De top is bereikt? te veel festivalletjes?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    #16
    Als je een festival wil opbouwen doe je dat in fases en je begint niet meteen bij het dak....!?
    Als je direct al naast je schoenen gaat lopen ....
    (dat leuke meisje van de gemeente kwam met een emmertje Xtra subsidie omdat Geert er niets over te zeggen had?)
    is de kans heel erg groot op natte voeteen in de Hollandse zomers.

    Op de eerste 3 a 4 edities van North Sea of Lowlands kwam men ook echt niet uit de kosten.
    Maar inmiddels is daar een schare aan trouwe bezoekers opgebouwd - door de inzet en inzicht van vele mensen - een voorbeeld voor anderen.
    En een bewijs dat leuk en zakelijk zeker ook goed samen kunnen gaan. Maar niet automatisch en binnen 1 of 2 jaar.
    Wie al meteen veel pretenties, fratsen en geldelijk gewin wil gaan combineren moet vanuit het goede hout gesneden zijn.
    Een lokaal festival draait met lokale bands en acts (opkomst van familie en verwanten gegarandeerd) en ook voor lokale prijzen!
    Niet elk dorp heeft genoeg 'topbands' binnen de gemeentegrenzen om drie of vier (A, P, K en I) festivals per seizoen met 1 echte headliner te kunnen organiseren.
    En de Rowan Hèzes, Earrings of Normaals enz. zijn nog steeds niet met succes gekloond.
    Dus krijg je de lokale Beyoncés die in de 1e ronde van alle TV-Idol-achtige-braakmiddelen al af zijn gevallen?
    Last edited by rinus bakker; 20-06-10, 12:30.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

    Comment

    • BvE
      • Oct 2004
      • 385

      #17
      Originally posted by s142918
      Zo moeilijk is het toch niet? Dit verschijnsel noemt men "marktwerking". Festivals zijn de laatste jaren hot en dus zijn er ook een hoop mensen die menen een eigen festival te moeten organiseren omdat dat, naar ze zelf menen, precies is wat de stad of het dorp nodig heeft!

      Een groot aanbod betekent niet per definitie ook een grote vraag. Je kunt met gemak ieder weekend een ander festival bezoeken, maar lang niet iedereen heeft daar zin in, tijd of geld voor. Dus moet je als festival iets te bieden hebben. Een goede naam (ik noem een Paaspop, Parkfeest), een groot aanbod en bewezen sfeer (Lowlands, Pinkpop) of een goed gevestigd lokaal karakter waar je ieder jaar een gezellige pint drinkt met je buren.

      Heb je dit alles niet en programmeer je Alain Clark, Miss montreal of Caro Emerald, dan heb je zomaar eens de kans dat je bezoekers het laten afweten omdat het slecht weer is en ze de genoemde artiesten een week later ook ergens in het zonnetje kunnen zien. Een festival blijft gewoon een podium met bandjes en een bar met bier. Okee, het ene festival pakt wat meer uit dan het ander, maar dat bepaalt allang het succes niet meer volgens mij. Kwestie van het kaf van het koren scheiden, je kunt nu eenmaal niet verwachten dat je altijd maar duizenden mensen voor de deur hebt staan.
      Ben het hiermee eensch...

      Comment

      Working...