Standaard instelling voor trompet Over IEM?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Originally posted by Ruli
    Amsterdam...hoezo?
    Als het in de buurt was, had ik best een avondje willen helpen bij een repetitie.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Ruli
      • Jan 2015
      • 12

Originally posted by PvG
      Als het in de buurt was, had ik best een avondje willen helpen bij een repetitie.
      Wij repeteren onversterkt, dwz... de blazers, drums en percussie spelen onversterkt ;-)

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

eens met nes
        Een trompet voor de beker. (en nog erger... en trombone) is ontiechelijk hard. Veel microfoons redden dat niet.

Is het een opclip AKG? zo een "mini eitje met groene streep op een wasknijper"?
        Die zijn best dun, wat onwijs goed werkt voor de mix maar niet voor naturel geluid. En zeker niet aan te bevelen voor trombone en baritonsax.

Ook heb je gigantisch veel dynamiek. Dus om het wat aan te passen voor de oren is een compressor/limiter/gate nuttig. Helaas vind ik die dingen juist in het digitale domein vaak ruk klinken. In de studio gebruik ik daarvoor juist een insteekkaart (UAD) Maar goed je moet wat

dus
        1) kijk of de microfoon wel een trompet aankan. Dat is allereerst te zien aan de term "dBmax" in de specificatie. Die moet gewoon schoon 130dB moeten kunnen hebben. Het verschil tussen een AKG 516 en een dpa op je trompet is van 1% distortion bij harde noten naar een microfoon die 142dB max mag hebben. SD maakte trouwens de microfoons die je meestal bij de grote jongens in nederland ziet.

2) controleer of jouw microfooninput wel een stevige fantoomvoeding kan leveren. Goedkope shit of beltpackjes doen dat niet.

3) gebruik geen zender als je een rond geluid uit een trompet wil.

4) trompet is al snel te hard op in ears. Zit precies in de frequentieband die bij stevige uithalen je membraampjes misbruikt. Mijn ervaring met onze blazersgroep is dat ze beginnen met te goedkope in ears te hard zetten. Daarmee sloop je ze zelfs. Inclusief de oren. ON-ears zijn voor veel blazers prettiger. (iets wat er zo uitziet) http://nl-nl.sennheiser.com/neckband...-on-ear-pmx-95
        Dan hoor je de reat van de blazers nog gewoon naast je staan. En je hebt een betere sound op de oren. Gewoon een plaatje op je beker helpt dan ook nog. (in CD spindels zit precies een mooi perspex dummy CD die je bij een opclipding op je trompet kan gebruiken) In kleine zalen is een reflexplaat niet alleen voor jou. Maar ook voor de voorste rijen publiek.

5) gebruik dus compressie en limiting om de boel voor je oren te temmen. Jouw trompet net voor de beker is GEEN plaats die je 1 op 1 wil vertelen naar een in-ear oorstukje. Je gaat toch ook niet met je oor voor je beker zitten? Voor een blazersgroep zet je typisch de compressor over de subgroep en niet over individuele instrumenten. Maar voor in-ears moet je dan alsnog een compressor op je aux laten inserten!
        Last edited by showband; 28-01-15, 12:57.
        lekker belangrijk!

Comment

• RenéE
          • Oct 2006
          • 291

Misschien een hele eenvoudige tip aangezien je aangeeft niet echt een gevoel te hebben hoe het een en ander qua frequenties ligt:
          1. download een droge track met blaasinstrumenten (droog als in de ruwe opname, zonder compressie en reverb etv.) Of misschien dat iemand hier nog wel een opname liggen voor je.
          2. Start je favoriete mediaplayer en ga op zoek naar de grafische equalizer. Ga hier gewoon flink mee spelen om verschillende geluiden te creëren en een gevoel te krijgen van wat nou precies waar zit. Probeer ook eens om juist dat geluid dat je nu hebt te benaderen. Je zult niet meteen geluidsman worden maar een basis frequentiegevoel kan je heel veel helpen in de communicatie met de geluidsman.

