Geluidslimiet in België in de maak

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mike Manders
    • Aug 2006
    • 341

Originally posted by flash-a-new-generation
    het grappige is dat sommige bands ook hun eigen normen maken. zo las ik laatst op een rider dat bij tentfeesten of grote festivals er minimaal een niveau van 105dB bij de FOH of zelfs achter de FOH haalbaar moet zijn. Na, dat kan.. maar als vervolgens de beste man van die band de schuifjes ook nog richting die 105dBa stuurt heb ik daar dan toch zo mijn bedenkingen bij. Kijk, ik wil hierbij wel even de kanttekening maken dat (ik helaas) af en toe in kleine zalen sta waar de akoestiek hard is en het drumkitje akoestisch (met name Cymbals) als rond de 100dB staat te klapperen.. wat doe je dan? waar kies je dan voor?
    NB: de drummer zachter laten spelen is geen optie!!! waarom? kan hij niet!

het zal altijd een lastige kwestie zijn, vooral bij de kleinere evenementen. Bij grote festivals vind ik 90-95dB bij FOH (15meter vanaf buhne) een heel mooi getal!
    ja, blijven dromen zou ik zeggen.
    maar het is inderdaad een lastige kwestie.
    vanavond De Staat gehoord in 013, 105/106dB(a), soms ietsje meer. maar die band wil ik dus echt niet horen op 93 of zo. het heeft ook met energie te maken. daar komt bij dat de backline zo hard gaat, dat het lastig wordt om op een laag level te mixen.
    begrijp me niet verkeerd, ik hou helemaal niet van hard mixen, maar als je op festivals 90/95 dB gaat mixen, dan kom je niet over het publiek heen vrees ik. dus in plaats van een geluidslimiet in te stellen, zou ik willen zeggen: een spreekverbod voor mensen die naar een optreden komen kijken, gewoon naar een band luisteren, net als in een theater. en dan kan je lekker 85/90 dB(a) mixen, iedereen blij, klaar. begin je te praten? dan wordt je uit de zaal verwijderd. dat is minstens net zo flauw als limiters inserten op de masters, wat ik als technicus overigens niet accepteer.
    pratend publiek verpest het sowieso voor de mensen die komen luisteren, en een pratende menigte is al snel 90dB, dus daar gaat je ruimte om nog te mixen.
    STIL moet het zijn, daar waar muziek gemaakt wordt. mensen moeten gewoon LUISTEREN of THUISBLIJVEN. en als dat lukt, dan is dat gemiep over decibels ook afgelopen.

1 ding nog: in een theatershow die ik mix heb ik laatst tussen 2 liedjes het applaus gemeten met mijn dB-meter. dit ging harder dan de hardste passage van het optreden...

groeten
    Mike
    Last edited by Mike Manders; 05-12-09, 03:21.

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Originally posted by Mike Manders
      ja, blijven dromen zou ik zeggen.
      maar het is inderdaad een lastige kwestie.
      vanavond De Staat gehoord in 013, 105/106dB(a), soms ietsje meer. maar die band wil ik dus echt niet horen op 93 of zo. het heeft ook met energie te maken. daar komt bij dat de backline zo hard gaat, dat het lastig wordt om op een laag level te mixen.
      Mee eens, je kan geen keiharde limiet stellen voor een geluidsinstallatie die per sé niet harder dan x dB mág of kan gaan.

Zelfs een norm als '100 dB(A)' bij het FOH is lekker dubieus. Hoe ver weg staat dat FOH? Hoogte? Ik kan makkelijk een FOH een voetbalveld verderop zetten, maar dat zullen ze aan de voorrand van het podium toch minder waarderen. Net zo min als dat ik een stackje neer kan zetten wat totaal geen verticale spreiding heeft of pal naar beneden straalt vanaf het podium, dan is er bij een volle zaal bij het FOH weinig meer van over.

En verder, gaan we dan ook eisen stellen aan de muzikanten? Een gitarist die niet meer op standje 11 mág spelen (dan kan ie wel opstappen, doof) en een drummer die op pudding mag gaan slaan?

120dB(A) maken is niet zo moeilijk, dat doe ik op een feestje regelmatig. Maar meestal is het dan omdat ik een keel op moet zetten om me bij mijn buurman enigszins verstaanbaar te maken!
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• chippie
        • Jul 2006
        • 528

En dan hebben ze het deze week nog in het nieuws op de VRT gehad over hoorapparaatjes. Dat de aankoop er sterk van is toegenomen. Met procentjes en alles erop en eraan. Gelukkig was de dokter in kwestie ook zo eerlijk om er bij te vermelden dat de vermeerdere aankoop wel kwam omdat ze meer terugbetalen via ziekenkas. En het algemeen besluit was dat er niet meer mensen met gehoorschade rondlopen.
        Neem een druk kruispunt zet je db meter op en je zult zien dat er wel pieken van 100db tussen zitten......en Schouwvliegen is nu echt niet vakkundig genoeg om zoiets te behandelen. Deze truttemie is wel minister, jammer. Weer een scheet in een fles. Nog meer regeltjes. Waar gaan we naartoe.
        IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

en zorgen dat de eindregie over het volume in handen is van iemand die 100% nuchter is! ( en het liefst ook geen oordoppen in heeft)(quote)

