Nodig of overdreven?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

    #16
    als die kerel zich toch lekkerder voelt met 2 zekeringen aan die genie... dan laat em toch lekker..

    Lighting to the MAX !!!
    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

    Comment

    • Robert
      • Aug 2000
      • 630

      #17
      Een genie is ervoor gemaakt (en goedgekeurd) om te gebruiken zonder extra tuigjes en zo. Als je de poten gebruikt, niet meer dan het toegstane gewicht in het bakje hebt en de genie niet verrijdt op hoogte gaat een genie niet om!

      Als iemand dat toch graag wil doen moet hij het zelf weten. De persoon in kwestie was takels uit het dak aan het halen, deze kunnen weleens zwaar zijn, dus misschien was hij bang dat hij ver uit het bakje moest gaan hangen om erbij te kunnen.... Als hij het op dat moment nodig achtte moet hij dat lekker zelf weten. En als het dan wat langer duurt: Pech.

      Ik zeker me nooit in een genie. Ik probeer altijd de poten te gebruiken, soms levert dit grote problemen op, en dan wil ik nog wel zonder poten werken, als ik niet al te hoog moet (het licht hangt bij ons nooit hoger dan circa 5 meter). Ik laat me (met poten) bijna altijd verrijden als ik op hoogte ben, anders duurt het echt een jaar om onze lichtset te stellen.

      Grtz. Robert

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #18
        citaat:Gewoon netjes je stempels van je geni uitzetten tuigje aan en zekeren aan je geni. Je bent wel iets langzamer , maar moet je is kijken hoe lang het duurt als je dat in een rolstoel moet geen doen
        het beste antwoord, en nog niet eens van rinus...

        sjonge, een nieuwe site ( klik op mijn profiel enzenzenz)

        Comment

        • axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

          #19
          citaat:
          Een genie is ervoor gemaakt (en goedgekeurd) om te gebruiken zonder extra tuigjes en zo. Als je de poten gebruikt, niet meer dan het toegstane gewicht in het bakje hebt en de genie niet verrijdt op hoogte gaat een genie niet om!
          Een auto is normaal ook gemaakt om zonder gordels aen airbags te kunnen rijden....
          Maar ok, hier heb je nog een punt...

          Maar het volgende word ik wel echt PISSED van!

          citaat:
          Ik zeker me nooit in een genie. Ik probeer altijd de poten te gebruiken, soms levert dit grote problemen op, en dan wil ik nog wel zonder poten werken, als ik niet al te hoog moet (het licht hangt bij ons nooit hoger dan circa 5 meter). Ik laat me (met poten) bijna altijd verrijden als ik op hoogte ben, anders duurt het echt een jaar om onze lichtset te stellen.
          DAN DUURT HET MAAR EEN JAAR...
          Doe jij wel grote klussen...
          Je bent er nog fier op ook dat je op die manier klussen in een kortere tijd doet, een loopje neemt met de veiligheidsmaatregelen en dus ook weer wat minder kan vragen voor een klus omdat het minder tijd kost...


          MARKTVERZIEKER!!!


          De groe(n)ten
          Tom Manshoven
          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

          Comment

          • Stijn Vanstiphout
            • Oct 2000
            • 1160

            #20
            Ik heb zo'n beetje de indruk dat hier mensen aan het reageren zijn die amper 4 keer per jaar de Genie ingaan. Ik ken ze ook wel hoor, de mensen die het vragen: "Mogen wij jullie Genie even gebruiken? Hij gaat toch de lucht in zonder de poten hè?" Als ik een broekje bijheb, dan gaat ie aan hoor, al is het maar om even iets te shiften, 5 meter hoger.
            Okee, het moet niet, natuurlijk niet. En als jij het zonder doet zal dat mij worst wezen, maar goeie raad is immers snel gegeven, en een broekje kost geen honderden euro's. Enneuh, het feit dat het niet snel genoeg gaat? Denk dan maar 'ns hoeveel tijd je verliest met eten tijdens productie. Maarja, eten kan soms wel es handig zijn, net zoals een tuigje!

            mvg,


            Stijn Vanstiphout,
            SVD, Klank & Licht & LVL Audio-Visueel
            België

            Stijn.Vanstiphout@pandora.be ook op MSN

            Stijn Vanstiphout,
            LVL Multimedia
            België

            Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

            Comment

            • Lons-E
              • Apr 2003
              • 8

              #21
              Jah hmm.. Veel geouwehoer hiero... Ennuh meneer ASX, volgens mij voel je je een beetje persoonlijk aangevallen ofzo.. Beetje zwak eigenlijk.. In plaats van ff normaal te doen ga je een beetje iedereen voor alles en nog wat uit lopen maken..

