"inspelen" van in-ear phones"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makaveli2
    • May 2010
    • 2

"inspelen" van in-ear phones"

Hoi, ik heb in-ear phones besteld voor m'n Ipod. Het type: Monster Turbine. Nu heb ik gehoord dat je die dingen voor gebruik het beste 8 tot 10 uur kunt laten inspelen. En dat je dan het beste ruis kunt gebruiken omdat daar (bijna) alle frequenties (zeg maar 20hz - 20.000hz) in zitten.

[IMG][/IMG]

Weet misschien iemand hier meer van, en als ik 'm ga inspelen is dit dan een goed spectrogram? Loopt van 0 tot 21.900 hz.

Makaveli2
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Voor zover ik het weet:
    Het inspelen van luidsprekers is onnodig. Je hebt wel membranen die zó stijf zijn dat ze eerst wat 'los gespeeld' moeten worden.

Dat 'inspelen' herken ik van de Hifi-wereld. Onzin.
    Net als die absurd dure, enorm dikke kabels. Wat een oplichterij.

Mvg,

Teun
    Last edited by 4AC; 24-05-10, 19:41.
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Volgens mij is het enige wat er dan gebeurt dat je je drivers bijna molt, want in ruis zit geen dynamiek, het is gewoon één blok eigenlijk, en over alle frequenties, dus als je dat te hard zet gaat de boel er nog aan ook.

@4AC: kabeldikte maakt wel uit, heeft iets te maken met weerstand of gauge oid? Maargoed, HiFi is inderdaad grote oplichterij zo hier en daar...

Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Originally posted by djspeakertje
        @4AC: kabeldikte maakt wel uit, heeft iets te maken met weerstand of gauge oid? Maargoed, HiFi is inderdaad grote oplichterij zo hier en daar...
        Lees je handtekening maar weer eens...

Ga je aub wat inlezen. Dikte van de kabel wat "iets met weerstand te maken heeft" is toch wel de basis die je in deze wereld qua technische kennis moet hebben.

Mvg,

Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Volgens mij is het enige wat er dan gebeurt dat je je drivers bijna molt, want in ruis zit geen dynamiek, het is gewoon één blok eigenlijk, en over alle frequenties, dus als je dat te hard zet gaat de boel er nog aan ook.

Daan
          Jep, we solderen er 4 qmm draden aan, klinken ze beter.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Carl
            • Nov 2000
            • 907

Wel op het pijltje op de mantel letten hè? Als dat niet naar de speakers wijst, klinkt het helemaal nergens naar.

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

Originally posted by 4AC
              Lees je handtekening maar weer eens...

Ga je aub wat inlezen. Dikte van de kabel wat "iets met weerstand te maken heeft" is toch wel de basis die je in deze wereld qua technische kennis moet hebben.

Mvg,

Teun

Sorry! Ik doe mijn handtekening maar weer eens eer aan...

Ik meende ergens gelezen te hebben dat kabeldikte en weerstand met elkaar te maken hebben, dus dacht ik, dat post ik ff. Ik zal Wikipedia maar weer eens met een bezoekje gaan vereren...

Maargoed, ik ben ook nog maar 14, bijna alles wat ik ervan weet heb ik van het internet, ik heb nog geen opleiding oid gedaan, dus verwacht niet dat ik alles weet... (goed, muziek en techniek aan de muziekschool, maar da's meer muzikaal dan technisch, en over kabeldiktes etc. weten ze daar ook niks...)

Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• rick1993
                • Nov 2007
                • 209

Ik meende ergens gelezen te hebben dat kabeldikte en weerstand met elkaar te maken hebben, dus dacht ik, dat post ik ff. Ik zal Wikipedia maar weer eens met een bezoekje gaan vereren...
                Dat hoor jij op school geleerd te hebben
                Ja, dat staat echt in het boek, was nog een havo/vwo boek vorig jaar volgensmij...

Voor de duidelijkheid:

Weerstand = (soortelijke weerstand x lengte) / Oppervlakte
                R = (rho x l) / A

Soortelijke weerstand is afhankelijk van welke stof je hebt (bijv. koper bij koperdraad ). Dit kun je vinden in Binas.

