De romantische kijk van buitenstaanders.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ljanton
    • Sep 2003
    • 373

De romantische kijk van buitenstaanders.

Laatst hoorde ik een gesprek in een lokale muziekwinkel waarbij de mensen beweerden dat:

Bij een (grote) show de geluids en licht tech om 15u smiddags komen binnevallen en de roadie's dan alles al hadden opgebouwd en aangesloten.

De licht tech steekt z'n usb stick in de licht tafel en de show staat klaar.
    De geluidstech doet een soundcheck en is ook klaar voor de rock en roll.

Dan maar hapje eten met de band backstage en dan een show draaien,
    Na de show usb stick uit de tafel en licht en geluids tech backstage voor een afterparty of naar het hotel (in geval van een tour) en klaar is kees.

Verder heeft de geluidstech een master diploma in de akoestiek en kan een channelstrip vervangen terwijl de show draait door het desbtreffende kanaal even over te patchen naar een ander kanaal. plus de licht tech heeft een aantal MH's volledig in spare parts in de truck liggen in een oliebad mocht er een MH hersteld moeten worden

Kortom een zeer romantisch beeld van het beroep?
    In hoeverre klopt deze schets volgens jullie?

greetzz

(ps: ik ben van mening dat de geluids en lichttechnici toch evenveel lof verdienen als de artiest, ze kunnen namelijk niet zonder elkaar)
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

De lounge lijkt mij inderdaad de meest aangewezen plaats voor deze discussie.

Toevoeging over de beeldvorming:
    Onlangs op een verjaardag ( je kent het beeld, kringetje, schaaltje worst, biertje, lollige buurmannen en ooms...)
    "Ow, jij doet licht? Snuif je dan veel tijdens zo'n show? enne, mag je ook wel eens een groupie pakken"

Ik heb maar gemeld dat ik niet met rockbitch onderweg ben en heb het daarbij gelaten.

Andere anekdote ( helaas ook echt gebeurt)
    ROC Stagiair komt binnen op eerste stage dag, trekt na een half uurtje appelig te hebben rondgekeken in het magazijn de conclusie dat de bus terug naar huis de beste oplossing is, want "Hier kom ik geen bekende Nederlanders tegen"

Over beeldvorming gesproken!
    Last edited by moderator; 08-09-11, 22:21.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Zegt ook wel weer iets over het ROC!

En verder:
      'the grass is always greener enz.....'
      Er is geen ander vakgebied waarbij de de "voor-aan-staande" mensen
      het zoveel hebben over love sex & drugs en alle varianten daarop
      als in dit vak dagelijks gebeurt - in "woord, beeld en geschrift".

Tenslotte is ook dansen een vorm van 'geritualiseerd copuleren'
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• ljanton
        • Sep 2003
        • 373

haha ja Rockbitch... jeezes toen ik de eerste keer live beelden zag, kon ik m'n ogen niet geloven.

Verder las ik ik het weekblad humo (populair magazine in Belgium) dat een stagemanager vrouwen backstage liet als ze hem eerst van orale seks bedienden.

"mag je ook wel eens een groepie pakken?"
        Alsof er na de consumatie groupies door de band er nog een beetje overschot blijft liggen? zoiets?

of tijdje terug een vrouw die aan een medewerker op een U2 360 concert vraagt of hij even een handtekening kan fiksen op een kaartje van Bono want "Jullie zijn toch samen op tour als een familie"?

Ja hoor want Bono blijft gezellig kletsen met ons voor en na een show hahaha

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

mmmmm, niks mis met die beeldvorming
          denk ik zo?

Meestal word ik ingevlogen, nadat de hele show
          opgebouwd staat. Doet mijn eigen roadie de soundcheck
          waarna ik enkel nog 1 frequentie iets opkrik en 1 freq.
          iets verlaag, omdat hij dit niet goed genoeg hoort.

Na afloop show heb ik als de FOH tech altijd eerste keus,
          schuif ik in 't hotel 's nachts nog een kelder jamsessie,
          en word ik rond 15:30, als ik uit bed ben, door de limo
          naar de shopper gebracht en vlieg ik naar het volgende concert.

Thuis zorgen de butler en de maid ervoor dat alles
          smooth blijft lopen.

Heerlijk zeg, nooit dagen van 17/18 uur.
          Nooit eerst fysiek bezig, dan mentaal tijdens de
          soundcheck en t concert en daarna weer fysiek bezig
          met afbouwen, geen uren rijstijden met een afgeladen
          wagen, die dan ook nog gelost mag worden.

Gewoon het meest relaxte beroep dat er is?

Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

ach ok leuk als muzikant dat mensen denken dat je per direct ALLES kan spelen.

sta je met 13 man dansmuziek te knallen, komt er iemand met een beduimelde kopie van een pianoscore van een stuk vivaldi aan.
            Of we even met zijn alle een scetch kunnen begeleiden, ze heeft de bladmuziek bij. rieu speelde dit laatst ook...

Of als je met een jazztriotje instrumentaal staat te spelen "paradise by the dashboardlight" aanvragen enzo.

lekker belangrijk!

Comment

• 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

Zeg NesCio01, waar kan ik solliciteren?
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Olaf Duffhuës
                • Oct 2000
                • 2477

Ik mocht laatst mijn wensen kenbaar maken bij de booker van een bandje wat ik mix...

Een kleedkamer van 6x6 met airco of kachel, 6 flessen Coca Cola, 2 flessen Spa blauw, 1 krat Grolsch beugelflessen, 2 witte wijn, 1 rode wijn, massage bank met masseuse(voorkeur schaars gekleed), poolbiljart, 1kg rode M&S, een 3 zits bank en salon tafel met marmeren blad om mijn voeten op te leggen, jacuzzi voor 5 personen voorkeur een rond bad zonder vaste zitplaatsen en dennen geur badolie, sauna voor ook 5 personen.
                Is dit nu echt te veel gevraagd?
                Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

Er zijn zeker shows waar dit beeld ongeveer klopt, althans vakinhoudelijk. Feit is wel dat het qua stress wat minder romantisch is... Grote shows waar een FOH mixer uitsluitend komt schuiven, worden ook vaak elke keer beoordeeld. Sommige producenten maken zelfs van elke show opnames en geven evaluaties aan het FOH-volk (CdS)...

Dat verhaal van die groupies is meer van toepassing bij kleine k*tbandjes dan de grote acts (waar de beveiliging WEL functioneert).
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• dj-inkognito
                    • Jun 2011
                    • 416

Originally posted by Olaf Duffhuës
                    Ik mocht laatst mijn wensen kenbaar maken bij de booker van een bandje wat ik mix...

Is dit nu echt te veel gevraagd?
                    veel gevraagt? NEE... mis ik iets? JA! waar zijn de vrouwen voor in die jacuzzie en de sauna?
                    "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

Originally posted by dj-inkognito
                      veel gevraagt? NEE... mis ik iets? JA! waar zijn de vrouwen voor in die jacuzzie en de sauna?
                      Hij heeft inderdaad een foutje gemaakt, het moeten natuurlijk VIER masseuses (voorkeur schaars gekleed) zijn. Anders is het een beetje zonde van die 5-persoons jacuzzi natuurlijk.
                      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• badboyscrew
                        • Aug 2000
                        • 304

Is maar goed dat je vrouw dit niet leest olaf
                        groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Originally posted by badboyscrew
                          Is maar goed dat je vrouw dit niet leest olaf
                          Wie zegt dat hij niet DRIE masseuses (voorkeur schaars gekleed) wil hebben omdat zijn vrouw gewoon meedoet

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Gedeeltes kloppen toch wel voor sommigen, ik heb het zelf min of meer ook gehad. 's morgens naar dusseldorf, vliegtuig in (helaas vaak zo'n propeller ding met een takke herrie), ergens in duitsland weer landen. Met de taxi (ok dat is minder ) naar een beurs complex. Vervolgens lichtshowtje programmeren en weer terug naar huis. Maar dan ben je nog zo'n 17-18 uur van huis...

Of geluidsklusjes. 's morgens vroeg weg rijden (100km), (vaste) installatie aanzetten (geluid licht video), nieuws kijken op een mega scherm en om 8:30 klaar staan. Na de vergadering / presentatie etc. spul uitzetten en weer naar huis. (En dan tussen 11:00 en 21:00 weer thuis)

Of band uitmixen, om 19:00 aankomen, mengtafel en PA checken, effecten checken, soundcheck doen, en vervolgens wachten tot het optreden begint. Aan het einde de FOH opruimen en vervolgens wat met de band eten en naar huis.

Lijkt op deze manier misschien erg makkelijk, maar als je dit dagelijks hebt (zowel vroeg als laat) dan heb je het nog zwaar genoeg. Zeker als er dan nog klusjes bij zitten waarbij je 24 uur in touw bent omdat er niemand anders beschikbaar is.

Groupies? Nooit gehad, maar in het buitenland wel leuk uit eten met opdrachtgeefsters of assistentes... Mag ook wel als je weken van huis bent.

Toch doe ik het niet meer op deze manier, en dat zegt ook iets.

Comment

• NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

Originally posted by 4AC
                              Zeg NesCio01, waar kan ik solliciteren?
                              Als groupie?

grtz
                              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...