Ergernissen top 10
Collapse
X
-
meting op de WCD wees uit dat blauw en geelgroen aan elkaar verbonden waren.Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
meting op de WCD wees uit dat blauw en geelgroen aan elkaar verbonden waren.
Gelukkig maar! Als dat niet zo is: NIET GEBRUIKEN wegens waarschijnlijk niet geaard!!!! (of heel oud 127/220V 3-fasen net (nog sporadisch in België/A'dam/Vlaardingen) Dan wel bruikbaar)Comment
-
Dat zou betekenen dat in theorie bij kortsluiting de aardlek er ook uitvliegt (lekker belangrijk), maar ook dat bij een aardlek situatie de aardlek niet persee zijn werkt hoeft te doen omdat er geen verschil is tussen fase en nul. Dat lijkt me nog veel gevaarlijker dan een niet geaarde CD speler/mixer aansluiten op een niet geaard stopcontact...Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
Wat een onzin allemaal. In een theoretisch perfecte installatie is er geen spanningsverschil tussen aarde en nul want die liggen samen in het transformatorhuisje (TT-net). Dat is helemaal niet gevaarlijk en het staat ook de goede werking van een aardlekschakelaar niet in de weg.
Er is altijd verschil tussen fase en nul of je hebt geen spanning, ook weer een onzinbewering dus.Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.Comment
-
Wat een onzin allemaal. In een theoretisch perfecte installatie is er geen spanningsverschil tussen aarde en nul want die liggen samen in het transformatorhuisje (TT-net). Dat is helemaal niet gevaarlijk en het staat ook de goede werking van een aardlekschakelaar niet in de weg.Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
Voor de goede werking van de aardlekautomaat moet de nul natuurlijk voor de aardlek met de aarde doorverbonden zijn. Maar hoe kun je nu meten op een wcd dat de nul na de aardlek aan elkaar zouden zitten in de wcd zelf?
Als je de kap openschroeft kun je zien dat aldaar de nul en aarde aan elkaar zitten maar met een meting aan de buitenkant moet je wel een hele goede ohm-meter hebben (meetbereiken voor weerstanden van < 1 ohm) om dit aan te kunnen tonen.
Maar ook als de nul en aarde aan elkaar zitten in de wcd zelf zou ik geen aardlus kunnen verzinnen die juist hierdoor veroorzaakt is. Was er niet gewoon iets mis met de voeding van die CD-speler waardoor er een lekstroom door de audio-massa ging lopen richting de mixer? In dat geval zou ook bij een aarding "volgens het boekje" deze brom ontstaan zijn.Comment
-
Als het stroom verschil tussen fase en nul groter word als 30mA dan gaat de aardlek eruit, heeft niets met spanning te maken.
Blijft moeilijk spanning en stroom.
Als je de nul en aarde na de aardlek aan elkaar knoopt is het simpel he, dan loopt er een groot gedeelte van de stroom om de aardlek heen en zal dus uitvallen.Last edited by DJ Antoon; 19-06-12, 21:26.Comment
-
Musical in een kerk (even de nachtmerries qua geluid daargelaten). Tijdschema: 13.00 binnen, 20.00 zaal open, 20.30 show draaien. Hele show draaide precies op 3 groepjes. 2x licht, 1x geluid. Krachtstroom (in de vorm van een perilex aansluiting) zou aanwezig zijn en was netjes apart afgezekerd. Ok, tof! Even verloopje van perilex naar 16A CEE in elkaar gezet en gas erop. Springt om 20.00 de automatische buitenverlichting van de kerk aan. Poef. Bleek de hele kerk aan die 3 groepjes te hangen. Duurde een half uur voordat we daar achter kwamen, en toen was de iLive van slag omdat de stroom van de iDR af was gegaan terwijl de tafel nog aanstond. Heerlijk.
Leermoment: TD'ers van kerken niet meer vertrouwen.
Hoe kan het ook: kerk die netjes een krachtstroomaansluiting naast de meterkast laat plaatsen, want "dat is voor de volgende keer wel handig".Comment
-
Comment
-
Dat was ook zeker een leermoment. Tijdens het hele projectje zijn we er ook nog achter gekomen dat er een (hardware)bug in de tafel zit. De zogenaamde Fader Flip Bug. In het kort: wil ik de GEQ op m'n faders, of verander ik van mix, heb ik kans dat m'n faders blijven hangen. Ga ik bijvoorbeeld van mastermix naar GEQ, dan kan de GEQ de stand van de faders in de mastermix overnemen. Omgedraaid kan precies hetzelfde gebeuren, maar ook als ik wissel tussen een aux en mastermix kan m'n mastermix dus de faderstanden van m'n auxmix overnemen. Heel handig. Gelukkig hoefde er tijdens de shows nooit iets aan de monitors veranderd te worden. En ja, volgende keer maar een UPS mee...
Op die 2 dingen na is het wel een heerlijk systeem trouwens. Overigens is die bug na een servicebeurt ook gewoon opgelost.Comment
Comment