oordoppen automaat

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Ik ben het ermee eens dat je aan de reacties kunt zien dat mensen gewoon niet voldoende verstand en achtergronden van bepaalde problemen hebben.

Maar als ik dan topics zoals http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...uidswagen.html lees, dan begrijp ik ook wel waar die frustratie weg komt.

En laten we eerlijk zijn, er wordt in dit wereldje nog heel veel aangeklooid...

Ik heb de laatste tijd een aantal maal geluid voor diverse presentaties en toespraken verzorgd. En elke keer kreeg ik achteraf mensen (uit het publiek) bij mij om mij te complimenteren voor de 'uitstekende verstaanbaarheid'. Nu is het altijd fijn om complimenten te krijgen, maar ik vraag mij af of er niet meer achter zit: blijkbaar is het geluid zo vaak dusdanig slecht dat het de mensen opvalt als het wel in orde is.

Let er voor de grap maar eens op, vooral bij de 'simpele' dingetjes (toespraken e.d.), hoe vaak is het geluid echt 100% in orde?

Het publiek geeft de technicus altijd de schuld, soms kan hij er inderdaad niets aan doen (DJ's die altijd maar te hard blijven spelen, bands die onversterkt al met 110dB de zaal in knallen), maar dat betekend niet dat 'de schuld' nooit bij de techniek kan liggen!

In ieder geval iets om over na te denken...

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• cru
      • Sep 2003
      • 106

Ik volg Hugo: leve het kleine en fijne precisiewerk

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Originally posted by cru
        Ik volg Hugo: leve het kleine en fijne precisiewerk
        Ik ook. Morgen weer singer/songwriters schuiven... heerlijk.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• I.T. drive in
          • May 2009
          • 352

Originally posted by hugovanmeijeren
          vaak is het geluid dusdanig slecht dat het de mensen opvalt als het wel in orde is
          Ik heb eergisteren moeten draaien in een zwembad.
          Toen kwam er een badmeester aanlopen, die mij vertelde dat het geluid beter dan andere drive-in was.
          volgens hem hadden wij totaal geen galm en was het niet te hard.
          hij had een db meter mee, (i.v.m. zeurende gemeente) en wist mij te vertellen dat de vorige dj op 105db draaide aan de anderen kant van het bad. (+/- 20m)
          Ik weet niet of iedereen weet wat voor z merk is wel niet heb, maar als het geluid daarmee beter was
          Waar gaat het allemaal heen?

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

105dB in een zwembad (of vergelijkbare ruimte die bol staat van reflecterende oppervlaktes) wordt gewoon een gruwelijke galmkast.
            Volume omlaag betekend uiteindelijk minder reflectie (galm). Hard draaien op zo'n locatie werkt alleen maar in je nadeel.

En dat ligt niet aan je merk speakers of muziek die je draait, of je daar nou met Skytec of Meyer kastjes staat (al draagt dat wel iets bij natuurlijk).
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• daveyb
              • Aug 2009
              • 150

Zo lees ik ook comments die gaan over, dan gaat die muziek toch wat zachter... Maar dat is bijna onmogelijk. Als je de zaal gevuld wilt hebben.
              We doen het goed, of gewoon niet !

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

voorlopig is er best een punt te maken dat het publiek het gemiddeld zachter wil horen dan de technici/acts/DJs gemiddeld doen.

En dat mogen we ons best aantrekken anders krijg je op termijn draconische maatregelen.
                lekker belangrijk!

Comment

• tarpan
                  • Dec 2008
                  • 266

Als ik die commentaren zo lees, vraag ik me af hoeveel dj's/muziekanten/geluidstechniekers daar tussen zitten...1 of 2?
                  Last edited by moderator; 30-10-10, 11:26.
                  als je bij de brom zit...

Comment

• JeroenVDV
                    • Mar 2004
                    • 963

Originally posted by Drumvogel
                    Overigens klinkt een DI niet zoals een kabinet. Dat kan iedere gitarist je vertellen. Ik zou als gitarist hetzelfde aan de geluidsman vragen. Misschien kortzichtig, maar daar ben je muzikant voor.
                    Als je muzikant bent die zo gericht is op een bepaalde sound uit z'n gitaar trekken, zou je ook verder moeten kijken dan je neus lang is. Zo'n stapel speakers staat misschien stoer (kan een United Decor medewerker ook zo voor je timmeren met welk merk dan ook op de voorkant geprint), maar met de huidige technologie op het gebied van cabinet, amp en distortion-emulators is dat nergens voor nodig. Kijk maar wat Native Instruments, Line6, etc. al maken.

Uiteraard kun je op een groot podium met een wand aan cabinets aankomen. Geen probleem, en ook wel weer zo leuk. Maar in een klein zaaltje is emulatie zoals hierboven beschreven een ideale uitkomst.
                    Creating shows beyond Imagination

Comment

Working...