Standaard instelling voor trompet Over IEM?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

ook de mackie kan dit. Max 10 users tegelijk via wifi op de mixer. Met passwords en dergelijke.

volgens mij doen midas/behringer dit ook.
    lekker belangrijk!

Comment

• Ruli
      • Jan 2015
      • 12

Gisteren zijn onze geluidsmensen langsgeweest om onze inears in te regelen.
      Mijn geluid is nu een stuk beter en de mix van de overige bandleden is ook erg fijn ingeregeld.
      Ik heb mezelf nu zo hard over mijn oren staan dat ik het geluid "uit mijn schedel" daarmee overstem.
      Ik heb er ook een beetje galm op laten zetten.

Volgens mij zou een ultieme geluidsman voor een blazer er eentje zijn die zelf ook een ervaren blazer is.
      Ik merk dat we veel langs elkaar heen praten, en elkaar gewoon niet begrijpen omdat de disciplines mijlen ver uitelkaar liggen.

Maar nogmaals bedankt voor al jullie reakties!!

Comment

• jadjong
        • Oct 2003
        • 654

Originally posted by showband
        De muzikanten die meerwegsysteempjes willen in de band. Willen eigenlijk harder draaien en met meer bas. waarop de single drivers het mechanisch niet meer trekken. Uit diverse sales hoeken begrijp ik overigens dat "meerweg" ook zeker niet altijd betekent dat de drivers verschillende frequentiegebieden verwerken. Logisch. Want de membraampjes zijn eigenlijk allemaal hetzelfde. Of soms praktisch hetzelfde. Ik zou ALS het gescheiden is, ook nooit voor zang een tweewegsysteem willen. Want de kans dat je net middenin je zang (spraakverstaanbaarheids) gebied faseproblemen zit te introduceren is maximaal. Ook verouderen membraampjes. Dus twee verschillend aangestuurde drivers verouderen verschillend.
        Met drie-weg bedoel ik minimaal drie drivers die elk iets anders weergeven.
        Single driver is natuurkundig de beste optie, een puntbron. Zoals je zelf aangeeft gaan die dingen niet hard genoeg voor veel muziekanten. Waar je nog kan discuseren over het volume van een gitaarversterker heb ik nog niet veel succes in het opvoeden van IEM geluid(nieman anders heeft er last van dus als ik hard wil dan doe ik dat... )
        Waarom ik voor zang drie-weg in plaats van 2-weg adviseer geef je zelf ook aan; met een 2-weg systeem is de kans groot dat er ergens middenin je stemgebied een crossover moeilijk doet, met drie-weg is de kans groot dat je stembereik net in de middels te driver valt.
        Maar nogmaals, de eerste die mij kan uitleggen.
        In een ruimte van je gehoorgang die met afsluitende doppen amper zo groot als twee rijstkorrels is. Dat drie membraampjes van een fractie van een vingernagel groot. Ten opzichte van een membraampje van gelijke afmeting. (je trommelvlies) Een mooiere fullrange weergave geven dan (1) een zo een membraam? Die wil ik dat graag zien uitleggen. Je krijgt het zeker harder. Maar als je kijkt naar de omstandigheden en de middelen. klopt er aan het meerwegverhaal qua geluidskwaliteit niet veel. Behalve een goede reden om het kwetsbaarder en duurder te maken.

ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het verhaal "2 of 3 of 4-weg is beter dan single driver" in de volksmond gebaseerd is op hetzelfde idee "waarom een drieweg speaker beter is dan een tweeweg". Want MEER is beter.
        Drivers die 20-20.000hz weergeven zijn te koop, drivers die 140dB weergeven zijn er ook. Drivers die 20-20.000hz op 140dB weergeven zijn er niet. Dat is niet zozeer 'meer is beter' maar eerder 'met minder lukt het niet'. Voor IEMs geldt hetzelfde.
        als collega's er blij mee zijn? Dan moeten ze het maar doen. Maar een goede mould in de oren met toepassing van goede driver(s) doet volgens mij 95% van de techniek. De rest is in mijn ogen voornamelijk placebo effect van "met deze investering moet het wel top zijn".
        Ongetwijfeld zit er een groot gedeelte tussen de oren na een extra investering, maar het placebo effect verliest langzaam zijn kracht en na tien optredens zou je weer een klagende muzikant moeten hebben. Tot nu toe zijn alle zangers waar ik mee gewerkt heb een stuk sneller tevreden met een mix sinds ze 3-weg IEMs hebben.

