Is de jeugd van twaalf jaar ook al doof?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Is de jeugd van twaalf jaar ook al doof?

Gisteren een klein sportevenement gedraaid, op de openbare weg.
    Het was een wedstrijd met een paar honderd bezoekers. Op zeker moment treedt in de pauze een kinder streetdance groepje op.
    Meteen kwam de instructrice naar me toe of het niet veel harder kon, want de kinderen hoorden niets. Evenwel kon de vraagstelster zich wegens het volume nauwelijks verstaanbaar maken, terwijl de apparatuurwagen, toch een eindje verder stond.
    Toen ik zei dat er iets goed mis moest zijn met het gehoor van de kinderen, kreeg ik als antwoord:"als het hard gaat is het veel leuker........" .

Wanneer is het genoeg? 1500 kilowatt op een pleintje van 15x15 meter, of wordt dat al krap?

Speakertech
    Last edited by speakertech; 12-09-11, 16:25.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • dj-inkognito
    • Jun 2011
    • 416

de trommelvliezen moeten heen en weer tetteren op de beat,
    evenals de broekspijpen

je moet tegen woordig volgens mij verplicht overstuurt geluid maken anders is het in de oren van die pubers nooit hard genoeg.
    op het moment dat alles nog rete strak klinkt kan het in hun oren altijd harder
    "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• Olaf Duffhuës
      • Oct 2000
      • 2477

Wanneer is het genoeg? 1500 kilowatt op een pleintje van 15x15 meter, of wordt dat al krap?
      Is wel wat krap hoor...Kon je er niet een K1 systeem hangen ofzo?

Beetje sneu van die instructrice...die snapt het gewoon niet...
      Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• jans
        • Feb 2003
        • 869

Heb dit ook al vaker meegemaakt.
        De repetities gaat met een draagbare speler en tijdens shows en wedstrijden moet het van beukestein.

Een van de redenen dat ik met de organisaties het maximale volume afspreek en de instructrices graag daarheen verwijs, kan ik verder met mijn werk.
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Originally posted by Olaf Duffhuës
          Is wel wat krap hoor...Kon je er niet een K1 systeem hangen ofzo?

Beetje sneu van die instructrice...die snapt het gewoon niet...
          Ik kan wel een offerte maken, misschien is dat al genoeg voor een beetje zachter geluid

Speakertech
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Originally posted by jans
            Heb dit ook al vaker meegemaakt.
            De repetities gaat met een draagbare speler en tijdens shows en wedstrijden moet het van beukestein.
            Vergeet ook even niet dat die kids het enorm op een gillen kunnen zetten. Als je met een 200-tal koters van 12 tegenover een tape-actje staat en ze zetten allemaal even een keel op omdat 'hun' ster het podium op stapt, dan heeft je dB-meter aan 110 nog niet genoeg.

Probeer er dan nog maar eens overheen te komen, en denk er eens over na hoeveel gehoorschade die kinderen al bij elkaar veroorzaken zonder dat je daar een PA voor nodig hebt...
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

1500 kilowatt?? dat is anderhalf miljoen watt.. klopt dat wel??

als dat niet gaat lukken is het wel erg treurig gesteld..

maar sta ook nergens van te kijken hoor
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• badboyscrew
                • Aug 2000
                • 304

1500 kilowatt dat is dus 1.500.000 watt
                Lijkt me wel erg veel hè ben bang dat
                Dat iets overdreven is
                groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• s142918
                  • Apr 2006
                  • 111

Originally posted by dj-inkognito
                  je moet tegen woordig volgens mij verplicht overstuurt geluid maken anders is het in de oren van die pubers nooit hard genoeg.
                  op het moment dat alles nog rete strak klinkt kan het in hun oren altijd harder
                  Dit raakt vaak wel de kern. Sommige soundboys mixen zo netjes af (en de systemen zijn zo goed) dat het niet hard klinkt terwijl het dat wel is. Misschien qua audio perfect, maar wel gevaarlijk voor de oortjes. Wat mij betreft liever wat vuiger zodat het niet zo hard hoeft om toch hard te lijken. Ook geluid is een groot deel beleving.

Comment

• Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

Ik denk dat de loudness-war hier ook zijn stempeltje een beetje op heeft gedrukt.

Die jeugd luistert muziek via de telefoon, TMF of via de iPod en heeft er geen flauw benul van dat een gitarist ook zachtjes kan spelen of een nummer ook even rust kan nemen voor die subtiele solo. Ze zijn maar aan één ding gewend, dat het moet KNALLEN.

En dan het liefste nog knetterend hard op het mid en het hoog, want zo zijn ze de muziek vanuit die brakke telefoonspeakertjes gewend. Als er een basgitaar met 130dB aanzet en iedereen naar het schijthuis moet terwijl de zanger niks staat te doen hebben ze gelijk zoiets van 'maar dit is toch geen muziek...'

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Bij mij staat mijn PA meestal voor het podium.
                      En op dat podium staat dan weer de dansgroep. Willen die het goed horen, dan moet de PA harder... naja, dat werkt dus niet, al helemaal niet als het openlucht is.
                      De meest fijne oplossing: lek een 2-tal monitorspeakertjes op het podium, geef daar lekker gas voor de dansers en hou het PA volume aangenaam.

Overigens: modeshows en street- of breakdance acts mogen best wel een beetje stevig. Het valt me vaak op dat het echt te zacht staat waardoor de beleving niet compleet is. Beetje laag erbij doet bij die dansact al wonderen.
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

Wat natuurlijk ook niet helpt is dat alle kinderen er dolgraag met de neus bovenop willen staan. Dus dan drommen ze gauw met een clubje van zo'n 40-50 tegen de rand van het toneel aan waar de PA ongeveer in hun oor staat te toeteren.

Trouwens eens met renevanh, met de kanttekening dat voor veel geluidstechs 'hard zetten' betekent dat ze de master-schuif maar even flink open trekken, maar een beetje laag extra erin draaien veel meer doet omdat je dan het ritme ook beter hoort. Genoeg dansmuziek die behoorlijk op de percussie draait. Dan wordt het niet veel luider maar gaat het wel harder.

Comment

• Hansound
                          • Apr 2006
                          • 832

Originally posted by s142918
                          Dit raakt vaak wel de kern. Sommige soundboys mixen zo netjes af (en de systemen zijn zo goed) dat het niet hard klinkt terwijl het dat wel is. Misschien qua audio perfect, maar wel gevaarlijk voor de oortjes. Wat mij betreft liever wat vuiger zodat het niet zo hard hoeft om toch hard te lijken. Ook geluid is een groot deel beleving.
                          Ik denk ook dat dit een grote rol speelt in de beleving van hard..
                          Geluidssets gaan steeds schoner en rustiger klinken, en daardoor lijkt het inderdaad niet zo hard...

Evengoed extra funest voor alle oortjes....

Comment

• BJD
                            • Oct 2007
                            • 771

Tenzij dat minder vervormde geluid ook minder schade aanricht aan onze oortjes.

Comment

• I.T. drive in
                              • May 2009
                              • 352

Elk topic dat gaat over gehoorbeschadiging, komt het onderwerp overstuurd weer naar boven drijven en dat het pas hard gaat als het zo klinkt.
                              Ik sluit me daar ook wel bij aan hoor, hoe slechter het klinkt hoe groter die oogjes worden. Wauw.... wat gaat dat hard!!

Comment

Working...