A is de opp. van de draad in vierkante meter (straal eerst omrekenen naar meter en dan pi (3,141592653589...) x straal in het kwadraat).
                licht dat licht mij wel

Comment

• @lex
                  • Jul 2006
                  • 1087

Originally posted by 4AC
                  Voor zover ik het weet:
                  Het inspelen van luidsprekers is onnodig. Je hebt wel membranen die zó stijf zijn dat ze eerst wat 'los gespeeld' moeten worden.

Dat 'inspelen' herken ik van de Hifi-wereld. Onzin.
                  Net als die absurd dure, enorm dikke kabels. Wat een oplichterij.

Mvg,

Teun
                  Ik ben hier nog niet over uit. Vier jaar geleden zou ik inderdaad hard 'onzin' geroepen hebben. Toen heb ik voor een vriend vier opgeblazen drivers van zijn high-end setje vervangen. Fabrikant was failliet, originele drivers niet te herleiden (geen merk- of typeaanduiding op de achterzijde). Toen bij zelfbouwshop een qua cut-out overeenstemmende driver gevonden voor €18,-/st. Ik ha mijn twijfels erbij maar die vriend vond het goed. Onder het mom van wie weet hoe goed het kan klinken voor €72,-

Drivers gemonteerd, versterker aangesloten en geluisterd. We waren het er unaniem over eens dat het nergens naar klonk! Voor de grap heb ik hem gewezen op het fabeltje 'inspelen'.

Twee maanden later kom ik weer bij hem langs. Zonder hiervan iets te zeggen zet hij muziek op en ik plör bijna van mijn stoel. Wat een enorm verschil! Hij had de speakers inderdaad een dag aangezet met ruis. Ik geloofde mijn oren niet! Het klonk nog steeds niet zo goed als met de oude drivers, maar het verschil was een heeeel stuk kleiner geworden.

Leg het me maar uit!

@lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• 4AC
                    • Nov 2007
                    • 1791

Originally posted by @lex
                    Ik ben hier nog niet over uit. Vier jaar geleden zou ik inderdaad hard 'onzin' geroepen hebben. Toen heb ik voor een vriend vier opgeblazen drivers van zijn high-end setje vervangen. Fabrikant was failliet, originele drivers niet te herleiden (geen merk- of typeaanduiding op de achterzijde). Toen bij zelfbouwshop een qua cut-out overeenstemmende driver gevonden voor €18,-/st. Ik ha mijn twijfels erbij maar die vriend vond het goed. Onder het mom van wie weet hoe goed het kan klinken voor €72,-

Drivers gemonteerd, versterker aangesloten en geluisterd. We waren het er unaniem over eens dat het nergens naar klonk! Voor de grap heb ik hem gewezen op het fabeltje 'inspelen'.

Twee maanden later kom ik weer bij hem langs. Zonder hiervan iets te zeggen zet hij muziek op en ik plör bijna van mijn stoel. Wat een enorm verschil! Hij had de speakers inderdaad een dag aangezet met ruis. Ik geloofde mijn oren niet! Het klonk nog steeds niet zo goed als met de oude drivers, maar het verschil was een heeeel stuk kleiner geworden.

Leg het me maar uit!

@lex
                    Hee,

Leuk dat je er op reageert.
                    Ik kan me goed voorstellen dat het verhaal wat je zegt klopt. MAAR; het kan ook illusie zijn. Daar heb ik mezelf met het kabeldikte-verhaal ook al eens op betrapt. In mijn huiskamer ging ik van 2x1,5mmkwadraat naar 2x2,5mm kwadraat. Eerst links vervangen. Vervolgens kanaal links/rechts vergelijken door een beetje met de balans te spelen. En ik was er van overtuigd dat het (net vervangen-) linker kanaal beter klonk.
                    Maar guess what?
                    Achterop de versterker had ik de kabels links/rechts verkeerdom aangesloten. Links was rechts, als je snapt wat ik bedoel.
                    Ja, dan voel je je knap lullig.
                    Verder heb ik wel een geoefend oor, haha.