even ter referentie. In de high end freakwereld en de studiowereld zijn al 40 jaar superkoptelefoons te krijgen. Waarom is daar meerwegtechniek nooit groot geworden?
        Single driver is altijd beter als het om geluidskwaliteit gaat. Je hebt dan de ideale puntbron, daar kan geen enkel meerweg systeem met de meeste geavanceerde filters tegenop. Zodra je ook eisen gaat stellen aan SPL wordt het langzaam onmogelijk om met een singe driver opstelling te werken. Misschien dat de gemiddelde Hifi'er minder hard wil dan zanger Henk uit de Jordaan?
        schiet mij maar af.
        Kan geregeld worden, waar treed je dit weekend op?

Comment

• jadjong
          • Oct 2003
          • 654

Originally posted by NesCio01
          Veel gebruikt is de fischeramp, rechtstreeks op een aux en dat werkt goed.
          In mono moet je dan wel de kabel aanpassen om het faseprobleem te tacklen.

Grtz

Nes
          Een uitang van een mengtafel lever spanning, geen stroom. Dat kan hij niet en dat is ook niet nodig omdat de (line)ingang aan de andere kant van de kabel 2-10Kohm is. Als jij een koptelefoon (30-60ohm) rechtstreeks (met verloopje) op een uitgang van een mengtafel aansluit zal dat ding opeens stroom moeten gaan leveren en dat kan hij niet.
          Je probeert met een scootmobiel 40Ton bieten vooruit te trekken. 100 meter zal nog wel lukken maar als je naar Italie wilt zou ik een andere trekker kiezen

Comment

• T.O.P.
            • Jun 2014
            • 100

Originally posted by Ruli
            Mijn geluid is nu een stuk beter en de mix van de overige bandleden is ook erg fijn ingeregeld.
            Ik heb mezelf nu zo hard over mijn oren staan dat ik het geluid "uit mijn schedel" daarmee overstem.

Volgens mij zou een ultieme geluidsman voor een blazer er eentje zijn die zelf ook een ervaren blazer is.
            Ik merk dat we veel langs elkaar heen praten, en elkaar gewoon niet begrijpen omdat de disciplines mijlen ver uitelkaar liggen.

Maar nogmaals bedankt voor al jullie reakties!!
            Graag gedaan !

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

Originally posted by jadjong
              Kan geregeld worden, waar treed je dit weekend op?
              hahaha, doe maar niet

ik geloof dat we het behoorlijk eens zijn.
              de muzikanten in de band die zachtjes draaien zijn bijna allemaal totally happy met een stel universele single driver doppies van soms maar 3 tientjes.
              Andere "die snappen niet dat die in-ear dingen altijd maar stuk gaan"

de volume oorlogen zijn gelukkig nu naar de schedel van de muzikanten verdwenen

En als ik eerlijk ben, het is nu zo zacht dat ik en nog een of twee muzikanten in de band soms gewoon in kleine zalen aan de reflectie uit de zaal genoeg heb om lekker te kunnen spelen. Zijn de PA boxen gewoon een soort verkeerd gericht sidefills geworden net zoals we in de periode 1979-1984 stonden te doen..... hahahaha

Ik wil dit jaar eens gaan experimenteren met een koptelefoonversterkertje op de gitaarband die open in-ears aanstuurt. En dan eens een set doen puur op omgevingsgeluid aangevuld met wat gitaar uit de dopjes.
              Lijkt me bij sessies heerlijk! (gewoon met een POD-mini aan de gitaarband en verder niets spelen)
              lekker belangrijk!

