Wat heet: Linearray

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leks
    • Oct 2007
    • 330

@ Musicextra

Over het 3 en 6 dB verschil;
    als een speaker, stralingsbron etc. alleen horizontale spreiding heeft ipv horizontale EN verticale gaat er minder geluid verloren als de afstand langer wordt.
    dit is het hele Inverse Square law principe Inverse-square law - Wikipedia, the free encyclopedia

Hierdoor zal de afval bij afstandsverdubbeling niet op +/- 6 dB liggen (-3dB H en -3dB V), maar zich evenredig verhouden ( in dB's) met de spreiding.

Iemand correcties? of een ander idee?

En je punt van een vaste openingshoek heb je idd geheel gelijk in. dit was mij nog ontgaan.
    Maar veranderen van afstraling ( beamsteering) is toch alleen maar mogelijk met een losse dsp per unit? Dit is toch ook nodig om van een Straight Array een J Array te kunnen maken ?

Maar het principe Line-array blijft idd een vaag begrip.

@ DJ antoon;
    Een stapel speaker onder elkaar is zeker niet per definitie een line-array

Nog een nuttige link over Line-array's, achtergrond & werking:
    Did I Hear Someone Say “Line Array?”

Groeten,
    Leks

En ik was nog vergeten:
    of dit hele principe nou op 30 losse kasten (Duran,Lácoustic) wordt toegepast of op 30 speaker in een kast (RH iconyx)
    En of dit nu naast elkaar of onder elkaar gebeurd -> Het blijft een line array.
    Last edited by Leks; 08-05-09, 15:24. Reason: addition
    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by Leks
      En je punt van een vaste openingshoek heb je idd geheel gelijk in. dit was mij nog ontgaan.
      Maar veranderen van afstraling ( beamsteering) is toch alleen maar mogelijk met een losse dsp per unit? Dit is toch ook nodig om van een Straight Array een J Array te kunnen maken ?

Maar het principe Line-array blijft idd een vaag begrip.

@ DJ antoon;
      Een stapel speaker onder elkaar is zeker niet per definitie een line-array

of dit hele principe nou op 30 losse kasten (Duran,Lácoustic) wordt toegepast of op 30 speaker in een kast (RH iconyx)
      En of dit nu naast elkaar of onder elkaar gebeurd -> Het blijft een line array.

Inderdaad niet per definitie, maar het kan wel.
      Bij Duran heeft (bij de meeste typen) elke luidspreker een aparte dsp processing, waardoor beamsteering mogelijk is.

De hype line array heeft er wel voor gezorgd dat er ook merken zijn die inderdaad de kasten op de zijkant leggen, boven elkaar zetten of hangen en dan beweren dat het geheel vergelijkbaar is met andere, iets beter door dachte systemen. Het komt niet vanzelf, bij duran word er al 15 a 20 jaar aan gewerkt...

Comment

• flash-a-new-generation
        • Nov 2006
        • 228

Intellivox Axys

wij hebben in twee jaar ook de alom bekende intellivox van Axys gebruikt voor een blaaskappelen concert. onder de zuiltjes een targetsubje (B215) per kant. het systeem is echt perfect voor die blaasmuziek. ik heb tot nu toe nergens een systeem gehoord die, lees: voor die muziek, zo geschikt is. momenteel wordt er vanuit verlinde U-16 topjes geleverd met B215 subjes voor het festival. dit klinkt ook zeker oke. echter het inregelen van het systeem vond ik wel lang duren maar dan heb je wel wat.

ikzelf ben meer fan van de Adamson systemen. (Spektrix/Y10 etc.) ik vind het een prachtig systeem met een geweldig weergave! toch is dit systeem ook niet geschikt voor alle typen muziek..

zelf hebben wij db T4 array in de schuur staan. ik ben hier ook zeeer tevreden over. de kasten zijn geladen met RCF componenten en zijn zeer simpel te installeren (actief). Helaas zijn er niet zo veel mensen in Nederland (die ik ken dan) die het systeem ook hebben. of zijn er meer mensen op dit forum die ook in bezit zijn van dit systeem??
        EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• Noobie
          • Dec 2007
          • 223

Originally posted by flash-a-new-generation
          zelf hebben wij db T4 array in de schuur staan. ik ben hier ook zeeer tevreden over. de kasten zijn geladen met RCF componenten en zijn zeer simpel te installeren (actief). Helaas zijn er niet zo veel mensen in Nederland (die ik ken dan) die het systeem ook hebben. of zijn er meer mensen op dit forum die ook in bezit zijn van dit systeem??
          Sinds een half jaar gebruik ik ook T4, bevalt prima klinkt mooi open alleen SPL is wat aan de lage kant, maar het is ook een 'compact' systeem natuurlijk

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

Ik heb een Line array uit de jaren '70, het staat wel stof te happen in een schuur maar het is wel volgens de Line Array principe.
            Kenners weten waar ik over praat.

Shure Vocal Masters zuilen!

Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Deze is nog ouder...:

Panaray MA12 Modular Line Array Loudspeaker - Bose Professional Products

En ik weet dat in Vreedenburg ook een heel erg duur systeem hing.
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• salsa
                • Jan 2007
                • 1315

Originally posted by AJB
                Deze is nog ouder...:

Panaray MA12 Modular Line Array Loudspeaker - Bose Professional Products

En ik weet dat in Vreedenburg ook een heel erg duur systeem hing.

Bose bestond toen nog helemaal niet....
                De Shure Vocalmaster is in 1967 op de markt gekomen..

Dave
                [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

Working...