Hmm welke draad was mijn aardedraad

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pilot
    • Nov 2003
    • 267

Die van die kroonsteen houden we erin,vind het knap dat je vanaf de foto kan zien voor welke stroomsterkte hij geschikt is.Zijn namelijk nogal wat verschillende op de markt.Tot 6mm2 toe,wat ik gezien heb.Railklemmen zijn leuk als de goede wordt toegepast ,er zijn er die aan één zijde open zijn.Nogmaals de kleuren kloppen niet,maar daardoor ontstaat zolang je er niet verder aan knutselt geen gevaarlijke situatie.Die elektronen weten namelijk niet of ze door een blauw,bruin,geel groen draadje gaan.
    master-qsc en de rest

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Er bestaan zelfs 16mm2 kroonstenen. Dat betekend nog niet dat het veilig is op een 63A lijn!

Kroonstenen zijn niet 'aanraakveilig' en hebben geen trekontlasting. Binnen apparatuur kan het daarom misschien wel, maar op de foto is de verhouding tussen kabel en kroonsteen heel goed te zien. Als je het mij vraagt is dit echt een maatje te klein (los van het feit dat ze als 'splitter' gebruikt worden en dat je dit eigenlijk niet moet willen).
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

voor de anti-kroonsteen heren :

de keuring zal wel als volgt gebeuren:
        - we blazen er 3x I-nom door heen : geen warmte ontwikkeling na een uur : OK
        - we zetten er 10x U-nom over. geen doorslag? OK.

2 AMP-pennen onder één schroef verdient geen schoonheidsprijs, temeer daar er duidelijk ook dubbele adereindhulzen (rechte in de boventste installatieautomaat) in huis waren.

America mag het niet in, daar eist UL dat de aders in een gesloten koker dubbel geisoleerd zijn, ook de automaten zijn dan afkeur.

Maar als de PE-aanssluiting op het chassis voldoende geborgd is en een voldoende lage weerstand heeft (0,2 ohm tussen powercon voeding en het metaal, niet zijnde de PE-schroef uit mn hoofd) kan het wel.

En als jullie geld genoeg hebben ( zoals iedere showtec-klant) koop je een ding met UL erop, dan heb je de garantie dat alles goed gebeurt is. Inclusief Phoenix of Weidmuller rail, etc

Comment

• chippie
          • Jul 2006
          • 528

Het klopt dat Phoenix klemmen aan een kant open zijn daarom dat dezelfde firma ook afdekplaatsjes heeft.
          IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• jans
            • Feb 2003
            • 869

Originally posted by chippie
            Het klopt dat Phoenix klemmen aan een kant open zijn daarom dat dezelfde firma ook afdekplaatsjes heeft.
            Over welke van de tig soorten phoenixklemmen praten we dan. De kroonsteen van phoenix mag dan wel??

Ik lees alleen dat kroonsteentjes niet mogen maar zie geen onderbouwing.
            Kroonsteentjes zouden niet aanraakveilig zijn ???vertel !!
            Kroonsteentjes hebben geen trekontlasting?? Geef mij eens het typenummer van een aansluitklem met trekontlasting.

Ik lees ook dat er adereindhulsen gebrukt worden bij powercon, waarom? Bij dit type contacten is dat niet nodig.
            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Blijft toch nog een vraag onbeantwoord. Wanneer mag je deze dingen nou wel en wanneer niet gebruiken. Uiteraard wel de juiste voor de juiste kabeldiameter.
              Ik gebruik ze ook voor schroefklemluidsprekeraansluitingen, naast de bekende "spades", maar wat zijn de voorschriften voor netbedrading?

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by jans

Ik lees ook dat er adereindhulsen gebrukt worden bij powercon, waarom? Bij dit type contacten is dat niet nodig.
                sterker nog : dat past niet. AMP-fastons ( ook van Klauke trouwens ) zijn door Neutrik bedacht hier. En dat zijn dus geen adereindhulzen.

Die kroonsteen is niet meteen afkeur, als je aantoont dat het ding voldoende is voor de stroom die je nominaal verwacht. Verdient geen schoonheidsprijs, maar alaah...
                Solderen van de powercon ( een veelgebruikte oplossing) idem... Heb er toch weer wat gevonden die met Croma gesoldeerd zijn, en dan liever de originele fastons ( 4,8 x 0.5!!!) met verkeerde kleur draad, dan de goeie kleur en tinboerenbroddelwerk, of nog erger.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by speakertech
                  Blijft toch nog een vraag onbeantwoord. Wanneer mag je deze dingen nou wel en wanneer niet gebruiken. Uiteraard wel de juiste voor de juiste kabeldiameter.
                  Ik gebruik ze ook voor schroefklemluidsprekeraansluitingen, naast de bekende "spades", maar wat zijn de voorschriften voor netbedrading?

