Van hobby tot eigen bedrijf....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T-Nuzz
    • Dec 2002
    • 274

citaat:T-nuzz,

wat denk je, Joris zegt dattie alleen maar naar de voordelen kijkt, dus ik leg het even uit... Bedankt joh, dat wist ik ééécht nog niet. Maar wel leuk voor mensen die het misschien nog niet weten. Maar hoe wil je zoals jij zegt een eenmanszaak beginnen als je samen met je broer bent?

Groeten, Joris Martens
    Sorry, ben niet helemaal achterlijk. Wilde alleen een discussie, maar blijkbaar is dat teveel voor sommige mensen. Geen plaats voor een discussie over de verschillende bedrijfsvormen. En dit forum is voor meer mensen dan alleen Joris dus ja, wilde het wel even uitleggen voor de mensen die erover denken om een firma te starten. En als je denkt dat je alle nadelen kent wanneer je de voorlichtingsfolder hebt gelezen, dream on ... Maar goed zullen dat verder afsluiten.

Verder kun je er idd een eenmanszaak van maken. Komt alleen op naam van maar 1 persoon te staan. Een eenmanszaak is eigenlijk ook geen echt bedrijf, enkel een btw-nummer en een inschrijving bij de KvK. inkomsten geef je gewoon op bij je normale belastingopgave. Familieleden kunnen zonder problemen meehelpen.

Let the music play

Heb je dat echt allemaal nodig?

Comment

• _Jasper
      • Jan 2001
      • 330

citaat:
      Verder kun je er idd een eenmanszaak van maken. Komt alleen op naam van maar 1 persoon te staan. Een eenmanszaak is eigenlijk ook geen echt bedrijf, enkel een btw-nummer en een inschrijving bij de KvK. inkomsten geef je gewoon op bij je normale belastingopgave. Familieleden kunnen zonder problemen meehelpen.
      Wat zeg je nou dan weer?
      Een eenmanszaak is geen echt bedrijf? Wat vind jij dan wel een bedrijf. De dikke Van Dale vertaalt het woord bedrijf als 'commerciële organisatie'; met andere woorden: een organisatie wat als doel heeft winst te maken. Bedoel je dan dat een eenmanszaak niet als doel kan hebben winst te maken en zaken te ondernemen? Bedoel je dat je een eenmanszaak niet serieus moet nemen als onderneming? Laat staan de ondernemer zelf?

Dit slaat helemaal nergens op!
      Bovendien, bedoel je ook dat je bij een eenmanszaak geen administratie hoeft te voeren, 'slechts' de inkomsten bij je eigen aangifte moet melden? Of wanneer je familie de hulpende hand biedt, dat je dan niet aan het ondernemen bent?

Moet je meteen groot beginnen, direct een beursgenoteerde onderneming beginnen met het eerste jaar een omzet van ruim 5 miljoen euro?

Kijk eens om je heen, er zijn heel veel middenstanders / ondernemers die het vak ondernemen beter begrepen hebben dan de aandeelhouders van een gerenomeerde BV.

Tot slot, ieder posting open je met een doel, zo ook deze natuurlijk. Ik wil in deze posting 'een droom voor velen' naar voren laten komen. Een aantal op dit forum hebben reeds die stap gemaakt om naast hun hobby te gaan ondernemen! Dit is veel meer dan het vak van DJ/licht- of geluidstechnicus alleen!
      Mijn bedoeling was om hun ervaringen hier te delen. Hoe ondernemend zijn ze bezig, enzovoort!

Ondernemen is een mooi (vaak ook moeilijk) vak, zeker in deze branche!

Seeeeeeee ya
      Jasper
      Drive-in Show The Dream Team
      Seeeeeeee ya
      Jasper

Comment

• T-Nuzz
        • Dec 2002
        • 274

In juridische zin is een eenmanszaak geen bedrijf, maar goed komt inderdaad zeker meer bij kijken dan alleen je inkomsten opgeven. Alleen de inkomsten die je hebt geef je inderdaad op als privepersoon bij je eigen belastingopgave, niet apart voor je de bedrijf. Je betaalt dan ook geen vennootschapsbelasting.

Maar we schieten het doel van dit topic een beetje voorbij zo. Is niet de bedoeling. voor geïnteresseerden: J.J.A. Hamers, Inleiding personenvennootschappen, Den Haag, 2002.

--------------------------------------------------------------------

Ik heb een tijd geleden ook voor mezelf uitgezocht of het niet zinvol was om een keer van mijn hobby een bedrijfje te maken of in ieder geval uit het zwarte circuit te komen. Een van de opties was toen een payrol-constructie, zijn er mensen die volgens dit principe werken?

Let the music play

Heb je dat echt allemaal nodig?