              Maarjah dit was een beetje off-topic...

              Ik weet het niet.. Maare hoe LOMP ben je als uit een genie valt. Het is technisch gezien ook vrijwel onmogelijk. Aangezien de reling tot boven heuphoogte.. Dus je moet wel hele rare (dus verboden) capriolen uithalen om eruit te vallen. Dus zolang je je aan de voorgeschreven regels houd en dus stempeld enzo, dan is een tuigje helemaal niet nodig.

              Maar ookal zeker je je 3-dubbel of wat dan ook, het risico is naar mijn idee groter dat je genie omvalt, dan dat je eruitvalt. En dan heb je nix aan je tuigjes en veiligheidsdingetjes.

              En een ongeluk kan altijd gebeuren, we praten hier over wat in de theorie mogelijk is. In de theorie is het ook mogelijk om je nek te breken of een schedelbasisfractuur op te lopen als je over een stoeprand stuikeld..

              Betekend dat dat ik nu met een helm en beschermend harnas over straat moet? Nee toch? En waarom? Omdat de kans nihil is dat het gebeurt. Net zoals de kans dat je uit je genie valt nihil is (als je je aan de regels houd tenminste).

              En als je je veiliger voelt met een tuigje, be my guest...

              Maar wij (Jeroen, ik en een paar anderen) hadden het idee dat hij het alleen deed om tijd te rekken, omdat wij hem verplicht moesten in huren en we dus niet buiten hem om konden, daarom de fustratie van jeroen en anderen...

              Oke dit is wat ik vind...

              Ik zeg dus niet dat een tuigje onzin is, maar ik zeg alleen dat ik het overbodig vind...

              Gegroet, Lons-E

              Comment

              • ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

                #22
                Ook hier heb ik me weer heel erg lang in kunnen houden...
                Mar na deze latste reactie van iemand die een mening meent te moeten ventileren over de veiligheidheidsvoorzieningen van iemand anders, ik kan het weer niet laten

                Heb je de persoon die zich van extra veiligheidslijntjes bediende gevraagd warom hij dat deed? Volgens mij is er namelijk wel een rede voor dat hij dat doet.

                Ik weet hoe je moet werken met een genie, vindt het best betrouwbare dingetjes...

                Mar als je nu takels gaat inhangen of verwijderen dan moet je meestal met je handen zijn op plaatsen war de genie je net niet helemaal kan brengen..Mensen die weten hoe een genie wiebelt en zwabbert op grotere hoogte en die dan beide handen nodig hebben om iets zwaars boven hun macht op te hangen/verplaatsen/verwijderen, die vinden het vaak een prettig idee om met een veiligheidslijn aan de genie gezekerd te zitten...

                Ik dus ook...
                Maar dat komt mede door:
                -grondploeg, die er een sport van makt om de genie warin ik sta zo lomp mogelijk te verplaatsen (dat lijkt maar zo, maar de uitwerking van een verplaatsing van de genie voelt boven toch heel anders )

                - relaxter gevoel met werken. Om bij sommige pleken te komen moet je nogal gek doen in het bakkie, nee ik klim niet op het randje...maar als ik gezekerd zit, dan werk ik sneller!
                Het is absolute schijnveiligheid...maar ik neem aan dat jullie ook niet stoppen met nadenken nadat je jezelf hebt gezekerd...

                Verschil van inzicht en het daardoor overdreven vinden van het zekeren heeft misscien ook te maken met het soort werkzaamheden dat wordt uitgevoerd, ff een lampje stellen, ander filtertje is minder gehannes en ge-eikel met de ruimte in een genie-bakje


                >>>> voor zelfbouwers: eet voedsel dat gaar is, koop spul wat klaar is!<<<<

                Comment

                • Robert
                  • Aug 2000
                  • 630

                  #23
                  Beste Tom,

                  citaat:Een auto is normaal ook gemaakt om zonder gordels aen airbags te kunnen rijden....
                  Ja, maar dat mag niet. Een genie mag je wel gebruiken zonder tuigje.

                  citaatAN DUURT HET MAAR EEN JAAR...
                  Doe jij wel grote klussen...
                  Je bent er nog fier op ook dat je op die manier klussen in een kortere tijd doet, een loopje neemt met de veiligheidsmaatregelen en dus ook weer wat minder kan vragen voor een klus omdat het minder tijd kost...
                  Zoals ik al zei: ONZE lichtset. Dat is een lichtset waar ik zeer vaak mee werk. ONZE lichtset bestaat uit "a shitload of parcans", zoals bezoekende LD's het weleens fijntjes uitdrukken. Om ONZE lichtset te stellen hoef je met de genie nooit hoger dan ca. 5 meter. Ik krijg voor elke klus trouwens hetzelfde betaald, dus in dat opzicht zal het mij worst zijn hoe lang het duurt.

