Ergernissen top 10

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

Na alle ergernissen OVER muzikanten effe eentje VAN een muzikant:

We doen een avondvullende show in een feesttent en tussendoor komt er nog een bekende Nederlandse act 45 minuten spelen. Gebeurt natuurlijk erg vaak bij top 40-bands, maar in dit geval zijn de inprikkers een complete band die live gaat spelen. Het bandje heeft de spullen prima voor elkaar (snelle backlineset, handige materiaalkisten, drumstel opgebouwd in een case), dus niks aan de hand.

Tijdens hun opbouw zag ik al iemand van hun crew met gitaarzenders en inears-packjes rondlopen. Op een gegeven moment loop ik naar hun monitorman en zeg: "Als jullie straks klaar zijn met soundchecken, kun je dan je zenders uitzetten? Dan doen wij dat ook met onze zenders tijdens jullie optreden, scheelt weer frequenties checken en aanpassen". Zegt die monitormixer doodleuk: "Maar ik heb helemaal geen zenders...". Toen ik tien seconden later mijn opengevallen mond weer onder controle had, zeg ik tegen die gast: "Maar jullie backline-tech liep net met een behoorlijke verzameling beltpacks rond. Gebruiken jullie die dan vanavond helemaal niet???".

De reactie van meneer de monitormixert?

"Kan best wezen, ik ga niet over de zenders"

Hehehehe, de toon voor die avond was meteen gezet :-)

Onze geluidsman vertelde later dat diezelfde monitormixer hem in de kleedkamer in geuren en kleuren vertelde dat 'ie de band in kwestie volslagen waardeloos vond. Kutmuziek, onbegrijpelijk dat zij hits scoorden en ook nog klootzakken van de eerste orde. Toch raar dat wij ons de hele avond prima hebben vermaakt met deze "klootzakken". Hoewel, raar? Misschien lag het toch een heel klein beetje aan de instelling van het monitormannetje zelf...

Comment

• Outline
      • Feb 2006
      • 1434

Volgens mij wordt het dan op z'n minst enorm hoog tijd dat de monimixman een andere gig gaat zoeken...

Comment

• Edje
        • Jan 2008
        • 29

Om ook maar een eerste post te plaatsen.

waar ik me de laatste tijd dood aan heb ge-ergerd:

sta je ergens met een band en meestal doe je zelf wat pauze muziek, is er zo'n jonge DJ met zijn handeltje die het op een avond zou verzorgen (ingehuurd door de organisatie) die jongen was best, maar komt ie aan met een pc (uit het jaar NUL) waar hij met windows mediaplayer en gedownloade muziek met soms nog lagere kwaliteit dan 128 Kps op had.

Op scholen, tijdens de eerste en beste soundcheck komt de concierge al naar je toe met de vraag of dat ook na schooltijd kan?

Mensen die moeten presenteren maar nog nooit een microfoon hebben gezien.

Haperende stroom of nog minder! 'geen stroom'

mensen met losse handjes

mensen die denken dat ze er verstand van hebben, die dan vervolgens al je instelling veranderen (terwijl ze er zelf niks van snappen)

en er is vast nog wel meer, maar kan ik zo niet bedenken
        Last edited by Edje; 23-01-08, 19:22.
        het feest begint pas, als de show afgelopen is.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
          • Nov 2005
          • 950

en dan vooral van die mensen die óf de microfoon opeten, óf de microfoon bij hun knieën hebben wapperen, óf mensen die 'even' van het podium afstappen, metertje of 10 naar voren lopen (geen probleem met kabel), feedback veroorzaken en vervolgend de techniek boos aankijken
          MEEO Audio Licht Rigging,
          Mark van der Werff
          Groningen

Comment

• DaDe
            • Jul 2004
            • 15

De regie op fuiven mooi wegzetten, terugkomen op de avond zelf blijken er hele prakke constructies rond gebouwd te zijn waardoor je héél ver rond moet om de toog/de wc te bereiken. Wordt meestal opgelost door de bestelling maal 3 te doen.
            Lang (>16 uur) bezig zijn, aan het afbreken zijn en dan rondlummelende stagehands.
            Zatlappen tijdens het afbreken. Maar dat wordt meestal gecompenseerd door de vele keren dat je dat zelf bent.
            Zatte mensen die in de structuur proberen te klimmen. Liggen ook meestal heel snel weer beneden ;-)
            Mensen van evenementenbureaus. (zie ook volgende)
            Geen eten krijgen op job, of veel te laat, veel te droge broodjes.
            Trappen en in veel kleiner mate liften.
            Artiesten in het algemeen, vallen ook dj's onder.
            Roadies die meereizen met de groep. Jullie zijn geen artiesten! Jullie streken worden dus nog minder op prijs gesteld.
            maar met stip op 1: Natte kabels (regen, water, bier, 'toog'mengelingen,...) oprollen
            More music, more fun!

