What Beats by Dre are doing to your ears

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dennis vd Dool
    • Jan 2007
    • 72

What Beats by Dre are doing to your ears

Een artikel over hoe die "hippe" koptelefoons je gehoor verzieken
    Klik!
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

Dit is toch niet veel anders dan een HD-25 of een uurtje drummen met je favoriete gegoten in-ears?

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Een HD25 heeft geen overdreven laag, zoals die Beats meuk. De stelling in dit artikel is dat producties met overdreven laag icm een hoofdtelefoon met overdreven laag luisteraars de aandrang geven om op hoger volume te luisteren om op die manier nog iets anders dan laag te horen. Tot in hoeverre dat klopt weet ik niet, de auteur waarschijnlijk ook niet, maar dat is een ander verhaal.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Tinjo
        • Jul 2014
        • 6

Ik hoorde laatst van een collega technicus dat die tabel, die aangeeft bij welk geluidniveau en welke tijd je gehoorschade op gaat lopen, niet op gaat voor bijvoorbeeld een live band. Hij gaf als argument aan dat de frequentie types en de pieken van dusdanige aard zijn, dat geluidsniveaus bij muziek al veel hoger moeten liggen om na een optreden van een uur gehoorschade op te laten treden, dus 105 dB zijn kortstondige pieken en het is niet een frequentie die op 105 dB staat te tetteren zoals fabrieken, machines en straaljagers, zoals vaak als voorbeelden word gegeven.

Hoe is jullie mening hierover?
        Test 1..2.. test 1..2.. agja liever lui dan moe, bij 3 moet je tillen

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

de crestfactor van live en een houseDJ is behoorlijk anders. Alleen de gevolgen daarvan op gehoor zijn niet afdoende onderzocht.
          lekker belangrijk!

Comment

• Tinjo
            • Jul 2014
            • 6

Dat is waar, heeft dat met die compressie te maken? Plus dat een koptelefoon ook afsluit en dus de geluidsdruk vol op je gehoorgang toetert en bij live er nog een ruimte is wat toch iets weg neemt. Ook zei de beste man dat het ook afhankelijk is van de frequenties. De ene frequentie is sneller schadelijk dan de ander (buiten om de gehoorkromme). Hij vergeleek het met een tak van een boom die je heen en weer zwaait, maak je lange bewegingen, moet je veel meer kracht zetten voor de tak breekt dan wanneer je snelle korte bewegingen maakt. Is dit een (beetje) een goede vergelijking?
            Test 1..2.. test 1..2.. agja liever lui dan moe, bij 3 moet je tillen

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

de gevoeligheid van ieders gehoor is anders, de één zal na een uur bij 95 dB al permanente schade op kunnen lopen waar bij de ander nog niks aan de hand is.
              Muziek is dynamisch dus is het lastig te bepalen welk niveau daadwerkelijk schadelijk is, daarbij verschilt het ook per frequentie, het sub zal een stuk minder snel schadelijk zijn als bijvoorbeeld 2,5kHz.
              Feit is wel dat het ongemerkt kan gaan, na een tijdje in teveel geluid te staan wen je eraan en zorgt een spiertje in je gehoor ervoor dat er een soort overload in werking treedt.
              Dat bij elkaar maakt het gevaarlijk, bij live events zorg ik altijd dat er zo'n 6 dB verschil zit tussen het begin en het einde van een set om in de pauze weer terug te gaan naar het begin niveau, zo blijft het gevoelsmatig even hard en voorkom je dat je aan het eind van een optreden 15 dB harder moet als aan het begin. Bij DJ's kom ik een dergelijke opbouw zelden tegen, gewoon alles vanaf het begin dik in het rood en met een minimale dynamiek dus al erg snel schadelijk.
              Omdat het heel lastig is om de geluidsdruk te schatten heb ik standaard een geijkte dB meter naast me liggen en probeer altijd onder de 95 dB te blijven.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• arjenv
                • Mar 2012
                • 77

Volgens de ARBO normen is geluid, of het nu muziek is of niet, vanaf 85 DB schadelijk voor je gehoor. Hoe hoger het geluidsniveau, des te e
                Lees : https://www.nvvs.nl/nl-NL/Slechthore...oorschadeerder treedt gehoorschade op.
                of http://www.euronorm.net/content/temp...hp?itemID=1882
                of: https://www.fnvbondgenoten.nl/themas...elijke_normen/

meer dan85 db levert gehoorschade op, hoe hoger des te sneller.

Feitelijk zou iedereen die in het uitgaanscircuit rondloop oordoppen in moeten doen. Iemand die beroepsmatig bezig is en geen oordoppen in heeft speelt met zijn/haar gehoor.

Comment

• leon001
                  • Oct 2014
                  • 4

Design, artiestentrouwe naamsbekendheid en je hebt een hype, maar de kwaliteit is zeker niet in verhouding met de prijs. Ach ja, dr.dre lacht er om, maar ik zal het gel er nooit voor neerleggen!
                  Op zoek naar ICT banen?

Comment

Working...