Speakertech
                  simpel, rood tm 1,5mm, blauw = 2,5 mm2, en geel voor 4 / 6mm2. Uitsluitend voor geslagen / soepel, niet voor VD-draad, dus.
                  Qua montage tang wel de goeie nemen, dus niet dat gamma-1-eurobak ding waarmee je ook strippen kunt, maar eentje met ratel die pas ontspant na de maximale druk.

Overigens heeft Wurth ook van die dingen, die net weer iets dikker zijn, en dus net niet in de Klauke/AMP-tang passen.

En die pennen / vorken / ogen / fastons zijn allemaal toegelaten voor de stroom die het draadje ook mag hebben. Contactoppervlak etc is allemaal prima uitgerekend qua weerstand / stroomdoorgave.

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

Originally posted by MacGyverSounds
                    sterker nog : dat past niet. AMP-fastons ( ook van Klauke trouwens ) zijn door Neutrik bedacht hier. En dat zijn dus geen adereindhulzen.

Die kroonsteen is niet meteen afkeur, als je aantoont dat het ding voldoende is voor de stroom die je nominaal verwacht. Verdient geen schoonheidsprijs, maar alaah...
                    Solderen van de powercon ( een veelgebruikte oplossing) idem... Heb er toch weer wat gevonden die met Croma gesoldeerd zijn, en dan liever de originele fastons ( 4,8 x 0.5!!!) met verkeerde kleur draad, dan de goeie kleur en tinboerenbroddelwerk, of nog erger.

Draadhulsjes verkrijgbaar in 1mm, 1,5mm, 2,5mm etc... en zeer gemakkelijk te verkrijgen bij de groothandel electriciteit. Meestal per 100 stuks verpakt. Voor male powercon en audiocon gebruik ik dit ook. Is mooie afwerking en komt zelden los. Voor mijn verlengkabels dito......geen solderingen meer. Dit wordt heel veel gebruikt in de elektrische kastenbouw multi kabels etc etc.
                    Ik doelde op de kabeldelen.
                    Voor shuko en dergelijke altijd goed natuurlijk.
                    Maar ja, we hebben ook een opdrachtgever die overal adereindhulsen wil. Dit staat nu eenmaal in het bestek en wij snappen het niet.

Comment

• chippie
                      • Jul 2006
                      • 528

Dus even duidelijk aan de powercon female heb je AMP schuivertjes nodig.
                      De kroonsteentjes zijn eigenlijk verboden in de industrie.....vraag me niet waar het staat, je kast wordt volgens AIB en andere afgekeurd of krijgt zeker een opmerking...dat je het mag vervangen. Kroonsteentjes is voor thuis...alhoewel ik er geen voorstander van ben enkel bij halogeenlamen zijn het keramische en dan kan het wel.
                      Voor de male powercon en audiocon gebruik ik draadhulsjes. (Zie foto 3200069 bij phoenix-contact AI 2,5 - 8 GY)
                      Bij klemmen gebruik ik de UT4 van Phoenix 3044102 met afdekplaatje op het einde en ook de UT4-PE 3044128 klem.
                      Alles op een mooi profieltje met eindstukjes en hupla.

Voor de tang 1205244 CRIMPFOX UD 6-4 en als je dat even op de webstek van phoenix-contact ingeeft zie je ook de draadhulzen. Dit is een tang die vierkantjes ervan maakt maar ik heb de zeshoek gekozen 1212046 CRIMPFOX 6H.
                      Last edited by chippie; 05-01-11, 18:11.

Comment

• jans
                        • Feb 2003
                        • 869

Voor de male powercon en audiocon gebruik ik draadhulsjes. (Zie foto 3200069 bij phoenix-contact AI 2,5 - 8 GY)
                        Wat is de reden dat je hier adereindhulsen gebruikt. Mijns inziens volledig overbodig gezien de opbouw van de aansluitbussen.
                        De oudere speakon had nog een schroefverbinding, daar gebruikte ik ze wel maar bij de nieuwere versie met drukplaatje laat ik de adereindhuls achterwege.

Comment

• chippie
                          • Jul 2006
                          • 528

Omdat je geen losse koperdraadjes in een verbinding mag steken. Wanneer er een los adertje buiten de connectie zit is dat niet goed. Dus draad ontmantelen, adereindhuls erop en in de powercon steken. Geen draadjes die buiten de connectie kunnen zitten alles is mooi afgewerkt.

