Omgaan met bands die te hard willen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

Omgaan met bands die te hard willen

Omdat het hier niet altijd over technische zaken hoeft te gaan, nu een vraag uit een heel andere hoek:

Wat kenmerkt volgens jou een professionele instelling van een geluidstechnicus?

Jezelf keurig voorstellen spreekt voor zich, maar wat zijn voor jou nou de onderscheidende punten die iemand een streepje voor kunnen geven?

Kortom: als er twee techneuten zouden verschijnen met identiek materiaal en een identieke mix, op basis van welke criteria zou de één dan de voorkeur krijgen over de ander?

Reden voor deze vraag is dat er buiten het financiele en geluidstechnische aspect natuurlijk ook een humane kant aan ons vak zit. We moeten kunnen omgaan met verschillende muzikanten in heel verschillende situaties, moeten snel en soms creatief oplossingen kunnen bedenken, etc...

[edit] Titel dekt wellicht niet helemaal de lading...[/edit]
    Tim
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

Titel is inderdaad wat raar. Een band bepaald namelijk nooit het volume. Dat doet een organisator, die hopelijk gewapend met ervaring, regelkennis en publiekswensen kan bepalen hoe hard het moet gaan.

Maar als antwoord op je vraag, denk ik dat uitstraling een hele belangrijke is. En vooral niet denken dat je alles weet, er is altijd iemand die meer weet of meer ervaring is.
    Maar ook hier moet je je niet alleen richten op de band, maar op degene die je de opdracht heeft gegeven.
    Wij hebben regelmatig knallende ruzie met bands, omdat ze zich niet aan afspraken houden, zoals optijd komen, werken via hun eigen riders, aan spullen zitten die niet van hun zijn etc etc.
    Maar als je verstandhouding met de opdrachtgever heel goed is, zal dit niet resulteren in het verliezen van een opdracht. En eerder zorgen voor meer respect, omdat je niet onder de indruk ben van een artiest met een grote mond.
    Je moet er uiteraard wel voor zorgen dat jij je ding goed op order hebt.

Comment

• timmetje
      • Dec 2012
      • 424

In eerste instantie was de titel gericht op het volume op het podium. Gitaarversterkers op 120dB, drummers die altijd te hard moeten slaan, etc... Daarna bedacht ik me dat dit soort zaken onderdeel zijn van het grotere geheel, vandaar dat de titel nu een beetje vreemd is.

Wellicht dat een moderator deze aan kan/wil passen?
      Tim

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Originally posted by timmetje
        Omdat het hier niet altijd over technische zaken hoeft te gaan, nu een vraag uit een heel andere hoek:

Wat kenmerkt volgens jou een professionele instelling van een geluidstechnicus?

Jezelf keurig voorstellen spreekt voor zich, maar wat zijn voor jou nou de onderscheidende punten die iemand een streepje voor kunnen geven?

Kortom: als er twee techneuten zouden verschijnen met identiek materiaal en een identieke mix, op basis van welke criteria zou de één dan de voorkeur krijgen over de ander?

Reden voor deze vraag is dat er buiten het financiele en geluidstechnische aspect natuurlijk ook een humane kant aan ons vak zit. We moeten kunnen omgaan met verschillende muzikanten in heel verschillende situaties, moeten snel en soms creatief oplossingen kunnen bedenken, etc...

[edit] Titel dekt wellicht niet helemaal de lading...[/edit]
        Inspelen en omgaan met situaties en vooral rustig blijven,
        soms ook kunnen slikken. Al denk je instrumentaal en technisch het bij
        het rechte eind te hebben, de klant blijft toch koning?
        Communicatief vaardig zijn en inzicht hebben in het grote geheel.
        Begrip hebben voor de ander (klant?) zijn standpunt en niet het
        conflict, doch het compromis opzoeken.

Segment waar ik vaak loop kijkt ook erg naar uitstraling.
        Voor mij houdt dit in dat kabels (bijna onzichtbaar) zijn weggewerkt
        en ik toch wel vaak in een overhemd en colbert loop.
        Dit houdt dan wel een behoorlijk langere bouwtijd in.