Comment

• Outline
              • Feb 2006
              • 1434

Originally posted by DaDe
              maar met stip op 1: Natte kabels (regen, water, bier, 'toog'mengelingen,...) oprollen
              Komt bij (voornamelijk) buitenfeesten meestal ook nog urine bij...

Iemand de huishoudhandschoenen gezien?

Comment

• Funkmaster
                • Dec 2004
                • 204

kabels die een bierdoop gekregen hebben zijn inderdaad horror, maar helaas gebeurt het af en toe nog wel eens.
                eentje van gisteren: een artiest die het wel rock 'n roll vind om het microstatief na het laatste nummer aan gort te slaan op het podium. Gelukkig zat er geen mic meer op.
                de volgende komt gelukkig zelden voor, maar het is al gebeurd dat ik als technieker moest betalen om van het toilet gebruik te maken.
                It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• voederbietel
                  • Feb 2005
                  • 197

Het zal vast alwel gezegt zijn maar:

Mensen(meestal straalbezopen) die de fader open schuiven en je dan verbaasd aankijken als je ze een corrigerende tik geeft!

Mensen die iets proberen te vertellen(schreeuwen) op 5 cm afstand van je oor in combinatie met een over dosis speeksel wat meekomt. (het verhaal komt er vaak op neer dat ze de zangeres een !#%!%#^#^&( lekker w*f vinden.... en ik me altijd afvraag wat ik met die info moet....)

slechte spanning waardoor je mac 250's gaan resetten als je de blinders of acl's opengooit (en de komende 10 minuten geen gebruik meer kan maken van je mac's)

zaal eigenaren die vol lof praten over hun 380V spanningsvoorziening en wanneer je in de meterkast kijkt je een 3fase 16A ziet(en dan de grote verhalen te horen krijgen dat andere bands met nog veel grotere lichtset's er nooit enig probleem mee hebben!)

mensen die achteraf groot commentaar hebben op de licht/geluidshow maar de avond zelf straalbezopen zijn en door de heren V-ictor's naar buiten worden gedragen

Maarja gelukkig blijft het een leuk en afwisselend vak!
                  Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• keenoncoolstuff
                    • May 2003
                    • 695

Mijn verzameling van afgelopen weekend:

- Op klus komen en te horen krijgen dat de plaatselijke carnavalsvereniging verwacht dat je als tech je eigen bonnen koopt. Je wordt immers betaald.
                    Heb dus doodleuk een kwartier voor aanvang show gezegd dat ik even thuis wat flessen Spa en Cola zou gaan halen. Binnen 2 minuten had ik mijn drinken.

- Videoboeren die zonder te vragen je hele rol gaffa verbruiken om hun statiefje op een tafel vast te tapen. En vervolgens pissig worden als je er een opmerking over maakt.

- Zogenaamde acteurs die tijdens een voorstelling menen dat ze ook wel verstaanbaar zijn als ze fluisteren. Ze dragen immers een headset...

- Diezelfde videoboer die je vernietigend aankijkt omdat het rondzingt. Ik moest immers de schuiven vol open trekken om het gefluister nog enigszins verstaanbaar te krijgen.

En JA, ik had vantevoren samen met mijn collega de hele installatie uitgefloten (per headsetje een 31-bander als insert).

Volgend jaar mag iemand anders die klus wel doen. 3 dagen frustratie...
                    I don't need that.
                    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Highfield
                      • Jun 2006
                      • 144

En als vaste lichttechnicus van een coverband ook maar even ergernissen uiten:

1. Locaties die schijt hebben aan de rider (en dan met name de kopjes "stroomvoorziening" en "catering").
                      2. Zaaleigenaren die bij het woord "band" al een hartverzakking krijgen; extra werk, langere afbouw, om nog maar te zwijgen over commentaar over volume en "het is maar voor x mensen, doe niet zo moeilijk"-achtige argumenten.
                      3. Inprikartiesten cq bands die m'n volledige lichtshow opeisen zonder eigen lichttech of vergoeding.