En dat deze persoon ook 100 % onafhankelijk is dus niks te maken heeft met het bedrijf wat spullen levert op de locatie en ook niks te maken heeft met de organisatie van het evenement .
          Ik heb het de afgelopen tijd te vaak meegemaakt dat die ellende bij mij werdt neer gelegd waardoor ik dus meer als een boeman werd benaderd door de foh knakkers van de bandjes . Ik kom zo'n tech vast wel nog een keer tegen en dan heb ik gelijk al ellende met zo'n gast omdat hij zich de keer daar voor ook niet aan de regels wou houden .
          Als de organisatie dus zorgt voor iemand die dat overneemt kan ik me weer concentreren op het neerzetten van een sound binnen de op gegeven limiet die ook nog goed klinkt .

Comment

• R. den Ridder
            • Sep 2000
            • 1500

Ik ben dus handhaver in een middelgrote stad, en daar doe ik ook geluidsmetingen, en deze week heb ik voor de eerste keer in 5 jaar meegemaakt dat een DJ werd ontslagen omdat hij zijn mixers in het rood bleef gooien.

In plaats van te zeggen dat we ons werk niet goed deden en een hoop ander gescheld is de kroegeigenaar altijd in gesprek gebleven met ons en omwonenden en heeft deels geisoleerd (tot een betaalbaar niveau) en deels afspraken met omwonenden gemaakt. toen een van de dj's echter rond sluitingstijd steeds maar alles in het rood gooide, en zodoende klachten creeerde is hij na 1 waarschuwing ontslagen. Dit is helaas echter maar 1 van de 40 zaken die bij ons bekend zijn als probleemgeval, de rest denkt niet zo proactief mee.

Zolang de markt niet meedenkt blijft het zwaard van damocles boven ons als leveranciers en organisatoren hangen hoor..

En als ik dan een grote leverancier met droge ogen hoor vertellen dat line-arrays zijn ontwikkeld om overlast te voorkomen, en dat sub bij een muur ophoudt, dus we alleen maar de eerste woningen als probleemgebied hoeven te zien dan heb ik iets van...........denken jullie dat we echt allemaal gek zijn als ambtenaar?

Comment

• BvE
              • Oct 2004
              • 385

Hallo allemaal,

ik lees dit allemaal met interesse maar mij ontgaat het even wat nou precies de limiet is voor geluid bij muziekpodia. En wie is de officiele instantie die dit bedenkt en vervolgens (laat) handhaaft?

Ik dacht trouwens zelf dat de limiet voor podia op Lowlands etc. op de 105 dBa (trage meting) ligt? Wordt er onderscheid gemaakt tussen binnen en buiten locaties?

Eventueel heeft iemand een link van de officiele instantie voor iets meer verduidelijking?

Groeten Bart

Comment

• Mike Manders
                • Aug 2006
                • 341

zie hier, een gat in de markt misschien?

Comment

• jans
                  • Feb 2003
                  • 869

Originally posted by Mike Manders
                  pratend publiek verpest het sowieso voor de mensen die komen luisteren, en een pratende menigte is al snel 90dB, dus daar gaat je ruimte om nog te mixen.

Bij uitvoeringen van gymnastiekverenigingen en dergelijke ga ik bewust niet harder als het publiek rumoerig wordt. Na verloop van tijd merk je dat men elkaar er op aan gaat spreken en ik het geluidsniveau op een fatsoenlijk level kan houden.
                  Ben laatst nog door een aantal jonge dames gesommeerd dat het harder moest, 85dB gemiddeld bij mij en daar stonden de dames voor, en heb ze geadviseerd een gehoortest te laten doen.
                  Dit is natuurlijk geen rock/pop concert maar kom genoeg collega's tegen die dergelijke klussen op standje oorlog denken te moeten draaien.
                  Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Timo Beckman
                    • Jul 2006
                    • 1298

Originally posted by BvE
                    Hallo allemaal,

ik lees dit allemaal met interesse maar mij ontgaat het even wat nou precies de limiet is voor geluid bij muziekpodia. En wie is de officiele instantie die dit bedenkt en vervolgens (laat) handhaaft?

Ik dacht trouwens zelf dat de limiet voor podia op Lowlands etc. op de 105 dBa (trage meting) ligt? Wordt er onderscheid gemaakt tussen binnen en buiten locaties?

Eventueel heeft iemand een link van de officiele instantie voor iets meer verduidelijking?