                  Verder snap ik niet precies waar de vraag op slaat of ik grote klussen doe. Maar het antwoord: Niet zoveel, tenminste, niet naast het werk waar ik het de hele tijd over heb. Als ik verder omhoog moet met een genie gaan de poten er echt wel in. Zoals je hebt kunnen lezen gaan ze er nu al zo veel mogelijk in.

                  Maar dan wil ik jou weleens zien als er een hele crew met apparatuur en backline staat te wachten tot ze het podium op kunnen... Ga jij dan elke keer omlaag om de poten los te draaien als je twee meter verder moet? Nee natuurlijk niet, dan laat je je gewoon op 5 meter hoogte verrijden.

                  En mocht het voorkomen dat er al backline of andere zooi staat (want wie houdt 8 amerikaanse crew-mensen tegen als je het licht omhoog doet, als ze al een half uur hebben staan wachten?), dan komt het ook nog weleens voor dat onze genie zonder poten wordt gebruikt.

                  Noem mij maar een marktverzieker... Ik vind het niet getuigen van veel realiteitszin. Het is heel gemakkelijk om te roepen (en te gaan schelden) als niet alle regels perfect worden nagestreefd. Maar in de praktijk kan nu eenmaal niet alles volgens alle regels. En dat weet jij ook wel als je grote klussen draait.

                  Of ben jij die jongen die altijd een helm op heeft als er iemand anders in de genie staat, of als de trussen op werkhoogte hangen? En die tegen de 4 geluidsmensen van Wycleff-Jean zegt dat ze ook een helm op moeten, en dat ze anders het podium af moeten? En ben jij die jongen die dan de show laat stilleggen omdat je opmerkt dat een van de moving-heads geen safety-kabeltje heeft meegekregen van jullie stage-lopende kracht?

                  Grtz. Robert





                  Comment

                  • axs
                    Moderator
                    • Jun 2002
                    • 2687

                    #24
                    citaat:

                    Zoals ik al zei: ONZE lichtset. Dat is een lichtset waar ik zeer vaak mee werk. ONZE lichtset bestaat uit "a shitload of parcans", zoals bezoekende LD's het weleens fijntjes uitdrukken. Om ONZE lichtset te stellen hoef je met de genie nooit hoger dan ca. 5 meter. Ik krijg voor elke klus trouwens hetzelfde betaald, dus in dat opzicht zal het mij worst zijn hoe lang het duurt.
                    Tja, blijf het een totaal verkeerd ingesteldheid vinden!


                    citaat:

                    Verder snap ik niet precies waar de vraag op slaat of ik grote klussen doe. Maar het antwoord: Niet zoveel, tenminste, niet naast het werk waar ik het de hele tijd over heb. Als ik verder omhoog moet met een genie gaan de poten er echt wel in. Zoals je hebt kunnen lezen gaan ze er nu al zo veel mogelijk in.

                    Juist een reactie op jouw stelling....
                    citaat:
                    anders duurt het echt een jaar om onze lichtset te stellen.

                    citaat:
                    Maar dan wil ik jou weleens zien als er een hele crew met apparatuur en backline staat te wachten tot ze het podium op kunnen... Ga jij dan elke keer omlaag om de poten los te draaien als je twee meter verder moet? Nee natuurlijk niet, dan laat je je gewoon op 5 meter hoogte verrijden.
                    NOOIT laten doen!!! Maar dan ook echt NOOIT!
                    IEDEREEN gaat hier eerst volledig naar beneden, pootjes worden losgedraaid, genie verreden, pootjes terug vastgedraaid en waterpas gezet!

                    citaat:
                    En mocht het voorkomen dat er al backline of andere zooi staat (want wie houdt 8 amerikaanse crew-mensen tegen als je het licht omhoog doet, als ze al een half uur hebben staan wachten?), dan komt het ook nog weleens voor dat onze genie zonder poten wordt gebruikt.
                    Trek je plan, man! Wat gaat voor? Als jezelf al geen prioriteiten kan stellen...



                    citaat:
                    Noem mij maar een marktverzieker...
                    Yup, nog steeds met evenveel plezier!


                    citaat:
                    Ik vind het niet getuigen van veel realiteitszin. Het is heel gemakkelijk om te roepen (en te gaan schelden) als niet alle regels perfect worden nagestreefd. Maar in de praktijk kan nu eenmaal niet alles volgens alle regels. En dat weet jij ook wel als je grote klussen draait.
                    Weet dat wel, maar je moet zelf weten wat kan en wat niet kan!
                    En een genie zonder pootjes verrijden op 5m hoogte... kan NIET!