Maar iedereen mag het doen zoals ze willen en ik heb echt geen zin om een hele uitleg te beginnen over de kroonsteentjes (=amateur).....Als je voor alles een wetgeving en een wiskundig bewijs moet voorleggen zijn we vertrokken. Dus wil je een kroonsteentje gebruiken doe het dan en luister vooral niet naar andere mensen die het dagelijks engineeren, voor mij is het duidelijk. Als je de bewuste lamp tegenkomt waar je tegen gaat lopen, laat dan iets weten als je ballen hebt?Denk niet dat we veel gaan horen........zekers?

Je hebt nog altijd de veiligheidsfactor en hopelijk een aardlekbeveiliging.

Veel succes ermee.

I rest my case.

Comment

• pilot
                            • Nov 2003
                            • 267

Gefrustreerd?Tuurlijk heb je op een bepaald punt gelijk.Maar hier wordt soms iemand zijn creatieve oplossing (ook niet altijd goed) de grond in geboord.En zijn we allemaal in één keer roomser als de paus.En even over de adereindhulsjes.Als je met storingzoeken bezig bent en je trekt zo'n draadje eruit waar een adereindhulsje op zit,is het erg handig als je hem zonder aanraken ook weer goed in een railklem krijgt.Echter de nieuwe generatie klemmen zijn soms ontworpen om zonder adereindhulsje een beter contact te maken (scheelt ook weer bedradingskosten).Dat wil niet zeggen dat je ze nooit meer mag gebruiken hoor.
                            master-qsc en de rest

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Dus even duidelijk aan de powercon female heb je AMP schuivertjes nodig.
                              De kroonsteentjes zijn eigenlijk verboden in de industrie.....vraag me niet waar het staat, je kast wordt volgens AIB en andere afgekeurd of krijgt zeker een opmerking...dat je het mag vervangen. Kroonsteentjes is voor thuis...alhoewel ik er geen voorstander van ben enkel bij halogeenlamen zijn het keramische en dan kan het wel.
                              Voor de male powercon en audiocon gebruik ik draadhulsjes. (Zie foto bij phoenix-contact AI 2,5 - 8 GY)
                              Bij klemmen gebruik ik de UT4 van Phoenix 3044102 met afdekplaatje op het einde en ook de UT4-PE 3044128 klem.
                              Alles op een mooi profieltje met eindstukjes en hupla.

Voor de tang 1205244 CRIMPFOX UD 6-4 en als je dat even op de webstek van phoenix-contact ingeeft zie je ook de draadhulzen. Dit is een tang die vierkantjes ervan maakt maar ik heb de zeshoek gekozen 1212046 CRIMPFOX 6H.
                              leuk, klopt, maar hier off-topic. Wie is trouwens AIB? Hier gaat alles volgens de duitse TUV, met steekproef etc...
                              Hier Phoenix UK-5 etc, wegens standaardisatie, en de mogelijkheid er tot 6mm2 onder te vlechten. Daarna opschalen naar UK10 ev
                              Male Powercon en NL2/4/8 inderdaad liefst 2,5mm2 met adereindhuls, heb al teveel kabels moeten repareren onsite / onstage.
                              Crimpfox is voor adereindhulzen, en ook dus off-topic.

Thema was dat rare omgebouwde showtec-kastje, en daar heb ik mn twijfels bij de AMP-Klauke-Faston-diameter van 4,8x0,5mm. En de kleuren zijn inderdaad niet erg lekker.
                              Over kroonstenen in de Industrie? Pak eens een 0,75kW motortje, of een 1,5 kWer, kun je lachen...
                              Pas vanaf 5.5kW (11A nom) komen er bout-moer-contructies, met een AMP-oogje.

Off-topic : wie weet waarom we adereindhulzen en AMP-s gebruiken? (zelfs onder de geheel legale kroonstenen, mits deze een stempeltje van VDE of Kema ofzo hebben)

Onder de goede inzenders verloten we een voetreis naar Rome, geheel onverzorgd, kosten en moeite worden bespaard...
                              Last edited by Gast1401081; 05-01-11, 21:28.

Comment

• Drumvogel
                                • Nov 2004
                                • 175

Off-topic : wie weet waarom we adereindhulzen en AMP-s gebruiken? (zelfs onder de geheel legale kroonstenen, mits deze een stempeltje van VDE of Kema ofzo hebben)

Onder de goede inzenders verloten we een voetreis naar Rome, geheel onverzorgd, kosten en moeite worden bespaard...[/QUOTE]

Antwoord: Om adereindjes...

(Of is dit te flauw? Ja, hè! Ik was er al bang voor...)

Comment

Working...