Wees anderzijds niet bang om gewoon je gevoel te uiten richting de geluidsman. Als jij het vindt tetteren als uit een oude hoornluidspreker, of juist heel erg zompig vindt klinken uit dit dan ook. (enig tact kan soms praktisch zijn)
          Een deel van de taak van een geluidsman is om dit soort aanwijzingen te kunnen interpreteren.

Comment

• Fridge
            • Mar 2002
            • 153

Originally posted by RenéE
            Misschien een hele eenvoudige tip aangezien je aangeeft niet echt een gevoel te hebben hoe het een en ander qua frequenties ligt:
            1. download een droge track met blaasinstrumenten (droog als in de ruwe opname, zonder compressie en reverb etv.) Of misschien dat iemand hier nog wel een opname liggen voor je.
            2. Start je favoriete mediaplayer en ga op zoek naar de grafische equalizer. Ga hier gewoon flink mee spelen om verschillende geluiden te creëren en een gevoel te krijgen van wat nou precies waar zit. Probeer ook eens om juist dat geluid dat je nu hebt te benaderen. Je zult niet meteen geluidsman worden maar een basis frequentiegevoel kan je heel veel helpen in de communicatie met de geluidsman.

Wees anderzijds niet bang om gewoon je gevoel te uiten richting de geluidsman. Als jij het vindt tetteren als uit een oude hoornluidspreker, of juist heel erg zompig vindt klinken uit dit dan ook. (enig tact kan soms praktisch zijn)
            Een deel van de taak van een geluidsman is om dit soort aanwijzingen te kunnen interpreteren.
            +1 , goed verhaal Renee

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Mijn ervaring is als je met de juiste microfoon werkt met een mengtafel met goeie preamps, je niet veel moeite meer moet doen om het te laten goed klinken.

Verschillende digitale tafels geven presets mee. De een al beter geslaagd dan de andere maar met instrumenten als sax trombone en klarinet: hoe vlakker de toonregeling hoe minder compressie hoe beter.
              Ik gebruik standaard Sennheiser MD441 op trompet een EV RE20 op trombone en MD421 op sax. Zelfs zonder te moeten bijregelen klinkt het al als een bel.

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

Om thuis te geraken in frequenties kun je gewoon
                je notenladders over je 3 octaven spelen.
                Het lijkt me dat je als muzikant toch wel weet
                en hoort of je laag, mid of hoog blaast?

Mocht je een i-Pad hebben dan is de app van JLAudio
                een leuke. De realtime analyzer visualiseert de door jou
                'geblazen' noot in een frequentie.
                't Kan iets afwijken, want de microfoon in een i-Pad is
                wat minder dan een mooie condenser natuurlijk .

Waar ik inmiddels ook in geïnteresseerd ben geraakt
                is hoe jullie oortjes worden aangesloten.
                Zijn jullie allen draadloos of bedraad?
                Krijgt ieder een eigen signaal, of krijg je een groepssignaal
                en is dit signaal mono of stereo?

Ik vraag dit, omdat m.n. in een bedrade setting, de wijze van
                bekabeling een significante rol kan spelen.

Ben benieuwd.

grtz

Nes
                Last edited by NesCio01; 29-01-15, 01:13.
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• T.O.P.
                  • Jun 2014
                  • 100

Vooralsnog ga ik met frederic mee, de precies juiste microfoon voor het unieke instrument helpt U uit de nood.
                  Een trompettist of trombonist met 3 octaven echter moest ik nog tegenkomen. 2 octaven is vaak al veel...

Comment

• jadjong
                    • Oct 2003
                    • 654

Voordat je vanalles gaat EQ'en zou ik eerst eens kijken naar het signaalpad. Microfoon en speakers zijn degene die het grootste invloed hebben op klank. Dit zijn dingen waarvan zelfs je a-muzikale schoonmoeder verschil in hoort. Hierboven zie ik allerlei suggesties voor microfoons, echter mis ik welke in-ears er gebruikt worden. Het maakt nogal een verschil in kans van slagen tussen goedkope budget-meuk van krap honder euro en UE018's van een modaal maandsalaris.
                    Werk je draadloos? Als het geen Sennheiser G3/Shure PSM900/1000 zenders zijn zou ik eerst eens een draadje met koptelefoonversterker op batterijen proberen.
                    Zijn je in-ears mono of stereo? Persoonlijk vind ik dat in-ears altijd stereo moeten zijn (tenzij je er maar eentje in doet). Als ik tien minuten naar mono moet luisteren wordt ik luistermoe, stereo met een mooie balans en galm kan ik wel uren naar luisteren.