Het leuke is dat het theoretisch gewoon onzin is. Behalve dat verhaal met de stijve membranen. (dat klinkt interessant) En er zullen ook zat luidsprekers die een uitzondering maken op mijn verhaal.
                    Misschien wordt het verhaal nog wel weer compleet anders omdat je andere drivers in de kast hebt geplaatst. Geen idee.

Wat ik me ook afvraag: heb je op beide momenten EXACT hetzelfde nummer zitten luisteren? Vanuit EXACT dezelfde positie? Met EXACT dezelfde opstelling? Met EXACT dezelfde instellingen?
                    Pas dan kun je namelijk écht goed vergelijken.

Dus...
                    Je zou een dergelijk geïsoleerd kamertje moeten nemen waar fabrikanten ook de SPL meten van een luidspreker (of wat ze er ook uitvoeren, testen iig). En vervolgens eerst 'muziekje A' opzetten met een nieuwe luidspreker.
                    Dan even 2 dagen lang koffie gaan drinken terwijl de luidspreker ruis gevoerd krijgt. En dan maar weer 'muziekje A' opzetten.
                    Pas dan kun je enigszins betrouwbaar onderzoeken of het verschil maakt.

Mvg,

Teun
                    Last edited by 4AC; 26-05-10, 13:16.
                    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• Drumvogel
                      • Nov 2004
                      • 175

De High-end kabels hebben meestal drie verschillende wikkelingen. De binnenste met de minste draaing en daarna steeds meer wikkelingen. Dit om faseverschuivingen te voorkomen. Hoge frequenties hebben namelijk een andere snelheid over het metaal dan lage frequenties.

Dus dikke dure kabels zijn dus geen bullshit. Pas als je de hoogste kwaliteit hebt gehoord kun je oordelen over wat goed of bagger is.

Als je altijd in een bijvoorbeeld Lada hebt gereden is dat een goede auto. Pas als je een Rolls Royce hebt gereden kun je zeggen of een auto van 5 ton beter rijdt dan een auto van middelmatige waarde.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Mijn vriendin is ook altijd erg blij als ik nieuwe stijve membranen in haar speakers zet.....

Voor een dikke 18" conus klopt dat wel, daar zit een paar klodders dikke lijm in, enzo, maar voor een microkoptelefoonspeakertje ben ik daar wat minder bang voor.

Enne, kabels : het huideffect ( we hebben het hier al eens over paracitaire capaciteiten gehad enzo : nou : hier istie dan) treedt voornamelijk in de hogere frequenties op. Vanaf 500.000 herz, zeg maar. En das nou net de frequentieband die je oor niet meer hoort...

DUS: hou je kabels kort, 2,5kwadraat soepel, en klaar is klara.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Originally posted by Drumvogel
                          De High-end kabels hebben meestal drie verschillende wikkelingen. De binnenste met de minste draaing en daarna steeds meer wikkelingen. Dit om faseverschuivingen te voorkomen. Hoge frequenties hebben namelijk een andere snelheid over het metaal dan lage frequenties.

Dus dikke dure kabels zijn dus geen bullshit. Pas als je de hoogste kwaliteit hebt gehoord kun je oordelen over wat goed of bagger is.
                          .
                          oeps... wel linksdraaiende elektronen gebruiken, dan.. Bij rechtsdraaiende elektronen geldt net het omgekeerde, daar zijn de lagere frequenties eerder bij de speaker.
                          Daarom eten ze in Duitsland op vrijdag nog steeds vis, dan Klingt het Freitag net iets beter... Vis bevat namelijk meer Omega3 vetzuren, en dat is voor de snelheid van de elektronen cruciaal...

Maar dit hoeft DJspiekertje pas in de 4e klas te weten..

Comment

• 4AC
                            • Nov 2007
                            • 1791

Mag ik ******** bedanken voor zijn heldere reactie met een leuk stukje humor

Mvg,

Teun
                            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by 4AC
                              ...met een leuk stukje humor

...
                              sja, daarom hebben we ook de VeldElectronenMicroscoop, omdat een nat veld beter glijdt dan een droog veld...

Maar zoals gezegd , dit is pas 4e jaars natuurkunde.

Comment

Working...