Comment

• JBL-QSC-DBX
          • Apr 2003
          • 381

Hallo,

T-nuzz,
          citaatf samen met je broer wat opzet, kun je waarschijnlijk beter kiezen voor een eenmanszaak
          Maar hier zeg je weer:
          citaat:Verder kun je er idd een eenmanszaak van maken. Komt alleen op naam van maar 1 persoon te staan
          Hoe zit het dan, mocht je ruzie o.i.d. krijgen? Is op papier alles van een persoon, dan is voor de rechter ook alles van een persoon, of niet? Dus is het nog niet "samen met je broer wat opzetten", of wel? Als de "meehelpende" persoon dan iets inbrengt, heeft dat voor de onderneming geen fiscale gevolgen, maar als je het dan verhuurt sta je in feite zwart te werken, omdat het niet tot de eigendommen van de onderneming behoort? Of zie ik dit fout?

Verder:
          citaat:Sorry, ben niet helemaal achterlijk. Wilde alleen een discussie, maar blijkbaar is dat teveel voor sommige mensen. Geen plaats voor een discussie over de verschillende bedrijfsvormen. En dit forum is voor meer mensen dan alleen Joris dus ja, wilde het wel even uitleggen voor de mensen die erover denken om een firma te starten.
          Kijk even naar de vraagstelling van het forum:
          citaat: Binnen dit forum is menigeen van hobby uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf. Nu zijn hier al veel postings over geweest wat de voordelen en nadelen zijn geweest van het omdopen van je hobby tot een bedrijf met een bijbehorden KvK nummer.

Echter, dit topic moet natuurlijk wel ergens naar toe:
          Wat is voor mensen die deze stap begaan hebben, de beweegreden geweest? Waarom ben je een bedrijf begonnen? Voor het geld? Groeide de hobby te snel? Wilde je iets toevoegen aan de markt? Enzovoort...

En nu bezit je het bedrijf, heb je hier spijt van? Of zie je deze stap als uitdaging voor de toekomst?

Ik zou zeggen, gooi je belevenissen hierneer, hopen dat het niet al te traumatische belevenissen zijn.
          dat heb ik ook gedaan en daar heb ik mijn eerste reactie op gebaseerd, geen geleuter over welke bedrijfsvorm. Over welke bedrijfsvorm is een hoop feitelijke informatie zo op internet te vinden, en is zoals eerder gezegd ook voor iedereen anders. Je kunt mijns inziens niet zomaar zeggen, doe je dit of dat, met zijn tweeen of alleen, dan kun je het best.... Dit is van zoveel zaken afhankelijk en kan het best uitgelegd worden door een ervaren iemand zoals een KvK of belastingdiens medewerker.

Volgens mij heb jij wel een hoop feitelijke kennis over de verschillende bedrijfsvormen (je zult wel een economische opleiding doen ofzo?), dan is het misschien een idee om een nieuw topicje te openen met als onderwerp; Bedrijf starten? Raad en daad of zoiets. (zal ik ook nog geregeld iets vragen, want helemaal op de hoogte ben ik ook nooit, Zoals ik al zei, wij halen onze informatie voor de bedrijfsvoering en dergelijke ook bij een bevriende accountant die voor ons altijd de meest gunstige informatie heeft, zij heeft er verstand van en weet waar ze over praat. Ik zeg niet dat jij dat niet hebt, maar in zo'n openbare discussie krijg je wel heel snel en makkelijk van die "Ik dacht van..." en "volgens mij..." reacties)

Dan houden we het in dit topic bij de romantische belevenissen van de startende ondernemers binnen onze branche.... d
          Timescape.nl

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

Een discussie over elke bedrijfsvorm het best is, die is zo ontzettend zinloos.....

Welke bedrijfsvorm in één specifieke situatie het best tot zn recht komt wil niet zeggen dat ze voor anderen ook geschikt is.
            Wel kunnen we hier vertellen waarom we voor een bepaalde bedrijfsvorm hebben gekozen.

Toen ik indertijd startte als dj/drijf-in show heb ik me in laten schrijven bij de KvK als eenmanszaak.
            1. ik deed het alleen
            2. bracht als enige middelen in het bedrijf
            3. werkte alleen met soms wat handjes, die daarvoor bij mij in dienst waren
            4. redelijk eenvoudige boekhouding.

Aantal kennissen van mij hebben voor hun bedrijf gekozen voor een VOF, dat geeft net even wat meer mogelijkheden als je met meerdere mensen een bedrijf opstart.
            Aantal anderen is gestart als VOF, hebben nu een aantal BV’s...

Op een gegeven moment is het handig om je bedrijfsvorm aan te passen temeer gelet op de risico's die je in bepaalde constructies loopt.

Mensen adviseren wat ze het beste kunnen doen, dat is iets heel specifieks, daar heb je ook info voor nodig die ik zelf niet zo snel beschikbaar zou stellen op een forum
            Meer iets om te bespreken met een accountant, kvk adviseur

>>>>toonaangevend<<<<

Comment

Working...