@ Musicextra
Over het 3 en 6 dB verschil;
als een speaker, stralingsbron etc. alleen horizontale spreiding heeft ipv horizontale EN verticale gaat er minder geluid verloren als de afstand langer wordt.
dit is het hele Inverse Square law principe Inverse-square law - Wikipedia, the free encyclopedia
Hierdoor zal de afval bij afstandsverdubbeling niet op +/- 6 dB liggen (-3dB H en -3dB V), maar zich evenredig verhouden ( in dB's) met de spreiding.
Iemand correcties? of een ander idee?
En je punt van een vaste openingshoek heb je idd geheel gelijk in. dit was mij nog ontgaan.
Maar veranderen van afstraling ( beamsteering) is toch alleen maar mogelijk met een losse dsp per unit? Dit is toch ook nodig om van een Straight Array een J Array te kunnen maken ?
Maar het principe Line-array blijft idd een vaag begrip.
@ DJ antoon;
Een stapel speaker onder elkaar is zeker niet per definitie een line-array
Nog een nuttige link over Line-array's, achtergrond & werking:
Did I Hear Someone Say “Line Array?”
Groeten,
Leks
En ik was nog vergeten:
of dit hele principe nou op 30 losse kasten (Duran,Lácoustic) wordt toegepast of op 30 speaker in een kast (RH iconyx)
En of dit nu naast elkaar of onder elkaar gebeurd -> Het blijft een line array.
Over het 3 en 6 dB verschil;
als een speaker, stralingsbron etc. alleen horizontale spreiding heeft ipv horizontale EN verticale gaat er minder geluid verloren als de afstand langer wordt.
dit is het hele Inverse Square law principe Inverse-square law - Wikipedia, the free encyclopedia
Hierdoor zal de afval bij afstandsverdubbeling niet op +/- 6 dB liggen (-3dB H en -3dB V), maar zich evenredig verhouden ( in dB's) met de spreiding.
Iemand correcties? of een ander idee?
En je punt van een vaste openingshoek heb je idd geheel gelijk in. dit was mij nog ontgaan.
Maar veranderen van afstraling ( beamsteering) is toch alleen maar mogelijk met een losse dsp per unit? Dit is toch ook nodig om van een Straight Array een J Array te kunnen maken ?
Maar het principe Line-array blijft idd een vaag begrip.
@ DJ antoon;
Een stapel speaker onder elkaar is zeker niet per definitie een line-array
Nog een nuttige link over Line-array's, achtergrond & werking:
Did I Hear Someone Say “Line Array?”
Groeten,
Leks
En ik was nog vergeten:
of dit hele principe nou op 30 losse kasten (Duran,Lácoustic) wordt toegepast of op 30 speaker in een kast (RH iconyx)
En of dit nu naast elkaar of onder elkaar gebeurd -> Het blijft een line array.
Comment