Ergernissen top 10

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Originally posted by MusicSupport
    Dan ga je naar die flapdrol achter de knoppendoos toe en vertelt hem op niet te missen wijze dat tie iets aan z'n oren moet doen. Kom je gelijk weer op een andere ergernis voor die man: Een wijsneus uit het publiek die ook wel eens wat met geluid heeft gedaan... (NOFI)
    Een goede tech haal je er door hem/haar aan te spreken zo ook direct uit. Eentje die er staat voor het publiek of eentje met een enorme eigen ego. Het ligt natuurlijk wel aan de manier van aanspreken, ik sta open voor input maar wel beleefd blijven, niet op een toon/hoge poten komen brengen.

Ook ik had deze techneut even aangesproken over het volume. Doe je het niet alleen voor jezelf maar doe je het ook voor de overige gasten (en het bruidspaar).
    Ik ben zelf altijd behoorlijk gevoelig voor de input van het publiek.
    Ik hoor heel graag input van publiek. Toch haal je uit de manier van input geven wel de mensen die geen verstand van geluidstechniek hebben maar wel een goed punt kunnen aanvoeren, de collega die met een goed (onderbouwt) punt komt of de "ik weet alles beter" wijsneus hobby techneut. Die laatste groep heeft ook altijd alles mooier, groter, beter en ongehoord veel watts in huis

Comment

• jadjong
      • Oct 2003
      • 654

Originally posted by NesCio01
      Maar als jij, als vakbroeder, al wegloopt, wie gaat dan die tik op de vingers uitdelen?
      Het bruidspaar, de ceremoniemeester, de opdrachtgever, de bedrijfsleider van de tent, de eventplanner. Dat zijn de personen waar je als tech iets van wilt horen. Iemand uit het publiek kan een gerespecteerde collega of dronken mafkees zijn, tijd om uit te zoeken met welke van de twee je te maken hebt is er vaak niet.
      Misschien is het wel zo hard omdat de zanger en zijn 'manager' dat willen; het moet hard want we gaan vanavond 'lekker knallen!' (mag ik iets meer galm op m'n oortjes?). Als dit het geval is mag zo'n manager samen met de eventplanner uitzoeken wat de bedoeling is; zachter mixen zodat het publiek te vreden is, lekker zo doorgaat zodat de zanger tevreden is of stoppen en weer naar huis.

Wanneer je met je stapel boxen ergens binnen komt kan je redelijk snel inschatten of de plafondplaten eruit moeten, of dat het een luisterconcert wordt. Ik zit negen van de tien keer goed, die tiende keer gaat het in overleg geleidelijk harder of zachter. De klant betaald de rekening en als je dat geld daadwerkelijk wilt ontvangen moet je die tevreden zien te houden. (geluidstechnisch )

De persoon op de Albert Heijn broodafdeling verkoopt jou vies brood, maar is niet reden dat AH vies brood in de verkoop heeft. Als je iets wilt, zorg dan dat je met de juiste persoon in aanraking komt.

Comment

• drbeat
        • Jun 2012
        • 671

tja.... En dan kom je alweer in een wat grijzer gebied. Millieupolitie kennen we in Nederland niet voor geluid dat in de ruimte zelf wordt geproduceerd en in die ruimte dan ook dusdanige gehoorschade bij de bezoekers voortbrengt. Wel naar eventuele buren of omlendende percelen. De wetgeving zit hem in Hier voornamelijk in overlast naar de omgeving, en dat is wat er op dit moment nu fout is aan de regelgeving.

En daar bij....HANDHAVEN is een vak wat vaak met dit soort overtredingen met fluele handschoentjes en een hele politieke bombarie gepaard gaat.... OF men geeft er gewoon geen prioriteit aan....

Te hard rijden vind men een gemakkelijke melkkoe, en iedereen binnen de politiek vind het belangrijk dat men als je te hard rijd je automatisch je factuurtje binnen krijgt. Helaas voor het handhaven van andere wet en regelgeving vind men het of niet belangrijk, of geen prio, of een andere wazige regel.

En inderdaad, ik zou er wat van kunnen zeggen als vakbroeder (altans, het is mijn hobby, niet mijn werk)....Misschien een idee om hiervoor net als aannemers of architecten doen een bedrijfsbranchebelangenvereniging voor het geluidswezen aan te koppelen en je een bepaalde kwaliteit en kwantiteit levert zonder de bijbehorende gehoorschade naar de bezoekers toe... Maar ook daar hangen haken en ogen aan. Misschien toch het slimste wat ik gedaan heb met heel de bezoekers te doen....gaat het te hard...kan die vent niet zingen...loop met zijn alle gewoon weg...simpeler kan niet...

