Drive-in: Pauze, wel of niet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sntho0
    • Sep 2003
    • 196

Drive-in: Pauze, wel of niet

Hoi,

Ik vroeg me af of er dj's zijn die tijdens bepaalde feesten pauzes inlassen. Ik zelf doe dit nooit maar ik kan me zo heel af en toe wel situaties voorstellen dat een pauze niet zo gek zou zijn. Live muziekanten hebben altijd pauzes. Waarom dj's niet? Kan ook heel vermoeiend zijn toch?
    Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.
  • JBL-QSC-DBX
    • Apr 2003
    • 381

Hallo sntho0,

op zich een leuke stelling. Ik zal hierbij ook mijn mening proberen te geven door middel van een aantal situaties die ik hierbij even schets:

Bruiloft-verjaardag-e.d.:
    In de meeste gevallen gezellige feesten. Bijkomend "probleem": voordrachtjes. Altijd zijn er familieleden/buren/kennissen die een voordrachtje hebben wat uitgevoerd moet worden. Tijdens die voordrachtjes heb je mijns inziens gelijk een stukje pauze, alleen de mic in de gaten houden en de lampen even zonder programmaatje op de "artiest". Nadeel kan wel zijn dat ze hun voordrachtje juist willen doen wanneer je met een lekkere set 70's of iets dergelijks bezig bent.

Fuiven-disco's-e.d.:
    Deze feesten zijn voor ons meestal de wat "gavere" feesten. Je kunt wat meer met je licht, je kunt wat steviger draaien enz. Wij hebben op zo'n avond meestal niet eens behoefte aan pauze. Daarbij zelfs de toevoeging dat als het gezellig is en we staan in een ruimte of zaal zonder sluitingstijd we niet moeilijk doen als het gevraagd wordt om wat langer door te gaan.

Als laatste toevoeging op mijn mening:
    Live muzikanten moeten toch meer "presteren". Wanneer zij te moe of iets dergelijks worden is dat direct in hun muziek te horen. Een dj kan wat dat betreft toch iets meer hebben. Je presentatie gaat er waarschijnlijk niet op vooruit, maar de avond kan wel gezellig doorgaan.

Uiteindelijke mening: Als dj heb je op een normale avond van 5/6 uur geen pauze nodig.

Ik ben benieuwd naar hoe anderen hierover denken!

Groeten, Joris Martens
    Timescape.nl

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

Ik ben muzikant en neem 1 x 10 min. pauze op 5 uur optreden en dit om te pissen, in Nederland ligt dat anders : daar hebben ze ieder uur een pauze van 10 tot 15 min. en soms meer ( als band dan wel te verstaan )
      Waarom zou een DJ pauze moeten nemen, je kan toch gaan plassen tussen de nummers door of niet ?
      Vandaar dat Belgische muzikanten steeds meer en meer gewaardeerd worden in Nederland omdat ze minder pauze nemen
      Ik kan het weten want mijn meeste klanten zitten in Nederland ( en dit voor 80 % )

sis
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• jakobjan
        • Jul 2002
        • 599

Een Pauze is op zich niet nodig, maar wil je hem toch inlassen dan is er vaak wel iemand in de buurt die 2 plaatjes in kan starten. Tenminste zo lossen wij dat vaak op..
        Jakob-Jan
        Lightjockey Beta tester
        Freelance Licht tekkie

Comment

• sntho0
          • Sep 2003
          • 196

Helemaal met Joris eens. Voorla die vervelende stukjes bij bruiloften kan soms erg storend zijn en ik heb zelfs 1 keer gehad dat zo'n stuk! bijna een uur duurde. De mensen vielen bijna in slaap. Het viel daarna niet mee ze weer in beweging te krijgen.

SIS Ik zeg dus niet dat muziekanten niet meer presteren dan dj's. Natuurlijk weet ik dat zelf muziek maken vermoeiender is dan muziek draaien. Toch moet je het DJ-en niet onderschatten. En soms heb je nu eenmaal gelegenheden dat een pauze welkom zou zijn. Vooral als je alleen bent.
          Maar zijn er dj's die wel pauzeren?
          Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

citaat:Geplaatst door sntho0

SIS Ik zeg dus niet dat muziekanten niet meer presteren dan dj's. Natuurlijk weet ik dat zelf muziek maken vermoeiender is dan muziek draaien.
            Dat zei ik dus ook niet !! en ja, ik heb uiteraard respect voor DJ's omdat ik weet dat dit ook een vak apart is en soms vermoeiend

sis

Comment

• Stefke
              • Sep 2003
              • 259

Het lijkt me nogal moeilijk om als DJ een pauze te nemen. Eens je begint aan je set, kan je niet zomaar even stoppen om pauze te nemen.

