Sportpaleis plaatst oordopjesautomaat

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

Sportpaleis plaatst oordopjesautomaat

Bericht uit de standaard:

ANTWERPEN - De uitbaters van de Lotto Arena en het Sport- paleis hebben oordopjesautomaten geplaatst. Een tussenoplossing, tot er wettelijke geluidslimieten zijn. ‘Nu kunnen geluidstechnici hun zin doen.'

‘Niet te harden.' Dat zeiden Grace Jones-fans over het oorverdovende geluid tijdens haar concert donderdagavond in de Lotto Arena. Het veel te luide concert was geen unicum, geven de uitbaters van de Lotto Arena en het Sportpaleis toe. ‘We hebben hier wel vaker een artiest of een geluidstechnicus die vindt dat hij moet overdrijven', zegt Peter Dobbels, de operationeel verantwoordelijke van de Lotto Arena en het Sportpaleis ernaast.

‘Na verschillende klachten van bezoekers hebben we donderdag twee keer aan de tourmanager van Grace Jones gevraagd of het iets zachter kon. Vooral de bassen stonden erg luid. De eerste keer ging de volumeknop een beetje naar links, de tweede keer werd onze vraag gewoon genegeerd.'

In het verleden had het Sportpaleis ook al met zulke problemen af te rekenen. ‘Ik herinner me een concert van Faithless', zegt Dobbels. ‘Mensen belden vanuit de zaal naar de politie omdat het geluid niet meer te harden was.'

Het probleem is dat de zaaluitbaters niets tegen lawaaierige technici kunnen beginnen. ‘Er is geen wettelijke begrenzing voor zaalconcerten. Buiten moet je je aan de regels houden. Maar de Lotto Arena is zo goed geïsoleerd dat er nauwelijks of geen omgevingslawaai is. Dus kunnen de mannen achter de knoppen gewoon hun zin doen.'

Volgens Dobbels zijn er gesprekken aan de gang met de Vlaamse minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege (CD&V). ‘Wij zijn vragende partij voor een geluidslimiet. Dan hebben we tenminste een stok achter de deur als we vragen of het iets minder hard mag.' Het debat over te luide muziek en eventuele gehoorschade woedt volop. Minister Schauvliege stelde eerder al een werkgroep samen nadat deze krant afgelopen zomer geluidsmetingen had gedaan op het muziekfestival Pukkelpop. Vooral wanneer het festival naar zijn climax ging, werden waarden van 125 dBC — dat ook delage bastonen meet — geregistreerd. Dat is het equivalent van een straaljager.

Omdat er voor zaalconcerten nog geen officiële regels zijn, moeten de uitbaters van de Lotto Arena en het Sportpaleis creatief zijn. ‘We hebben nu een overeenkomst gesloten met het Nederlandse Earproof. Dat bedrijf werkt al samen met de Gentse Vooruit en gaat eerstdaags oordopjesautomaten installeren in onze toiletten. Voor 2euro zullen de oren van de mensen beschermd zijn zonder dat er aan muzikale kwaliteit moet worden ingeboet.'

Eventjes werd gedacht aan gratis dopjes. ‘Maar we hebben toch voor betalende gekozen. Omdat we willen dat ze van goede kwaliteit zijn.' Die 2euro zal trouwens geen verloren investering zijn. ‘Concertgebruikers hoeven ze na het optreden niet weg te gooien.'
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Hehe, de 'gasje bij' mentaliteit van de wat minder intelligenten onder ons.

Nee -even serieus- het kan inderdaad té luid.
    Zelfs in een theater gaat het soms zelfs te onbenullig, nota bene bij een muziekje voorafgaande de voorstelling. Echt belachelijk.
    Dan moet je als technicus eerst maar een testje doen en de hele zaal doorhuppelen; waar klinkt het te luid en waar te zacht? En pas je daar even op aan aub.

Al ken ik ook de charmes van een wapperende broekspijp. (...)

Mvg,

Teun

Edit:
    Voor 2euro zullen de oren van de mensen beschermd zijn zonder dat er aan muzikale kwaliteit moet worden ingeboet.'

Eventjes werd gedacht aan gratis dopjes. ‘Maar we hebben toch voor betalende gekozen. Omdat we willen dat ze van goede kwaliteit zijn.'
    Hoe gaat dat in zijn werk trouwens? Als je oordoppen in doet lever je meestal toch in op de kwaliteit?
    Althans, ik mis dan de helft van het nummer. Of gebruik ik dan inderdaad oordoppen van slechte kwaliteit?
    Last edited by 4AC; 19-04-10, 18:46.
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1087

Ik denk dat het inderdaad niet zal zijn zoals je het zal horen zonder bescherming (analogie met condooms...), maar als je bij voorbaat al gaat roepen dat het nergens naar klinkt met doppen in dan zal het zeker niet aanslaan...

@lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Twee maal toe 'n officieel verzoek tot zachter draaien negeren ? bizar ! Dit soort geluidsboeren zorgt voor 'n wetgeving waar iedereen last van gaat krijgen.

