Hmm welke draad was mijn aardedraad

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Originally posted by MacGyverSounds
    leuk, klopt, maar hier off-topic. Wie is trouwens AIB? Hier gaat alles volgens de duitse TUV, met steekproef etc...
    Hier Phoenix UK-5 etc, wegens standaardisatie, en de mogelijkheid er tot 6mm2 onder te vlechten. Daarna opschalen naar UK10 ev
    Male Powercon en NL2/4/8 inderdaad liefst 2,5mm2 met adereindhuls, heb al teveel kabels moeten repareren onsite / onstage.
    Crimpfox is voor adereindhulzen, en ook dus off-topic.

Thema was dat rare omgebouwde showtec-kastje, en daar heb ik mn twijfels bij de AMP-Klauke-Faston-diameter van 4,8x0,5mm. En de kleuren zijn inderdaad niet erg lekker.
    Over kroonstenen in de Industrie? Pak eens een 0,75kW motortje, of een 1,5 kWer, kun je lachen...
    Pas vanaf 5.5kW (11A nom) komen er bout-moer-contructies, met een AMP-oogje.

Off-topic : wie weet waarom we adereindhulzen en AMP-s gebruiken? (zelfs onder de geheel legale kroonstenen, mits deze een stempeltje van VDE of Kema ofzo hebben)

Onder de goede inzenders verloten we een voetreis naar Rome, geheel onverzorgd, kosten en moeite worden bespaard...
    Vrouga, hadden we nog geen klemmen met drukplaatje maar slechts een schroef die de ader aandrukte. Bij soepele of samengeslagen aders bedrading worden hierbij gedeeltes weggedrukt die geen of slecht contact maken met de schroef die de verbinding moet maken. Hierdoor onstaat warmteontwikkeling etc, etc.
    Bij de nieuwe klemmen met drukplaatje wordt de ader gelijkmatig aangedraaid waardoor het contactoppervlak beter is.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Drumvogel
      • Nov 2004
      • 175

[FONT=Arial]Betrouwbare elektrische verbindingen - alle draadjes geleiden stroom .[/FONT]
      [FONT=Arial][/FONT]
      [FONT=Arial]Geen verspreiding van draadjes nadat een draad geklemd in een terminal blok of een ander component wordt.[/FONT]
      [LEFT][FONT=Arial][/FONT][/LEFT]
      [FONT=Arial]Geen rafelen van de draadjes, met name in gevallen waar de draad is erg klein of is het vaak uit zijn behuizing gehaald voor bijv. testdoeleinden.[/FONT]
      [FONT=Arial]Geen breuk van draadjes in geval van buigen, wire-stress of trillingen.[/FONT]
      [FONT=Arial]Geen ongewenste contacten.[/FONT] [FONT=Arial]Adereindhulzen sluiten de mogelijkheid uit dat strengen per ongeluk in contact komen met een andere ader en/of kortsluiten.[/FONT]
      [FONT=Arial]Eenvoudig draad inbrengen in een terminal blok/klem, met name voor kleinere diameter.[/FONT]
      [FONT=Arial]Permanente krimpen van twee of meer draden (jumper verbinding) vóór het inbrengen in de kabelklem.[/FONT]
      [FONT=Arial]PLC's - Ideaal voor de kortsluiten van draden in de nabijheid van elkaar.[/FONT] [FONT=Arial]Elimineer mogelijkheid van glitches.[/FONT]

Ik voelde me schuldig na mijn laatste berichtje...

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Originally posted by Drumvogel
        Off-topic : wie weet waarom we adereindhulzen en AMP-s gebruiken? (zelfs onder de geheel legale kroonstenen, mits deze een stempeltje van VDE of Kema ofzo hebben)

Onder de goede inzenders verloten we een voetreis naar Rome, geheel onverzorgd, kosten en moeite worden bespaard...

Antwoord: Om adereindjes...

(Of is dit te flauw? Ja, hè! Ik was er al bang voor...)
        zoutgebrek, wss RijksWatErStaat ?

Originally posted by jans
        Vrouga, hadden we nog geen klemmen met drukplaatje maar slechts een schroef die de ader aandrukte. Bij soepele of samengeslagen aders bedrading worden hierbij gedeeltes weggedrukt die geen of slecht contact maken met de schroef die de verbinding moet maken. Hierdoor onstaat warmteontwikkeling etc, etc.
        Bij de nieuwe klemmen met drukplaatje wordt de ader gelijkmatig aangedraaid waardoor het contactoppervlak beter is.
        Bijna, de draadjes kruipen door die warmte ontwikkeling als het ware onder het schroefje uit, en daarna naar buiten, waarna ze geen effectief contact meer maken. En de overgangsweerstand dus gauw hoger wordt. Na enkele jaren zul je zien dat van de 15 adertjes er nog maar 3 of 4 in het gaatje zitten, de rest hangt er los buiten.
        De Drukplaatjes zijn een wijd en zijd verbreid misverstand, het is een slechte imitatie van het Wago-patent, dat we uit de steeklasdoppen kennen. En tegenwoordig uit de snel-lassers voor soepel draad.

Kortom : soepel : Altijd Adereindhulzen erom, of AMP's gebruiken.
        Ik mag dus zelf weer op vakantie..LOL

(en waar ik AMP zei bedoelde ik ook Klauke, Panduit, LeGrand, Wurth, etc etc etc)
        Last edited by Gast1401081; 05-01-11, 22:38.

Comment

• Richnies2000
          • May 2008
          • 204

zoutgebrek, wss RijksWatErStaat ?

Kortom : soepel : Altijd Adereindhulzen erom, of AMP's gebruiken.
          Ik mag dus zelf weer op vakantie..LOL
          ik zou zeggen trek je wandelschoenen aan!!
          Last edited by Richnies2000; 05-01-11, 22:49. Reason: foutje

Comment

• Drumvogel
            • Nov 2004
            • 175

Wat een ophef over een draadje.

Dubbelzinnig, hè.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

driedubbelzinnig...

Comment

• qvt
                • Oct 2009
                • 721

En die 4,8mm komen dus in 0,3 en 0,5 en 0,8 mm dikte..
                Geldt ook voor de 6 mm trouwens.

Vandaar mijn opmerking.
                Ahaa hier had ik ff niet aan gedacht Ik gebruik wel de 0,5mm zoals neutrik aangeeft. Voor de chassisdelen trouwens Fastons en voor kabeldelen gewoon netjes hulsjes om de aders.
                There is no substitute for imagination

Comment

Working...