Ik draai alleen en als ik dan toch even naar een kleiner kamertje moet, draai ik meestal een set in elkaar waar Paradise by the dashboardlight inpast (duurt lekker 9 minuten dus geen stress om is ff te plassen).

Ik heb ook wel voorgemixete CD's gemaakt, die ik wel eens durf inzetten voor deze gelegenheid of op het einde van een feestje, als er zo nog een paar zatte kl##ten wat staan te waggelen op de vloer, dan hang ik nog lekker wat aan de bar.
              ah zo dan

Comment

• djbirdie
                • Oct 2002
                • 509

Als je erheen gaat met een crew van meerdere personen kun je elkaar natuurlijk zonder problemen ff afwisselen...
                grtz, Niels

Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

Wij (hollandse band) hebben inderdaad 15 minuten per uur pauze.

Staat tegenover dat we wel draadloos over het toneel hollen, In volledig pak (overhemd en jasje erboven) Spelen en "beltend" zingen. onder PAR64 met vrijwel alle nummers aan elkaar gespeeld. Met je oren op meestal niet meer dan een meter van de bekkens van de drummer. minimaal 120BPM. geen ballads.

Leuk dat jullie dat in belgiƫ 5 uur en langer achter elkaar doen. Is prima. Maar zelfs van voetballers die miljoenen verdienen verwachten ze niet dat ze zo lang achter elkaar staan te "sporten". In Nederland draaien we wel even een pauzeplaatje sorry. [B)]
                  lekker belangrijk!

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

showband, sorry hoor ik heb er niks op tegen dat jullie meer pauzeren dan in Belgie
                    Maar het is wel zo dat dit in Belgie niet de gewoonte is en dat je vlug een slechte naam krijgt

t'is nou eenmaal zo , dus we moeten doorspelen

sis

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Overigens Sis. Ik speel zelden in belgiƫ. maar wij mogen daar ook gewoon pauzes nemen tussen de nummers...?

Misschien hebben den 'ollanders een grotere waffel tijdens het boeken?
                      lekker belangrijk!

Comment

• ronny
                        • Dec 2002
                        • 2139

citaat:Ik ben muzikant en neem 1 x 10 min. pauze op 5 uur optreden en dit om te pissen,
                        echt belgische praat

ik heb in belgie nog nooit een dj pauze zien nemen. meestal neemt iemand rap over tijdens een rustigere periode en zal de dj ook binnen de minuut of 2 weer terug zijn.

niet zagen, gewoon doen!

Comment

• ralph
                          Banned
                          • Aug 2000
                          • 2649

Tijdens gesprekken met bruidsparen wordt het vaak wel als argument aangegeven om niet voor een band te kiezen maar voor een dj.
                          Dj neemt geen pauze, die plast ff tussen de bedrijven door, wat te drinken komen ze (in de meeste zalen) nog wel ff brengen.
                          anders ruilik een verzoekje voor een sapje, dat werkt ook altijd vrij aardig

Er zit een wezenlijk verschil tussen dom je plaatjes draaien (dom in overdrachtelijke zin) of een act neerzetten...
                          Wij doen ook lollig als dat gewenst is, soort van act, beetje entertainen... dat is vermoeiend...wanneer het publiek weer lekker staat de dansen heb ik dus ff pauze...

Moet wel zeggen dat een standaard show 4 uur is, mag eens een half uurtje speling op zitten, gekker niet

Boekingen van 6 uur...dat lijkt mij dus onzijs klote om te doen!

Comment

• sis
                            • Jul 2003
                            • 3305

citaat:Geplaatst door showband

Overigens Sis. Ik speel zelden in belgiƫ. maar wij mogen daar ook gewoon pauzes nemen tussen de nummers...?

Misschien hebben den 'ollanders een grotere waffel tijdens het boeken?
                            Zou kunnen
                            sis

Comment

• BAJ productions
                              • Jul 2003
                              • 587

lekker pauze nemen als je dat wilt maar dat heb ik nog nooit gedaan en zal ik ook nooit doen.
                              feest beginnen om 8 uur en gaan dan door tot een uur of 5 want draai veel bij de boeren
                              dus geen pauze!!

bas
                              groetjes,
                              Bas

Comment

Working...