                    [quote]citaat:
                    Of ben jij die jongen die altijd een helm op heeft als er iemand anders in de genie staat, of als de tr
                    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                    Comment

                    • rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

                      #25
                      citaat:
                      En mocht het voorkomen dat er al backline of andere zooi staat (want wie houdt 8 amerikaanse crew-mensen tegen als je het licht omhoog doet, als ze al een half uur hebben staan wachten?), dan komt het ook nog weleens voor dat onze genie zonder poten wordt gebruikt.
                      Hallo Robert,
                      met het oprekken van de grenzen kom je er niet altijd...
                      noem tegen die Amerikanen maar eens:
                      'responsability', 'liability', 'unions' & 'osha'.
                      en ze zijn meteen stil! En als ze dat op dat moment dan nog dan niet zijn zijn het geen echte Amerikanen.
                      Dan kun je het altijd nog even proberen met 'smoke another joint' of 'I'll send you to Iraq'.
                      Maar FF serieus, je gaat toch geen risico nemen omdat iemand je staat op te fokken? Al heet die persoon Willem-Alexander, Johannes-Paulus of George-W.
                      Er is er maar 1 die op dat moment echt hoort te tellen, en die heet dan gewoon Robert. Daarna komen zij pas aan de beurt.
                      En natuurlijk is er een hellende schaal tussen volkomen veilig en absoluut levensbedreigend, maar denk bij jezelf eens in wat een verzekeraar (of ArbeidsInspectie) zou zeggen..... als het ongeluk gebeurd is?!
                      "Heb je er alles (aantoonbaar) aan gedaan om onnodige risico's te vermijden?"
                      Is het antwoord dan NEE, dan is degene die het meest spijt heeft ook getooid met jouw naam!


                      Als Murphy zich met Newton heeft bemoeit, kun jij weer beginnen op de vloer!!
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                      Comment

                      • juppie
                        • Jun 2002
                        • 10

                        #26
                        je kan wel blijven doorgaan over wellus nietus iedereen blijft bij zijn eigen stand punt ik zeg altijd maar neem het zekere voor het onzekere en als je leven je lief is doe het dan wel want anders kan je voortaan vanuit je rolstoel alles gaan dirigeren!

                        -----------------------
                        Doegie

                        Justien Jochems
                        Jochems Licht & Geluid
                        -----------------------
                        Doegie en kusjes

                        Justien Jochems
                        Jochems Prof Licht & Geluid - Vianen UT

                        Comment

                        • axs
                          Moderator
                          • Jun 2002
                          • 2687

                          #27
                          citaat:
                          Zoals ik al zei: ONZE lichtset. Dat is een lichtset waar ik zeer vaak mee werk. ONZE lichtset bestaat uit "a shitload of parcans", zoals bezoekende LD's het weleens fijntjes uitdrukken. Om ONZE lichtset te stellen hoef je met de genie nooit hoger dan ca. 5 meter. Ik krijg voor elke klus trouwens hetzelfde betaald, dus in dat opzicht zal het mij worst zijn hoe lang het duurt.
                          Eigenlijk erg... je geeft er blijkbaar echt niet om veiligheid, zelfs niet om je eigen. En veiligheid begint bij je eigen...


                          citaat:
                          Verder snap ik niet precies waar de vraag op slaat of ik grote klussen doe.
                          Aangezien je zelf zegt dat je dan JAAR zou nodig hebben om je set af te stellen...

                          citaat:
                          Als ik verder omhoog moet met een genie gaan de poten er echt wel in. Zoals je hebt kunnen lezen gaan ze er nu al zo veel mogelijk in.
                          Yep, zoveel mogelijk... zegt genoeg hé!


                          citaat:
                          Maar dan wil ik jou weleens zien als er een hele crew met apparatuur en backline staat te wachten tot ze het podium op kunnen... Ga jij dan elke keer omlaag om de poten los te draaien als je twee meter verder moet? Nee natuurlijk niet, dan laat je je gewoon op 5 meter hoogte verrijden.
                          Yep, wij gaan IEDERE keer volledig naar beneden, pootjes losdraaien zodat je de genie kan verrijden... en terug waterpas zetten

                          citaat:
                          En mocht het voorkomen dat er al backline of andere zooi staat (want wie houdt 8 amerikaanse crew-mensen tegen als je het licht omhoog doet, als ze al een half uur hebben staan wachten?), dan komt het ook nog weleens voor dat onze genie zonder poten wordt gebruikt.
                          Grrrr... dan wachten ze maar! Maakt mij geen donder uit!
                          Maar ja... wij zorgen gewoon dat we op tijd beginnen en dan komt het niet voor dat er volk staat te wachten!

