Mijn deelneming gaan in eerste instantie naar zijn vrouw en kinderen.
Helaas lijkt dit een haast onvermijdelijke vorm van ellende. Het is eigenlijk nog een wonder dat het zo weinig gebeurt, gezien de soms buitenisse hoeveelheid uren die we draaien, en de veelgehoorde reacties - ook in de topics van dit forum - in de trant van "dat gezeur over veiligheid".
Iedereen brengt lippendienst aan dit onderwerp maar aan het waarheidsgehalte van deze mededeling - men probeert zeker naar de pers altijd direct zijn eigen straatje schoon te vegen, en daarmee eigenlijk impliciet de schuld bij Gert Werckx (was hij nou rigger of lichtman) zelf te leggen - kan op grond van de verschrikkelijke gevolgen dus wel getwijfeld worden.
Een goed aangebracht valbeveiligingssyteem en goede gebruiks-instructies aan gezonde fitte mensen maken het vrijwel onmogelijk dat dit soort berichten zouden verschijnen in de krant.
Maar na de twee doden in Londen binnen 3 maanden in begin 2001, en de lichtman die ongeveer een jaar geleden omkwam bij de val van een ladder, vrees ik dat we het gemiddelde van ongeveer 1 dode per jaar alleen met meer en overtuigender inzet van opdrachtgevers, verhuurbedrijven en de crew's zelf (!) naar beneden kunnen krijgen.
Laat de dood van Gert niet voor niks zijn en een keerpunt vormen in het veiligheidsbewustzijn van deze branche. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat we dit soort dingen altijd van instanties van buitenaf moeten horen.
Inmiddels heb ik begrepen dat Gert een lichtman was, die nog niet zo heel lang in dienst was van EML, die van de truss gevallen is, bij uitlichten van, of service aan een spot.
Dit rechtvaardigt de simpele gewetens-vraag:
Wie gebruikt er nu echt een goede horizontale valbeveiliging op zijn trussen als hij/zij daarin moet klimmen. En heeft ook gecontroleerd of dat truss-type daarvoor ook sterk genoeg is...
rinus bakker
Bijgewerkt door - rinus bakker op 20/11/2002 23:19:42
Bijgewerkt door - rinus bakker op 21/11/2002 19:21:50
citaat: .....een dodelijk ongeval gebeurd. ....een val gemaakt van een 20-tal meter. Hij overleefde de val niet...
citaat: Toch waren "alle voorzieningen inzake veiligheid aanwezig", klinkt het.
Een goed aangebracht valbeveiligingssyteem en goede gebruiks-instructies aan gezonde fitte mensen maken het vrijwel onmogelijk dat dit soort berichten zouden verschijnen in de krant.
Maar na de twee doden in Londen binnen 3 maanden in begin 2001, en de lichtman die ongeveer een jaar geleden omkwam bij de val van een ladder, vrees ik dat we het gemiddelde van ongeveer 1 dode per jaar alleen met meer en overtuigender inzet van opdrachtgevers, verhuurbedrijven en de crew's zelf (!) naar beneden kunnen krijgen.
Laat de dood van Gert niet voor niks zijn en een keerpunt vormen in het veiligheidsbewustzijn van deze branche. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat we dit soort dingen altijd van instanties van buitenaf moeten horen.
Inmiddels heb ik begrepen dat Gert een lichtman was, die nog niet zo heel lang in dienst was van EML, die van de truss gevallen is, bij uitlichten van, of service aan een spot.
Dit rechtvaardigt de simpele gewetens-vraag:
Wie gebruikt er nu echt een goede horizontale valbeveiliging op zijn trussen als hij/zij daarin moet klimmen. En heeft ook gecontroleerd of dat truss-type daarvoor ook sterk genoeg is...
rinus bakker
Bijgewerkt door - rinus bakker op 20/11/2002 23:19:42
Bijgewerkt door - rinus bakker op 21/11/2002 19:21:50
Comment