Innige deelneming voor de dood van een crewmember

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Mijn deelneming gaan in eerste instantie naar zijn vrouw en kinderen.
    citaat: .....een dodelijk ongeval gebeurd. ....een val gemaakt van een 20-tal meter. Hij overleefde de val niet...
    Helaas lijkt dit een haast onvermijdelijke vorm van ellende. Het is eigenlijk nog een wonder dat het zo weinig gebeurt, gezien de soms buitenisse hoeveelheid uren die we draaien, en de veelgehoorde reacties - ook in de topics van dit forum - in de trant van "dat gezeur over veiligheid".
    citaat: Toch waren "alle voorzieningen inzake veiligheid aanwezig", klinkt het.
    Iedereen brengt lippendienst aan dit onderwerp maar aan het waarheidsgehalte van deze mededeling - men probeert zeker naar de pers altijd direct zijn eigen straatje schoon te vegen, en daarmee eigenlijk impliciet de schuld bij Gert Werckx (was hij nou rigger of lichtman) zelf te leggen - kan op grond van de verschrikkelijke gevolgen dus wel getwijfeld worden.
    Een goed aangebracht valbeveiligingssyteem en goede gebruiks-instructies aan gezonde fitte mensen maken het vrijwel onmogelijk dat dit soort berichten zouden verschijnen in de krant.
    Maar na de twee doden in Londen binnen 3 maanden in begin 2001, en de lichtman die ongeveer een jaar geleden omkwam bij de val van een ladder, vrees ik dat we het gemiddelde van ongeveer 1 dode per jaar alleen met meer en overtuigender inzet van opdrachtgevers, verhuurbedrijven en de crew's zelf (!) naar beneden kunnen krijgen.
    Laat de dood van Gert niet voor niks zijn en een keerpunt vormen in het veiligheidsbewustzijn van deze branche. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat we dit soort dingen altijd van instanties van buitenaf moeten horen.

Inmiddels heb ik begrepen dat Gert een lichtman was, die nog niet zo heel lang in dienst was van EML, die van de truss gevallen is, bij uitlichten van, of service aan een spot.

Dit rechtvaardigt de simpele gewetens-vraag:
    Wie gebruikt er nu echt een goede horizontale valbeveiliging op zijn trussen als hij/zij daarin moet klimmen. En heeft ook gecontroleerd of dat truss-type daarvoor ook sterk genoeg is...

rinus bakker

Bijgewerkt door - rinus bakker op 20/11/2002 23:19:42

Bijgewerkt door - rinus bakker op 21/11/2002 19:21:50
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Tiemen
      • Dec 2001
      • 944

Ik betuig ook mijn diepste medeleven met deze korte reactie.

Toch vind ik het niet gepast om in deze topic over de oorzaak van het ongeval te spreken. Zeker niet als we dan overgaan tot het 'roddelen'. Het is gebeurd tijdens de afbraak. Haast en spoed is zelden goed, is een uitspraak die hier zeer van toepassing is...Lifeline's waren aanwezig, net als vertikale valbeveiligingen...Als er over deze dingen verder moet gediscussieerd worden, zou ik het gepaster vinden dit in een aparte topic te doen, of in een andere topic over veilligheid. Het gaat eerst en vooral om dat mensenleven dat er nu niet meer is.

Tiemen

Bijgewerkt door - Tiemen op 22/11/2002 11:09:58

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

citaat:
        Als er over deze dingen verder moet gediscussieerd worden, zou ik het gepaster vinden dit in een aparte topic te doen, of in een andere topic over veiligheid. Het gaat eerst en vooral om dat mensenleven dat er nu niet meer is.
        Dat laatste ben ik geheel met je eens Tiemen, maar als al jouw statements kloppen hadden we dit hele topic niet gehad.
        Het is geen kwestie van dat de schuldvraag hier besproken wordt, maar laten zien dat veel van die (vooral vrijblijvende?) topics over veiligheid niet hebben kunnen voorkomen dat Gert er niet meer bij ons is.
        En deste kwalijker is dat in het persbericht nog maar even deze nadruk op de aanwezige veiligheidsvoorzieningen moest worden gelegd. Je kunt wel alle technische voorzieningen treffen, maar als je vervolgens de crews (vanwege financieel/organisatorische redenen) gaat "uitwonen" in hun soms absurde werkuren ben je wel degelijk medeschuldig, en is Gert een mede-slachtoffer van een economische onverantwoorde houding van organisator of verhuurbedrijf. En in de VS zouden zijn vrouw en kinderen dan misschien niet hun man en vader terugkrijgen, maar wel een ecomonische genoegdoening. Alleen maar treuren om de dood van Gert brengt ons geen stap verder. Mijn pleidooi betreft het aan de kaak stellen van de soms moordende concurrentie in deze business, die maar al te vaak wordt uitgevochten over de ruggen van de crews, die maar al te vaak een klokje rond moeten werken... en daarna op de terugweg in slaap vallen achter het stuur..... (of praat ik nu weer volslagen onzin?)
        En nu mogelijk met de dood van Gert als een triest voorbeeld. Maar laat dat dan ook niet een vergeefse dood zijn geweest.
        rinus

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• loesje
          • Nov 2002
          • 11

Ook mijn deelneming

loes

Comment

• SWDJ
            • Aug 2002
            • 275

Verschrikkelijk als er zo iets gebeurt. Ook mijn deelneming.

Het ergste is het natuurlijk voor familie en vrienden.

SWDJ

Comment

• Turboblauw
              • Sep 2002
              • 137

Namens mij en de rest van Fix, onze oprechte deelneming

\"ej Meneer de DJ mag de bas wat zachter de Glazen kom van de bar afzetten\", vind je het gek met 6 basjes en 4 topjes Turbosound TMS 3[:P]

Comment

Working...