Maar goed! We hebben het overleeft....we hebben het kunnen spuien en nu gaan we lekker verder met de lach van de dag......
        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• RayM
          • Jan 2006
          • 742

We kunnen hier wel van alles roepen over het aantal decibels wat we de zaal inschieten, maar je hebt het als technicus niet altijd voor het zeggen.
          Een band huurt een geluidsbedrijf in. Het bedrijf huurt mij in om te mixen. Op locatie klaagt de organisator dat het te zacht is en harder moet. Wat doe jij dan al technicus? Ik doe mijn gehoorbeschermers in en schuif een paar streepjes erbij.
          Doe ik dit niet dan klaagt de organisator bij de band en boekingsbureau, die klagen bij het verhuurbedrijf en die komt uiteindelijk bij mij terecht. Ik heb een goede verstandhouding met het bedrijf en wil dit zo houden. En ik sta daar ook geld te verdienen.
          Heerlijk die stilte

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Probleem is vaak dat het onduidelijk is wie de verantwoordelijke persoon is.
            Altijd wanneer ik een gig heb vraag ik wie mijn contactpersoon is en spreek duidelijk af dat hij degene is die bepaalt of het harder of zachter moet.
            Daarmee voorkom je dat de masterfader vroegtijdig versleten is en kun je iedereen die een ander volume wenst naar je contactpersoon verwijzen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Hoeveel db in zalen mag worden gebruikt, is in België wettelijk geregeld.
              In de meeste gemeenten worden die gecontroleerd door de milieudienst van de politie, omdat dit vaak gepaard gaat met Vlarem.

Als je zelf vaststelt dat de klank er ver over zit, kun je het eerst eens vragen aan de schuiver van dienst.
              Als hij daar geen oren naar heeft en gewoon door bromt, dan brom je ook maar door naar de controledienst van de flikken.
              Wie verantwoordelijk is maakt niet veel uit.
              Wie achter de knoppen staat is verantwoordelijk. Maw in België gaat de boete naar de geluidsman van dienst.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by frederic
                Maw in België gaat de boete naar de geluidsman van dienst.
                En da's nou precies wat je niet wilt, hopen dat het in Nederland niet zover komt dat ambtenaren zich ermee gaan bemoeien, het begin van het einde.

Comment

• vdbeke
                  • Aug 2011
                  • 74

Soms is het toch niet slechter dat er regels zijn waaraan je je moet houden, of iedereen wil laten zien waar zijn set tot toe in staat is.

de dB meter geeft inmiddels 120 dB aan!!!
                  ...
                  een leeg glas op een tafel en bij iedere beat komt dit glas maar liefst een halve cm los van de tafel
                  In Blankenberge (BE) gingen ze ook eens (veels)te hard, politie nam notitie van alle personen aanwezig in de FOH. Jammer voor degene die er niet thuishoorde.

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Originally posted by MusicXtra
                    En da's nou precies wat je niet wilt, hopen dat het in Nederland niet zover komt dat ambtenaren zich ermee gaan bemoeien, het begin van het einde.
                    Dat je dat niet hebben wil ik best geloven. Niemand betaald graag een boete.
                    Maar als het niet wordt gecontroleerd gaat het teveel fout.
                    Dat hebben we te danken aan beunhazen van collega's.

Maw, collega geluidstechnieker op de vingers tikken omdat de emmer weer overloopt zou veel meer moeten gebeuren, want zij zorgen voor extra regels in de wetgeving.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by frederic
                      Dat je dat niet hebben wil ik best geloven. Niemand betaald graag een boete.
                      Wanneer ik er iets aan kan veranderen vind ik het niet erg dat er sancties op een overtreding staan.
                      Maar het probleem zit hem in de vaak onkundige ambtenaar, een niet werkbare limiet en vaak ook geluid waar ik geen invloed op heb.
                      Toevallig een paar weken achter elkaar klachten gehad hier in Breukelen, stonden veel trompetisten op het podium die door mij niet uitversterkt werden maar wel behoorlijk hard doorkwamen.
                      Leuk dat je dan als opdrachtgever bij mij aanklopt dat het zachter moet maar ik was niet de veroorzaker.
                      Vervolgens maar eens geinformeerd wat er in de vergunning staat. 'Het geluid moet op een dusdanig niveau zijn dat voor de omgeving geen overlast wordt veroorzaakt'....
                      En daar moet ik het maar mee doen....

