Onterecht beschuldigd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Drumvogel
    • Nov 2004
    • 175

Onterecht beschuldigd

Afgelopen weekend heb ik een bandje van klank en kleur voorzien bij een nedrijfsfeestje. Er heeft daar een 'collegabedrijf' de aankleding van de zaal verzorgd en de samenwerking was gezellig en zonder problemen. Nu hebben zij materiaal gehuurd bij een voor mij niet onbekend bedrijf. Daarvan kwam er ook materiaal met schade terug.
    Nu beschuldigen ze ons er van dat wij verantwoordelijk zijn voor de schade en we onbehoorlijk met ons eigen materiaal omgaan. Wij zijn als band selfsupporting. Wij hebben alleen gebruik gemaakt van hun podium.

Ik ben nu best pissig dat ze ons de schuld in de schoenen proberen te schuiven en ons zwart maken. Geheel onterecht! Vooral omdat ik goede banden heb met het bedrijf dat de losse verhuur verzorgde.

Ik overweeg het bedrijf dat mij beschuldigd op te bellen of te bezoeken om verhaal te halen. Wat vinden jullie?
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

Er eerst in goed overleg uit proberen te komen lijkt me in de eerste instantie sowieso de beste oplossing. Wat kan zijn is dat ze het zelf hebben gedaan maar op deze manier jou WA verzekering willen laten betalen voor de ontstane schade.

Verder heb jij ook niet zoveel met hun te maken. De klant is hun opdrachtgever dus ook verantwoordelijk. Daarnaast hebben ze geen poot om op te staan als er geen hard bewijs is.
    Helaas is hun klant ook direct jouw klant en is de dry-hire verhuurder er ook nog eens zijdelings bij betrokken, wat de situatie helaas een stuk complexer maakt.

Maar om wat voor een schade hebben we het hier precies?

Comment

• Drumvogel
      • Nov 2004
      • 175

Het is niet zo dat ik financieel/verzekeringstechnisch voor de schade aansprakelijk word gesteld. Ze proberen mij zwart te maken tegenover de 3e partij. Wat ook een goede klant van mij is.

Ik vind het gewoon onterecht dat ik zwart word gemaakt omdat zij schade hadden. Ik wordt nu als een rauwdouwer gezien die lomp met de spullen omgaat. Dat staat me tegen! Eigenlijk eis ik van hun een rectificatie, klinkt duurder dan het is, omdat het gewoon niet waar is.

Het is meer een relatiekwestie als een financiele kwestie.

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

Dit wordt snel een: "welles nietes" spelletje.

Ik zou zeker contact opnemen met de verhuurder, temeer omdat je daar ook een relatie mee hebt.

Jouw verhaal doen, al is het alleen al zodat beide verhalen daar gehoord worden.

Sterkte!
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

Zo lang als jij niet aansprakelijk wordt gesteld kunnen ze je mischien wel zwart maken maar heeft de huurder geen poot om op te staan .
          Lijkt mij dat als er geen communicatie mogelijk is tussen jou en deze huurder even je verhaal doen bij het bedrijf waar de spullen zijn ingehuurd en kijken wat zij zeggen .

Nogmaals jij bent niet degene die de spullen heeft gehuurd en als je niet aansprakelijk gesteld wordt door de uitvoerder van die klus is er niet zo veel aan de hand .
          Let wel op dit soort zwart makerij gaat snel een eigen leven leiden dus blijf contact houden met het bedrijf waar je vaker voor werkt en communiceer met ze .

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

als je 100% van je gelijk bent overtuigd zou ik er een telefoontje aan wagen...

Toch maar ff opheldering verschaffen in de duisternis.

Ik ben door de jaren heen ook behoorlijk vaak zwart gemaakt, meestal omdat de technicus van dienst m'n hete adem in zn nek voelde, of de chef-roadie graag zelf mixer wilde worden, waar ik als invaller gewoon mn best deed...

De grootste fout was dat ik daar niet tegen in gegaan ben. En dat heeft me toen bijna mn reputatie gekost.

Comment

• Hansound
              • Apr 2006
              • 832

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan jouw band met de verhuurder,
              Als jij daar al flink wat keren apparatuur hebt gehuurd en dat altijd goed en netjes hebt behandeld dan zal die verhuurder jouw telefoontje zeker waarderen,

Zwartmakerij is helaas vaak een middel van techs die eigenlijk niet kunnen mixen om toch aan het werk te blijven
              Als de mix niet lukt dan ligt het aan de apparatuur he....

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Vertrouwen en reputatie komen te voet en gaan te paard....

Bij wat voor zakelijke situatie dan ook... ik vind het heel belangrijk open en eerlijk met elkaar om te gaan. Als hier opeens geruchten de kop opsteken (die ook nog eens in jouw optiek nergens op slaan) zou ik zonder twijfel direct de telefoon pakken om verhaal te halen. In veruit de meeste gevallen kom je er dan direct uit en is de angel verwijderd.

Als jij het deco-bedrijf belt, geven zij hopelijk ook open en eerlijk hun kijk op de zaak. Misschien slaat het inderdaad nergens op, maar misschien vinden ze wel echt dat je een rauwdouwer bent. op dat moment krijg je feedback over hoe (sommige) andere mensen jouw werk zien... ook waardevol. Uiteraard is het geen goede manier van doen om op de vloer poeslief tegen iemand te doen en hem achteraf compleet zwart te maken, mooie afsluiting van zo'n telefoontje lijkt me .

