Geluid opnemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Destiny
    • Jul 2001
    • 899

Geluid opnemen

Ik ben nu bezig met een nummer te maken op de pc en wil hiervoor een stukje vocal opnemen.

Ik heb nu een microfoon aangesloten op de pc, maar de kwaliteit daarvan laat natuurlijk wat te wensen over...

Hoe kan ik dit het beste opnemen? Of hoe kan ik de ruis eruit filteren?

Zoek en gij zult vinden... vind gij niet dan is het zoek!
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Als er al regels in de geluidstechniek bestaan dan is dit mischien wel de belangrijkste;

"Goede muziek, een goede opname of een mooie livemix begint bij het begin en is als de spreekwoordelijke ketting die even sterk als zijn zwakste schakel is. Aan elke stap moet dus zorgvuldig aandacht worden besteed om een goed eindresultaat te krijgen."

Wat vocalen opnemen betreft begin je dus bij een goede vocalist(e)
    Ik hoop voor je dat je die hebt want anders kun je beter geen vocals aan je track toevoegen.

In wat voor ruimte neem je op? is daar geen lawaai? Wat doet de ruimte met de stem? Luister daar goed naar voordat je ook maar iets opneemt.Pas de ruimte desnoods aan.

Wat voor mic gebruik je nu? En hoe klinkt dat? Over microfoons is genoeg info te vinden dus daar ga ik niet verder op in.

Hoe ga je de PC in? (wat voor kaart/interface/pre-amp/mixer/channel strip, of wat er ook maar tussen zit)Direct een soundblaster ingaan met een mic , dat werkt inderdaad niet nee, een mic pre-amp of channelstrip, liefst met A/D converter klinkt 100x beter.

En op welk niveau ga je de PC in? Als je te zacht opneemt, heb je sowieso wat ruis, zeker als de gebruikte spullen niet al te best zijn.

Als er eenmaal ruis in de opname zit krijg je die er niet of nauwlijks meer uit, zorg dus dat die er sowieso al niet inkomt!

Zo, dus qua investeringen gaat het om een goede mic/pre-amp combinatie. En dat is inderdaad niet al te goedkoop, maar het is echter zo dat met de huidige technologie er op elke PC 100% digitale producties gemaakt kunnen worden van een behoorlijk hoge kwaliteit, voor een lage prijs. Maar al wil je de vocals op dezelfde kwaliteit hebben dan komt daar toch wat hardware bij kijken, en een goede vocalist(e) natuurlijk!

De storthoop heeft gesproken
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• zjeten
      • Mar 2003
      • 331

om eventjes verder te gaan,ik wil een live mix opnemen,maar heb niet echt een leuk programma om dit te doen,het moet niet veel zijn,en niet van de allerbeste kwaliteit,maar je moet het toch op cd kunnen plaatsen en toch iets van kwaliteit halen
      gelieve een programa aan wijzen,dat ik graties kan aangraken of toch voor niet veel geld
      greets
      jeffrey

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Lekker off-topic maar goed.

Heb je het nu over een band mixen of over plaatjes draaien? Anyway, het is niet verstandig om PC's te gebruiken voor audio in livesituaties vanwege de storingsgevoeligheid. Als het op te nemen signaal gewoon op 2 sporen uitkomt is er toch nix mis met DAT of MD?

De storthoop heeft gesproken
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...