Comment

• Lala
                        • Sep 2008
                        • 370

Originally posted by vdbeke
                        In Blankenberge (BE) gingen ze ook eens (veels)te hard, politie nam notitie van alle personen aanwezig in de FOH. Jammer voor degene die er niet thuishoorde.
                        Dus de lichtman werd ook aangesproken op het volume van de geluidsman? Raarrrrr...

Comment

• MusicSupport
                          • Feb 2006
                          • 1016

Ik denk dat het in sommige gevallen helemaal niet erg is als de boete bij de man achter de 'Master' fader terecht komt. In het geval van de dove tape artiesten schuiver die op 110dB binnen moeten komen om zijn ego te strelen zeker! :P
                          Je bezwaren zijn gegrond Sander maar uiteindelijk niet toedoende voor de handhaver denk ik; dat is hun tekortkoming doordat de wet geen subjectieve interpretaties (zie het kennisgebrek bij de Belgische wetshandhavers hierboven) toestaat; ben het wel met je eens dat je als technicus niet zou moeten opdraaien voor de zooi van een ander!

Vanuit mijn eigen bedrijf ben ik niet anders gewend dan dat je als geluidstechnicus een deel van het circus uit maakt. Jij kan de bandleider of blazers of drummer of wie dan ook aanspreken op hun volume. (Blazers en en drums in zekere mate hebben nou eenmaal een bepaald volume) Natuurlijk moet je de belangen van het boekingskantoor, opdrachtgever, ceremoniemeester, de regelgever en de locatie in acht nemen.
                          Vaak genoeg met dergelijke dilemma's gestaan helaas. Het lastige is waar de verantwoordelijkheid ligt!

Soms moet je de band een uitbrander geven, soms moet je de opdrachtgever wijzen op de absurde eisen die ze stelen en de verantwoordelijkheid bij 'boetes/reprimandes' vooraf doorschuiven, soms moet je het zo regelen dat je toch terug mag komen op een bepaalde locatie en vaak moet je vooraf met bands, artiesten en boekingskantoren samenwerken over de geschiktheid van een bepaalde soort muziek op een evenement of feestje. Vaak ondervang je dan al een hoop!
                          Het meeste gebruik ik mijn boerenverstand en als ik zie dat het publiek met z'n vingers in z'n oren staat dan gaat de schuif gewoon omlaag. Het is totale onzin om een ander zijn gehoor te beschadigen als je daar zelf invloed op hebt.
                          Aan het volume van een band in een kleine ruimte, harde trompetten op een festivalpodium, een stevige drummer die nog nooit van dynamiek heeft gehoord (en idiote DJ's die alleen maar de rode lampjes graag zien branden), kun je soms weinig doen. Communicatie is de sleutel! En daarnaast heeft de techniek zoveel oplossingen voor handen alleen wil men maar al te graag vast houden aan oude gewoontes.

Hoeveel drummers ik al een elektronisch drumstel heb geadviseerd,.... (ja ik weet ook wel dat dat niet 'the real deal' is) zodat ze op meer locaties kunnen spelen (vanwege bijv. limiters, decibellimieten, etc) en minder tot last zijn.
                          Hoe vaak je niet aan gitaristen moet vragen of de amp van standje 11 af mag; ja ik snap dat je dat buizengeluid zo lekker benut en dat je apparatuur op een bepaald volume lekker werkt, maar dat kan bijvoorbeeld ook met goede voorversterkers of meer tijd in je 'rig' stoppen. Waarom moeten monitors zo achterlijk hard; als iedereen z'n volume eens een keer wat terug zet op een podium (Ik ken zat bands die ook lekker kunnen spelen op een laag volume en dezelfde feel en groove pretenderen te hebben als de herriemakers die er bij zweren) Helaas, voor koperblazers heb ik geen oplossing :P
                          d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Even ter aanvulling; mijn verhaal met de blazers was niet zo erg dat het voor het publiek te hard was, mijn dB meter gaf 85dBA aan bij de FOH (25 meter van het podium) dus het was heel beschaafd. Alleen hoor je dat 200 meter verder nog steeds en dan is de vraag wanneer er sprake is van 'hinder' voor de omgeving. En daar voorziet de vergunning in dit geval dus niet in.

Comment

• PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

Helaas, voor koperblazers heb ik geen oplossing :P
                              Soundback Adjustable 2.0... helpt iets als de blazers willen meewerken. Het betreffende mickanaal kun je zover dichtzetten als je behoefte aan hebt. ;-)
                              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MusicSupport
                                • Feb 2006
                                • 1016

De goede oude acoustische reflectors daargelaten; goede inbreng! Maar moet ik die in mijn microkoffer hebben of is dat goed gereedschap dat bij de toeteraar hoort? ('t kost geen drol)
                                d&b Audiotechnik

Comment

Working...