Grtz

Nes
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Rust en zelfvertrouwen uitstralen doet veel, duidelijk communiceren dat je doel is de band zo te laten klinken dat het publiek een leuke avond heeft en dat het moet passen bij de gelegenheid. Aangeven dat de luidste bron van het podium je ondergrens in volume bepaald en je dus afhankelijk bent van de discipline van de bandleden werkt meestal een stuk beter dan zeggen dat het zachter moet. Je legt daarmee de verantwoordelijkheid bij de band om te zorgen dat jij je werk goed kunt doen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Ik heb voor mezelf het volgende lijstje opgesteld, waar ik gedeeltelijk (al) aan voldoe, en gedeeltelijk zoveel mogelijk rekening mee houd als ik aan het werk ben:

- Technisch
            - Sociaal
            - Muzikaal
            - Creatief
            - Improvisatievermogen
            - Veel kennis van diverse muzieksoorten
            - Werkervaring op alle vlakken van de geluidstechniek
            - Ervaring als muzikant
            - Op de hoogte van de nieuwste technologie
            - Overzicht en rust kunnen houden in situaties waarin andere mensen gestrest worden
            - Goed in communicatie

Vooral het op-een-na-laatste puntje is erg belangrijk. Als jij op tijd op locatie bent, alles keurig voor elkaar hebt en de band komt veel te laat en compleet in de stress binnen omdat ze in de file stonden, dan help je de band opbouwen, heb je binnen 5 minuten alle mics op de plek en ben je eerder klaar met je werk dan de band met opbouwen, zodat je vast kan soundchecken terwijl de bassist warmspeelt omdat de drummer z'n pedaal nog vast moet schroeven. Als je je eigen spullen zo goed mogelijk voor elkaar hebt kan je bijna iedere situatie aan en zullen mensen je sneller als professioneel beoordelen. Puntje twee is daarbij ook erg belangrijk. Een tijdje geleden heb ik monitoren gedaan op een klein singer-songwriter festivalletje. Ik heb iedere artiest vantevoren begroet, handjes geschud, mezelf voorgesteld en verteld wat ik ging doen en waar ik stond. Na de hand heb ik alle artiesten bedankt omdat ik (vaak oprecht) van de muziek genoten had, en om op die manier feedback los te peuteren over mijn werk ("jij ook bedankt, de monitormix was uitstekend, we hebben fijn kunnen spelen") en het geheel positief af te sluiten.
            Het kost je per artiest hooguit een minuutje in totaal, maar je leert van de feedback en het maakt je werk zo veel makkelijker.

Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Omgaan met DJ's die te hard gaan is veel lastiger....
              Koningsnacht, twee area's, de kleinste met een Prospect setje van twee subs en één top per kant en twee Coax 12 als monitor.
              Opgelegde geluidslimiet 92 dB, limiet vanuit de grote zaal te regelen en monitoring middels Smaart.
              Om een uur of drie 's nachts een DJ die lekker gaat duwen, dus op de mengtafel het volume naar beneden, nog meer duwen, nog meer naar beneden.
              Na een half uurtje valt toch wel op dat het volume op de tafel erg laag is en het volume in de zaal nog steeds boven de 92 dB zit.
              Blijkt de DJ in kwestie fijn de monitoren naar het publiek te hebben gedraaid, gains volledig open, volume van de monitors volledig open met als gevolg dat zowel de hoogdriver als de low driver vastgesmolten zitten en van beide ampmodules de processor en eindtrappen in rook zijn opgegaan!
              Fijn zulke DJ's, zet op deze manier het hele event op de helling en vernield willens en wetens kostbare apparatuur.

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Mag toch hopen dat je dat vergoed krijgt...
                Wat ik bij onbekende DJ's veel doe is de monitoren ook via de tafel laten lopen zodat je altijd controle over de monitoren hebt en ze simpelweg uit kunt zetten als de DJ denkt de regels te omzeilen.

Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Ook de monitoren liepen via de tafel alleen stond die tafel in een andere ruimte.
                  Mannetje dacht slim te zijn maar ondertussen was hij alleen maar aan het zorgen dat het volume van de FOH steeds zachter ging.
                  Tegen de tijd dat ik het in de gaten had was het kwaad al geschied.
                  Een amp zo hard insturen dat de hele input sectie eruit fikt en zo lang overbelasten dat de spreekspoelen compleet vastgesmolten zitten in de chassis zegt al genoeg over de mentaliteit van zo'n wannabee DJ.
                  Punt is gewoon dat je je hier nooit tegen zult kunnen wapenen, ze zoeken wel weer een andere manier om je spullen te slopen.

Comment

• JeroenE
                    • Dec 2012
                    • 47

Originally posted by djspeakertje
                    Mag toch hopen dat je dat vergoed krijgt...
                    Wat ik bij onbekende DJ's veel doe is de monitoren ook via de tafel laten lopen zodat je altijd controle over de monitoren hebt en ze simpelweg uit kunt zetten als de DJ denkt de regels te omzeilen.