Volgens mij sta je in dienst van je opdrachtgever en niet voor jezelf. Ze zouden 'n soort puntenrijbewijs of "SPL strafblad" moeten invoeren ;-)

Groetos !
        Meer is minder, minder is meer

Comment

• mhsounds
          • Sep 2009
          • 933

Originally posted by Koen van der K
          Ze zouden 'n soort puntenrijbewijs of "SPL strafblad" moeten invoeren ;-)
          Zou ik wel wat in zien, alleen erg lastig te realiseren...
          Freelance Light and Video |
          Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• keenoncoolstuff
            • May 2003
            • 695

Krijgen we binnenkort een "puntenschuifbewijs" dat je in ontvangst mag nemen na het halen van een theorie-examen bij het CBS (Centraal Bureau Schuifvaardigheidsbewijzen).
            All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Whitefarmer
              • Oct 2003
              • 1244

Originally posted by 4AC
              Hoe gaat dat in zijn werk trouwens? Als je oordoppen in doet lever je meestal toch in op de kwaliteit?
              Althans, ik mis dan de helft van het nummer. Of gebruik ik dan inderdaad oordoppen van slechte kwaliteit?
              Haha, ja dat krijg je als je nog GEEN 2 euro uitgeeft aan dopjes..

... jij hebt natuurlijk van die hele goedkope...

...(behringer of Dap dopjes)
              Groeten John
              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• RayM
                • Jan 2006
                • 742

Dit gebeurt natuurlijk al jaren. Ik kan me niet voor de geest halen dat ik in een halconcert was waarbij het volume acceptabel was, Vroeger niet en nu niet.
                Ondanks alle geavanceerde systemen is het vaak nog steeds een kakafonie van geluiden wat je aan moet horen.
                Afgelopen zaterdag met dochterlief naar Rihanna geweest, het was oorverdovend. Ik was blij dat ik mijn gehoorbeschermers bij me had.

Ik ben van mening dat het contractueel vast te leggen is dat er een limiet is aan het aantal db's wat iemand mag produceren. Daar hoeft geen wettelijke regelgeving voor te zijn. Maar uiteindelijk gaat het om geld en willen de organisatoren en zalen de artiesten geen strobreed in de weg leggen. Anders gaan ze naar een ander.
                En als er regelgeving komt zal men dat toch Europees moeten regelen, anders slaan ze je land gewoon over. Dus zal er weinig veranderen en word je gehoor bij hal- of stadionconcerten gewoon nog geteisterd.

Maar wij technici hebben natuurlijk altijd onze (dure) gehoorbeschermers bij toch?
                Heerlijk die stilte

Comment

• 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

Originally posted by Whitefarmer
                  Haha, ja dat krijg je als je nog GEEN 2 euro uitgeeft aan dopjes..

... jij hebt natuurlijk van die hele goedkope...

...(behringer of Dap dopjes)
                  Prijs noch merk kan ik me herinneren...
                  Maar het zijn in ieder geval van die oer-simpele gele doppies.

Ik heb even rondgesnuffeld op internet en ik kom inderdaad producten tegen van astronomisch hoge prijzen. Betreffende demping, een voorbeeldje:
                  Filter transparant, Damping: 63hz / 7,2db - 125hz / 9,0db - 250hz / 11,9db - 500hz / 17,6db - 1000hz / 23,9db - 2000 hz / 28,9 db - 4000hz / 32,1db - 8000hz / 35,8db
                  Filter yellow, Damping: 63hz / 29,2db - 125hz / 29,4db - 250hz / 29,4db - 500hz / 32,2db - 1000hz / 32,3db - 2000hz / 36,1db - 4000hz / 44,3db - 8000hz / 44,8db
                  Deze kost dan 20 euro. (en is daarmee nog een van de goedkopere)

Mvg,

Teun
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                  Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• ljanton
                    • Sep 2003
                    • 373

Op gehoor kun je niet besparen vindt ik, want eens het weg is blijft het weg voor altijd... :-) Nou dan heb ik er gerust 50 euro voor over voor 2 oordopjes als ze degelijke kwaliteit zijn...

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Vooral wanneer het festival naar zijn climax ging, werden waarden van 125 dBC — dat ook delage bastonen meet — geregistreerd. Dat is het equivalent van een straaljager.
                      Huh... straaljager op 300 meter is 140dB(A)... kan nooit 125dB(C) zijn.
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by renevanh
                        Huh... straaljager op 300 meter is 140dB(A)... kan nooit 125dB(C) zijn.
                        Waarom zou dat niet kunnen?
                        Waar ik me over verbaas is dat de zaalbeheerder er niet op in kan grijpen, is toch vrij simpel contractueel vast te leggen dat er bepaalde limieten zijn in een zaal?
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• hardstyle
                          • Jan 2010
                          • 427

Ik ken toevallig iemand die heeft wél het geluidsniveau voor de gemeente Arnhem mogen meten. Hij mag dus altijd naar het gelredome om qlimax en hardbass te meten. (ben jaloers) Op hardbass heeft hij alle tonen gemeten, ook de hele diepe bass tonen dus! Er kwam 'maar' maximaal 140 echte db's uit.

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

Zullen we het bij het onderwerp houden, lijkt me significant beter dan geneuzel over decibellen die door een ander worden gemeten, dan het sprookjessausje krijgen en dan ergens worden geplaatst...
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MarkRombouts
                              • Jan 2005
                              • 1391

Originally posted by RayM
                              Dit gebeurt natuurlijk al jaren. Ik kan me niet voor de geest halen dat ik in een halconcert was waarbij het volume acceptabel was, Vroeger niet en nu niet.
                              Ondanks alle geavanceerde systemen is het vaak nog steeds een kakafonie van geluiden wat je aan moet horen.
                              Afgelopen zaterdag met dochterlief naar Rihanna geweest, het was oorverdovend. Ik was blij dat ik mijn gehoorbeschermers bij me had.

Maar wij technici hebben natuurlijk altijd onze (dure) gehoorbeschermers bij toch?
                              Voor je dochter ook in gehoorbescherming voorzien ???

Comment

Working...