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

Originally posted by Ruli
                Kun je nog aangeven hoe e.e.a. is aangesloten? mono/stereo, gebruikte kabel etc.
                Originally posted by jadjong
                Een uitang van een mengtafel lever spanning, geen stroom. Dat kan hij niet en dat is ook niet nodig omdat de (line)ingang aan de andere kant van de kabel 2-10Kohm is. Als jij een koptelefoon (30-60ohm) rechtstreeks (met verloopje) op een uitgang van een mengtafel aansluit zal dat ding opeens stroom moeten gaan leveren en dat kan hij niet.
                Je probeert met een scootmobiel 40Ton bieten vooruit te trekken. 100 meter zal nog wel lukken maar als je naar Italie wilt zou ik een andere trekker kiezen
                Gfi wat je hier mee zeggen wilt. Een Fischeramp mini bodypack
                kan rechtstreeks op een aux worden aangesloten, weet ik uit ervaring.
                Ik heb hier 2, ongebalanceerde, verlopen voor;
                1 mono waarbij het faseprobleem is getackled
                1 stereo verloop (2 x XLR naar 1 XLR).

Wanneer je bij mono gebruik het faseprobleem niet oplost,
                zal de mix niet goed klinken en word je moe van het luisteren.
                Ik heb een idee, dat dit mede een oorzaak van het probleem
                van TS kan zijn.

Het schema van de Fischeramp vind je hier [klik]
                grtz

Nes
                Last edited by NesCio01; 06-02-15, 23:49.
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• jadjong
                  • Oct 2003
                  • 654

Originally posted by NesCio01
                  Gfi wat je hier mee zeggen wilt. Een Fischeramp mini bodypack
                  kan rechtstreeks op een aux worden aangesloten, weet ik uit ervaring.
                  Nee, dat kan niet en je sloopt langzaam je mengtafel. Dat er geluid uit komt wil nog net zeggen dat het electrisch goed is....
                  "The Mini Body Pack is a brilliant tool for use with headphones or in ear monitoring either live or in the studio. It is fixed at a belt with a clip. The cable coming from the headphone amp is plugged in the bottom side of the Body Pack and is locked to avoid that it is inadvertently pulled out."
                  Het is een externe volume regelaar voor wanneer je een verlengkabel gebruikt en daardoor niet meer bij de headphone amp kan.

Comment

• Aart Rietveld
                    • Aug 2004
                    • 190

Ik denk dat het slopen van je mengtafel wel mee zal vallen, of de geluidskwaliteit optimaal is zal een ander verhaal zijn.

De meeste uitgangen hebben impedanties van rond de 75 ohm in de vorm van een serieweerstand tussen de uitgangsdriver en de connector. De uitgang is hiermee in feite kortsluitvast. Zolang de volumeregelaar op de bodypack niet op maximaal staat zal er altijd een deel van de potmeterweerstand in serie staan met de inear-driver, hiermee wordt de belasting voor de uitgang gereduceerd. Pas bij inears met hele lage impedanties waarbij de beide schelpen parallel staan gaat het mis als ook nog eens de potmeter op standje 10 staat.

Ik gebruik zelf al bijna 20 jaar hoofdtelefoons op de aux-uitgang van een Studer-mengtafel. Meestal zijn het hoogohmige hoofdtelefoons maar ook de laagohmige walkman-oortjes worden soms gebruikt, soms wel drie stuks parallel op een output. In al die jaren nooit een klacht gehoord over slechte kwaliteit en ook nooit storingen/schade gehad al moet ik wel toegeven dat het hier gaat om spraak en niet om livemuziek met bijbehorende volumes.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

zolang je voor 5 tientjes een wired beltpack kan kopen ga je toch niet voor meer geld met draden naar een potmeter werken? (die fisher potmeter-aan-een-draadje dingen bedoel ik)

een Samson S-Monitor kost 40 euro!
                      een Millenium HPA of behringer P1 kost 45/50 euro
                      die fisher amps Mini Bodypack Met Volume-Regeling kosten hetzelfde tot 30 euro per stuk meer......

toendertijd twee Mini Bodypack Met Volume-Regeling gekocht omdat ze de enigen waren. en de drummer + bassist gebruiken die nog. Maar alle blazers hangen aan een set van 3 millenium kastjes en een 9V voedingskastje. Dat setje koste inclusief voeding 175 euro, is bulletproof en klinkt geweldig.

Het hoeft allemaal niet zo moeilijk.
                      als je dan toch met die fisher draden wil werken hang er dan gewoon een negentien inch viervoudige koptelefoonversterker aan. Die koop je tweedehands ook voor 4 tientjes......

de geluidskwaliteit zit em in de oordopjes. Voordat de blazer daar iets aan doet hoeft zijn beltpack niet duurder dan 5 tientjes.
                      lekker belangrijk!

Comment

Working...