Comment

• Ruli
                      • Jan 2015
                      • 12

Tja, onze oortjes gaan in een klein kastje wat je aan je riem kan hangen, het is ong,3x3x8 cm met een kleine volumeknop erop.
                      In dit kastje worden onze clipon en oortjes aangesloten welke met een draad in een stekkerbak onder ons podium "verdwijnt".
                      Iedereen krijgt zijn eigen signaal, welke ook elk optreden wordt bijgesteld maar vanwege onze "klachten" komt de geluidsman nu naar de repetitie om de boel "rustig" in te regelen zodat we niet meer vlak voor het optreden zulke grote instellingen meer hoeven te doen.
                      Meer hoog of laag "in je geluid" heeft volgens mij niets met de 3 octaven waarin ik speel te maken...

Comment

• Ruli
                        • Jan 2015
                        • 12

Onze inears zijn van Shure, op aangeven van onze geluidsmensen. Zij gebruiken precies dezelfde zodat wanneer zij bij ons inprikken zij precies het zelfde geluid krijgen als wij. Shure SE215.... zijn deze goed genoeg in te regelen?

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

Als je niet te hard draait zouden die doppen moeten kunnen werken.
                          Zoals gezegd zijn dit compleet afsluitende doppen waar een deel van de blazers liever met on-ears werkt. Of dat voor jullie geldt kan ik niet zeggen.

Ik zou toch echt controleren dat je met een blazersgroep voldoende fantoompower hebt en microfoons die de geluidsdruk onvervormd aankunnnen. Diverse AKG's mogen wel 130dB hebben, maar doen dat wel met vervorming. En ze hebben soms een behoorlijke laagaf filtering. Zoals ik al zei Een populaire AKG clipon op een baritonsax komt amper geluid uit.
                          Als je nog eens girlie-sissy-type fantoomspanning gebruikt dan klinkt het nog dunner.

Een goedkope dynamische microfoon met attitude klinkt dan direct veel ronder. Al is het maar omdat ie "mooiere bijgeluiden" geeft.
                          Overigens niet recht op een membraam blazen maar in een beetje een hoek aub. Dat zien de mensen nog wel eens over het hoofd....

Ik denk dat je fisher passieve dingen hebt klopt dat?:

lekker belangrijk!

Comment

• timmetje
                            • Dec 2012
                            • 424

Meer hoog of laag "in je geluid" heeft volgens mij niets met de 3 octaven waarin ik speel te maken...
                            Toch wel.

"Hoog" en "laag" hebben alles te maken met frequenties, en die hebben weer alles te maken met de noten die jij in die octaven speelt. Als jij dus je hogere noten niet goed hoort heb je meer "hoog" in je geluid nodig.
                            Tim

Comment

• rdreiers
                              • Nov 2009
                              • 407

In de schakel van instrument tot terug op de oortjes kan veel mis gaan, dpa 4099 lo-sense kan 152 dB hebben voor die clipt.
                              Ik zou de hele keten is onder de loep nemen, ook eens luisteren of aan de voorzijde het geluid klopt volgens wat jij denkt.
                              Vergeet niet dat er maar 1 slecht item hoeft te zijn om het geluid om zeep te helpen.

Comment

• jadjong
                                • Oct 2003
                                • 654

Onze inears zijn van Shure, op aangeven van onze geluidsmensen. Zij gebruiken precies dezelfde zodat wanneer zij bij ons inprikken zij precies het zelfde geluid krijgen als wij. Shure SE215.... zijn deze goed genoeg in te regelen?
                                Die dingen kosten 90.- en zijn niet op maat gegoten, ik zou er niet al te veel van verwachten.

Comment

Working...