ISO 9000 - Kwaliteits-'stempel' ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    ISO 9000 - Kwaliteits-'stempel' ?

    Zijn er al bedrijven/firma's enz. die een kwaliteitsborgingscertificaat hebben volgens ISO 9000 (1, 2 of 3) voor
    "het verzorgen van licht- en/of geluidsinstallaties, bij feesten, evenementen of dansgelegenheden ... enz"?
    Heeft iemand al eens van zoiets gehoord?

    Hijsfijn!!!!!
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

    #2
    Ik heb wel de VCA I en VCA II cursusen gevolgd en behaald.
    Echter is de certificering van het bedrijf niet rendabel op dit moment.
    Omdat de kosten voor het geheel erg hoog oplopen.

    En het brengt ook een hele berg werk en dus ook kosten met zich mee in de dagelijkse bedrijfsvoering.
    Dus wordt het een te kostbaar verhaal wat je nergens op kunt verhalen.
    De klanten anno 2003 zijn er nog niet mee bekend en dus ook niet bereid om ervoor te betalen.
    Dus om marktwaardig te blijven en een goede markt-positie te behouden is het nog niet aan te raden om hierin deel te nemen.

    Showtechniek

    Comment

    • -Bart-
      • May 2001
      • 827

      #3
      Mag ik daar een sub-vraagje aanvast knopen?;

      Is het iemand wel eens overkomen dat een klant er naar vroeg?

      In elk ander geval, niet aan beginnen zolang 'het bedrijfsleven' het niet vereist. In sommige bedrijfstakken doen ze simpelweg zonder een certificaat geen zaken met je.

      Het kan heel nuttig zijn om een soort iso-systeem in je bedrijf te hebben met audits, procedures, etc. Maar extreem kostbaar om aan sommige eisen te voldoen. Als je maar 95% conform aan iso bent is je investering voor je certificaat weggegooid geld. Daarom moeten in veel bedrijven koste-wat-kost de laatste non-conformities weg worden gewerkt. Waarbij de investering niet meer in verhouding staat met de effeciency winst.

      <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

      Comment

      • Pieter Huygen
        • May 2003
        • 9

        #4
        ISO 9000 doet mij denken aan het volgende. Ik hoorde pas van een bedrijf dat trots op haar briefpapier vermelde ISO 9001 gecertificeerd te zijn. Wat bleek: Ze hadden onlangs een nieuwe keuken laten bouwen en DIE was 9001 gecertificeerd....... Conclusie: er wordt maar wat aan gerommeld en voorlopig is het voor de branche nog niet nodig.

        *** NEW RH STS RULES***
        *** NEW RH STS RULES***

        Comment

        • rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

          #5
          LOL,
          het voor geen enkele branche echt nodig!
          Maar in een aatal opzichten zou het voor elke branche wel verhelderend kunnen (!!) zijn.
          Alleen kost zoiets wel enkele tienduizenden euro's en een berg werk. En aangezien een certificaat van papier is, komt er daarna ook heel wat papierwerk bij.
          Toch weet ik van enkele verhuurbedrijven die ermee mee bezig zijn, of zelfs al door de laatste audits heen zijn.
          En dan kunnen (!!) ze een belangrijke kwaliteitsverbetering gemaakt hebben, zonder veel duurder te hoeven te opereren. En dat is natuurlijk een concurentievoordeel, niet of je zo'n stempel op briefpapier of gevel of vrachtwagen hebt staan.

