Consumentenelektronica voortaan op 80db

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

Consumentenelektronica voortaan op 80db

Eindelijk gaat het lampje branden en zien ze in dat o.a. die mp3 spelers toch wel hard kunnen. Wat mij betreft is dit een prima voorstel en mogen ze het gisteren nog invoeren.

Link: Brussel wil lager volume mp3-speler | nu.nl/internet | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Uiteraard komt dit nieuws uit België, want... die iPod weet niet wanneer er 80dB uitkomt. Er zit nog een factor tussen van het rendement van de hoofdtelefoon. Kortom: met de ene hoofdtelefoon 80dB is met de andere 70dB?

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Krijg je op zwarte markten kraampjes waar je je Ipod op kunt laten voeren.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

het is een "sigarettenpakjeswaarschuwing" oplossing.

Hij staat straks, net als A-merkwalkmans al lang doen, op "80dB" (hoe ze dat meten weet niemand).
        En erin zit een knop waarmee je dat uit kan zetten.

Dus de rechtzaken zullen van toon veranderen. Niet meer
        "weeeeh ik heb auw omdat de boze fabrikant...." maar
        "weeeeh.... ik heb auw..."

Vandaar dat de EU stoer durft te doen. De fabrikanten steunen dit zeker. Het voorkomt aansprakelijkheden. Aangepakt hebben ze niets.
        lekker belangrijk!

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Originally posted by showband
          [...]op "80dB" (hoe ze dat meten weet niemand) [...]
          Het is wellicht versterking met iets van 1 uW (microwatt) als referentie of zo. INFO KLIK (WIKI doc met 1 mW als referentie). Of anders een bepaald versterkingsniveau waarmee met een bepaalde hoofdtelefoon 80 dB(A?) op 1 cm van het speakertje gemeten wordt of zo?? Best wazig inderdaad.

Maar zoals elke @$^*@ snapt is dit gewoon echt een kul-oplossing... wat je ergens in steekt, zeg echt niet zomaar wat eruit komt. Een open hoofdtelefoon op je iPod aansluiten geeft echt wel een ander resultaat dan je IEM, gevoeligheid is 1, maar plaatsing ten opzichte van je oor is 2.

Ik vind deze regel een gevoel van schijnveiligheid introduceren... zo van "als ik hem nooit harder zet dan dit, kan ik geen gehoorschade oplopen"... ik denk dat de schadeclaims zich nu (terecht) aan de EU mogen gaan richten, want die regelgeving is ondeuglijk !!

Ben benieuwd wat keuringsinstanties hierop te zeggen hebben. Vraag me af of die uberhaupt geconsulteerd zijn... denk het niet, anders was er nooit zo'n domme oplossing gekomen.

0,02
          Last edited by berolios; 29-09-09, 10:20.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Is er ooit iets wel goed gegaan vanaf het moment dat de overheid zich ermee begon te bemoeien?
            Het is inmiddels bekend dat de overheid zich niet laat hinderen door kennis als het gaat om dit soort zaken. Net zoals het bekend is dat een begroting van een project gemiddeld met 100% overschreden wordt. Moet je dat als ondernemer eens proberen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

Jongens toch...
              Als jullie nu nog niet weten dat kranten enkel het meest sensationele posten en verder absoluut geen aandacht besteden aan de juistheid van het artikel, waar baseren jullie dan jullie uitspraken op??
              Zal heus wel -een beetje - over nagedacht worden en worden nagedacht over de argumenten die jullie hier aanhalen.
              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

Whah, ik heb er weinig vertrouwen meer in. *Denkt aan een gloeilampenverbod.*

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Originally posted by jurjen_barel
                  Uiteraard komt dit nieuws uit België, want... die iPod weet niet wanneer er 80dB uitkomt. Er zit nog een factor tussen van het rendement van de hoofdtelefoon. Kortom: met de ene hoofdtelefoon 80dB is met de andere 70dB?
                  In de gebruiksaanwijzing staat natuurlijk, dat de goede werking alleen gegarandeerd is met de originele oortelefoon. Net als bij printerinkt en toner, leidt het gebruik van andere niet door het merk verkochte accessoires, tot schade aan het toestel en vervalt de garantie. De fabrikanten zijn niet gek. Politici hebben nergens verstand van en slikken alles voor zoete koek.
                  Wanneer zijn de "boom-cars" aan de beurt?
                  Een kilowatt of vier in een kleine ruimte is wellicht nog schadelijker.
                  Zelfs bij een geluidsdruk van 80dB/1W/1m, zit je nog ruimschoots in de gevarenzone.
                  Vervolgens de brommertjes, met niet toegelaten uitlaten. wat zal het rustig worden op deze wereld...
                  Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Originally posted by axs
                    Jongens toch...
                    Als jullie nu nog niet weten dat kranten enkel het meest sensationele posten en verder absoluut geen aandacht besteden aan de juistheid van het artikel, waar baseren jullie dan jullie uitspraken op??
                    Zal heus wel -een beetje - over nagedacht worden en worden nagedacht over de argumenten die jullie hier aanhalen.
                    Ik heb het uitgebreide artikel gelezen en het is echt alleen maar eenzijdig. Kalibratie gebeurt met de meegeleverde ear-pieces, maar zodra je er iets anders voor gebruikt gaat het nergens meer over.
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

Kortom: liever een wetgeving waaraan bijgeleverde oortjes aan moeten voldoen!

Comment

Working...