Ergernissen top 10

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daviddewaard
    • Mar 2008
    • 627

Originally posted by MusicXtra
    Een slecht geluid is lang niet altijd aan de technicus te wijden dus als er een keurmerk voor technici zou komen moet er ook een keurmerk voor locaties, tenten, artiesten en alles wat invloed kan hebben op de geluidkwaliteit.
    Hebben we dat eenmaal dan is er weer een leuke overheid erkende branchevereniging bij die accountmanagers in dienst heeft met dure lease auto's die overal komen kijken en luisteren. Het bestuur van die vereniging bestaat dan uit afgevaardigden van de branche met grote bedrijven omdat de kleinere ondernemers simpelweg de tijd niet hebben in zo'n bestuur plaats te nemen.
    Wil je vervolgens op 'de lijst' komen dan moet je lid worden en per jaar een X aantal euro's doneren, krijg je periodiek opgelegd dat je bepaalde bijscholing moet volgen en software/hardware moet hebben waar iemand binnen die stichting lekker aan verdiend.
    Op een dag komt er dan iemand op het idee dat alles ISO gecertificeerd moet zijn, je bedrijfspand klantvriendelijkheid uit moet stralen, je vervoersmiddelen in voorgeschreven kleuren moeten worden gespoten en je minimaal twee medewerkers in dienst moet hebben met diploma X, Y of Z.
    Gevolg is dat de kosten sterk stijgen, opdrachtgevers geen cent meer gaan betalen, je omkomt in de administratieve last en dat datgene waar het uiteindelijk om gaat nog even belabberd is als voorheen.
    Dit scenario is precies zoals ik eerder in een andere branche heb meegemaakt, geloof niet dat iemand hier op dit forum dit echt zou willen.
    (Ik erger me dus aan mensen die denken dat bemoeienis van de overheid leidt tot een betere kwaliteit.)
    in mijn vorige post had ik het over certificaten voor knoppendraaiers, niet voor p.a boeren
    de p.a boeren zijn wel ingedekt met riders,
    bijvoorbeeld ik organiseer een festival en krijg een offerte met daarop een V-dosc systeem en een 2 tal harrie's met een paar knappe rackjes erbij weet ik in ieder geval dat het an de apperatuur niet hoeft te liggen, maar hoe weet ik dat de tech die komt schuiven ook goed is?

hoe vaak ik het niet mee heb gemaakt dat ik als systeem tech met state of the art apperatuur op een festival staat en er alleen goede A bands met alemaal eigen tech spelen en het geluid bij de ene band super is en bij de volgende echt om te huilen.
    dan ligt het dus echt aan de tech, dan kan die nog's zo'n grote ego hebben en een CV van een pak A4tjes maar mixen kan die niet!

en daarom zou een certificaat mixen goed zijn.

net als dat je alleen systeem mag doen met bruin hout als je voor cursus naar frankrijk bent geweest, zou er ook zoiets moeten gelden voor de mensen die er over komen schuiven!

wel vaker discussie's met festival organisatoren gehad dat ze bij mij komen klagen dat bij een band het geluid ruk is
    en dan staat er iemand anders achter de mixer te klootviolen en toch word ik erop aan gekeken
    Last edited by daviddewaard; 17-09-12, 15:03.
    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

En wie zou dat certificaat dan moeten verstrekken?
      Welke eisen moet je dan aan voldoen?
      En is het dan ook zo dat je bij een slecht geluid je certificaat kunt kwijtraken?
      Als dat laatste het geval is kom ik alleen nog maar bij bandjes met een certificaat op een locatie met een certificaat waar een gecertificeerd podium staat met een geluidsset met certificaat dat is ingeregeld door een systeemtech met een certificaat. Het bruine boxen merk is ondanks dat je er alleen met een certificaat mee mag werken ook geen garantie op een goed geluid.
      Kortom, in de praktijk is het nooit haalbaar om met papiertjes de kwaliteit te garanderen. (kijk bijvoorbeeld eens naar de geneeskunde.)
      Uiteindelijk is het de marktwerking die hier de selectie maakt, wanneer een band een slechte technicus heeft en daar toch tevreden over is zijn ze zelf kennelijk nog niet goed genoeg om daar serieus eisen aan te stellen en anders zullen ze spoedig op zoek gaan naar iemand anders.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hansound
        • Apr 2006
        • 832

Ik bespeur enige angst voor een certificering hahahaha

Er is een ondergrens, DAP, Skytec, etc etc daar kun je geen live band op mixen,
        Maar met een fatsoenlijke set, en dat zijn heeeel veeel merken moet je (mits alles normaal werkt ja en de set groot genoeg is voor de lokatie) een normale mix kunnen maken.
        Met verstaanbare vocals en geen brei van geluid.
        Met een GL2200 is dat moeilijker dan met een Heritage, snap ik. Maar zeggen dat je niet kunt mixen op een goedkopere tafel is duidelijk gebrek aan vaardigheid.

Ik snap ook dat de arrangementen van de muziek, de muzikanten, hun timing etc etc heel veel bepalen als het gaat om een goede klank.
        Maar dat wil nog niet zeggen dat je dan 108 db aan je tafel moet mixen,,, dat is voor losers !!!!!!!!
        En dat wil ook niet zeggen dat je dan de toetsen of een andere instrument helemaal niet hoort, want dan heb je echt iets niet goed in je mix. slechte band is hard werken maar toch...

Een certificering word lastig begrijp ik, mischien iets van een cursus bescheidenheid dan.... zo van Ik kan niet zo goed mixen mischien kun je me helpen ipv deze apparatuur is niet goed !!!

