Top 3 meest invloedrijke pa-systemen aller tijden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • United Tecknowledgy
    • Jul 2012
    • 16

Top 3 meest invloedrijke pa-systemen aller tijden

Welke fabrikanten- en producten hebben volgens jou de meeste invloed gehad? In de afgelopen paar decennia?
    Misschien is het een leuk idee als iedereen een soort top-3 lijstje maakt, met toelichting bij elke keuze waarom deze voor jou zo belangrijk is geweest (en voor de branche).

Denk aan Turbosound, bijv. met de TMS serie.
    Of de UPA van Meyer Sound.
    V-DOSC…?

Heren, ik zou zeggen, brand los!

United Tecknowledgy
  • Hansound
    • Apr 2006
    • 832

Leuk idee, maar wanneer heeft een systeem veel invloed, als het veel gebruikt word? Want dan hoort DAP audio ook in het lijstje.
    Of als het een hoge nostalgische waarde heeft, zoals Apogee of Claire Brothers...
    Ik kom nog even niet tot een lijstje eerlijk gezegd..

Comment

• sjig
      • May 2012
      • 909

Top 3 ( voor mij dan... ):
      1. DAP MC serie, veel dj's beginnen ermee ( en sommige eindigen ermee... ). Mijn allereerste speakers waren de mc-8.
      2. JBL SRX, heeft voor mij doen besluiten de MC serie naar de dump te brengen....
      3. Is voor mij nog niet helemaal bekend, maar voor nu gedeelde plaats voor: DAP X(15B) en Musicson SAT(10).

Is dit waar je op doelde?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

L'Acoustics mag zo ongeveer als de uitvinder van de line-source-array worden gezien met V-Dosc.
        EAW met zijn KF850 systeem, een 'plug en play' set die nog steeds de meest verkochte PA ter wereld is.
        Bose met de 802, toch wel revolutionair in die tijd wat betreft veelzijdigheid.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Bose stelt op vandaag niet veel voor (zeker niet in de prosector), maar in de ontwikkeling van de speakerbouw hebben ze in de jaren 60-70-80 het meest bijgedragen.
          En ik blijf er bij dat L Acoustics zijn inspiratie voor de ontwikkeling van de Line Array heeft opgedaan bij Bose.

Comment

• Turboke
            • Oct 2006
            • 463

Denk dat Turbosound eerder met de Flash en floodlight reeksen zijn doorgebroken.

Comment

• PvG
              • Sep 2012
              • 979

1) Stage Accompany S-varianten: kast = flight-case. Bij de huidige nieuwe systemen kom je dit vreemd genoeg niet tegen. Tegenwoordig moet je je ultra-lichte kastjes met Neodynium magneten alsnog in aparte flight-cases stoppen om ze goed te beschermen... En dan is een setje JBL SRX712M alsnog behoorlijk aan het gewicht... Welke kasten uit de jaren 70 zie je nog steeds op marktplaats (en in mijn opslag )? Ben benieuwd hoeveel SRX-en er over 30 jaar nog te vinden zijn. Kortom: kast = flight-case voor duurzaamheid.

2) Stage Accompany Blue Box: één van de eerste actieve speakersystemen met remote management. Slechts *kuch* 110kg/st...

3) Stage Acccomany ribbons, DDC, enz.

SA heeft altijd mooie innovaties naar de PA markt gebracht (op de JBL W-bin/4512 kopieën na...). Helaas is het grote succes er niet meer... (ja, ik weet dat ze nog/weer "bestaan"). Voor (te) veel dingen hebben ze de boot gemist: line/point source arrays, switch mode power supplies, klasse D, DSPs, ...

In de high-end PA markt kun je als fabrikant maar op één manier blijven bestaan: voorop blijven lopen.
              Last edited by PvG; 05-01-13, 16:27.
              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• qvt
                • Oct 2009
                • 721

1 V-Dosc, ondertussen een van de oudste systemen die nog elke dag van het jaar op de grotere evenementen te vinden zijn. En dat samen met het feit dat je op elke straathoek ter wereld een kastje kunt vinden dankzij het verhuurnetwerk.
                2 Meyer Self-Powered, hufterproof efficient en handig. alleen rms nog ff uitwerken (imho)
                3 L'Acoustics K, omdat een speakersysteem pas echt goed wordt als het geheel eromheen ook helemaal klopt. En daarmee is L'Acoustics toch het sterkst, als zal Meyer met het nieuwe systeem ook die richting op gaan.
                There is no substitute for imagination

Comment

• Michel van de Beek
                  • Oct 2000
                  • 283

Interessante vraag ...

Invloedrijk in de zin van 'trendsettend' in de branche. Ik zou dan de volgende trends toch wel willen noemen:
                  1) de omschakeling van losse componenten naar alles in 'one box',Wie hier de eer zou mogen/moeten krijgen ... daar steggelen sommige grijze meneren nog wel eens over. Systemen/merken die je hier bij kan denken zijn: Turbosound (TMS-3 / 4), Meyer (of moeten we hier eigenlijk McCune zeggen), Clair (denk aan de beroemde S-4).
                  2) het maken van arrays; Turbosound (Flashlight) en natuurlijk L-Acoustics
                  3) het controleren, corrigeren, aanpassen en optimaliseren van hetgeen de speaker doet. Namen als Bose, McCune (daarna Meyer MSL) , Nexo (PS - serie), D&B, KS Firtec, Duran en EAW (oa PPST Gunnes) komen dan in me op

Verder zou ik hier zeker willen noemen: Synco STS. Zeer invloedrijk in nederland (geweest?). Was jarenlang de referentie voor groot live-PA in Nederland. Is nog steeds een indrukwekkend veelzijdig, modulair systeem.

Ga nog even nadenken over mijn top 3 ...
                  Groeten,
                  Michel

Comment

• PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

Originally posted by Michel van de Beek
                    3) het controleren, corrigeren, aanpassen en optimaliseren van hetgeen de speaker doet. Namen als Bose, McCune (daarna Meyer MSL) , Nexo (PS - serie), D&B, KS Firtec, Duran en EAW (oa PPST Gunnes) komen dan in me op
                    Dan zeg ik: Philips MFB

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Heb je zeker gelijk in, alleen heb ik nooit Philips MFB in een PA gezien.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

Originally posted by MusicXtra
                        Ik kan me nog een feestje in een halve sporthal herinneren (kleine 30j geleden) waar een hobby-bob stond met 4 Philips MFB kasten. En dat klonk niet verkeerd en ging hard zat...

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Top 3?

Ik heb Adamson nog niet voorbij zien komen,
                          m'n nr. 1 al wel (D&B).
                          Als 3 dan toch m'n huidige set van Logic System
                          maar noteren.

grtz

Nes
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

De JBL/SA hoorns.
                            L'Acoustics en hoe die de afgelopen jaren zo veel festivals 'veroverd' hebben.
                            Synco?

In willekeurige volgorde overigens.

Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

Originally posted by MusicXtra
                              Het is niet om dat die niet in de PA sector voorkomen, dat de technologie die daar ontwikkeld is niet aan de basis ligt om gebruikt te worden door andere gerenomeerde merken in de sector.
                              Net zo met Bose.

Comment

Working...