Groeten Bart
                    De wetgeving is gebaseerd denk ik op de arbo wetgeving in combi met wat er door locale gemeenten verzonnen wordt . Ik heb al mensen aan de lijn gehad die het hadden over 5 mt afstand van de speakers (een keer in de praktijk meegemaakt op 4 mt. afstand van de PA ik meen 90db en behoorlijk kansloos . De meeting lukte niet echt daar het publiek iets te luidruchtig was) . De mensen van de NEN zullen er ook vast wel wat over te vertellen hebben daar die ook regeltjes hebben over industrie lawaai . Ik denk dat dit hele regeltjes doolhof uiteindelijk vanuit Brussel komt daar de rest van Europa er weer vrolijk achteraan huppelt en slaafs de regels toepast .
                    Ik denk dat er eerst serieus een aantal bekeuringen uit gedeelt gaan worden voordat iedereen wakker geschopt wordt .
                    Wat mij het meest iriteerd is het meten met 2 maatstaven . Ik heb afgelopen zomer op het kwakoe festival gestaan . In 1 van die weekenden was er ook een feestje in de Arena . Bleek dus dat een gedeelte van de Bijlmer meer last hadden van het arena feestje (de hele nacht dus) dan van het geluid van het kwakoe terein dat zwaar moeite had zich aan de opgelegde maxima te houden . Als de gemeente amsterdam regels oplegt aan een cultureel festival als kwakoe en daar ook ambtenaren naar toestuurt om te meten zouden ze dit ook eens in de buurt van de arena moeten doen tijdens zo'n dance feestje . Maar ja financiele overwegingen zullen waarschijnlijk belangrijker wegen

Comment

• Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

Originally posted by Timo Beckman
                      Maar ja financiele overwegingen zullen waarschijnlijk belangrijker wegen
                      Plus het feit dat een evenementenorganisator vaak geld zat heeft en een boete voor 'geluishinder' van vier cijfers gewoon als onkosten incalculeert, net zo goed als ze de PA, licht, laser en video voor het feestje inhuren. De gemeente geeft in zo'n geval er ook geen ruk om en faktureert by default al als er zo'n feestje georganiseerd wordt (een mannetje sturen om te meten kost immers weer geld).

Het zou wat anders zijn als de gemeenten een zero-tolerance beleid in zouden voeren: Te veel geluid, is de stekker eruit. Maar dan krijg je weer interessante situaties als er akoestisch gespeeld wordt (percussiegroepen met 130dBA op het podium en zo) en herrie-producerende menigten. Het lijkt me sterk dat er even een ME-korps aan moet rukken om een goedgemeende, maar luidruchtige groep mensen even te vertellen dat ze hun klep moeten houden.

Tuurlijk moet je een theaterconcert niet op 130dB op FOH afmixen (misschien is 90dB dan zelfs al aan de luide kant), maar een band of festival is toch wel een ander verhaal en die moet vaak ook over een feestende groep fans heen, wat je in een theater niet hebt.
                      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Timo Beckman
                        • Jul 2006
                        • 1298

[QUOTE=Stoney3K;520585]
                        en herrie-producerende menigten. Het lijkt me sterk dat er even een ME-korps aan moet rukken om een goedgemeende, maar luidruchtige groep mensen even te vertellen dat ze hun klep moeten houden.

Daar zou ik zelfs entree voor betalen om het te mogen zien

Comment

• Hansound
                          • Apr 2006
                          • 832

In Nederland hebben we wel regels, maar handhaven is niet ons sterke punt.
                          Heb 2 x in duitsland te maken gehad met een ambtenaar, deze man was tevens politieagent......
                          Denk maar niet dat daar kunt overleggen dat je niet kunt werken met 90 db want hij kijkt zo boos dat je echt wel zachter speelt.

Comment

• R. den Ridder
                            • Sep 2000
                            • 1500

qua puur akoestisch spelen:

In het activiteitenbesluit milieubeheer is een uitzondering van de normen opgenomen voor akoestische muziek in inrichtingen (dus geen evenementen). hiervoor zijn de normen niet van toepassing, Een gemeente kan wel zelfstandig beleid opnemen in de APV;

InfoMil - Activiteitenbesluit: Onversterkte muziek

veel gemeenten hebben een vaste variant in de APV opgenomen:

Comment

• BvE
                              • Oct 2004
                              • 385

Ik wil toch nog even doorgaan op dit onderwerp, stel:

Ik sta als freelancer op de FOH in een zaal waar enkele bandjes op een avond spelen. Ik heb een mooie dB-meter die bij de spulletjes horen van het zaaltje. Echter er is niemand die mij heeft duidelijk gemaakt of en hoe ik mij aan een geluidslimiet moet houden. Nooit iets in een mail gelezen, geen contract of arbeidsovereenkomst getekend. Ik doe maar een gok en stel de meter in op dBA-trage meting en hanteer een limiet van 105 dB vanaf FOH.

Nu komt er een ambtenaar binnen, deze meet het geluidsniveau in de zaal op 4 meter voor de speakers en houdt een grens aan van 100 dBA met een snelle meting. Als ik netjes mijn eigen limiet hanteer kom ik hier boven uit en zijn er dus problemen. Maar voor wie? En hoe zijn dit soort situaties te voorkomen (iets waar ik toch wel graag een en ander van wil weten).

Bedankt een ieder!

Comment

• showband
                                • May 2001
                                • 4524

mooie pagina om in de gaten te houden:
                                lekker belangrijk!

Comment

Working...