                          citaat:
                          Noem mij maar een marktverzieker...
                          Yup, nog steeds met evenveel plezier...

                          citaat:
                          Ik vind het niet getuigen van veel realiteitszin. Het is heel gemakkelijk om te roepen (en te gaan schelden) als niet alle regels perfect worden nagestreefd. Maar in de praktijk kan nu eenmaal niet alles volgens alle regels. En dat weet jij ook wel als je grote klussen draait.
                          Weet ik ook wel... maar dat zal zich niet uiten op gebied van persoonlijke veiligheid!

                          [quote]citaat:
                          Of ben jij die jongen die altijd een helm op heeft als er iemand anders in de genie staat, of als de trussen op werkhoogte
                          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                          Comment

                          • Robert
                            • Aug 2000
                            • 630

                            #28
                            citaat:Aangezien je zelf zegt dat je dan JAAR zou nodig hebben om je set af te stellen...
                            Een jaar was wat overdreven, het zou ook binnen een maand of 10 gebeurd kunnen zijn. Je snapt zelf toch ook wel dat ik gewoon bedoel dat het veel langer duurt....

                            citaat:Yep, wij gaan IEDERE keer volledig naar beneden, pootjes losdraaien zodat je de genie kan verrijden... en terug waterpas zetten
                            Op onze genie zit helemaal geen waterpas... En dat jullie elke keer naar beneden gaan, lijkt me een goede zaak, hoewel het bij ons (140 parren) echt heel lang zou gaan duren. Ik kan niet bij veel meer dan 8 parren tegelijk, dus ik zou dan 18 keer de genie los en vast moeten draaien. Waarom zou ik me niet laten verrijden met de poten erin, maar niet vastgedraaid? Ik snap wel dat het niet de bedoeling is, maar ik zit nog niet op de helft van de maximale hoogte, de poten zitten erin, de vloer is geheel vlak....

                            citaat: Helm op als iemand ANDERS in de genie staat : Neen
                            Als de trussen op werkhoogte hangen : neen
                            Dat moet wel hoor.... Zo zie je maar dat jij je ook niet aan alle regels houdt.

                            citaat: Maar tijdens een show...
                            Nope, die dingen worden bij ons OP VOORHAND gecontroleerd!
                            Dingen worden bij ons natuurlijk ook op voorhand gecontroleerd, maar fouten maken is menselijk! Misschien heeft een lokale buurtjongen die een keer mee is wel vergeten een headje te safen. Als je tijdens een show opmerk dat een head geen safety heeft, ga je toch echt niet die show stilleggen....


                            citaat: btw: je moet maar 2 pootjes lossen om de genie te kunnen verrijden als je hem lichtjes kantelt. (en ja... dat mag!!! als er niemand opstaat natuurlijk en het platform beneden is)
                            Als je hem wil verrijden met het platform op x meter hoogte dien je de 4 voetjes te lossen en terug vast te zetten...
                            Onze genie kan je echt niet kantelen, dat ding weegt 350 kilo. Maar dan nog; dan moet ook nog de lichtman in kwestie uit het bakje klimmen!! Duurt het weer veel langer. Dan zou ik toch even alle pootjes losdraaien.

                            Maar dat laatste snap ik niet: Hoe kan een genie nu op x meter hoogte zijn terwijl er niemand in staat?

                            citaat:Misschien nog niet aan gedacht dat er ook hoogtewerkers met stuurinrichting bestaan?
                            Daar ga ik niet over... ik wordt ingehuurd om te werken met de spullen die er zijn.

                            citaat: Maar ja... wij zorgen gewoon dat we op tijd beginnen en dan komt het niet voor dat er volk staat te wachten!
                            En ook daar ga ik helaas niet ov

                            Comment

                            • MarsBravo
                              • Oct 2002
                              • 9

                              #29
                              Gedenk Frankie:
                              alleen in die zwarte doos
                              op vijf meter hoogte
                              pootjes nooit uitgeklapt
                              knopen in het snoer
                              spijkerbroek voldoet
                              de spot, net buiten z'n macht
                              alleen in een zwarte doos
                              vijf voet diep

                              Comment

                              Working...