Vervolgens zou ik ook ook met de verhuurder en met jouw klant bellen om jouw visie op het geheel bekend te maken. Die kans moet je echt niet laten liggen... voor je het weet is het een geheel eiegen leven gaan leiden... dit moet je NU in de kiem smoren !

Hopelijk heb je hier iets aan, succes !
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Als je schade ondervindt van de tegenpartij, is de beste stap om een sommatie te sturen. Hierin sommeer je hen per direct te staken met het uitten van de onterechte beschuldigingen. Geef hierbij aan dat je bij herhaling van de feiten aangifte zult doen wegens laster/smaad, en het aantasten van goede eer en naam.

Het is gewoon strafbaar namelijk...
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Silence_One
                    • Jan 2007
                    • 29

Smaad en laster is alleen mogelijk als betrokken bedrijf de uitlatingen OPENLIJK/OPENBAAR ten toon spreidt. Immers wordt er in artikel 261 WvSr gesproken over "ruchtbaarheid te geven".
                    Zolang het een conflict tussen twee partijen betreft is hier dus geen sprake van.

Ga in gesprek met het betrokken bedrijf (haal verhaal op een positieve manier). Dit lost vaker meer op dan dit strafrechtelijk/civielrechtelijk aan te pakken. Die mogelijkheden zijn er dan alsnog.

Comment

• NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

Ik zou zeggen: blijf de cohesie zoeken.

Houdt zeker persoonlijk contact met jouw klant
                      en communiceer open over het hoe en wat.
                      Vermijdt hierbij het emotioneel zwarte pieten
                      aan het adres van anderen.

Ga ook persoonlijk contact aan met degene
                      die jou zwart maakt. Houdt hierbij de lijnen
                      vooral open en inventariseer eerst naar wat er
                      waar is van hetgeen jij hoort.

Vaak heeft een verhaal al een weg afgelegd
                      voordat het jou bereikt. Bij jou komt het
                      dan ook nog binnen via de door jou gevormde
                      filters en dan is er het verhaal zoals dat bij
                      jou als waarheid geldt, maar.....
                      is dat ook het verhaal zoals verteld/verspreid?

Soms een kwestie van emo en ratio?

sterkte, grtz
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Jan van Duren
                        • May 2004
                        • 204

Bespreek dergelijk problemen liever niet per telefoon. Maar ga langs bij het bedrijf of persoon. Komt veel beter over.

Comment

• AJB
                          • Jul 2003
                          • 2289

Als ik het topic lees gaat het over een openlijke beschuldiging ("Ze proberen mij zwart te maken tegenover de 3de partij").

Het is trouwens niet waar dat iets "openlijk" hoeft te gebeuren, het gaat om uitingen waar de tegenpartij schade door ondervindt. Dit kan ook een ge-cc-de e-mail zijn of een spandoek op een huis.

Ik denk dat op positieve manier verhaal halen weinig zin heeft, zolang deze partij belang heeft bij het ontkennen van de waarheid. Bespaar jezelf een hoop tijd en pijnlijke gesprekken en geef gewoon aan waar de grens ligt. Een aangifte behoort uiteraard tot de mogelijkheden, je kunt dan op dag-datum een schadevergoeding gaan eisen.
                          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                          ------------------------------------------------
                          Arvid Buit
                          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Zo zeg... mug... olifant ??
                            Maak het niet groter dan het is en smoor het in de kiem... dat is mijn advies.

Stap [1] is zorgen dat je weet wat er nu echt speelt bij [a] de zwartmaker, [b] jouw collega verhuurder wiens spullen kapot zijn, [c] jouw klant (ook in die volgorde).
                            Originally posted by NesCio01
                            [...]
                            Ga ook persoonlijk contact aan met degene
                            die jou zwart maakt. Houdt hierbij de lijnen
                            vooral open en inventariseer eerst naar wat er
                            waar is van hetgeen jij hoort.

Vaak heeft een verhaal al een weg afgelegd
                            voordat het jou bereikt. Bij jou komt het
                            dan ook nog binnen via de door jou gevormde
                            filters en dan is er het verhaal zoals dat bij
                            jou als waarheid geldt, maar.....
                            is dat ook het verhaal zoals verteld/verspreid?
                            [...]
                            Stap [2] is de angel eruit halen en zorgen dat het stopt.
                            Stap [3] is de aanstichter duidelijk maken dat dit geen manier van zaken doen is. Wellicht zelfs zeggen dat je de volgende keer juridische stappen zult ondernemen (als de schade heel groot is wellicht deze keer ook al).

Begin je eenmaal met juridische stappen, dan is de kans groot dat het escaleert (ook in kosten !).

En laat even weten wat je gaat doen/ gedaan hebt... houdt je thread op de rails ...

0,02
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

Zoek eerst eens uit WAT er stuk is en hoe dat mogelijk stuk is gegaan.
                              Grote kans dat daaruit al direct af te leiden is dat dat jouw schuld helemaal niet zomaar is.
                              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

Working...