Dixi adhuc.
                      Last edited by Highfield; 23-01-08, 03:03. Reason: typo
                      Harm Hoogveld

Het begint met ambitie..

Comment

• Robert H
                        • Jan 2006
                        • 378

Originally posted by voederbietel
                        (...) en dan de grote verhalen te horen krijgen dat andere bands met nog veel grotere lichtset's er nooit enig probleem mee hebben (...)
                        Als er ooit nog eens een echte top-10 opgesteld wordt, zal een onderwerp van deze strekking zeker hoog eindigen. Hoe vaak wij niet van organisatoren te horen krijgen: "...er komen hier veel bands en ik heb nog nooit iemand horen klagen over [vul willekeurig commentaar over grootte van podium, stroomvoorziening, kleedkamer, bouwtijd, beveiliging of iets soortgelijks in]"

Tja, als een zin zo begint dan is de discussie eigenlijk voorbij. Echt vreselijk irritant als je zo'n gast tegenover je krijgt!

Comment

• R. den Ridder
                          • Sep 2000
                          • 1500

Waarbij ik overigens ook wil opmerken dat bands af en toe ook vaak het kunnen uitlokken..

Paar jaar geleden een band uit het hoge noorden gehad.
                          - Eerst uitgelegd dat het onmogelijk was om met de vrachtwagen tegen het podium te lossen en dat er een metertje of 30 gerold moest worden,
                          - En dat het feest vooral carnaval was, maar dan op een andere datum, en dat de bezoekers toch vrij bot konden zijn, en dat alhoewel bier gooien nooit een optie is, ze niet konden verwachten dat er niks gebeurde.

"geen probleem meneer, we spelen door heel nederland en zijn wel wat gewend!"

U raadt het al;
                          - Dikke boehoe omdat men moest rollen (terwijl er zonder het te vragen 2 stagehands klaar stonden), waarbij men het niet kon laten te klagen over alles wat er was, en wat men zelf beter had (grappig om een jaar later hier een topic te zien over een gevaarlijk creatieve stroomverdeel van henzelf.)
                          - Er komt een klets bier op het podium; band stopt en loopt weg..1800 man verbijsterd achterlatend. DJ neemt het over, wordt hij door de band gedwongen te stoppen..toch maar even als organisatie uitgelegd dat het om de bezoekers ging, en dat de DJ gewoon doorgaat als wij dat zeggen, en dat men zelf moest weten of men verder wilde..noodzaak was er niet meer in onze ogen. verweer: "Ja..we geloofden echt niet dat het zo'n feest zou zijn"

BAH!

Comment

• sandur
                            • Oct 2005
                            • 85

Stomdronken mensen die op je mengtafel moeten leunen om niet om te vallen en niet snappen dat er kabels zitten (die stuk kunnen) onder dat afzwartdoekje..

Dezelfde stomdronken mensen die denken dat het leuk is om aan knopjes te gaan draaien (waarop ik meldde dat ik toch ook niet zomaar aan haar knoppen ging staan draaien ... )

... het meisje/vrouw die naast je tafel komt staan om te vragen:
                            - doe je dit voor je werk ...
                            - weet je echt wat al die knopjes doen (meestal gevolgd door een "nee" waarna de FF (fuck fader) of een van de overheads dichtgaat. Beetje paniekerig bij kijken doet het altijd erg goed!

Comment

• flash-a-new-generation
                              • Nov 2006
                              • 228

ik heb de laatste tijd ook wat problemen gehad die mij nogal op de zenuwen werken:

1) PA verhuurbedrijf die zegt dat ze alles hebben volgens exacte specs. en vervolgens blijkt dat je met een Behringer eurodesk moet werken en géén mic's aanwezig zijn laat staan standaarden!!
                              2) dat zelfde PA bedrijf me toch een set heeft staan die van ellende bijna uit elkaar valt
                              3) eveneens datzelfde bedrijf dat een gehobbyde multi levert waardoor ik de fantoom voeding (als er al iets van fantoom uit een behringer komt) niet op alle kanalen kan komen!!!

