkele frequenties (vooral Mid-laag, Laag)
                  - Bedoeld voor alles, maar diepte met delaystack, en breedte met infills
                  - 6 dB afval bij verdubbeling van de luisterafstand

Volgens mij is dit een redelijk simpele opzet over de verschillen.
                  HET verschil tussen point source en Linearray is volgens mij de 3/6 db afval( inverste square law)
                  en de mogelijkhied tot beamsteering + de techniek erachter

Ik moet nu weg, ik zla vanavond even checken op spelvouten en toevoegingen.

Heb ik het mis? ik hoor het graag, wel onderbouwd natuurlijk.
                  Ook zal ik nog wel even naar een paar nuttige linkjes linken

Leks
                  Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Originally posted by Hansound
                    Renkus Heinz is er met IC live, ziet er ook niet uit als een line-array, maar heeft een zeer breed en egaal afstraal gedrag.
                    Tja en dat systeem klinkt ook in geen enkel opzicht meer als een spraakzuiltje!

Sodeknetter wat klinken die Iconyx kasten goed. Het is dat het er niet uit ziet, maar daar zou ik best een band over willen laten spelen. (Uiteraard wel met de bijbehorende subs eronder.)

Zouden ze die dingen ook in een CE3 behuizing kunnen bouwen?

Groeten Hugo
                    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by Leks
                      Volgens mij heeft de naam Line Array vooral te maken met de afstraling.

er zijn gigantische verhalen en artikelen geschreven over line arrays VS point-source arrays en dit weer in vergelijking met " normale speakers"

mijn idee er over in simpele uitleg:

Een line array
                      - Minimale verticale afstraling
                      - Koppeling over een breed frequentie gebied ( voor in hoog)
                      -
                      +/- 3 dB afval bij verdubbeling v/d luisterafstand Volgens mij is dit ook gewoon 6dB al willen sommigen anders beweren. Voordeel zit hem vooral in het feit dat je heel nauwkeurig kunt richten en daarom de geluidsenergie over de mensen vooraan heen stuurt waardoor zij niet doof worden en de mensen achterin nog steeds goed geluid hebben.
                      - Hoog met ribbon tweeters of conventionele tweeters met horn & waveguide dit voor afstraling & koppeling
                      - Bedoeld voor gelijke geluidsdruk over lange afstand zonder delaystack
                      - Veel natuurkundig rekenwerk aan vooraf gegaan
                      - Elke kast onafhankelijk geprocessed -> Mogelijkheid tot beamstearing door delays etc. Is niet echt een eis om line array genoemd te worden, de trend wordt nu steeds meer om powered units te gebruiken compleet met DSP en Amps maar er zijn genoeg non-powered line arrays die aan alle voorwaarden voldoen.

Een Point-Source array
                      - Enige vorm van koppeling ( in het Mid, Mid-Hoog)
                      - Meestal +/-6 dB afval bij verdubbeling van de luisterafstand
                      - Geen rekenwerk vooraf ( alleen richten, overlap etc tussen L&R)
                      Units hebben meestal ook een vaste hoek (JBL VRX)
                      - Zelden onafhankelijke processing per kast ( doolussen)
                      - Geen beamsteering mogelijkheid
                      - Bedoeld voor diepe zalen/ outdoor maar door de 6 dB afval is er meestal nog delay nodig ( of je wordt doof vooraan en hoort weinig achteraan)

Een Speakerstack
                      - Koppeling op enkele frequenties (vooral Mid-laag, Laag)
                      - Bedoeld voor alles, maar diepte met delaystack, en breedte met infills
                      - 6 dB afval bij verdubbeling van de luisterafstand

Volgens mij is dit een redelijk simpele opzet over de verschillen.
                      HET verschil tussen point source en Linearray is volgens mij de 3/6 db afval( inverste square law)
                      en de mogelijkhied tot beamsteering + de techniek erachter

Ik moet nu weg, ik zla vanavond even checken op spelvouten en toevoegingen.