          Hijsfijn!!!!!
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

          Comment

          • JBL-QSC-DBX
            • Apr 2003
            • 381

            #6
            Hallo,

            voorzover ik weet wordt bij een ISO 9000 reeks certificering de totale manier van werken beoordeeld, dus: [list][*] de materialen die gebruikt worden, maar die behoren in onze branche toch al van een goede (liefst gecertificeerde) kwaliteit te zijn.[*] De manier van werken, en dan vooral het papierwerk, dus wat voor systeem zit er in je administratie, in je offerte-verloop, in je werkbonnen etc. etc. Dat moet allemaal tip-top zijn[*]De gehele bedrijfsvoering incl. business statement, doelstellingen, bedrijfsgedachte en wat allemaal niet meer..[/list]
            Naar mijn mening, is dat voor de meeste bedrijven in deze branche totaal niet interessant. Vooral de rompslomp die voorafgaat aan de uiteindelijke certificering, ik heb een tijdje als vakantiekracht bij een hekwerk-boer gewerkt die daar toen mee bezig was, bah-bah. Had je wat gezaagd, was je klaar, gelijk de chef werkplaats: Waar is je zaagbon, heb je je tijden ingevuld? Hoeveel afval was er, bla-bla-bla, echt niet tof. En waarvoor? Geen idee.
            citaat: In sommige bedrijfstakken doen ze simpelweg zonder een certificaat geen zaken met je.
            Ik denk niet dat dat in de licht-geluids wereld zo zal spelen. Wil men geluid, huurt men een geluidsboer. Als men een riggings iets wil zal men wel kijken naar papieren en diploma's e.d. Maar een ISO ?
            Ik werk bij een bouwbedrijf en daar kijkt men wel naar ISO-keuringen, maar dan ook alleen bij onder-aannemers die direct bij de productie betrokken zijn zoals metselaars e.d. Dat onder het motto van de kwaliteits-keten is zo sterk als de zwakste schakel... Cateraars en hoveniers e.d. mogen wel gewoon werk verrichten voor het bedrijf, al zijn ze niet gecertificeerd.

            Al met al lijkt het me (nog) niet de moeite waard voor licht-geluid bedrijven. Het is te intensief en de markt vraagt er mijns inziens nog niet om.

            Groeten, Joris Martens
            Timescape.nl

            Comment

            • Lucasbak
              • May 2003
              • 28

              #7
              Ik heb een kennismaking bijeenkomst bij gewoond van de PRESA, de vereniging die de belangen van Facilitaire bedrijven wil behartigen naar de overheid, arbo, enz. Daar werd mij verteld dan men een subsidie heeft gekregen om voor deze branche een nieuwe NEN norm te mogen samen stellen.

              Ik weet niet of hier al aan begonnen is maar het zou wel goed zijn als er een Norm was die gemaakt was voor ons soort bedrijven. En als je aan de wieg staat van het maken van een norm kun je in ieder geval de norm werkbaar maken en sturen. Een norm is daarom noodzakelijk.

              Als het maken van een wet of norm alleen aan een ambtenaar wordt over gelaten, wordt deze meestal onwerkbaar. Een voorbeeld is de nieuwe vuurwerk wet daar was de norm zo zwaar dat zelfs het explosief in je airbag onder deze wet zou vallen. Zo zwaar dat auto's ook niet in de bebouwde kom geparkeerd mochten worden. Nu zie je dat alle opslag van vuurwerk naar Duitsland verhuisd, omdat de vuurwerkwet daar nu soepeler is dan in ons eigen land. Verder is door de zeer strenge eisen de helft van de vuurwerkbedrijven verdwenen.

              Verder pleit ik voor een vak vereninging ik vindt alleen dat elk bedrijf wat lid wil worden ook die mogelijkheid moet krijgen om lid te worden. Bij de PRESA is op dit moment plaats voor bedrijven die aan vrij strenge eisen moeten voldoen, naar mijn mening te streng.

              Ik ben benieuwd of er bedrijven op de hoogte zijn van de PRESA en wat men vindt van het toelatingsbeleid.

              ISO norm wij zijn er nauwelijks mee gecofronteerd, soms wel bij grote bedrijven als SHELL & Philips en dan krijg je een half uur veiligheid en mag je werken.

              Bezig


              LB
              LB

              Comment

              • moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

                #8
                J&H is presa lid Lucas

                Moderator J&H Licht en Geluid Forums
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                Comment

                • rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

                  #9
                  citaat:
                  1. Een norm is daarom noodzakelijk.
                  2. Als het maken van een wet of norm alleen aan een ambtenaar wordt over gelaten, wordt deze meestal onwerkbaar. Een voorbeeld is de nieuwe vuurwerk wet daar was de norm zo zwaar dat zelfs het explosief in je airbag onder deze wet zou vallen.
                  3. Verder is door de zeer strenge eisen de helft van de vuurwerkbedrijven verdwenen.
                  4. Bij de PRESA is op dit moment plaats voor bedrijven die aan vrij strenge eisen moeten voldoen, naar mijn mening te streng.
                  5. ISO norm wij zijn er nauwelijks mee gecofronteerd, soms wel bij grote bedrijven als SHELL & Philips en dan krijg je een half uur veiligheid en mag je werken.
                  Hoi Lucas,
                  1. Eens.
                  2. Ook eens. Maar er waren al Normen en Regels. Alleen werden die door klojo's (zoals Harm S.) van SE Fireworks al jaren aan hun laars gelapt, en de ambtenaren die met controle waren belast waren ofwel zeer laks (gemeente) ofwel corrupt (defensie). Niks nieuws onder de Nederlandse zon dus.
                  3. Dat danken ze dan wederom aan een knoeiende collega en een daarna geschrokken en zwaar overreagerende overheid.
                  4. Zet dan een vak-organisatie op met de naar jouw mening dan juiste criteria. Het is nu wel makkelijk om te pissen tegen een paal die door een ander is neergezet! Zolang je niet mee wilt praten luistert er ook niemand. Zie ook je eigen tekst!
                  5. Bedoel je nou ISO of VCA? ISO gaat veel verder dan VCA! Maar de laatste behandelt in brede zin de veiligheid, en is van oorsprong ook afkomstig uit de Petrochemie. Steeds meer grote bedrijven stellen dit certificaat echter als voorwaarde aan hun onder-aannemers, omdat ze door de Wet Keten-aansprakelijkheid anders toch nog de pineut kunnen worden bij WA-procedures. Geen VCA = geen aannemerschap.
                  Maar ik voorspel dat over 10-15 jaar een soort van VCA echt wel zal gelden voor de hele branche waarin wij zitten, en dat grote opdrachtgevers als overheid, grote promotors, of de corporate multinationals ook van hun onderaannemers op een of andere manier een ISO- of Brancheveiligheids-certificering als BGV-C1 zullen eisen.
                  En reken maar dat de 'strengheid' daarvan nog wel eens veel verder zal kunnen voeren dan de PRESA eisen nu.

                  Hisselökke!!!!!
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                  Comment

                  • R. den Ridder
                    • Sep 2000
                    • 1500

                    #10
                    Tja, soms komt de ambtenaar in je naar boven he.....(ben het 3 jaar geweest voor ik het licht zag (letterlijk en figuurlijk)).

                    Iets afschuiven op de overheid is in het geval van de vuurwerkramp, en eigenlijk al dit soort zaken omtrent aansprakelijkheid m.i. niet het geval hoor, als je naar het nieuwe vuurwerkbesluit kijkt is dit inzake gewoon consumentenvuurwerk werkbaarder geworden voor de handel, alleen voor het evenementenvuurwerk is er een probleem gecreerd door de enorme afstandseis die is gaan gelden, inderdaad enigzins overdone ja..

                    Zoals lucas zegt is aan de wieg staan van een regeling vaak een goed uitgangspunt..
                    als de vuurwerkbranche iets niet gedaan heeft is het dit wel, de bedrijven vonden het maar wat makkelijk dat ze nergens echt bij thuishoorden, en als ze aan een norm moesten voldoen werd gewoon verwezen naar de minst zware..met als gevolg een compleet vernietigde woonwijk in Enschede..en ZEKER geen corrupte ambtenaren, geloof me, in deze branche, en het oude vuurwerkbesluit was handhaven vaak onmogelijk, ook al wist je als weldenkend mens/ambtenaar dat het fout zat...ikzelf heb zo eens 15 ton vuurwerk in beslag laten nemen wat niet voldeed aan de verpakkinseisen..twee maanden is het door het OM teruggegeven zonder enige verdere sanctie omdat de norm op dat tijdstip vaag was, maar het vuurwerk was wel ondeugdelijk en gevaarlijk verpakt..in een opslagruimte die niet voldeed voor die categorie vuurwerk midden in een woonwijk, naast een basisschool...lees je vervolgens in de krant dat het desbetreffende bedrijf ook nog verwijten maakt omdat de gemeente zo strikt handhaafde..

                    Maar goed, moraal van het verhaal: je kunt beter goed samenwerken, en wettelijke eisen combineren met een werkbare situatie, dan eerst een kalf laten verdrinken en dan de put laten dempen door de overheid en vervolgens gaan klagen over de ontstane situatie....

                    Kortom, misschien moet de PRESA uberhaubt wat extra aandacht krijgen, want ik durf te wedden dat maar 5% van de bezoekers aan dit forum deze orgnaisatie kennen.

