Ergernissen top 10

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

@QVT, mijn ervaring is juist andersom;

Wat mij juist opvalt is dat mensen die nooit met een analoge tafel en dito outboard hebben gewerkt vooral moeite hebben met digitaal. Ze willen alles maar inzetten omdat het er toch opzit terwijl je met analoog bijvoorbeeld niet voor alle kanalen compressie bij je hebt. En handig al die standaard presets maar trekken vaak nergens naar (als je niet met de hand aanpassingen doet). Techneuten die uit het analoge tijdperk komen waarbij je niet even presets kan laden etc. hebben naar mijn idee veel meer kennis in huis van de ingebouwde outboard in digitale mixers.

En zoals overal heb je ook hier uitzonderingen natuurlijk.

Comment

• Hansound
      • Apr 2006
      • 832

Originally posted by vasco
      @QVT, mijn ervaring is juist andersom;

Wat mij juist opvalt is dat mensen die nooit met een analoge tafel en dito outboard hebben gewerkt vooral moeite hebben met digitaal. Ze willen alles maar inzetten omdat het er toch opzit terwijl je met analoog bijvoorbeeld niet voor alle kanalen compressie bij je hebt. En handig al die standaard presets maar trekken vaak nergens naar (als je niet met de hand aanpassingen doet). Techneuten die uit het analoge tijdperk komen waarbij je niet even presets kan laden etc. hebben naar mijn idee veel meer kennis in huis van de ingebouwde outboard in digitale mixers.

En zoals overal heb je ook hier uitzonderingen natuurlijk.
      Ik heb inderdaad het idee dat de digi mensen zonder analoge ervaring heel anders mixen. Veel kennis van de tafel en allerlei leuke gadgets, maar de mix klinkt vlak, vooral het laag is alsof je in een kartonnen doos zit... er word veel naar schermpjes gekeken... maar weinig geluisterd.
      Last edited by Hansound; 05-04-12, 09:13.

Comment

• stainz
        • Sep 2009
        • 609

Inderdaad een ergernis De angst van sommigen om functies in een digitale tafel onbenut te laten.

Laatst ook op een klus, eigenaar van een SD8 (waarop ik stond te mixen) kwam naar me toe: wat heb je aan dynamics en effecten in gebruik?
        Dus ik zeg: compressie op gitaar en vocaaltje en klein beetje reverb op diezelfde vocaal.
        reactie: geen compressie op de drums en bass? en geen gates? Je kan zoveel compressors gebruiken als je wilt hoor!

Het klonk naar mijn idee goed en hoorde later ook van wat mensen die het erg goed vonden klinken dus ik vraag me dan af waarom ik meer dynamics en effecten zou moeten gebruiken..

Comment

• Rolandino
          • Mar 2007
          • 1451

Er zijn altijd mensen die het beter weten als jij zeker op lokatie.

Als hun zo goed zijn waarom hebben hun die klus dan niet ?

Ook vaak op klussen is dat er iemand naar je toekomt en zegt dat ie een veel beter systeem heeft dan jouw geluid. Hij heeft een eliminator set van EV en jij staat er met een Phoenix set te spelen ..........................

GA je er op in blijkt in zijn verhaal dat mijn subs niet diep genoeg gaan en de toppen erg slecht waren afgesteld.

Hij draait met zijn set ( 1x sub 18 met 1x top 15 ) 2 van deze lokatie's vol .............................. Alles op een versterker want waarom heb je zoveel amps nodig ......................
          Last edited by Rolandino; 05-04-12, 09:09.
          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

geloof me, de serieuze jongens gaan weer terug naar analoog.
            De digitale hype is prima, als het systeem dan ook recht staat. En aangezien de meesten toch iets kleuren moet er in de balans nogal wat geholpen worden.
            En vooral op festivals zijn de betere tech's dan in 2 minuten klaar met een xl3, harry etc, waar de digi's ongeveer een half optreden duren.

Lastig is alleen dat zie bijna niet meer gemaakt worden.
            Zuinig zijn op je analoge antieke tafels, dus...

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by MacGyverSounds
              De voordelen van digitaal gaan steeds zwaarder meetellen, op een enkel museum stuk na zul je binnen nu en een jaar of 5 geen analoge tafels meer tegenkomen.
              De geschiedenis herhaalt zich, vinyl is beter dan de CD, maar wie wil er nog met platenborstels en naalden prutsen om een muziekje te luisteren?
              Analoge versterkers klinken dikker dan digitale, welk verhuurbedrijf koopt er nog versterkers van 30 kg en meer?
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hansound
                • Apr 2006
                • 832

Originally posted by MacGyverSounds
                De digitale hype is prima, als het systeem dan ook recht staat. En aangezien de meesten toch iets kleuren moet er in de balans nogal wat geholpen worden.
                En vooral op festivals zijn de betere tech's dan in 2 minuten klaar met een xl3, harry etc, waar de digi's ongeveer een half optreden duren.

Lastig is alleen dat zie bijna niet meer gemaakt worden.
                Zuinig zijn op je analoge antieke tafels, dus...
                Hoezo een half uur ? Het is toch usb-stickje, laden en spelen...?

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by Hansound
                  Hoezo een half uur ? Het is toch usb-stickje, laden en spelen...?
                  ja, usb-stickje, laden, spelen en kutgeluid.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Als een 'techneut' na het USB stickje laden klaar is zal hij ook met de dikste analoge tafel geen lekker geluid neer kunnen zetten.

