Betere akoestiek voor Ahoy

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e-sonic
    • Aug 2004
    • 329

Betere akoestiek voor Ahoy

Bron: Nieuwsbrief Peutz maart 2010:

Peutz Actueel

"Het nieuwe dak geeft een betere akoestiek, ook bij de lage tonen van .
    moderne geluidsinstallaties."

Groet jurjen
    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2
  • rolanddeg
    • Nov 2004
    • 337

Dat zou verdomme toch is een keer tijd worden hé... Wat een gevechten altijd om daar een geluidsset over de hele ruimte ongeveer het zelfde te laten klinken...

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Originally posted by rolanddeg
      Dat zou verdomme toch is een keer tijd worden hé... Wat een gevechten altijd om daar een geluidsset over de hele ruimte ongeveer het zelfde te laten klinken...
      Dat ligt voor 99% aan de man achter de tafel.
      Ik heb in de 'oude' Ahoy mensen uit VS en Engeland gezien/gehoord die het in 1 keer goed voor elkaar hadden, terwijl ze er nooit eerder waren geweest.

1 = SteelyDan (vorige eeuw) engineer loopt smorgens binnen, klapt hard in zijn handen "hmm, cycle track..." loopt meteen naar MOJO: "can we get some cloth?" ] Had geen muur van effecten, maar een stel goede oren.
      2 = De vele Yanken die na de soundcheck toch 1 of 2 nummers nodig hadden met heel hard werekn om aan te passen aan de demping van het publiek, en pas daarna de leadzanger/es lieten opkomen... meestal heel puike sound.

De andere uitersten (ook vorige eeuw):
      A = de mafketels uit Canada die na 7 uur lang [productie-opbouwtijd(=overdag!), voor een BandZalikNietNoemen] uit-ruisen-knarsen-brommen-en-piepen voor eem Meyer systeem er nog steeds helemaal niks van voor elkaar hadden. (Behalve misschien op de 21 plaatsen waar ze meetmicrofoons hadden staan.)
      B = het grote verhuurbedrijf uit het MiddenDesLands dat wel 30 keer per jaar een klus in de Ahoy' deed, en er na 10 jaar nog steeds mee worstelde. Soms werden de PA takels gewoon warm van het "op-en-neer" voor het nog-even-wat-bijstellen...
      Of lag het slechte geluid van die avond "aan de rigging"...
      Maar eenzelfde PA voor een free-lance engineer met dezelfde rigging leverde dan geen enkel probleem op.
      Mooiste voorbeeld blijft Oma Tina 4-avonden-op-rij ergens begin jaren 90:
      1e - helemaal top alles klopt. Dus band+crew daarna zwaar stappen.
      2e - helemaal 100% ruk. Een record aan klachten bij MOJO. 'Hotel-arrest'.
      3e - behoorlijk goed. Maar net niet zoals het zou kunnen.
      4e - weer aardig k*t. Een aantal band+crewleden was toch even de stad in geweest om te 'shoppen' voordat ze snachts weer de nightliner in moesten.

Helaas hebben we hier geen smilies met grote oren, want sommige PA mensen zitten toch vooral in het licht (bij de FoH branden vaak 100x zoveel lampjes als boven het podium).

En als de band kl*te is kan er geen engineer meer wat van bakken - behalve dan bij de bands waar een 24 sporen meeloopt, of een sessieband achter (of onder) de buhne meespeelt.
      Elke grote hal heeft zijn akoestische problemen, en een goede (kennis of ervaring) engineer hoort die te kunnen tackelen.
      Misschien moeten de "sound-profi's" toch eens ophouden met dat gemekker over die grote hallen.
      Als je niet tegen stof kunt moet je niet in de meel- of cementsector gaan werken.
      En hou je niet van zon, wind en zeelucht zoek dan geen baan op het strand.
      Heb je een pesthekel aan smerige handen - wordt dan geen rigger. enz..
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Amsterdam Arena

For the Stadium ‘Amsterdam Arena’ Peutz was involved in many aspects, such as noise and light emission to the environment, room acoustics, fire safety engineering and the application of the environmental permit.

Maar ik ben het met Rinus eens, ik heb ook concerten gezien/gehoord in Ahoy waarbij het geluid goed was. Laatst nog met Cirque Du Soleil.
        Heerlijk die stilte

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Uuhhmmm, tsja... als je dan een award-show in Ahoy doet met 10.000+ gillende meisjes ben je toch blij als het event het jaar erop in de HMH plaats vindt kan ik je zeggen... auw ... auw ... auw ... pijn aan de oren ...
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• RayM
            • Jan 2006
            • 742

Originally posted by berolios
            Uuhhmmm, tsja... als je dan een award-show in Ahoy doet met 10.000+ gillende meisjes ben je toch blij als het event het jaar erop in de HMH plaats vindt kan ik je zeggen... auw ... auw ... auw ... pijn aan de oren ...
            Dan heb je de helft nog maar. Dat scheelt natuurlijk wel.
            Heerlijk die stilte

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Originally posted by berolios
              Doe ook eens een Trekker-Trek in zo'n grote show-schuur.
              Ik weet niet wat er meer dB-en oplevert.

Ik weet wel waar ik de voorkeur aan zou geven:
              (De moeders,
              want ik ben ook niet meer piep...
              en
              voor veel van die gillende dochters raak je zo maar in de bak! )

En brokken klei op de spanten!
              Daarom gaan ze natuurlijk van 17 naar 25m!
              Scheelt nogal in de schoonmaak-kosten .
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...