                    Ralph

                    Comment

                    • rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

                      #11
                      We gaan een beetje off-topic en daarom maar 1 opmerking:
                      Iedereen die gaat liggen kloten met zijn werk moet gewoon aan de schandpaal (=strafwet) en schokken (=civiel recht).
                      Ook in de politiek en de ambtenarij... (dus als je weet dat er maar een vergunning is voor 5 zeecontainers en weet ook dat er 17 op het Enschedese tereein staan en er al heel lang sprake is van een verhuisplicht zelfs met die 5 en je doet er dan nog steeds niks aan, terwijl dat tot je taak behoort, dan lig je te kloten met je werk, basta!) Maar natuurlijk moeten Pater en Bakker als eerste bloeden voor hun onverantwoordelijke geklooi! Smallenbroek had net op tijd die tent verkocht, maar was niks beter kwa mentaliteit.
                      Als leraren alleen maar ******en op het onderwijsbeleid maar daarom de zaak niet plat willen gooien en wel voor 0,15% loonsverhoging is dat ook een vorm van labbekak!
                      Als smerissen het in Holland allemaal beter weten dan de politici, en vaak hebben ze gelijk - maar al meer dan 15 jaar (zie rapporten van de Algemene Rekenkamer!) in plaats van investeren in nieuwe collega's liever de poen gebruiken voor mooie nieuwe kantoorpanden en hoofdbureaus en nieuwe auto's en design-uniformen en mislukte automatiseringsprojecten, ook dan is de ambtenaar zelf de labbekak, is the-man-in-the-street de lul, en de crimineel de lachende derde. Maar daar ging het allemaal niet over!

                      Het ging hier om het gecertificeerd vastleggen van een kwaliteits-niveau in de evenementen-facilitaire sector.
                      Dat moeten we niet aan ambtenaren overlaten, maar zelf het initiatief nemen.
                      En dan niet meteen gaan mekkeren op iemand of een club (PRESA) die daar dan eindelijk mee begint, ook al zitten er dan misschien individuen bij die je liever op Groenland zou wensen.

                      Hisselökke!!!!!
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                      Comment

                      • R. den Ridder
                        • Sep 2000
                        • 1500

                        #12
                        Okay, sorry voor de offtopic...maar ik wordt altijd nogal link als ik de combinatie vuurwerk-ambtenaar hoor, soort van rooie lap die dan voor mijn ogen hangt waar ik wel op MOET reageren...

                        maar dat neemt niet weg dat de PREAS nu al wel bekend is bij de top- en middensector van deze branche, maar dat veel kleine bedrijven, (eigenaar, roadie en monitormixer ineens zeg maar, die alles inhuurd wat hij nodig heeft, behalve de kennis), de PRESA niet kennen, en al zeker de doelstellingen niet, terwijl juist in dit gedeelte van de branche vaak onverantwoord (al dan niet modwillig) wordt gewerkt.

                        Ralph

                        Comment

                        • rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

                          #13
                          citaat:
                          terwijl juist in dit gedeelte van de branche vaak onverantwoord (al dan niet moedwillig) wordt gewerkt.
                          Dat van dat misschien wel moedwillig vind ik wel een erg boute bewering....
                          Ik zou dat toch niet zo gauw durven beweren, zonder bewijzen.
                          Wie zonder zonden is werpe de eerste steen!?

                          Hisselökke!!!!!
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                          Comment

                          • R. den Ridder
                            • Sep 2000
                            • 1500

                            #14
                            Bij deze werp ik de eerste steen naar:....mezelf..maar ik denk dat eenieder hier zijn naam in kan vullen.

                            toen ik een jaar of 16 was, en net flink begon te beunen heb ik meer dan eens ff een lichteffectje opgehangen aan wat VD-draad, of 2 218's en parren aan wat decotruss gehangen met een overspanning van een metertje of 5.

                            dus ik denk dat naast een passief lidmaatschap de presa ook een rol kan spelen zulke situaties te voorkomen, als mensen dan eenmaal deze organisatie kennen zullen ze ook lid worden als de zaken steeds serieuzer worden.

                            Ralph

                            Comment

                            • WTT
                              • Feb 2002
                              • 158

                              #15
                              Met Ralp eens denk dat iedereen min of meer zo is begonnen en zo zal blijven beginnen, te rommelen met lampjes decotruss en andere the a-team achtige methodes.

                              Kijk maar naar al die taiwanese meuk die aan geen enkele norm voldoet, en zo te krijgen is op de zwarte markt (te b'wijk bv).

                              Isonormen voor ons vak zijn nog ver weg al probeert men het wel.

                              Arbomensjes zijn ook inmiddels zwaar terug geroepen door de overheid
                              (nadat bleek dat dingen die wel of niet mochten volgens de arbo haaks stonden op wat bv de tuv zei), oftewel lul pas ergens over als je de methodiek ook snapt !!!!

                              WTT rentals
                              WTT rentals

                              Comment

                              Working...