Comment

• Hansound
                      • Apr 2006
                      • 832

Originally posted by MusicXtra
                      Als een 'techneut' na het USB stickje laden klaar is zal hij ook met de dikste analoge tafel geen lekker geluid neer kunnen zetten.
                      Dat blijft terug komen he... slechte tech, slecht geluid.. maakt niet uit wat voor een tafel.

Maar ik zie een aantal van de digitale voordelen toch wel wegvallen...
                      Ik zie regelmatig een outboard naast een dig tafel staan, met een paar tube compressors en een klark erin, dus dat ruimte voordeel word al minder.
                      Het usb stick verhaal was toch een flink argument van de digitale fabrikanten.... valt dat ook al af ?
                      En het teveel gebruiken van effecten is (zeker als je al niet kunt mixen) niet echt een voordeel te noemen...

En die fabrikanten lachen zich helemaal krom, ze hebben de afgelopen jaren weer flinke aantallen tafels verkocht door een nieuwe hype te créeren,
                      En de aftersales (met al die updates) loopt ook lekker.. hahaha en na 5 jaar is je digitafel een ouwe knakker die toch echt wel moet worden vervangen door een nieuwe serie.... Slimme jongens die fabrikanten.... heel slim gedaan.

En de tech's die lopen er blind achteraan... die staan met trillende handjes achter een nieuwe digico... (dat was vroeger Ramsa hahahaha)

Ik zie de voordelen van digitaal wel, maar ik geloof dat het grootste voordeel hier voor de fabrikanten is en niet voor ons....

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

ik denk wel dat de koppeling tussen PC en hardware een betere route is.

De mackie met I-pad, of een PC met I-live achtig iets. Dat is voor mij als gebruiker een route die ik met grote belangstelling volg.

Dat je VST plugins kan gebruiken. En zelf processorcapaciteit kunt upgraden. Eigenlijk het enige deel wat hardware moet zijn is een hele goede preampsectie en Ad/Da.

Ik ben erg tevreden over de UAD plugin Eq's en compressors die ik in de homestudio gebruik. Die hebben mij ervan weten te overtuigen dat digitaal goed KAN klinken. Maar de focus blijft toch in hardware en afschrijving daarvan liggen. Niet in licenties. De keuzes worden gestuurt door dozenverkopers niet door geluid en functionaliteitverkopers.

Waar je in de homestudio het veld wel is verschoven van de hardware fabrikanten naar softwarefabrikanten.
                        lekker belangrijk!

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Maar ik zie een aantal van de digitale voordelen toch wel wegvallen...
                          Ik zie regelmatig een outboard naast een dig tafel staan, met een paar tube compressors en een klark erin, dus dat ruimte voordeel word al minder.
                          Het usb stick verhaal was toch een flink argument van de digitale fabrikanten.... valt dat ook al af ?
                          Tubes e.d. zijn een stukje voorkeur van techs. Vooral techs 'van de oude slag' die nu vol meegaan met de voordelen van digitale tafels maar graag dat authentieke geluid van hun tubes blijven horen. De klank die eruit komt vinden ze mooi, die krijg je (lastiger) uit een digitale tafel omdat je daar geen kleuring, fase-gedoe enz uit je effecten krijgt. Dat komt in eerste instantie hartstikke clean en faserein terug. Veel digitafels hebben inmiddels FX'en erin zitten waar BEWUST aan is geknoeid om het signaal niet faserein terug te krijgen en zo de klank van het echte apparaat te benaderen.

Dat USB stickje blijft een voordeel, als je weet hoe je het moet gebruiken. Show inladen en klaar werkt alleen als je op dezelfde locatie staat, maar allerlei andere factoren zoals je routing, effecten, inputs (namen, kleuren, toegewezen faders) en verder wat allemaal niet is makkelijk in te laden met een USB stickje.
                          Ook voordeel: als huistech heb je je eigen settings (wederom: routing, fx, inputs) binnen een paar seconden in een tafel zitten. Erg handig!
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Nee, blijft handig een show voorbereiden of tourtje op stickie mee. Maar er zijn er genoeg die blind inladen en dan denken te kunnen spelen zonder aanpassingen op basis van de locatie waar ze staan.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Ik zie de voordelen van digitaal wel, maar ik geloof dat het grootste voordeel hier voor de fabrikanten is en niet voor ons....
                              Fabrikanten spelen in op de vraag, die bepalen in eerste instantie echt niet waar jij mee staat te mixen.
                              Daarbij hebben fabrikanten allemaal zwaar moeten investeren in ontwikkeling van digitaal spul terwijl het analoge verhaal behoorlijk doorontwikkeld is.
                              Dus dat het allemaal zo slim bekeken is geloof ik niet erg.
                              En dat een digi-tafel na 5 jaar zwaar verouderd is valt ook allemaal nog wel mee, kijk maar eens hoeveel oude Yamaha's er nog gebruikt worden.
                              En die zijn nog van de eerste generatie waarbij het nog heel erg zoeken was hoe de gebruikers interface eruit moest zien en welke snufjes er allemaal in moesten zitten.
                              Die ontwikkeling zal nog steeds doorgaan maar ik geloof er wel in dat een moderne digitale tafel gewoon 10 jaar mee kan.

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

Originally posted by MusicXtra
                                nou, het gaat vooral op festivals ( geen soundcheck van 2 uur) om de snelheid. Als je net klaar bent met inregelen bij de toegift...

Comment

Working...