Daan
                    Bij ons in het bedrijf is het standaard zo aangesloten. Alles te bedienen en te regelen via de mengtafel die onder onze vingers ligt. Scheelt een hoop stress en heen en weer lopen als ze niet willen luisteren, die DJ's.

Al moet ik zeggen dat als je je inderdaad netjes en aardig gedraagt naar DJ's, je het ook vaak zo terugkrijgt.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by JeroenE
                      Al moet ik zeggen dat als je je inderdaad netjes en aardig gedraagt naar DJ's, je het ook vaak zo terugkrijgt.
                      Klopt, dit keer was er echter een heel strakke limiet opgelegd waar deze meneer zich gewoon niet aan wilde houden en ten koste van dure spullen wilde zorgen dat iedereen zijn zwaar vervormde klere herrie aan moest horen. Dan ben ik de eerste die ineens niet zo heel aardig meer is en zonder pardon de stekker eruit trekt. 'Jij hebt kennelijk je monitors niet nodig? Dan gaan ze nu uit en niet meer aan zolang jij aan het draaien bent'.

Comment

• timmetje
                        • Dec 2012
                        • 424

Ik ben toch al een jaar of 12 DJ in zowel kleine cafe'tjes als op redelijk grote festivals, en overal waar ik een andere DJ op moet volgen zijn mijn eerste stappen als volgt:

1) Oordoppen in
                        2) DJ Booth in
                        3) Monitoren + hoofdtelefoon terug naar een acceptabel volume
                        4) Gains tweederde van het bereik terug zodat de lampjes weer groen en oranje zijn, in plaats van knalrood

Het valt mij op dat vrijwel elke dj altijd alle meters vol in 't rood draait, elke EQ-band minimaal met 3db omhoog gooit, en de monitoren harder moet hebben dan 't zaalgeluid.

Meestal vragen ze mij dan waarom ik alles zachter zet, want het stond net zo lekker hard... Dat daarbij alles compleet vervormt en mensen niet meer kunnen dansen van de oorpijn lijkt dan minder belangrijk blijkbaar.

Ik besef mij overal waar ik kom draaien altijd dat ik (meestal) met spullen van een ander werk, en dat ik die dus met respect dien te behandelen.
                        Tim

Comment

• Podium Verhuur
                          • Mar 2012
                          • 480

De meeste dj´s zijn ook gewoon kinderen, misschien niet altijd in leeftijd, maar wel in gedrag.
                          En kinderen moet je in de gaten houden.
                          Dus bij een dj altijd een technicus en zorgen dat alles via je foh loopt.
                          Hoeft allemaal niet heel fancy te zijn. Maar het zijn jouw spullen, dus jij bepaald hoe er mee omgegaan wordt. Dus bij misbruik gaat gewoon de muziek uit.
                          Hij is toch degene die voor paal staat. Vooral als je dan naar hem toeloopt en hem even haarfijn uitlegt hoe het werkt.
                          Als hij zijn plaats weer kent kan het geluid weer open. En reken maar dat hoef je maar één keer te doen. En men vertelt door hoe je werkt.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Ik kan niet op twee plaatsen tegelijk zijn, volgende keer komt er een duidelijk zichtbare waarschuwingstektst boven de DJ gear te staan.
                            Rood draaien is minder volume en monitors richting publiek is verder draaien zonder monitors.
                            Dus als je je eigen optreden wilt verzieken.... Make my day.

Comment

• timmetje
                              • Dec 2012
                              • 424

Originally posted by Podium Verhuur
                              Dus bij misbruik gaat gewoon de muziek uit.
                              Hij is toch degene die voor paal staat.
                              Dat klinkt in theorie prachtig, maar in de praktijk werkt dit natuurlijk niet.

Je werkt wel voor een opdrachtgever die veel betaald heeft voor de DJ en de rest van de spullen, en als jij zonder overleg met die opdrachtgever het geluid uit zet ga je waarschijnlijk niet meer gebeld worden voor een volgende opdracht...

Je helpt dan namelijk wel zijn feestje (en inkomsten) om zeep.

Ook hier is het sleutelwoord: communicatie.

Als jij vooraf tegen een DJ zegt 'alles wat jij harder zet, zet ik hier weer zachter', dan begrijpen ze vaak wel dat het zinloos is om voor meer volume te gaan. De weinige exemplaren die het dan toch noodzakelijk vinden een blokgolf richting versterker te sturen mogen wat mij betreft per direct van het podium worden gestuurd.

De uitgang van de dj-mixer en monitoren via een aparte mengtafel laten lopen voorkomt inderdaad al veel ellende.
                              Tim

Comment

Working...