hoe kan dit gebeuren?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

hoe kan dit gebeuren?

Gisteravond een verhuursetje terug gehad van een 3-daagse verhuur. De 2de dag had ik de verhuurder al aan de telefoon omdat het subje niet meer werkte.
    Ze zijn verder gegaan op de de 2 topjes wat eigenlijk al meer dan genoeg was.

Vanochtend dus maar even uit gaan zoeken waarom het subje niet meer werkt. Dit kwam ik tegen:

Hoe kan dit gebeuren??!
    Ik kan me niet voorstellen dat mijn versterker het vermogen heeft om de sub ver voorbij de Xmech te sturen en gezien de locatie en de klachten van vorig jaar is dat ook niet gebeurd. De conus en de spreekstoel zijn ook nog heel.
    Het lijkt erop dat de groene rand links op de foto het begeven heeft, waarna de boel aan gort gedraaid is. De scheur rechts op de foto is dan wel weer apart.
    Er zijn geen sporen van vocht, frisdrank of bier.
    Ernstige slijtage lijkt ook niet logisch, want subje nr2 heeft tot dit weekend altijd exact hetzelfde gedaan als dit subje (dus qua feestjes, transport, opslag, etc) en is helemaal 100% in orde.

Iemand een mogelijke verklaring?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Ik zie dat het een speaker is met een zachte rubber ophanging, deze hoeft slechts een heel kleine beschadiging te hebben om verder te scheuren. En als dat eenmaal gebeurd dan scheurt de conus en krijg je inderdaad dit als resultaat.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Ok, klinkt zeker aannemelijk.

Is dat iets wat je bij verkeerd gebruik kan gebeuren? Extreme uitslag van de conus bijvoorbeeld?
      Of eerder iets in de richting van een scherp voorwerp wat in de kast terecht is gekomen (al zou ik niet weten hoe)?

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Als jou ampen/ processor correct zijn afgesteld, lijkt het me moeilijk dat dit van 1 keer te gebruiken komt.
        Of ze moeten al de gril afhalen en met iets tegen het membraam gestoken hebben.
        Of hebben die kasten geen gril?

Ofwel zoals eerder gezegt moet er al een klein scheurtje ingeweest zijn.

Comment

• salsa
          • Jan 2007
          • 1315

Bumper, een Car audio merk uit de U.S..vandaar soepele conus ophanging..

Is niet geschikt om te gebruiken als Pro materiaal, is vragen naar problemen..

Heeft al veel te lang goed gegaan..
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Originally posted by frederic
            Of ze moeten al de gril afhalen en met iets tegen het membraam gestoken hebben.
            Of hebben die kasten geen gril?
            Kast heeft geen grill inderdaad, maar dat is ook niet nodig. Het is een soort van kruising tussen een basreflex en een W-bin. Woofer zit achterste voren in de kast en is aan alle afgeschermd door 18mm hout, met uitzondering van wat lucht doorlaat aan de binnenkant (achterin). Je komt niet bij de woofer zonder het achterpaneel los te halen. Dat is duidelijk niet gebeurd.

@Salsa: Tjsa, Pro wil ik deze subjes ook niet noemen, maar na 20 jaar (7 jaar geleden overgenomen van iemand) eentje zodanig defect en de andere nog super in orde is ook niet logisch.
            Bumper is overigens niet alleen car audio maar ook pro audio... althans, zo noemen ze dat

Comment

• jakobjan
              • Jul 2002
              • 599

Ik heb een soortgelijk probleem met onze EV-S200''s De spoel is prima in orde, maar rondom de stofdome scheurt het zaakje van elkaar, en bij eentje was de conus onder de stofdome volledig weggeblazen.

Het lijkt bij ons een vocht probleem te zijn, conus wordt nat en gaat bobbelen, bij flinke belasting scheurt dan de zaak.
              Jakob-Jan
              Lightjockey Beta tester
              Freelance Licht tekkie

Comment

• Freek Fokker
                • Aug 2003
                • 495

Als het 20 jaar oud materiaal is, dan is waarschijnlijk het rubber gewoon verteerd. Dan zou het toch slijtage zijn.
                SR20DET

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Het gekke is dat de andere sub dus puntgaaf is, ook de rubberen ophanging.
                  Slijtage zou (aangezien het exact gelijke gebruik en opslag) dan ook daar zichtbaar moeten zijn.

Comment

• vdbeke
                    • Aug 2011
                    • 74

Versleten! Vochtige locaties/ opslag doen dit proces nog eens extra versnellen. Heel die foam (lijkt me geen rubber) is verduurd en brokkelt letterlijk af, ga er maar eens over met je vinger. Ik heb er zo al meerdere zien voorbijkomen, ze klinken ook niet meer zoals het moet.

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

verduurd, ik ga het opzoeken, maar ben er vrij zeker van dat het een Belgische term is, die, hoewel toepasselijk in deze case, mij niets zegt.

Verduurd: kost je knaken!
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• vdbeke
                        • Aug 2011
                        • 74

hmm, kan inderdaad wel iets typisch Belgisch zijn. Hierbij een verklaring van het woordenboek .

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Nee hoor, die groengekleurde foam (is inderdaad geen rubber) is gewoon soepel (en wederom: het andere subje heeft nergens last van).

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Maar één keer een flinke tik op de conus door bijvoorbeeld een connector die losgetrokken wordt kan al voldoende zijn om een eerste scheurtje te veroorzaken.
                            En een conusophanging van 20 jaar oud van dit materiaal is toch echt wat van zijn soepelheid kwijtgeraakt.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• tha_dj
                              • Jan 2004
                              • 375

Originally posted by renevanh
                              Nee hoor, die groengekleurde foam (is inderdaad geen rubber) is gewoon soepel (en wederom: het andere subje heeft nergens last van).

Maar IK heb ook een fiets, hier zitten 2 wielen onder, die allebei hetzelfde ritje doen en dezelfde kant opgaan, enz.........
                              Toch had ik laatst een lekke voorband en die achter was nog PERFECT !!!

Oftewel.......soms gaat het een wat eerder stuk als het ander, ondanks dat ze BIJNA hetzelfde hebben gedaan.
                              Ook met de productie van identieke dingen wil er in de een wel eens net iets minder stevig zijn als bij de ander, waardoor de ene eerder kapot gaat als de ander.

Maar na 7 jaar draaien zou ik zeggen, bestel een nieuwe speaker en ga nog eens 7 jaar verder, als dat je onkosten zijn, kan je het financieel wel missen, 1 keer in de 7 jaar een nieuwe speaker.

En ja, na 7 jaar wil de rand best van een haar scheurtje door het vele bewegen wel een goed door scheuren tot dit als gevolg.
                              Alleen bij ons en dan noem ik 2 weken terug Kermis Volendam werd er ook gebeld dat de HK top RAAR klonk, wij pakken dan de volgende rijden heen, vervangen deze en bekijken het probleem.
                              In ons geval, een doorbrandende spoel, checken het verleden, en daaruit bleek dat deze al 6 jaar draaide dus AFGESCHREVEN.
                              Nieuwe speaker besteld, erin geschroefd en HOPPA !!!
                              your light !

Comment

Working...