oplossingen: aangezien ik dit vaker heb meegemaakt heb ik een soort van first aid kit mee met wat xlr kabels en clip-on mic's voor de blazers. nu had ik gelukkig de complete mic case mee (alsof je het aanvoelt)
                              die eigennaar een stuk of vier keer op en neer laten rijden om alsnog de statieven te halen en de XLR kabels. vervolgens de di maar op batterijen eveneens als de SD85. en een kanaal zoeken waar fantoom op zit voor de trompet na 3 uur bouwen en troubleshooten kon het beginnen. nou mains open en tja.. geen signaal op zijn tafel.. haha gaaf was dat!!!

daarnaast heb je natuurlijk regelmatig te maken met dronkenlappen die denken dat ze dan leuk zijn. maja dat hoort er allemaal bij
                              EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• berolios
                                • Sep 2005
                                • 1538

Ha ha... ik vind het best leuk dit topic te volgen en aan het type frustratie zie je eigenlijk direct over wat voor circuit een poster het heeft... De een komt met typische feest-tent dingen, de ander met cafe-miserie, weer een ander over typische goedkoop-hutsel-knutsel-geluidsboertje-op-de-hoek verhalen... ik vind dat eigenlijk wel leuk om te zien.

Waar ik me aan erger? Liefst zo min mogelijk !! Nee, dat klinkt misschien raar, maar daar probeer ik wel naar te streven. Tuurlijk, soms is het gewoon compleet kansloos wat iemand doet of hoe een situatie ervoor ligt... dan baal je en zeg je: dit soort klussen doe ik NOOIT meer. Iets waar ik zelf wel altijd precies in ben is de afscherming van de FOH. De organisatie mag daar dan misschien soms anders over denken, maar als ik verwacht dat er inderdaad zatte/ lompe mensen niet met hun tengels van mijn spullen af kunnen blijven of dat ik tijdens de show zal moeten vechten om een beetje recht achter mijn tafel te kunnen blijven staan (laat staan aan mijn outboard draaien), dan zorg ik er zelf wel voor dat de FOH netjes wordt afgezet, zodat dit soort problemen wordt voorkomen. Dat vind ik ook wel je eigen verantwoordelijkheid als techneut, het is toch niet de eerste keer dat je dit doet?

Een aantal dingen die hier voorbij zijn gekomen staan echter ook in mijn top-10, dus ook al zou ik dat liever niet willen, ook mijn leven is helaas alles behalve frustratie-vrij ;-). Ik vind dat er wel een verschil is tussen dingen waar je je aan ergerd, of dingen die echt kwalijk zijn. Kwalijk vind ik dingen die bij personen gebeuren die gewoon beter MOETEN weten.

In het amateur-circuit kun je verwachten dat er bepaalde (belachelijke? of toch meer achteraf grappige?) situaties voorkomen. In het professionele circuit zou je denken dat dit een stuk minder is (en dat is ook wel zo natuurlijk). Daartussenin vind je echter een groot aantal evenementen die die twee werelden met elkaar in contact brengen... ze boeken een professioneel PA bedrijf, of een professionele band, maar zetten het evenement eigenlijk op een nogal amateuristische manier op... de kijk op het evenement en op de uitvoering van bepaalde zaken is dan vaak (compleet) anders, zoals al uit vele posts hier gebleken is (feesttenten lijken hier soms patent op te hebben, toch?). Echter, ik vind het dan eigenlijk de taak van de professionele partij om de ander overduidelijk te maken hoe de vork in de steel zal steken. Hiermee zeg ik niet dat alles is opgelost, maar een groot deel van de situaties die hier voorbij komen zijn wel op een goede manier te voorkomen.

Cheers!

p.s. @Sandur, je hebt het volste recht om precies te zijn met jouw spullen. Als er mensen aan jouw materiaal zitten is dat NIET ok en daar zou ik dan ook zeker duidelijke maatregelen tegen nemen. Vooral als mensen bezig blijven en de organisatie er niks aan doet, gewoon voor jezelf kiezen door er bijv. lekker mee op te houden. Ik heb het helaas soms wel eens moeten doen (ook bier gooien en aan mijn tafel zitten toen). Klinkt misschien overdreven, maar ben maar niet in de illusie dat iemand jouw schade gaat vergoeden als er iets kapot gemaakt wordt. De organisatie moet ook zijn verantwoordelijkheid nemen met dit soort dingen.
                                Last edited by berolios; 23-01-08, 14:11.
                                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

Working...