Voor veel (niet allemaal natuurlijk) techs, is het maar goed dat de apparatuur niet goed is... want wat zouden ze anders de schuld moeten geven...

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

......................
          Last edited by Timo Beckman; 31-12-12, 13:24.

Comment

• mrVazil
            • Mar 2010
            • 330

Originally posted by Hansound
            Een certificering word lastig begrijp ik, mischien iets van een cursus bescheidenheid dan.... zo van Ik kan niet zo goed mixen mischien kun je me helpen ipv deze apparatuur is niet goed !!!
            Vraag ik dikwijls genoeg als ik op grote sets moet mixen met dure tafels waar ik nog nooit op heb gewerkt, meestal word ik stijf uitgelachen door de huistech, met de attitude: wat doe je hier dan eigenlijk? Ik neem dan maar aan dat al die grote techs van mama en papa dure midasjes kregen met kerst en nooit iemand om hulp hebben gevraagd Niet alleen de onbekwame techs zijn arrogant hoor...

Comment

• stainz
              • Sep 2009
              • 609

@mrVazil
              Waarom denk je dat zoveel middelgrote bands in hun rider hebben staan: digitale tafels alleen in overleg

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Eerste vraag waar ik als huistech altijd mee begin: ken je de tafel?
                Dat doe ik zowel op analoge tafels als op digitale tafels omdat je dan meteen 80% van de problemen kan afvangen voordat we beginnen met een soundcheck.

Vervolgens heb ik liever een gasttech die vragen durft te stellen dan een gasttech die suggesties wegwuift en een baggermix neerzet.
                Dat telt overigens ook anders om: als ik iets niet goed doe hoor ik het ook liever op dat moment dan 3 dagen achteraf. Op het moment zelf kan ik er nog iets aan doen.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by Timo Beckman
                  Op zich ben ik niet bang voor certificering maar wel voor diegene die moeten certificeren .
                  Precies!
                  Als er een manier gevonden zou kunnen worden waardoor de kwaliteit werkelijk gewaarborgd wordt zonder dat de kosten onnodig stijgen of die gestegen kosten ook doorberekend kunnen worden ben ik er ook absoluut een voorstander van.
                  Mijn punt is alleen dat dit in heel erg veel branches al jarenlang wordt geprobeerd middels bureaucratische oplossingen en dat dit in alle gevallen heeft geleid tot onnodige kosten terwijl het eigenlijke doel nooit is bereikt.
                  Ik zou dus ook echt niet weten waarom dit in onze branche op deze manier wel zou kunnen lukken.

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Vervolgens heb ik liever een gasttech die vragen durft te stellen dan een gasttech die suggesties wegwuift en een baggermix neerzet.
                    Dat is dan ook de enige echte professionele attitude!! Je bent als mixer niet geboekt voor je ego maar om een goeie show neer te zetten voor het publiek dus werk SAMEN!
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Mike Manders
                      • Aug 2006
                      • 341

ik ben het er helemaal mee eens dat er een soort van kwaliteitsstandaard moet komen.
                      maar ik kan zo een paar dingen opnoemen die je bij geen enkele opleiding zou kunnen leren: Smaak, Talent, Muzikaliteit en Kreativiteit.
                      een goeie technicus/mixer zal toch ook hierover moeten beschikken, ik vind dit zelfs nog veel belangrijker dan theoretische achtergrond.

Comment

• daviddewaard
                        • Mar 2008
                        • 627

Originally posted by Mike Manders
                        ik ben het er helemaal mee eens dat er een soort van kwaliteitsstandaard moet komen.
                        maar ik kan zo een paar dingen opnoemen die je bij geen enkele opleiding zou kunnen leren: Smaak, Talent, Muzikaliteit en Kreativiteit.
                        een goeie technicus/mixer zal toch ook hierover moeten beschikken, ik vind dit zelfs nog veel belangrijker dan theoretische achtergrond.
                        je slaat de spijker op zijn kop :-)
                        A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Maar dat wil nog niet zeggen dat je dan 108 db aan je tafel moet mixen,,, dat is voor losers!
                          Imo, volstaat vaak de kunst van het weglaten.

Mocht je de keys niet goed horen, dan kun je deze of harder zetten,
                          of de rest wat minder hard..............
                          Laat dus gerust eens wat (dB's) weg.

grtz

Nes
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

@Nescio; je kunt je certificaat komen halen hoor, geslaagd!

Comment

• MELO
                              • Feb 2011
                              • 77

Er is een ondergrens, DAP, Skytec, etc etc daar kun je geen live band op mixen,
                              Bull-shit, werk zelf al en aantal jaren, bijna wekelijks, met een DAP x-15 set en mix daar verschillende bandjes mee.
                              Tot nu toe vrijwel altijd naar tevredenheid van opdrachtgevers.
                              Vind het veel frustrerender dat je ergens komt waar een finger-licking systeem k*t geluid staat te produceren.
                              ben me er terdege van bewust dat als het groter moet ik hier niet mee weg kom, maar voor de rest tover ik er een prima geluid uit. We prikken soms wel eens in op geweldige pa's (op papier) en had dan liever mijn eigen setje gehad.

Ken je beperkingen..
                              Olé Olé, mijn baas heeft Brooklyn Audio !!

Comment

• Lala
                                • Sep 2008
                                • 370

Of het ligt aan de smaak...... Opdrachtgevers zijn vaak geen goede referentie als het aankomt op goed geluid, zolang ze alles horen vinden ze het vaak al prima.

Comment

Working...