Heb ik het mis? ik hoor het graag, wel onderbouwd natuurlijk.
                      Ook zal ik nog wel even naar een paar nuttige linkjes linken

Leks
                      Mijn mening heb ik er in het blauw bijgezet....
                      Schiet er maar op zou ik zeggen.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• drummerke
                        • Oct 2006
                        • 432

Wat maakt het nu uit of je iets al dan niet line array noemt. Of je nu met hoorngeladen setje afkomt of met iets anders. Ik denk dat we steeds moeten proberen het beste geluid te produceren ongeacht welk systeem de éne of de andere zijn voorkeur heeft (en financieel).

Verkopers hebben steeds mooie praatjes over db's en spreiding, maar wij hebben vooral praktijk ervaring nodig.

Sommige dingen zien er heel mooi uit en sommige dingen minder fraai. Laat je vooral niet ompraten.

Greets

Comment

• DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

Originally posted by speakertech

Speakertech
                          Een line array is niet anders als meerdere bronnen (speakers) op een lijn onder elkaar. Dus de allom bekende luidspreker zuiltjes in kerken zijn dat dus ook.
                          Als je vele speakers op elkaar stapelt heb je ook een line array, kan dus ook met de kleine bose kastjes zoals op schiphol in het verleden gedaan werd. Je kunt het ook met hoorns, w-binnen etc doen.

Nu zullen de meeste mensen op dit forum eerder denken aan de "inmiddels" gangbare PA systemen op de markt, en is de rest in 1 keer geen line array meer...

Het gedrag van een line array is dan wel even een ander verhaal, de ouderwetse passieve zuiltjes, waarbij iedere speaker hetzelfde signaal krijgt heeft het grote nadeel dat de afstraling groter word bij lagere frequenties.

Als je nu de kunst kent om op een juiste manier te filteren dan kun je dat compenseren. Als je dan toch al aan het filteren bent (met DSP's voor iedere speaker apart), kun je ook makkelijk delay toevoegen aan het signaal. Hierdoor heb je ineens geen banaan line arrays meer nodig om goed te kunnen spreiden.
                          Dit is kort gezegd de techniek waar Duran Audio zich mee bezig houd.
                          Line arrays met 8, 16 of meer apart geproceste en versterkte speakers.
                          Meestal in 1 behuizing maar soms ook in kasten die meer lijken op de andere gangbare line arrays in de markt. Ook al zijn de technieken niet helemaal gelijk.

En dat hangt dan inderdaad op schiphol, NS centraal utrecht etc.
                          Maar meer nog in het buitenland op allerlij locaties. Waaronder het louvre en notre dame Parijs, JFK vliegveld new york etc.

Zelfs het ja woord van maxima werd hiermee uitversterkt.

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by SPS
                            Jaja, en daarom hebben we zulke dure wave guides voor mid/hoog in de line array kasten zitten met 10 graden verticaal omdat het allemaal niet nodig is???

Paul.
                            Inderdaad die zijn niet noodzakelijk, komt wel een berg electronica voor in de plaats...

Comment

• 4AC
                              • Nov 2007
                              • 1791

[FONT=Verdana]
                              Originally posted by DJ Antoon
                              Een line array is niet anders als meerdere bronnen (speakers) op een lijn onder elkaar. Dus de allom bekende luidspreker zuiltjes in kerken zijn dat dus ook.
                              Als je vele speakers op elkaar stapelt heb je ook een line array, kan dus ook met de kleine bose kastjes zoals op schiphol in het verleden gedaan werd. Je kunt het ook met hoorns, w-binnen etc doen.
                              Dat klopt niet. Lees dit maar eens door:
                              G&L QSC

Als je een paar conventionele kastjes onder elkaar hangt/stackt is de enige overeenkomst dat de houten zijkanten van de kasten inderdaad een 'array' vormen!
                              [/FONT][FONT=Verdana](parafrase)

Mvg,

Teun
                              [/FONT]
                              Last edited by 4AC; 08-05-09, 12:04.
                              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

Working...