Onderwerp over bands(!) die te hard willen...ik lees een heleboel berichten over DJ's die te hard gaan....andere discussie, ander onderwerp!
Omgaan met bands die te hard willen
Collapse
X
-
Comment
-
Dit topic even een nieuw leven inblazen:
Vorige week een band, 8 mans-bezetting, 3 man blazers. Aparte monitormix. Tijdens soundcheck alles OK. Tijdens het optreden wordt gedurend aan de monitormixer gevraagd om een en ander luider te zetten. Het begon met de blazers, waarna de zang een en ander luider wou, waarna de gitaar een en ander niet meer hoorde,waarna de blazers weer wat luider wilden.....
Gevolg was dat het op een gegeven ogenblik oorverdovend luid stond op het podium (8x K12 wedges). Onze monitorman werd er bijna zelf gek van.
Na het optreden vonden de blazers de monitormix archieslecht (vonden ze nodig om te melden met de organisatie er bij).
Het volgende dat ik die mannen zie doen is hun oordoppen uit doen . Tsja, dan weet ik het ook niet meer.... Geen wonder dat ze het een en ander niet goed hoorden. Wat denken jullie hiervan. Hoe kan ik me hier tegen wapenen?Nobody is a virgin; life fucks us all!Comment
-
Eerlijk?? Gewoon NIET. das vechten tegen de bierkaai..... het moeilijkste voor muzikanten is luisteren naar wat de ander doet.....
En geloof mij maar...dit soort muzikanten kunnen niet LUISTEREN.....
Om aan ze te vragen luister je bij muziek maken nu naar anderen? Hier merk ik niets van meneer de muzikant...want dan zou je jezelf NOOIT zo hard zetten....want het is onmogelijk dan de rest van je medemuzikanten te horen laat staan dat je luisterd naar het geheel....
En verder proberen te werken met muzikanten die zich zelf weg cijferen op t podium maar wel goed naar elkaar luisteren....
Gewoon puur HET schoolvoorbeeld van hoe het niet moet en waarbij duidelijk de muzikanten de grootste problemen vormen....
SUCCES met de goede bands....Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaaComment
-
Enige wat je kunt doen is het stil leggen en op een vriendelijke manier uitleggen dat het zo onmogelijk wordt om te werken, niet alleen voor jou maar ook voor de band en de tech in de zaal. Ik stel meestal voor om eens te beginnen met alles 6dB zachter te zetten en kijken hoe het dan klinkt.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Dit topic even een nieuw leven inblazen:
Vorige week een band, 8 mans-bezetting, 3 man blazers. Aparte monitormix. Tijdens soundcheck alles OK. Tijdens het optreden wordt gedurend aan de monitormixer gevraagd om een en ander luider te zetten. Het begon met de blazers, waarna de zang een en ander luider wou, waarna de gitaar een en ander niet meer hoorde,waarna de blazers weer wat luider wilden.....
Gevolg was dat het op een gegeven ogenblik oorverdovend luid stond op het podium (8x K12 wedges). Onze monitorman werd er bijna zelf gek van.
Na het optreden vonden de blazers de monitormix archieslecht (vonden ze nodig om te melden met de organisatie er bij).
Het volgende dat ik die mannen zie doen is hun oordoppen uit doen . Tsja, dan weet ik het ook niet meer.... Geen wonder dat ze het een en ander niet goed hoorden. Wat denken jullie hiervan. Hoe kan ik me hier tegen wapenen?
Ik zet niet altijd op verzoek iets harder. Als iemand meer vox op
de wedge wil, kun je natuurlijk ook het instrumentarium dat naar
die wedge gaat zachter zetten.
Je hoort dan ook de stem beter.
'Soms is het de kunst van het weglaten'
grtz
NesWeest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
-
Het ligt er ook aan hoe je de betreffende band benaderd, zelf neem ik altijd de leiding bij een soundcheck.
Wanneer je dat zelfverzekerd doet en laat merken dat je heel goed weet waar je mee bezig bent is een band eerder geneigd je advies op te volgen.
Een band is altijd wat gestrest voor een optreden, beetje humor erin wil vaak zorgen dat de sfeer wat meer ontspannen wordt.
Grootste probleem is vaak dat de band op het podium dezelfde kick wil ervaren als het publiek krijgt terwijl ze vooral analytisch moeten luisteren wat ze nodig hebben om hun ding te kunnen doen.
Meestal zijn de meest professionele artiesten de makkelijkste om te schuiven, die snappen het spelletje en weten dat een goede balans op het podium de kwaliteit van de zaalmix erg kan verbeteren.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Bedankt voor jullie rercties,
Ik ben volledig akkoord met het bovenstaande, probleem was dat de situatie al volledig geescaleerd was toen ik erbij kwam. Ik stond namelijk bij de gasttechnieker. Ik ben maar gaan kijken wat er juist aan de hand was, toen de gitarist, die notabene met zijn gitaarversterker boven het frontgeluid uit stond te blazen, de 3e keer meer gitaar in zijn monitor vroeg?????.
Ze gaven trouwens zelf al aan de 'live sound' op het podium te willen ervaren.
Wat denken jullie van het oordoppen verhaal. Is dat niet gewoon het probleem verschuiven? Ik stop in mijn wagen toch ook geen oordoppen in omdat mijn autoradio te luid staat?Nobody is a virgin; life fucks us all!Comment
-
Akoustiek en grootte van je podium kunnen in je nadeel werken.
Laatst monitors gedaan op een klein podium, ook volledig bandje met blazers. Op een gegeven moment moesten de blazers ook steeds harder op de wedge wat ik niet graag deed. De basgitaar iets terughalen op de drumwedge loste alles opeens op, iedereen blij. Zo zie je maar dat de gekste dingen kunnen gebeuren op zo'n podium. Daar moet je als monitortech je geheel van bewust zijn, anders gaat het inderdaad maar harder en harder en harder en harder...Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
Ik probeer als ik monitors doe met de ipad met remote-app over het podium te lopen tijdens de soundcheck, dan hoor je echt wat er aan de hand is. In het geval van een analoge tafel loop ik veel tussen tafel en podium heen en weer. Een luisterwedge is namelijk een goed stuk gereedschap, maar geeft je zeker niet de hele waarheid. Dit werkt natuurlijk alleen bij de soundcheck, als er daarna bijvoorbeeld gitaar- of basversterkers vol open geschroefd worden kun je alleen nog maar gokken naar de verhoudingen ter plaatse. Verder hou ik zoveel mogelijk rekening met plaatsing van versterkers en monitors en desnoods de podiumopstelling van de muzikanten, voor zover de band in dat laatste mee gaat. Maar soms zijn er gewoon muzikanten waar erg moeilijk mee te werken valt. Pas geleden had ik ook weer zo'n gitarist die vooral heel veel van zichzelf wilde, versterkers hard en monitors hard. Daar was weinig mee te onderhandelen. Hij verziekte het behoorlijk voor de rest van de band. En dit was toch echt een professionele internationale act. Je kunt je best doen, maar je kunt het niet altijd winnen.Last edited by sparky; 26-07-14, 19:06.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
die heb je niet altijd bij je, zeker als het je eigen act niet is.
Topic staat overigens niet op zich. Ook in Engeland loopt hier een draadje over,
wat mij tot denken zet: zijn we dan toch overal hetzelfde?
grtz
NesWeest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
Comment