Review RCF ART-312A mk3

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjig
    • May 2012
    • 909

Review RCF ART-312A mk3

Ik verveelde me……..

Ik heb nu een half jaar een setje RCF ART 312 A MKIII. En ik ben er dik tevreden over. Het is een 12”/1” actieve kast. De behuizing is van kunststof gemaakt, heeft 4 M10 vliegpunten, en 3 handvatten.

De serie kent 3 speakers, zowel actief als passief te krijgen:
    - RCF ART 310 (a)
    - RCF ART 312 (a)
    - RCF ART 315 (a)

In de actieve versies zit een 400 watt Digipro digitale versterker module. Hierop kan je uiteraard het volume instellen, maar ook het ingangsniveau ( mic / line ) en of je het geluid wilt boosten of gewoon flat.
    Op de passieve zit een speakon en een speakon uit. Ook zit er iets van beveiliging op.

Bij de actieve versie heb je als ingangen een stroom ingang, een 6,5mm jack ingang, en een XLR in- en XLR uitgang.
    Last edited by sjig; 09-05-13, 19:02.
  • sjig
    • May 2012
    • 909

Behuizing
    De behuizing, is zoals verteld, gemaakt van kunststof. Ondanks dit resoneert de behuizing minder dan m’n Dap x subjes ( 18mm berken ). Hier heb ik helemaal niks aan op te merken. Op de 2 zijdes zit een handvat, en een M10 vliegpunt. Wat ik jammer van de vliegpunten vind is dat ze vrij ondiep zijn, denk een 30mm. Waardoord mijn vliegogen er niet in pasten.
    Op de bovenzijde vind je nog een handvat, met weer een vliegpunt. En 4 gaten om een 2e speaker erop te plaatsen.
    Op de onderzijde zit weer een vliegpunt, en 36mm statiefadapter, welke je kan vastzetten met de bout die onder de versterker module zit, tegen verschuivingen op de statief.
    Verder is de grille vrijwel niet in te drukken. Voor de hoogdriver zit een stevig stuk gaas, welke je ook niet kapot krijgt, maar wel genoeg geluid doorlaat.
    Verder zijn beide zijdes schuin, voor monitor gebruik.

Comment

• sjig
      • May 2012
      • 909

Binnenkant
      De binnenkant van de speaker is niet zo heel spannend. Je hebt uiteraard de versterker module.
      Je hebt een hoog en een laagdriver.
      En er zit wat dempend wol in ( 2 simpele stroken ).
      De laagdriver is een RCF W-12-04-64 ( 4 ohm ). Niks op gevonden, dit is de naam die ik van RCF kreeg. De driver is speciaal voor deze kast ontworpen. Verder is er niks mis met deze speaker. Stevige magneet ( gaat goed richting de 10-12 kg ). 2.5” voice coil.

De hoogdriver is een RCF CD 1411-M ( 8 ohm ), deze zit gemonteerd op een 90*60 graden hoorn. Ook hier is niks op te vinden, lijkt van buitenaf wel op de ND-1411. Maar of het dezelfde is, weet ik niet zeker. Het diafragma is wél dezelfde als die van de ND versie.
      Ik heb voor de liefhebber nog een hele lijst met alles wat erin de speaker is gebruikt ( ooit van rcf ontvangen ). Van schroef, tot het logo.

Verder hebben we nog de versterkermodule. Deze weegt amper 2-3 kg. En levert 300 watt voor de laagdriver, en 100 watt voor de hoogdriver ( rms ). Tja, ik ben geen kenner. Kan er dus niet veel over zeggen....

Last edited by sjig; 09-05-13, 19:01.

Comment

• sjig
        • May 2012
        • 909

Geluid
        Ik ben van de tsx 10 van jb systems naar sat 10 van musicson gegaan, en van de musicson naar de rcf. Dit is wel een gigantische vooruitgang. Het hoog is zoveel mooier, veel beter laag. De tsx heb ik niet 1/1 kunnen vergelijken, de musicson wel. Natuurlijk is een speaker van 500,- vergelijken met een van 70,- niet erg eerlijk ….
        De hoogdriver verzorgt alles tussen 1700 Hz tot 20 kHz. De laagdriver zorgt voor de 45 Hz tot 1700 Hz. Dit samen vormt dus op -3db voor 45 Hz – 20.000 Hz. Fullrange is dit dan ook een topspeaker. Het geluid zelf vind ik voor de prijs geweldig. Geen schelle hoge tonen. Ook zonder eq prima, hoewel met eq het wel echt wat beter klinkt ( waar heb je dat niet ).
        Op dit moment heb ik een x15 subje van dap eronder. Maar die voegt een alleen een klein beetje diepgang toe, en wat meer druk. Maar, zo snel mogelijk wordt deze vervangen door nieuwe, bijpassende, actieve subjes ( iemand een idee?? ).

Comment

• sjig
          • May 2012
          • 909

Conclusie
          Er zijn zeker betere speakers te koop, maar die zijn dan ook weer duurder. In dit prijssegment denk ik dat je niets beters gaat vinden. Ik heb voor de aanschaf heel wat speakers vergeleken ( qsc, jbl, db tech, nog veel meer ). Maar ben toch voor rcf gegaan.
          Had laatst op koningsdag wat lopen experimenteren. 1 speaker hoog op statief, eq flat, -15db op mengtafel. Een muziekje aangezet, en dit was na 70 meter nog prima te horen.
          Ik moet er wel bij zeggen dat een dubbele eaw kf 750 om de hoek stond. En dit overstemde het geluid nogal…
          Voor drive-ins prima speakers, ook fullrange prima te gebruiken. Maar ook kleine theater/musicals zijn prima te doen. Voor het geld denk ik dat je niet veel beters gaat vinden.

btw: voor meer foto's, er staat van alles op m'n Imageshack account
          Last edited by sjig; 09-05-13, 19:10.

Comment

• Hansound
            • Apr 2006
            • 832

Leuke review.
            dat de Art 312a een leuke speaker is voor die centen weten inmiddels velen...

Comment

Working...