ja, blijven dromen zou ik zeggen.
maar het is inderdaad een lastige kwestie.
vanavond De Staat gehoord in 013, 105/106dB(a), soms ietsje meer. maar die band wil ik dus echt niet horen op 93 of zo. het heeft ook met energie te maken. daar komt bij dat de backline zo hard gaat, dat het lastig wordt om op een laag level te mixen.
begrijp me niet verkeerd, ik hou helemaal niet van hard mixen, maar als je op festivals 90/95 dB gaat mixen, dan kom je niet over het publiek heen vrees ik. dus in plaats van een geluidslimiet in te stellen, zou ik willen zeggen: een spreekverbod voor mensen die naar een optreden komen kijken, gewoon naar een band luisteren, net als in een theater. en dan kan je lekker 85/90 dB(a) mixen, iedereen blij, klaar. begin je te praten? dan wordt je uit de zaal verwijderd. dat is minstens net zo flauw als limiters inserten op de masters, wat ik als technicus overigens niet accepteer.
pratend publiek verpest het sowieso voor de mensen die komen luisteren, en een pratende menigte is al snel 90dB, dus daar gaat je ruimte om nog te mixen.
STIL moet het zijn, daar waar muziek gemaakt wordt. mensen moeten gewoon LUISTEREN of THUISBLIJVEN. en als dat lukt, dan is dat gemiep over decibels ook afgelopen.
1 ding nog: in een theatershow die ik mix heb ik laatst tussen 2 liedjes het applaus gemeten met mijn dB-meter. dit ging harder dan de hardste passage van het optreden...
groeten
Mike
maar het is inderdaad een lastige kwestie.
vanavond De Staat gehoord in 013, 105/106dB(a), soms ietsje meer. maar die band wil ik dus echt niet horen op 93 of zo. het heeft ook met energie te maken. daar komt bij dat de backline zo hard gaat, dat het lastig wordt om op een laag level te mixen.
begrijp me niet verkeerd, ik hou helemaal niet van hard mixen, maar als je op festivals 90/95 dB gaat mixen, dan kom je niet over het publiek heen vrees ik. dus in plaats van een geluidslimiet in te stellen, zou ik willen zeggen: een spreekverbod voor mensen die naar een optreden komen kijken, gewoon naar een band luisteren, net als in een theater. en dan kan je lekker 85/90 dB(a) mixen, iedereen blij, klaar. begin je te praten? dan wordt je uit de zaal verwijderd. dat is minstens net zo flauw als limiters inserten op de masters, wat ik als technicus overigens niet accepteer.
pratend publiek verpest het sowieso voor de mensen die komen luisteren, en een pratende menigte is al snel 90dB, dus daar gaat je ruimte om nog te mixen.
STIL moet het zijn, daar waar muziek gemaakt wordt. mensen moeten gewoon LUISTEREN of THUISBLIJVEN. en als dat lukt, dan is dat gemiep over decibels ook afgelopen.
1 ding nog: in een theatershow die ik mix heb ik laatst tussen 2 liedjes het applaus gemeten met mijn dB-meter. dit ging harder dan de hardste passage van het optreden...
groeten
Mike
Comment