Is de jeugd van twaalf jaar ook al doof?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

Die jeugd luistert muziek via de telefoon, TMF of via de iPod en heeft er geen flauw benul van dat een gitarist ook zachtjes kan spelen of een nummer ook even rust kan nemen voor die subtiele solo. Ze zijn maar aan één ding gewend, dat het moet KNALLEN.
    Zover ik weet bestaat TMF niet meer..;-)

Mooi voorbeeld van vervormd geluid, ook al staat het zachtjes : Alles naar de kl##te - Euromasters....

Ik heb ook wel wel eens van die achterlijke gehad, van : kan ie nie harder...Sta je 105dBA te draaien @ f.o.h.....Nee, kan niet harder...Sterker nog, ik wil niet harder..
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• I.T. drive in
      • May 2009
      • 352

Originally posted by Olaf Duffhuës
      Ik heb ook wel wel eens van die achterlijke gehad, van : kan ie nie harder...Sta je 105dBA te draaien @ f.o.h.....Nee, kan niet harder...Sterker nog, ik wil niet harder..
      Wat zou er dan gebeuren als je er een distorion over heen gooit

Comment

• Carl
        • Nov 2000
        • 907

Ja, dat ken ik ook. Mijn antwoord is dan vaak op vriendelijke toon "Jawel hoor, maar dat doe ik niet. Het is hard genoeg"
        Een gemiddelde van zo'n 100~104 dB voor een blues- of rockbandje is toch ook zat? (ok, op mijn Realistic metertje, maar toch....)

Comment

• Lynx
          • Nov 2010
          • 94

Afgelopen weekend nog stond ik Foh te schuiven op een kinderpodium van een cultuurfestival. Papa van een van de optredende kinderen vond dat het te zacht was.

Kennelijk kan het ouders ook niets schelen wat het volume doet voor hun eigen kinderen en voor de kinderen die staan te kijken. Als het maar hard is.

Daarvoor nog gesproken met een vriend die een drive in heeft. Hij had een suis in z'n oren, een dag na een klus. Toen ik hem probeerde uit te leggen dat hij niet alleen zijn gehoor maar ook dat van z'n publiek naar de klote hielp was zijn reactie: Het publiek wilde nog harder... Tja

Wat kunnen wij, techneuten, mixers, kistendouwers enz enz enz doen tegen dit fenomeen. Opdrachtgevers eisen vaak meer volume. Het mot HARD. Weiger je dat dan heb je kans dat je de klus mis loopt.

Moeten wij ons er simpel bij neer leggen en het maar accepteren of wat.

Comment

• ljanton
            • Sep 2003
            • 373

Lynx, in België heb je sinds kort de regel van 95dB gemiddeld over een bepaalde tijd gemeten vanaf de FOH.

Als je opdrachtgever dus LUIDER wil is dit tegen de wet.
            Jij kan hem daar altijd op wijzen.
            Verder weet ik niet hoe dit geregeld is in Nederland.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Meer dan 4 drankjes drinken is ook niet gezond, toch krijgt degene die meer wil hebben meer omdat het zijn of haar eigen verantwoordelijkheid is.
              Het publiek weet inmiddels ook wel dat harde muziek niet goed is voor je gehoor en dat het tijdens de meeste evenementen ook te hard staat.
              Uiteindelijk is het ook hier de verantwoordelijkheid van het publiek om, of niet te gaan, of zelf te zorgen voor bescherming bij evenementen.
              Daarmee wil ik dus niet zeggen dat wij als technici maar klakkeloos moeten voldoen aan de vraag maar wel dat het uiteindelijk niet onze verantwoordelijkheid is wanneer muziek te hard staat.
              95 dB bij de FOH betekent immers, wanneer die FOH 20 meter van het podium staat, meer dan 100 dB op 5 meter van datzelfde podium en dat is al ruim voldoende voor een stevige beschadiging in korte tijd.
              Daarbij is ieder mens verschillend, de één kan probleemloos een hele avond zonder (directe) gevolgen in 100 dB rondlopen waar de ander bij 95 dB na een uur al een permanente beschadiging heeft opgelopen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hansound
                • Apr 2006
                • 832

Originally posted by Stoney3K
                Ik denk dat de loudness-war hier ook zijn stempeltje een beetje op heeft gedrukt.

Die jeugd luistert muziek via de telefoon, TMF of via de iPod en heeft er geen flauw benul van dat een gitarist ook zachtjes kan spelen of een nummer ook even rust kan nemen voor die subtiele solo. Ze zijn maar aan één ding gewend, dat het moet KNALLEN.

'
                Het is inderdaad jammer dat er steeds minder dynamiek in de muziek zit.
                Lekker vlak dat is nu mode

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

Originally posted by Hansound
                  Het is inderdaad jammer dat er steeds minder dynamiek in de muziek zit.
                  Lekker vlak dat is nu mode

dat zeiden ze al toen de eerste jazz platen uitkwamen.
                  lekker belangrijk!

Comment

• Stoney3K
                    • Sep 2007
                    • 1399

Originally posted by ljanton
                    Lynx, in België heb je sinds kort de regel van 95dB gemiddeld over een bepaalde tijd gemeten vanaf de FOH.

Als je opdrachtgever dus LUIDER wil is dit tegen de wet.
                    Jij kan hem daar altijd op wijzen.
                    En je weet natuurlijk ook wat daar de reactie op is: Ga maar naar huis, wijsneus/moraalridder/..., ik bel volgende keer de concurrent wel die zonder problemen de installatie op standje 'loeihard' zet.
                    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Stefan-w
                      • May 2010
                      • 92

Het gaat er volgens mij meer om dat ze de muziek voelen, dan dat ze het horen. Het zal voor mij niet de eerste keer zijn dat er iemand naar mij toe komt: "wow voel die bass!".

Comment

Working...